Auton omistamisen ilot ja surut

Ei se ihan noinkaan ole. Meilläkin toisena autona uutena hankittu auto. Nyt 170 tkm ja ainoa murhe ollut toisen ajovalon polttimon vaihto. Eikä ole Tojota, vaikka japanialaista lähtöperää onkin.

Moni vähemmän laadukkaalla autolla ajava vaan uskottelee itselleen, että viat ja ongelmat ovat nykyään normaalia. Ei ole.

Toinen auto piti tänäkin aamuna buutata kun tuli ilmoitus "virheestä vetojärjestelmässä". Mittarissa vaivaiset 19 tkm ja takuukin edelleen voimassa, mutta huolto vain levittelee käsiään kun ei ole "vika päällä". Lähtee kyllä välleensä vaihtoon kun takuu loppuu. Onneksi on takaisinostosopimuksella niin saa viedä liikkeeseen takaisin. Saksalaista sukua tämä kulkine.


Jatkuvasti on tarjolla uusia autoja 0 % korolla ja parhaimmat tarjoukset ilman kulujakin.

Energiakustannusten vaikutus voi olla todella suuri, arvonalenemaakin suurempi. Karkeasti lasketuna pörssisähköllä yöaikaan ladattavalla autolla säästää 100 tkm ajomatkalla 10 000 euroa verrattuna polttomoottoriauton energiakustannuksiin.

Tuossa on perää, mutta voin jatka sillä, että sekin on valinta tankkaako bensaa 300 €/kk vai laittaako sen autolainan lyhennykseen ja maksaa sähköstä 30 €/kk. Bonuksena pääsee nauttimaan uuden auton eduista.
Btw. oletko koskaan omistanut uutta autoa minkä hinta putoaa tyyliin tonnin kuussa, ei siinä mietitä mitä energia millä laite liikkuu maksaa, järkytys tulee myöhemmin kun työntää ko. helmeä vaihtoon.

Tässä erään Olympia wolkkarin tarina eli Audin:

 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole ollenkaan vielä sähköauto-valmis.
Järkyttävän kalliita hankkia verrattuna siihen että 5 tonnin autoillakin maisema vaihtuu. Nykyinen polttoaineen hintakin on hyvää perinteiselle autolle.
Huomiota herättämätön kauko-idän auto sopii reserviläiselle, niinku maastoutuu hyvin.

.
 
Haluaisin periaatteessa sähköauton, mutta uusissa arvon pudotus syö kaiken hyödyn ja käytettyjä ei uskalla ostaa, koska useimmissa malleissa on iso riski kalliista korjauksesta. Pitäisi löytää varmahko 15-25ke sähköauto. Ehkä Nissan Leaf 59kWh tai Hyundai Kona/Kia Niro 62kWh. On niissäkin omat huolensa ja oikeaa tietoa vikaherkkyydestä on vaikea saada.

Ei kyllä uusia polttiksiakaan uskalla pitää yli takuuajan, mutta alle 30ke autoissa arvonpudotus ei välttämättä sietämätön, mallista ja merkistä riippuen. Ainakin itsellä uusien 30ke autojen ja käytettyjen 15ke autojen arvon pudotus + huollot ja korjaukset vuodessa ovat olleet hyvin samaa luokkaa.
 
Ei matka tapa, vaan vauhti. Parempi ostaa 250 tkm ajettu, johon on jo kulutusosat vaihdettu, kuin 150 tkm ajettu, jossa kaikki on vielä alkuperäistä. Se oli paljon ennen 2000-lukua kun moottorit alkoi olla väljiä 100 tkm kohdalla ja pellit läpimätiä 10 v ikäisenä. Ja sitä paitsi Volvossa 300 tkm on sama kuin Ooppelissa 100 tkm 😉 Työkaverilla on > 900 tkm rullattu V70 diesel alkuperäisellä moottorilla. Varaosat on halpoja ja koulutettu apinakin osaa niitä vaihtaa.

Kulutusosien vaihtokierrokset on automiesten tornihuhu. On aika ennen korjauskierrettä ja sitten on korjauskierre. Paikkojen alkaessa repsottaa taistelu vääjäämätöntä vastaan on alkanut ja kun vasemmalle eteen saat vaihdettua, niin kohta oikea takanurkka ilmoittaa olemassaolostaan ikävällä jurinalla.

Tietysti minkä ihminen on rakentanut, sen ihminen voi ylläpitääkin. Mutta harrastusmieltä siinä tarvitaan. Vieraalla ei voi mitään isompaa teettää vanhoihin, vähäarvoisiin autoihin tai se muuttuu nopeasti taloudellisesti mielettömäksi.
 
Haluaisin periaatteessa sähköauton, mutta uusissa arvon pudotus syö kaiken hyödyn ja käytettyjä ei uskalla ostaa, koska useimmissa malleissa on iso riski kalliista korjauksesta. Pitäisi löytää varmahko 15-25ke sähköauto. Ehkä Nissan Leaf 59kWh tai Hyundai Kona/Kia Niro 62kWh. On niissäkin omat huolensa ja oikeaa tietoa vikaherkkyydestä on vaikea saada.

Ei kyllä uusia polttiksiakaan uskalla pitää yli takuuajan, mutta alle 30ke autoissa arvonpudotus ei välttämättä sietämätön, mallista ja merkistä riippuen. Ainakin itsellä uusien 30ke autojen ja käytettyjen 15ke autojen arvon pudotus + huollot ja korjaukset vuodessa ovat olleet hyvin samaa luokkaa.

Paljonko autolle kertyisi kilometrejä vuodessa?

@skärdis laskeskeli sähköauton energiakulusäästöksi 10k€/100tkm. Jos hieman kälyisemmällekin polttomoottoriautolle laskee kulumisen aiheuttamaan arvonalenemaan ja korjaustarpeeseen 10snt/km (a.k.a. "kuluttajariitalautakunnan käyttöhyöty"), niin 20k€ sähköauton ei tarvitse paljoa yli 100 tkm kestää, että se on jo maksanut itsensä takaisin. 40k€ sähköautonkin pitäisi kestää vain reilu 200 tkm.

Noita pitkiä takuitahan on ainakin Hyundailla (5v ilman kilometrirajaa) ja Citroenilla (takuunlaajennus lisähinnasta 200tkm/5v asti). Konsernimerkkien takuu on lyhyempi, mutta senkin saa korjattua ostamalla huoltosopimuksen.
 
Eipä sen vian tarvitse itse akusta aiheutua, tuurillaan riittää kun ajat jonkun vieras esineen yli ja se sitten ruhjoo tuurillaan akusta muutaman kennon rikki tai pahimmillaan polttaa auton.
Vakuutus on tuollaisia tilanteita varten.

Polttomoottorikin menee särki, jos ajaa öljypohjan kiveen.
 
Paljonko autolle kertyisi kilometrejä vuodessa?

@skärdis laskeskeli sähköauton energiakulusäästöksi 10k€/100tkm. Jos hieman kälyisemmällekin polttomoottoriautolle laskee kulumisen aiheuttamaan arvonalenemaan ja korjaustarpeeseen 10snt/km (a.k.a. "kuluttajariitalautakunnan käyttöhyöty"), niin 20k€ sähköauton ei tarvitse paljoa yli 100 tkm kestää, että se on jo maksanut itsensä takaisin. 40k€ sähköautonkin pitäisi kestää vain reilu 200 tkm.

Noita pitkiä takuitahan on ainakin Hyundailla (5v ilman kilometrirajaa) ja Citroenilla (takuunlaajennus lisähinnasta 200tkm/5v asti). Konsernimerkkien takuu on lyhyempi, mutta senkin saa korjattua ostamalla huoltosopimuksen.
Kilometrejä tulee ainoastaan 15-20k/v, jolloin arvonalenema/v ja satunnaiset isot korjaukset muodostavat paljon isomman potin kuin km-kustannus.

Tällä hetkellä km-kustannus on noin 6l/100km * 1,8€/l * 15000km/v =1 620 €/v.

Sähköautolla km-kustannus olisi esim. 18kWh/100km * 0,15€/kWh * 15000km/v = 405/v. (Sähkön hinta sis. Pikalatauksia, paikallisomisteisella verkkoyhtiöllä siirto+verot n. 8 snt/kWh)

Näissä lukemissa polttiksen kulutus on vielä arviotu yläkanttiin ja sähköauton kulutuksen, mallista riipuen, alakanttiin.

Potentiaalinen säästö vuodessa olisi noin 1200€, josta pitää vielä vähentää sähköauton suuremmat verot ja vakuutukset. Sähköauton rahoituskustannus ja arvonalenema saisivat siis olla noin 50€/kk suuremmat kuin polttomoottoriauton, että viivan alle jäisi jotakin. Nykyisen takuun alaisen polttiksen rahoituskustannus ja arvonalenema ovat kiinteä 250€/kk = 3000€/v, tällä hetkellä tosin uutta vastaavaa diiliä tuskin saa polttiksistakaan.
 
Mikä aiheutti tympääntymisen Volvoihin? Vanhat Ruotsissa tehdyt XC 60 mallit etc. dieselinä erittäin lujia vehkeitä. Sekä tekniikka että pellit.

Korealaista autoa en ole kokeillut, mutta päätynyt samaan lopputulemaan kanssasi.
Sportage ja Tucson jäivät heti pois laskuista, kun XC60:stä kävi koeajamassa. Belgian Gentissä se kyllä oli tehty jos oikein muistan.
 
Viimeksi muokattu:
Btw. oletko koskaan omistanut uutta autoa minkä hinta putoaa tyyliin tonnin kuussa, ei siinä mietitä mitä energia millä laite liikkuu maksaa, järkytys tulee myöhemmin kun työntää ko. helmeä vaihtoon.

Tässä erään Olympia wolkkarin tarina eli Audin:

Tonni kuussa ei ole edes mikään maksimi. Esim uutena 100 k€ maksava Polestar 3. Eräällä toisella foorumilla oli puhetta, että liisarina 30 k€/36kk on halpa, koska arvonalenema on luokkaa 50 k€ kolmessa vuodessa. Ihan sama mulle, vaikka vaikka Vollen keskikulutus on 9 litraa satasella, arvo ei voi pudota yli 3500 euroa.
 
No, sittenhän ei ole mitään hätää, kun se menee vakuutukseen. Sisäsyntyiset viat on paljon ikävämpiä, kun niistä tappelet myyjäliikkeen kanssa ja lopulta käytetyssä autossa vastaantulo on joku 25%...

Sais kyllä sähköautoilijat maksaa ne akut omissa vakuutuksissaan. Ei kiinnostaisi osallistua kollektiivisesti ollenkaan. Työkaverilla mennyt Mitsun hydridi maasturista jo kaksi kertaa vakuutukseen, aina sylettää kun kuulee mitä ne maksaa ja kun siihen vaihtoon riittää tosiaan se lommo siellä akkukotelossa.
 
Kyllä se sinänsä polttelisi ostaa sähköauto, alkaa ne sen verran hyviä olemaan. Kennonvalmistajat lupaavat 3000 lataussykliä, jopa 5000 puhutaan, ja tosiaan 30->80% eli se optimaalinen lataus akun keston kannalta, on sitten vain puolikas sykli. Eli jos pääsisi sillä puolikkaalla 150 km olisi se kohtuullinen 900 000 km jolloin autot alkavat olla muutenkin vaihtokunnossa. Pari valmistajaa lupaakin 1M km takuita joten se lienee totta.

Käytettyä ei kuitenkaan uskaltaisi kun akun pilaaminen on niin helppoa, ja uusi meille sopiva maksaa sen 40+ k€. Olen päättänyt vahvistaa tälläkin rahalla omaa henkilökohtaista eläkekassaani, koska kaikista merkeistä päätellen se on todellakin tarpeen.
 
Sais kyllä sähköautoilijat maksaa ne akut omissa vakuutuksissaan. Ei kiinnostaisi osallistua kollektiivisesti ollenkaan. Työkaverilla mennyt Mitsun hydridi maasturista jo kaksi kertaa vakuutukseen, aina sylettää kun kuulee mitä ne maksaa ja kun siihen vaihtoon riittää tosiaan se lommo siellä akkukotelossa.
Sähköauton vakuutusmaksuja pitäisi varmaan nostaa erikseen. Pakko se on vaihtaa, koska kolahtaneessa autossa paloriski ilmeisesti kasvaa eksponentiaalisesti.
 
Kulutusosien vaihtokierrokset on automiesten tornihuhu. On aika ennen korjauskierrettä ja sitten on korjauskierre. Paikkojen alkaessa repsottaa taistelu vääjäämätöntä vastaan on alkanut ja kun vasemmalle eteen saat vaihdettua, niin kohta oikea takanurkka ilmoittaa olemassaolostaan ikävällä jurinalla.

Tietysti minkä ihminen on rakentanut, sen ihminen voi ylläpitääkin. Mutta harrastusmieltä siinä tarvitaan. Vieraalla ei voi mitään isompaa teettää vanhoihin, vähäarvoisiin autoihin tai se muuttuu nopeasti taloudellisesti mielettömäksi.
Niin no, onhan se nyt ihan fakta, että se kulutusosien vaihto tulee eteen jollain kilometrimäärällä ja kun otos on riittävän suuri, niin voidaan todeta, että vaikka laturi jossain automallissa kestää yleensä 250-350 tkm. Se, että jarruremontti tulee aiheelliseksi toisessa etukulmassa tarkoittaa yleensä sitä, ettei toinenkaan nurkka enää kauaa kestä, jolloin ne yleensä kannattaa vaihtaa kumpikin samaan aikaan. Esim. ajovalopolttimoissa laatu on joskus niin tasaista, että samaan aikaan usitit polttimot hajavat viikon sisällä toisistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kulutusosien vaihtokierrokset on automiesten tornihuhu. On aika ennen korjauskierrettä ja sitten on korjauskierre. Paikkojen alkaessa repsottaa taistelu vääjäämätöntä vastaan on alkanut ja kun vasemmalle eteen saat vaihdettua, niin kohta oikea takanurkka ilmoittaa olemassaolostaan ikävällä jurinalla.

Tietysti minkä ihminen on rakentanut, sen ihminen voi ylläpitääkin. Mutta harrastusmieltä siinä tarvitaan. Vieraalla ei voi mitään isompaa teettää vanhoihin, vähäarvoisiin autoihin tai se muuttuu nopeasti taloudellisesti mielettömäksi.
Tuo on niin totta.
 
Tuo on niin totta.
Mutta minusta kulutusosien vaihto vertautuu öljynvaihtoon. Nimensä mukaisesti kuluvia osia. Jarrupaloja saa vaihtaa sitä useammin, mitä enemmän harrastaa tiukkoja jarrutuksia. Ja toisaalta jos jarruttaa pääsääntöisesti moottorilla, niin alkavat jarrut takeltelemaan ja laahaamaan helposti.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Mutta minusta kulutusosien vaihto vertautuu öljynvaihtoon. Nimensä mukaisesti kuluvia osia. Jarrupaloja saa vaihtaa sitä useammin, mitä enemmän harrastaa tiukkoja jarrutuksia. Ja toisaalta jos jarruttaa pääsääntöisesti moottorilla, niin alkavat jarrut takeltelemaan ja laahaamaan helposti.
Puolasta saa hyvin osia välineeseen kuin välineeseen, jos on vain nosturi ja työkaluja. Useampi jarruremontti on tullut tehdyksi ja muuta pientä. Laskusta puuttuu 90 euroa / alkava tunti, mikä vuosien mittaan on iso säästö.
 
Puolasta saa hyvin osia välineeseen kuin välineeseen, jos on vain nosturi ja työkaluja. Useampi jarruremontti on tullut tehdyksi ja muuta pientä. Laskusta puuttuu 90 euroa / alkava tunti, mikä vuosien mittaan on iso säästö.

Tuttu on ostanut käytettyjä osia Euroopasta tuolta:

Kuulemma esim käytettu Volvon ABS-yksikkö maksoi rahteineen 40 €. Sinisellä se olisi maksanut jotain ihan muuta. Toki työkalut pitää pysyä käsissä.
 
Back
Top