Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet

Huhta

Greatest Leader
Tällepä tuli luvat hirvikiväärinä ja kävin koestamassa. Hieno on pyssy ja kerran kokeiltuna tarkka ase mutta avotähtäimet hieman arveluttaa. Onko täällä ideaa asesepästä joka tekisi kiikaritähtäimelle kiskon tällaiseen? Kyselin lähiliikkeestä ja sanoi että pitäisi melkein olla sapluuna tai malli millä tehdä. Jenkeistä olen nähnyt esimerkkejä mutta ei mitään hajua miten tuollaista toteuttaa. Ja mielellään niin että ei pilaisi aseen muotoa liikaa, esim tämä:
364e07a70e81d45ee18541f78bf45740.jpg

Eikös noita kiskoja saa sen kuin ostaa? Sitten seppä vain kiinnittää sen.

Lisäys: Tuo Addley Precision Inc näyttää vielä olevan kanukkifirma... Eli ei liene edes ITAR-säädökset hankaloittamassa.

tommi

Kapteeni
Kuvassa on Winchester m/1895, eli ryssänvinsu, joita Suomeen jäi sisällissodan tiimellyksien jälkeen melko runsaasti, osallistuivatpa Talvisotaankin vähäisessä määrin, kuten jatkosotaankin. Ei kylläkään rintamakäytössä. Melko yleisenä hirvikiväärinä palveli sittemmin, usein kaliberi muutettuna, näkee vieläkin silloin tällöin hirvimettällä. M/1894 mallia harvemmin, poikkeaa 1895 mallista mm. putkilippaallaan. 1894 mallia tehtiin myös hylsynpoistomekanismiltaan kahta erilaista, uudemmat heittävät hylsyn ulos kehyksen sivulta (mahdollistaa kiikaritähtäimen käytön, ja kiskojen tehdassaatavuuden). Sepintähommissa uskallan suositella Leo Tuomi, Eurajoen Kuivalahdella.

Huhta

Greatest Leader
Jos tuo 1894 kisko passaa niin siinäpä tämä ratkaisu varmaan on. Kiitokset avusta.

Kuulemma ainakin seuraava niiden tekele sopii vain vuosimalleihin 1964-1982.

Mutta jos englanti vähääkään taipuu, niin kannattanee kysellä jollakin aihepiirin foorumilla. Kuvittelen, että noidenkin aseiden harrastajilla on omat, pienemmät ja erikoistuneemmat fooruminsa, joilla voi kysyä neuvoa.

Postaa sitten myös tuloksista. :solthum:

Huhta

Greatest Leader
Lisään vielä tämän otteen edellisestä linkistä, eli lisävarusteilla voi sopia muihinkin vuosimalleihin, kunhan konsultoi niitä.

If you have a Winchester 94 rifle that was made earlier than 1964 or later than 1982 this mount will still fit you rifle but only if additional hardware is added to the installation kit. Feel free to contact us at [email protected] and we can work out what additional hardware and work is required and make a kit for your specific variation.

Mulla on 1895 muutettuna karbiinimittaan ja on koottu 2 eri aseesta. En lähtenyt tauhkaamaan millään optiikkahimmeleillä koska jotenkin rikkoo aseen persoonan. Hommasin kunnon avotähtäimet ja kyllä sataan metriin tällainen pöllönsilmäkin sillä osuu. Metallinen perälevy yhdistettynä kaarevaan muotoon ja kulmiin perässä tekevät siitä "sporttisen" ammuttavan vähän tulisilla mettälatauksilla. Mutta nam, yksi lempiaseitani...

Liitteet

• 1895.jpg
    1895.jpg
    108.3 KB · Luettu: 14

tommi

Kapteeni
Tällepä tuli luvat hirvikiväärinä ja kävin koestamassa. Hieno on pyssy ja kerran kokeiltuna tarkka ase mutta avotähtäimet hieman arveluttaa. Onko täällä ideaa asesepästä joka tekisi kiikaritähtäimelle kiskon tällaiseen? Kyselin lähiliikkeestä ja sanoi että pitäisi melkein olla sapluuna tai malli millä tehdä. Jenkeistä olen nähnyt esimerkkejä mutta ei mitään hajua miten tuollaista toteuttaa. Ja mielellään niin että ei pilaisi aseen muotoa liikaa, esim tämä:

Tenkkapoota kiikaritähtäimen asennukselle aiheuttaa tuo patruunan syöttö ja hylsynpoisto suoraan lukkorungon päältä. Kiikarin takalinssin joutuu jättämään melko kauas silmästä, kuten kuvastakin näkee, se ei välttämättä jokaisen silmälle sovi. Punapistetähtäin saattaisi olla parempi ratkaisu? Toinen vaihtoehto on asentaa kiikari lukon kehyksen sivulle asennettavaan sivujalkaan, ja jättää kiikarinputki piippulinjasta sivuun, pauttiarallaa 45 asteen kulmaan. Omasta kätisyydestä riippuu kummalle puolelle, ihan toimiva ratkaisu sekin. Westerneissä esim saattaa joskus nähdäkin, miten jonkun Winsun tai Henryn piipun sivulla komeilee piipun mittainen optinen tähtäin!

SJ

Supreme Leader
Mulla on 1895 muutettuna karbiinimittaan ja on koottu 2 eri aseesta. En lähtenyt tauhkaamaan millään optiikkahimmeleillä koska jotenkin rikkoo aseen persoonan. Hommasin kunnon avotähtäimet ja kyllä sataan metriin tällainen pöllönsilmäkin sillä osuu. Metallinen perälevy yhdistettynä kaarevaan muotoon ja kulmiin perässä tekevät siitä "sporttisen" ammuttavan vähän tulisilla mettälatauksilla. Mutta nam, yksi lempiaseitani...

Saattaa olla, että kysyin tätä jo aikaisemmin, mutta tietääkö kukaan mahtaisiko tuohon käydä Mosinin aftermarket tukit yms. kohtuullisella sovittamisella? Olen varma, että jostakin löytyy jokin 1895 jota on jo aikaisemmin "modernisoitu" tavalla tai toisella, joten mitään reliikkiä ei olisi turmelemassa.

Ase on WInchesterin rakentama ja kalimberia ja patruunakampasyöttöä lukuunottamatta ei mitään yhteyttä Mosiniin. Winsun 1895:sta on hetkittäin tehty uusvanhoja tuotantosarjoja joiden tukit saattaa kivuttomammin soveltua alkuperäiseen. Tosin niiden saaminen Härmään on aika vaikiata. Kunnon tukkiseppä tekee sulle puut siihen vaikka visakoivusta, mulla on omaani varten visat jo vetäytymässä. Fred? Turnbullin virittämät 1895:et saa ainakin minulla vaffan erektion aikaiseksi. Lisäksi ryssänwinsun osat maksavat maltaita, varsinkin tärvelemätön lipas. Pitäis varmaan omat jemmat laittaa ulkomaille myyntiin.

tommi

Kapteeni
Saattaa olla, että kysyin tätä jo aikaisemmin, mutta tietääkö kukaan mahtaisiko tuohon käydä Mosinin aftermarket tukit yms. kohtuullisella sovittamisella? Olen varma, että jostakin löytyy jokin 1895 jota on jo aikaisemmin "modernisoitu" tavalla tai toisella, joten mitään reliikkiä ei olisi turmelemassa.
Modernisoituja 1895 winsuja löytyy Suomesta melko runsaasti, ja ameriikasta saa siihen räätälöityjäkin aftermarket-tukkeja, ainakin pähkinäpuisia. Mutta alkuperäiskuntoinen 1895 alkaa jo olla hinnoissaan, ainakaan mitään peruuttamattomia muutoksia ei kannata tehdä.

Jorde

Majuri
Modernisoituja 1895 winsuja löytyy Suomesta melko runsaasti, ja ameriikasta saa siihen räätälöityjäkin aftermarket-tukkeja, ainakin pähkinäpuisia. Mutta alkuperäiskuntoinen 1895 alkaa jo olla hinnoissaan, ainakaan mitään peruuttamattomia muutoksia ei kannata tehdä.
En puhuisi modernisoiduista vain raiskatuista...