Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varmasti näin. On paljon tehtäviä, joihin naiset sopivat yhtä hyvin ja tehtäviä joihin he sopivat paremmin kuin miehet.
Etulinjan taistelutehtävät eivät kuulu näihin tehtäviin.
Kaikki miehetkääm ei sovi etulinjan taisteluihin.
Aivan juuri näin!Kaikki miehetkääm ei sovi etulinjan taisteluihin.
Mutta uskon että Suomen yleisenasevelvollisuuden kohtalo eloonjäänisestä tulee olemaan tasa-arvoinen asevelvollisuuslaki.
Puolustusvoimat tekisi viisaasti kun lähtisi hakemaan rahaa ja lakimuutosta tätä kohti. Jos kansalaiskeskustelu tappaa idean, niin se on 20 vuotta lisää elinaikaa nykyiselle järjestelmälle
Aivan juuri näin!
Tässäkin keskustelussa joillakin on yhä se näkökulma että mies on parempi etulinjan taistelija koska hän on mies, riippumatta siitä mikä hänen fyysinen suorituskykynsä on.
Naisissa on niin perkeleen kovia tyyppejä niin henkisesti kuin fyysisesti että sellaisia ihmisiä on harvassa - ja miehissä sen tason vätyksiä että oksat pois.
Sukupuoli on merkityksetön asia tässä yhteydessä, ainoastaan osaaminen ja suorituskyky ratkaisee.
Toisaalta myönnän, että mielestäni naisten asevelvollisuus olisi myös epäreilua, koska naisilla tulee monesti eteen ihan biologista "yhteiskuntapalvelua" lasten saamisen kautta.
Ajatusketjusi käytännössä romuttuu viimeiseen kappaleeseesiNo ei juurikaan näin.
Väitän että teillä on tuossa ajatusvirhe. Te otatte yksilötason esimerkin ja laajennatte sen tarkoittamaan kokonaisuutta. Kun puhutaan PV:stä kokonaisuutena tuo on mielestäni vaarallinen virhe.
Totta kai te olette oikeassa siinä, että on olemassa nainen/naisia jotka ovat kovempia ja parempia kuin huono mies. Tai jopa keskinkertainen mies. Mutta keskimäärin asia ei ole noin. Minä väitän, että keskimäärin naisasevelvolliset ovat heikompia ja suoriutuvat huonommin kuin miesasevelvolliset keskimäärin. Tämä olisi jopa helppo tutkia, mutta enpä usko kenenkään uskaltavan ainakaan julkisesti lähtevän penkomaan asiaa.
Ja jos asia on noin kuten väitän niin silloin naisten asevelvollisuus on perusteltavissa vain tilanteessa, jossa ei ole mahdollista saada riittävää määrää henkilöstöä kasaan muuten millään keinolla. Näinhän tilanne ei ole tällä hetkellä. Tästä seuraa se, että naisten asevelvollisuus jo nyt heikentää armeijan tasoa. Naisten määrän lisääminen esimerkiksi pakollisen asevelvollisuuden kautta heikentäisi tilannetta nopeasti vielä enemmän.
Sinun mallisi on toimiva jos, ja vain jos, me olemme tilanteessa, jossa on mahdollista etsiä jokaiseen tehtävään aina paras mahdollinen yksilö. Toki tämä olisi ideaalitilanne, mutta se ei ole realismia edes rauhan aikana. Puhumattakaan sodasta, jossa porukkaa heitellään tilanteen ja tarpeen mukaan aivan miten sattuu ja sitä pitää vain yrittää pärjätä siellä mihin päätyy. Tällöin keskiarvoilla on tappava vaikutus ja sen unohtaminen maksaa pahimmillaan paljon.
En mene tässä sen enempää naisten ja miesten keskinäisen koheesion ongelmiin sotatilanteessa. Aihe, joka jo itsessään riittää itselleni naisten asepalveluksen tyrmäämiseen. Mutta se on oma asiansa.
Ja lopuksi haluan korostaa. Kaikki mitä tässä sanon koskee ensisijaisesti etulinjan taistelutehtäviä.
Ymmärrän näkemyksesi, mutta ole eri mieltä.
Mielestäni PV teki jo aikanaan valtavan virheen ottaessaan naiset asepalvelukseen. Perusteluhan oli tosiasiassa puhtaasti tasa-arvo ja halu olla mukana ajassa. Ei operatiivinen tehokkuus tai tarve.
Ongelma, mikä tuosta syntyi on se, että PV:n toimintaa on alettu katsomaan laajemmin yhteiskunnallisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden lähtökohdasta. Ei sotilaallisen suorituskyvyn näkökulmasta. Olen ensimmäisenä myöntämässä, että oikeudenmukaisuus on valtavan tärkeä arvo, mutta toisaalta PV:n perustehtävää ei merkityksensä ja luonteensa vuoksi voi katsoa tämä näkökulma edellä.
On totta, että ei PV voi toimia erillään yhteiskunnasta ja sen kulloisistakin trendeistä. Siinä olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mutta toisaalta pitäisi ainakin yrittää mahdollisuuksien mukaan pitää perustehtävä ja sen vaatimukset mielessä ja toimia siinä viitekehyksessä mahdollisuuksien mukaan.
Toisaalta myönnän, että mielestäni naisten asevelvollisuus olisi myös epäreilua, koska naisilla tulee monesti eteen ihan biologista "yhteiskuntapalvelua" lasten saamisen kautta. Tämä tasoittaa sen, että miehiltä menee tietty aika toisenlaisessa "yhteiskuntapalvelussa". Tämä on toki oma laaja keskustelunsa, mutta itselleni tämä malli on myös edustanut reilua tasapuolisuutta sukupuolten välillä.
Ajatusketjusi käytännössä romuttuu viimeiseen kappaleeseesi
Suurin osa minkä tahansa armeijan tehtävistä on muita kuin ns. etulinjan taistelutehtäviä ja fyysisesti etulinjan tehtäviin soveltuvista vain osa pystyy niitä tehtäviä tekemään ja käytännössä kukaan ei loputtomiin.
Näinollen vain murto-osa ihmisistä ylipäätään on kelvollinen "etulinjaan".
Oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin on avainasia. Sukupuoli ei mielestäni näyttele siinä mitään roolia.
Joudun olemaan eri mieltä tästä asiasta, nainen ei ole lain edessä velvoitettu saamaan lapsia, ei tarvitse hakea lykkäystä opintojen vuoksi eikä vapautusta omantunnon syistä. Olen myös yrittänyt siirtää lasten hoitamisen/kasvattamisen Rouva Creidikin harteille, rouva ei hyväksy asevelvollisuutta perusteluksi vapautukseen vaipanvaihdosta ja räkänokan pyyhkimisestä.
Mutta vaikka olemmekin saaneet viime aikoina lukea, että nykyisen tasa-arvon aikana miehetkin pystyvät synnyttämään, näen että naisilla on vielä sen verran iso rooli tuossa asiassa keskimäärin, että hyväksyn tuon poikkeaman tasa-arvon ihmeelliseen maailmaan.
Luulisin että ymmärrän pointtisi, mutta olen silti eri mieltä.Minusta tuntuu, että me emme edes varsinaisesti ole eri mieltä koko asiasta. Puhumme vain eri lähtökulmasta.
Oikea ihminen oikeaan tehtävään on toki hyvä tavoite. Mutta onko se realismia ja edes aina oikea lähtökohta armeijassa?
Yritän avata pointtiani esimerkillä. Palvelin itse krh:ssa sekä tulijoukkueessa että mittausryhmässä. En siis mitenkään iskevän kärjen terävimmässä päässä. Mittausryhmässä nainen olisi periaatteessa voinut helpostikin täyttää minun tai kenen muun tahansa paikan siellä (ainakin periaatteessa). Mutta kun se ei ollut ainoa tehtävä. Lisäksi piti toimia valmistelupartiona ja tarvittaessa komppanian lähipuolustusryhmänä. Siinä alkaa sitten olemaankin jo hieman haastetta kun raivataan tuliasemaa tai kisaillaan kansanvihollisten kanssa jotka ovat päässeet turhan lähelle.
No ehkäpä mukava viestimiehen tehtävä tai panosmiehen paikka? Muuten kiva, mutta kun jokaisen pitää tarpeen tullessa pysty hoitamaan muitakin tehtäviä. Jos vainolainen sattuu osumaan joukkueeseen, niin muiden täytyy tarttua tehtäviin jotka kuolleilta jäivät. Terävä kärki itkee epäsuoraa ja putkien on laulettava oli tilanne mikä tahansa. Siinä ei kyetä enää jakamaan tehtäviä kauniisti vaan kaikkien on yritettävä paikata minkä pystyvät.
Kun muistelen tulijoukkueen todellisuutta niin vaikka meilläkin oli heikommat ja vahvemmat miehemme, niin tosipaikassa me olisimme pystyneet toimimaan kohtuullisesti kovienkin tappioiden kanssa ainakin fyysisesti. Olen nähnyt koviakin naisia (esim. ammattiurheilijoita) mutta todella harvoja jotka olisivat pysyneet vauhdissa mukana.
Vuosia myöhemmin pääsin katselemaan kertauksessa kun mukana oli muutamia naisia tykistöstä ja ruk:ista. Varmasti ihan hyviä ja nohevia varushenkilöitä. Mahdollisesti minua älykkäämpiä ja särmempiä varmasti. Mutta ei siitä oikein hyvä tullut. Tosiasia oli, että kapiaiset joutuivat keksimään eri tehtäviä näille henkilöille heti, kun alettiin raskaisiin hommiin Oli surku katsoa kun pioneerit rakensivat taktista siltaa. Sääliksi kävi sekä naista joka kyllä yritti, mutta kun ei jerkku riitä, ja myös miehiä, joita söi raskaasti, mutta suun avaaminen olisi sitten ollut se Iso Virhe.
Homma menee helposti siihen, että ei etsitä parasta henkilöä tehtävään, vaan parasta tehtävää henkilölle. Toimii syvän rauhan aikana tai vielä jossain kriisinhallintatehtävässä jossa 20 henkilöä on ulkona partiossa ja 200 henkilöä tukikohdassa hoitamassa miljoonaa tukitehtävää kaikessa rauhassa. En ikinä usko sen toimivan kun kymmenet tuhannet henkilöt painelevat puskaan, rautaa sataa taivaan täydeltä ja vihollinen tulee liput liehuen ja kuolemaa karjuen päälle.
Meillä jo kotona taottiin mummun ja äidin (molemmat etelä-pohjanmaalta) toimesta päähän se, että akkaväki pystyy ihan samaan kuin ukotkin ja meillä myös akkaväki näytti sen.
Muistan omalta palvelusajalta ettei se motivaatio kummoinen ollut. Olo oli että mennään kun on pakko (sivari ei kyllä ollenkaan ollut vaihtoehto eikä edes ajatuksissa) ja eiköhän sen 8 kuukautta kestä, otetaan se kuin vankeusrangaistus.Naiset tulevat palvelukseen vapaaehtoisina. Tästä johtuen heillä on varsin hyvä palvelusmotivaatio.
Itse näen tässä keskustelussa hieman sellaista näkemystä/asennetta joidenkin kirjoittajien taholta, että mennään asenteella: "naisen paikka on kotona hellan ääressä" (kärjistys)
Meillä jo kotona taottiin mummun ja äidin (molemmat etelä-pohjanmaalta) toimesta päähän se, että akkaväki pystyy ihan samaan kuin ukotkin ja meillä myös akkaväki näytti sen. Ei maatiloilla sillä pärjää että vaimoväki huseeraa vaan "naisten juttuja" kyllä äitimuorikin oli ihan samallalailla tekemässä rehua, polttopuita, raivuusahan varressa, mummu vielä eläkeläisenä lapioimassa ojaa ihan näytön vuoksi. Ja jos vielä muistelen kauemmaksi oman suvun historiaa, niin mummu ja hänen siskonsa hoitivat maatilan sota-aikaan itse, miesväki oli visusti rintamalla. Ja siihen aikaan kotitila oli jo suht iso, yli 30 lehmää+muu karja.
Eli ihan oman kotikasvatuksen ja oman kokemuksen vuoksi olen jyrkästi erimieltä foorumiveljen @inscout kanssa. Kyllä naiset pystyy ihan samaan kuin miehetkin, joskus jopa paremmin.
Mutta uskon että Suomen yleisenasevelvollisuuden kohtalo eloonjäänisestä tulee olemaan tasa-arvoinen asevelvollisuuslaki.
Olen edelleen (osittain) eri mieltäMinä en usko sodan muuttuneen jotenkin fyysisesti kevyemmäksi viimeisten vuosikymmenten aikana. Ei siihen usko PV:kään. Mm. tästä syystä minä vastustan naisten asepalveluksen lisäämistä. Se ei liity "hellaan ja nyrkkiin", vaan olemassa oleviin fyysisiin realiteetteihin.