Asevelvollisuuden pitää muuttua

Suomessa Puolustusvoimat on viestinnässään onnistunut hyvin. On Combat-kamerat ja muut. Telkkuun laitetaan aina haastateltavaksi joku alikersanttityttönen. Kerätään ja näytetään kiittäviä mainintoja. Hyvähän se on.
Ammattilaiset ohjaa viestintää. Sillä on kovin vähän tekemistä todellisuuden kanssa. Eikä ne ammattilaiset todellakaan ole ammattisotilaita vaan influensereita ja muita sellaisia.

Ajoin viime kesänä Parolannummentietä. Komppaniallinen varusmiehiä oli lenkillä. Tulivat vastaan. Kaksi ensimmäistä joukkuetta juoksi muodossa. Se osa näytti sotilasjoukolta.

Näiden kahden osaston takana tuli jonkinlainen läskiosasto, jossa osa käveli ja osa yritti juosta. Muoto oli hajonnut pitkin kävelytietä.
Sellaista se on asevelvollisuusarmeijassa. Tuo pitää hyväksyä, jotta päästään korjaamaan niitä järjestelmän hyviäkin puolia.
 
Siihen vanhaan hyvään aikaan kun Justin kävi intissä niin yleinen mielipide oli että se KÄYDÄÄN,maitojunasta vittuiltiin jokaiselle lähtijälle,niinpä hyvin harva sillä takaisin tuli,se oli häpeä silloin jos ei kestänyt,nyt kaikesta mikä oli ennen epänormaalia on nykyisin tehty niin normaalia,ei ole häpeä jos ei äidin oma pikku Joose-Helena kestä Suomen raskasta(😂),ennen kun hait uuteen työpaikkaan niin heti kysyttiin että missä mies on suorittanut asevelvollisuuden? Nyt on niin saatanan okei olla niin pehmo ja jättää inttikin kesken.
 
Reserviläisyhdistysten ja MPK:n pitäisi päästä jalkautumaan viimeistään toisen asteen oppilaitoksiin, ei mitään jugend-järjestöjä perustamaan, vaan kertomaan mistä on kyse. Ja tarjota mahdollisuus myös käytännön opetukseen, ennakoivana koulutuksena varushenkilöpalvelukseen
 
Saako alokasta sanoa nykyään alokkaaksi,vai onko se herra alokas,vai herra Virtanen?
 
Se on pelkästään positiivista, että intti on muuttunut ja kehittynyt parempaan suuntaan. Ymmärtääkseni lähes kaikki se turha perseily, joka ei muuta tehnyt toistakymmentä vuotta sitten, kuin nosti v-käyrää ja tappoi motivaatiota asioiden oppimisesta on pois. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko joku käynyt intin vai ei, kaikki sinne ei muutenkaan mahdu. Siviilipuolella on paljon tärkeitä tehtäviä kun isoon pilliin puhalletaan, vielä kun saataisiin tehokkaammin valjastettua sivarit ja aseettoman palveluksen kävijät SA-tehtäviin. Totaalikieltäytyjät voidaan laittaa vaikka miinoja polkemaan.
 
Itseasiassa ei saa enää kysyä. Tai no, voi kysyä että onko asevelvollisuus suoritettu ja sitäkin voi kysyä lähinnä nuoremmilta hakijoilta.

Ei saa tasa-arvolain mukaan kysyä minkään ikäiseltä.

Itse sen voi tuoda CV:ssä esiin, ja Suomessa kannattaakin. Ylen vuonna 2019 tekemä kysely paljasti, että valtaosa suurimpien suomalaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajista on käynyt RUK:n. Elinkeinoelämämme ei dissaa johtajakoulutusta. Ehkä joku uudenajan startup ei piittaa, mene ja tiedä.

Ulkomailla ei sama aina toimi. Ei ainakaan Saksassa ole mikään meriitti. On niillä niin valtava trauma.
 
Se on pelkästään positiivista, että intti on muuttunut ja kehittynyt parempaan suuntaan. Ymmärtääkseni lähes kaikki se turha perseily, joka ei muuta tehnyt toistakymmentä vuotta sitten, kuin nosti v-käyrää ja tappoi motivaatiota asioiden oppimisesta on pois. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko joku käynyt intin vai ei, kaikki sinne ei muutenkaan mahdu. Siviilipuolella on paljon tärkeitä tehtäviä kun isoon pilliin puhalletaan, vielä kun saataisiin tehokkaammin valjastettua sivarit ja aseettoman palveluksen kävijät SA-tehtäviin. Totaalikieltäytyjät voidaan laittaa vaikka miinoja polkemaan.
Parempaan suuntaan..ja enemmän keskeytyksiä kuin silloin ennen vapaan perseilyn aikaan..just joo..
 
Ei saa tasa-arvolain mukaan kysyä minkään ikäiseltä.

Itse sen voi tuoda CV:ssä esiin, ja Suomessa kannattaakin. Ylen vuonna 2019 tekemä kysely paljasti, että valtaosa suurimpien suomalaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajista on käynyt RUK:n. Elinkeinoelämämme ei dissaa johtajakoulutusta. Ehkä joku uudenajan startup ei piittaa, mene ja tiedä.

Ulkomailla ei sama aina toimi. Ei ainakaan Saksassa ole mikään meriitti. On niillä niin valtava trauma.
Periatteessa sitä voi tiedustella, jos sille keksii perusteen. Mikä on aika helppoa, jos palkkaa niin nuorta kaveria, että tuo voisi olla "este".
Itsekkin olen useampaan lomakkeeseen vetänyt raksin ruutuun. Sinällään kyllä menee samaan kategoriaan, kuin lapsista tai niiden hankkimisesta kysyminen, eli voi olla että haastattelija ei ole tietoinen että ei saisi kysyä tai yritää vain keksiä jotain mistä jutella.

Mitä CVssä mainitsemiseen tulee, niin menee luultavasti samaan kategoriaan jonkun "Oppilaskunnan hallituksen jäsen" maininnan kanssa, eli hyvää täytettä sinen, silloin kun ei vielä muuta kokemusta ole, mutta aivan irrelevantti heti kun kokemusta on. Voihan sitä toki käydä hyvä tuuri, ja esihenkilö sen katsoo positiivisena asiana, eli tuskin siitä haittaakaan on. HR:n tanttaan tuskin tekee vaikutusta.
 
Armeijanjälkeinen ensimmäinen työpaikkani löytyi seuraavalla tavalla. Suosittelijani soitti esimiehelleen pienessä kiljussa. Oli perjantai. Kuulin, kun hän sanoi: "panssarivänrikki ja judomestari". Näistä kumpikaan ei ollut tarkalleen totta, koska olin panssarijääkäripuolella enkä judossa ollut kuin aluemestari ja kaiken lisäksi olin lopettanut. Joka tapauksessa kutsuttiin maanantaiksi töihin. No, eipä puhelimen toisessa päässä ollutkaan HR:n tantta, vaan kahdet olympialaiset käynyt mies.

No, onhan tästä aikaa.

Minusta palkkasivat oikein hyvän. ;)
 
Itse sen voi tuoda CV:ssä esiin, ja Suomessa kannattaakin. Ylen vuonna 2019 tekemä kysely paljasti, että valtaosa suurimpien suomalaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajista on käynyt RUK:n. Elinkeinoelämämme ei dissaa johtajakoulutusta. Ehkä joku uudenajan startup ei piittaa, mene ja tiedä.

Yllättäen opinnoissa ja työelämässä pärjää samoilla avuilla kuin varusmiehenä.

Näin ollen eteneminen on ennemmin muusta peräisin kuin RUK:sta.

Se olisikin perin omituista, jos isossa mitassa siviilielämässä pärjännyt osa väestä olisi suoriutunut vähemmän hyvin intissä.
 
Niin no eiks Jussi Halla-aho käynyt myös siviilipalveluksen, mutta on jälkeenpäin katunut sitä. Eli oli sekin mahdollisuus helppo ennen.
 
Niin no eiks Jussi Halla-aho käynyt myös siviilipalveluksen, mutta on jälkeenpäin katunut sitä. Eli oli sekin mahdollisuus helppo ennen.
Nyt kun tämä sota alkoi niin näitä katuvia sivareita alkoi tulla ovista ja ikkunoista. En nyt tarkoita Halla-ahoa, vaan tällainen ihan yleinen havainto. Itse vähän ihmettelen tätä, koska mikä näitä sitten esti aikanaan menemästä armeijaan? Ja minä en ota mitään "auktoriteettivastaisuus"- höpinöitä todesta, koska niissä haiskahtaa kaunistelu. Oikea vastaus lienee monen kohdalta se, että sivarissa pääsi helpommalla. Sinänsä minulla ei ole mitään siviilipalvelusta vastaan, mutta systeemiä pitäisi kehittää enemmän kriisiaikoihin valmistavaksi. Ei ole mitään järkeä pitää tyyppiä vuotta kirjastossa aakkostamassa jotakin kirjoja.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun tämä sota alkoi niin näitä katuvia sivareita alkoi tulla ovista ja ikkunoista.
Ei se sinänsä yllätä. Siviilipalveluksen käynytkin voi kuitenkin opiskella samoja asioita joita varusmiespalveluksessa käytiin.
En nyt tarkoita Halla-ahoa, vaan tällainen ihan yleinen havainto. Itse vähän ihmettelen tätä, koska mikä näitä sitten esti aikanaan menemästä armeijaan? Ja minä en ota mitään "auktoriteettivastaisuus"- höpinöitä todesta, koska niissä haiskahtaa kaunistelu. Oikea vastaus lienee monen kohdalta se, että sivarissa pääsi helpommalla.
Olet ihan oikeassa siitä, että tuskin se pelkästään estää menemästä armeijaan. On kuitenkin paljon niitäkin, jotka karsiutuu jopa kutsuntavaiheessa.

Siviilipalveluksessa pääsee ehkä helpommalla, ei välttämättä tule koettua sitä simputtamista, tai muuta sellaista samalla tavalla kuin armeijassa tulisi. Huonompi puoli on se, että "joutuu" olemaan sen noin vuoden vs. noin puoli vuotta armeijassa.
Omalla kohdalla monikin tuttu aikanaan kävi ihan tahallaan puolen vuoden, vaikka olisivat helposti päässeet pidempiin hommiin.
Luulen että se ryhmäpaine mikä samassa tuvassa olevilta tulee, ja ne siellä pidempään olleet ovat syitä.
Jos on tottunut työskentelemään ilman että jotkut hengittää jatkuvasti niskaan.
Tasoerotkin varmaan on selittävä tekijä. Ne varmaan kasvaakin koko ajan ja nykyajan intin on totuttava siihen. Tottahan toki sitä on sitten tasapainottelun vuoksi varmasti myös helpotettu.
 
Joitain hyviä kommentteja sentään... eli FT:n tämänpäiväinen juttu suomalaisesta asevelvollisuudesta. Ohuehko.

Ei päässyt lukemaan.
Arkistolinkin kautta pääsee:
 
Hah, tässäpä kerrassaan naseva vastine Arno Kotrolle, joka on jo vuosia käynyt yhden miehen sotaansa yleistä asevelvollisuutta vastaan. Kotron mukaan vapaaehtoisista koostettu palkka-armeija riittää Suomelle.

 
Back
Top