Asepalvelus lyhentyy todennäköisesti neljään kuukauteen

Hejsan

Alokas
BAN
Lyhin kuuden kuukauden varusmiespalvelusaika todennäköisesti typistyy neljään kuukauteen tällä vaalikaudella.

"Tämä oli henki Säätytalossa. Hallitusohjelma vie siihen suuntaan", sanoo Rkp:stä hallitusneuvotteluiden puolustuspolitiikkatyöryhmässä edustanut Carl Haglund.

Haglund kuitenkin korostaa, että lopullisesti asiaa ei ole niitattu kiinni. "Silloinhan se lukisi hallitusohjelmassa."

Nyt ohjelmassa lukee, että "yleistä asevelvollisuutta kehitetään Siilasmaan raporttiin tukeutuen". Tällä viitataan Risto Siilasmaan asevelvollisuutta miettineen työryhmän mietintöön, jonka yksi ehdotus oli selvitys neljän kuukauden asepalveluksesta.


Vihreiden neuvottelija kuntaryhmässä Osmo Soininvaara kirjoitti viikonloppuna blogissaan varmana, että asepalvelus lyhenee.

Se on [hallitus]ohjelmassa piilotettu koodisanan 'Siilasmaan raportti' taakse", Soininvaara kirjoitti.

Puolustuspolitiikkaryhmän puheenjohtaja Erkki Tuomioja (sd) sanoo, että hallitusohjelmassa kirjoitetaan tarkoituksella ympäripyöreästi asevelvollisuudesta: asiasta ei sovittu mitään täsmällistä.

"En ole varma, olivatko kaikki ryhmässä edes perehtyneet Siilasmaan raporttiin", Tuomioja sanoo.


Hallitus käynnistää laajan puolustusvoimien uudistamisen. Palvelusajan lyhentäminen ratkaistaan koko eduskunnan laajuisen työryhmän sekä tulevan puolustusministeri Stefan Wallinin (r) voimin.

Haglund luonnehtii palveluksen lyhentämistä "mahdolliseksi" ja "todennäköiseksi".

"Mutta ehdottoman varmaa se ei ole. Jos parlamentaarinen työryhmä päätyy johonkin muuhun, niin se päätyy."


Palvelusajan lyhentämisen puolesta puhuu se, että hallituspuolueet ovat sopineet puolustusmäärärahoihin 200 miljoonaa euroa säästöt.

Jos puolet varusmiehistä viettäisi armeijassa vain neljä kuukautta, säästettäisiin joidenkin arvioiden mukaan 60 miljoonaa euroa vuodessa.

Ainakin kokoomus ja Rkp suhtautuvat osin varauksella palvelusajan lyhentämiseen.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Asepalvelus+lyhentyy+todenn%C3%A4k%C3%B6isesti+nelj%C3%A4%C3%A4n+kuukauteen/1135267054193?ref=tf_iHSuutisboksi_p1

http://www.soininvaara.fi/2011/06/18/maanpuolustus-remonttiin/
Hallitusohjelman mukaan maanpuolustuksen menoja alennetaan 200 miljoonaa euroa vuositasolla. Tämä merkitsee reserviajan vahvuuden alentamista radikaalisti. Täsmällistä reservin kokoa ei näköjään mainita hallitusohjelmassa, mutta se on taustalla menosäästöissä. Yleinen asevelvollisuus säilyy eikä siis siirrytä valikoivaan, mutta kuuden kuukauden koulutus korvataan neljän kuukauden koulutuksella. Se on ohjelmassa piilotettu koodisanan ”Siilasmaan raportti” taakse.

Koska palvelukseenastumiseriä tulee olemaan kolme, varuskuntien määrää tullaan vähentämään. Tämä on iso aluepoliittinen kysymys. Helsinki voisi tarjota sovinnollisesti Santahaminaa.
Tällaista olen esittänyt tällä blogilla kauan sitten ja moneen kertaan. Vastaanotto on vaihdellut tyrmäävästä ilkkuvaan
 
Kuka on Risto Siilasmaa??
 
Lyhennys palvelusaikaan ---> valikoiva ---> ammattiarmeija ---> NATO jäsenyys ---> 10.000 miehen maavoimat.

Vuonna 2016 Puolustusvoimilla on käytössään:

40kpl päivitettyjä Leopardeja.

100+ CV-90 (ehkä päivitetty) rynnäkköpanssarivaunua.

10.000 sotilasta joilla on viimeistä huutoa oleva varustus.

200 kpl Patria AMV joista osa varustettu 30mm konetykillä.

30+ kpl uusia telatykkä ja kourallinen vedettäviä.

Ilmavoimiin ei kosketa koska niitä voi käyttää savimajojen pommittamiseen "siellä jossain".

:a-wink:
 
:D

Joo se on varmasti Puheloisen rakennemuutos!!!!
 
Siilasmaan raportti siis käteen ripi rapi, ketä kiinnostaa mitä tuleman pitää. Kutakuinkin siitä löytyy TAVOITETILA.
 
baikal kirjoitti:
Siilasmaan raportti siis käteen ripi rapi, ketä kiinnostaa mitä tuleman pitää. Kutakuinkin siitä löytyy TAVOITETILA.

Voitte ehkä pitää hulluna, mutta tämä on välitila ennen kuin siirrymme takaisin pakon/rahan edessä pakolliseen asepalvelukseen, joka on pidempi kuin 6kk.
 
Siilasmaan raportti

http://www.defmin.fi/files/1648/Suomalainen_asevelvollisuus_plmv2_2010.pdf
 
madmax kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Siilasmaan raportti siis käteen ripi rapi, ketä kiinnostaa mitä tuleman pitää. Kutakuinkin siitä löytyy TAVOITETILA.

Voitte ehkä pitää hulluna, mutta tämä on välitila ennen kuin siirrymme takaisin pakon/rahan edessä pakolliseen asepalvelukseen, joka on pidempi kuin 6kk.

Onko sulla inside infoa tästä hommasta ? :huh:
 
Hejsan kirjoitti:
madmax kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Siilasmaan raportti siis käteen ripi rapi, ketä kiinnostaa mitä tuleman pitää. Kutakuinkin siitä löytyy TAVOITETILA.

Voitte ehkä pitää hulluna, mutta tämä on välitila ennen kuin siirrymme takaisin pakon/rahan edessä pakolliseen asepalvelukseen, joka on pidempi kuin 6kk.

Onko sulla inside infoa tästä hommasta ? :huh:
Ei, mutta ennustajan verta senkin edestä.
 
madmax kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
madmax kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Siilasmaan raportti siis käteen ripi rapi, ketä kiinnostaa mitä tuleman pitää. Kutakuinkin siitä löytyy TAVOITETILA.

Voitte ehkä pitää hulluna, mutta tämä on välitila ennen kuin siirrymme takaisin pakon/rahan edessä pakolliseen asepalvelukseen, joka on pidempi kuin 6kk.

Onko sulla inside infoa tästä hommasta ? :huh:
Ei, mutta ennustajan verta senkin edestä.

Minä vähempilahjainen ennustaja näen sumeasti kristallipallosta erilaisia näkymiä.....
 
60 miljoonan säästöt saadaan leikkaamalla kolmannes koulutuksesta. :confused: Älytön tempaus, kun kuitenkin puhutaan muutaman miljardin budjetista.

Miten muistelen sen varuskuntien lakkauttamistarpeen johtuneen aiempien perustelujen mukaan ikäluokkien pienemisestä?
 
Teräsmies kirjoitti:
Lyhennys palvelusaikaan ---> valikoiva ---> ammattiarmeija ---> NATO jäsenyys ---> 10.000 miehen maavoimat.

Vuonna 2016 Puolustusvoimilla on käytössään:

40kpl päivitettyjä Leopardeja.

100+ CV-90 (ehkä päivitetty) rynnäkköpanssarivaunua.

10.000 sotilasta joilla on viimeistä huutoa oleva varustus.

200 kpl Patria AMV joista osa varustettu 30mm konetykillä.

30+ kpl uusia telatykkä ja kourallinen vedettäviä.

Ilmavoimiin ei kosketa koska niitä voi käyttää savimajojen pommittamiseen "siellä jossain".

:a-wink:

Olisiko tuo sitten huono tavoitetila? Pienikokoinen joukko jolla olisi toimintakykyä.
Nykyisessä yhteiskunnassa riskejä pitää ottaa, ja tuollaisella joukolla olisi todettava ettei laajempaa hyökkäystä pystytä torjumaan. (Joskaan mistään suunnasta sellaista ei ole odotettavissakaan. Ja jos se tulisi idästä niin sitä ei tälläkään hetkellä pystyttäisi torjumaan.)
 
ej kirjoitti:
Olisiko tuo sitten huono tavoitetila? Pienikokoinen joukko jolla olisi toimintakykyä.
Nykyisessä yhteiskunnassa riskejä pitää ottaa, ja tuollaisella joukolla olisi todettava ettei laajempaa hyökkäystä pystytä torjumaan. (Joskaan mistään suunnasta sellaista ei ole odotettavissakaan. Ja jos se tulisi idästä niin sitä ei tälläkään hetkellä pystyttäisi torjumaan.)

Ero on vain siinä, että nykyisellä 250 000 - 350 000 päisellä joukolla voidaan torjua ihan toisen luokan hyökkäys kuin 10 000 ukon joukolla, oli se pienempi joukko sitten miten hyvin varustettu tahansa.

Venäläisillä on vissiin nytkin n. 100 000 ukkoa Tsetseeniassa ja samalla Georgiaan jouti 20 000 ukkoa ilman suurempia vaikeuksia. Eli jos mentäisiin tuohon 10 000 ukon armeijaan, niin miten paljon joukkoja ryssien pitäisi tuoda rajan taakse "harjoituksiin", jotta siltä saisi kiristettyä myönnytyksiä hallitukselta? Ja usko huviksesi, että ryssät käyttäisivät tuota temppua, jos heillä vain olisi siihen mahdollisuus.
 
SJ kirjoitti:
Ero on vain siinä, että nykyisellä 250 000 - 350 000 päisellä joukolla voidaan torjua ihan toisen luokan hyökkäys kuin 10 000 ukon joukolla, oli se pienempi joukko sitten miten hyvin varustettu tahansa.

Venäläisillä on vissiin nytkin n. 100 000 ukkoa Tsetseeniassa ja samalla Georgiaan jouti 20 000 ukkoa ilman suurempia vaikeuksia. Eli jos mentäisiin tuohon 10 000 ukon armeijaan, niin miten paljon joukkoja ryssien pitäisi tuoda rajan taakse "harjoituksiin", jotta siltä saisi kiristettyä myönnytyksiä hallitukselta? Ja usko huviksesi, että ryssät käyttäisivät tuota temppua, jos heillä vain olisi siihen mahdollisuus.

Ihan hyvä näkökanta tuokin.
Mikäs Viron tilanne sitten on tuolta kantilta tarkasteltuna?

Vaikka nykyinen muoto säilyisikin, niin olen sitä mieltä että vuositasolla vaikkapa 50 miljoonaa pitäisi leikata armeijalta ja siirtää se raha suoraan poliisin käyttöön. He ovat kuitenkin taho joka 24/7 tekee työtä turvallisuuden eteen nyt ja tässä, eivätkä sen mukaan mitä esikunnissa uhkakuvia maalaillaan.

Ja tuo summa pitäisi olla siis käytössä kalustoparannukseen vuosittain sen jälkeen kun poliisien määrä olisi nostettu taas riittävälle tasolle.

Mutta makuasioitahan nämä tunnetusti ovat.
 
ej kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Ero on vain siinä, että nykyisellä 250 000 - 350 000 päisellä joukolla voidaan torjua ihan toisen luokan hyökkäys kuin 10 000 ukon joukolla, oli se pienempi joukko sitten miten hyvin varustettu tahansa.

Venäläisillä on vissiin nytkin n. 100 000 ukkoa Tsetseeniassa ja samalla Georgiaan jouti 20 000 ukkoa ilman suurempia vaikeuksia. Eli jos mentäisiin tuohon 10 000 ukon armeijaan, niin miten paljon joukkoja ryssien pitäisi tuoda rajan taakse "harjoituksiin", jotta siltä saisi kiristettyä myönnytyksiä hallitukselta? Ja usko huviksesi, että ryssät käyttäisivät tuota temppua, jos heillä vain olisi siihen mahdollisuus.

Ihan hyvä näkökanta tuokin.
Mikäs Viron tilanne sitten on tuolta kantilta tarkasteltuna?

Vaikka nykyinen muoto säilyisikin, niin olen sitä mieltä että vuositasolla vaikkapa 50 miljoonaa pitäisi leikata armeijalta ja siirtää se raha suoraan poliisin käyttöön. He ovat kuitenkin taho joka 24/7 tekee työtä turvallisuuden eteen nyt ja tässä, eivätkä sen mukaan mitä esikunnissa uhkakuvia maalaillaan.

Ja tuo summa pitäisi olla siis käytössä kalustoparannukseen vuosittain sen jälkeen kun poliisien määrä olisi nostettu taas riittävälle tasolle.

Mutta makuasioitahan nämä tunnetusti ovat.

Hehheheh, makuasioitapa hyvinkin. Mutta eivät yhteismitallisia, kuten viisaasti todetaan.

En osaa sanoa, mitä kalustoparannuksia juuri Suomen poliisi tarvitsee, varmaan tarvitseekin, mutta tekeviä käsipareja se tarvitsee ainakin. Ja olen tismalleen samaa mieltä: jos minun pitäisi valita palkataanko 50 miljoonaa per vuosi poliiseja vai sotilaita, ei tarvitse edes sekuntia miettiä, kun poliisikokelaita alkaisi tulla tuutista ulvoen virkoihin. Palo- ja pelastustoimi olisi seuraavana listalla, näistä turvallisuusorganisaatioista.
 
Liuku on alkanut, kymmenen vuoden päästä ollaan jos ei ihan Ruotsin tilanteessa niin lähellä. Ei se välttämättä ole edes niin huono asia, jos maahamme saadaan pelkkien budjettisäästöjen lisäksi pieni mutta hyvinkoulutettu reservi. Valitettavasti ainoastaan ensin mainitulla lienee merkitystä päättäjille.

Oikeastaan tyytyisin siihenkin, että meillä olisi muutama ammattilaispataljoona, muutama vapaaehtoisista reserviläisistä koostuva prikaati ja viikonloppusoturein miehitettyjä vartioyksiköitä. Eipä silloinkaan tarvitsisi hävetä muiden pohjoismaiden tai Baltian maiden rinnalla.
 
Jaa-a, ottaen huomioon että Siilasmaan raportti on monella varmaankin vielä suht tuoreessa muistissa, niin eipä tässä nyt oikein voi muuta sanoa kuin että sekä medialta, että Soinivaaralta raportin sisältö on kyllä nyt jo päässyt unohtumaan jokseenkin täysin.
Vetelen nyt ihan ulkomuistista, mutta raportin sisältö oli jotakin sellaista että 4kk asepalvelus olisi äärimmäinen säästökeino, joka ei tuota sotakelpoista joukkoa, vaan joukon joka tarvitsee merkittävää lisäkoulutusta ennen taistelutehtäviä.

Sitä pidän selvänä, että kovat leikkaukset ovat väistämättä edessä, myös muualla kuin Puolustusvoimissa - mutta siitä en ole lainkaan varma, että kovatkaan leikkaukset vaatisivat noita raportin mainitsemiä äärimmäisiä säästökeinoja..

Sitten kun Suomen talous on Kreikan talouden tilassa, alkaisi edessä ehkä olla ne Siilasmaan raportin äärimmäiset keinot..tuskin ennen sitä.
 
Jalkaväen aliupseerikoulutusta voidaan ainakin lyhentää. Turha siihen on käyttää 10 kuukautta.
Riittää ihan hyvin, että koulutettaville opetetaan käsky ”Syöksyen eteenpäin” ja homma toimii.
Myöskin jalkaväen miehistön koulutusta voidaan lyhentää radikaalisti, koska kaikki osaavat jo vauvaiästä lähtien ryömiä ja kontata. Intin tehtäväksi jäisi lähinnä opettaa vastaamaan kaikkeen ”Kyllä herra alikersantti”.

Tekniset aselajit ja muut fiksujen ihmisten hommat (tykistö, pioneeri, huolto yms.) on sitten asia erikseen….

:a-laugh:
 
pstsika kirjoitti:
Tekniset aselajit ja muut fiksujen ihmisten hommat (tykistö, pioneeri, huolto yms.) on sitten asia erikseen….
:a-laugh:

Suurin säästö ja myös suorituskyvyn tehostuminen saavuttettaisiin sillä, että kaikki tukevat aselajit lakkautettaisiin. Silloin ne eivät häiritsisi, hidastaisi tai jopa estäisi jalkaväen toimintaa!
Mihin tarvitaan mm. viestijärjestelmien parissa toimivia joukkoja, koska kuitenkaan ikinä viestiliikenne ei toimi? Jos siis kaikki viestin kanssa tekemisissä olevat tehtävät lakkautettaisiin, kukaan ei todennäköisesti huomaisi mitään - koska mikään ei muuttuisi..
 
Minustakin on jännää, että Siilasmaan raportista jäi käteen ainoastaan tuo lyhentäminen, joka tavallaan mainitaan sivulauseessa, ja kaikki muu järkevä asia katosi johonkin
 
Back
Top