Olen irrottanut turvavyön ja kiinnittänyt uudelleen. Varsinainen vyö tehtiin tuolla:Talouden tällä hetkellä ainoan auton katsastus on tämän kuun lopulla ja havahduin siihen, että on asioita joista tulee automaattinen hylsy. Samalla kun käytin pirssin öljynvaihdossa niin kysyin mitä maksaa varaosat ja työ kun takapaksin lukko on rikki ja takapenkin turvavyö poikki. Hintaa varaosille olikin sitten reilusti päälle 200 ecua ja töihin olisi pitänyt varata 2,5h. No päätin sitten etsiä itse purkuosia kun AD huolto ei suostunut. Löysinkin osat ja aika mittavan salapoliisityön seurauksena jopa ihan oikeat (eipä saanut apua huollolta) ja maksoin niistä yhteensä 100€ (lukko uusi ja vyö romikselta). Päätin sitten asentaa osat itse vaikka ei ole koskaan tullut askarreltua autojen parissa. Lukon asennukseen meni aikaa 20 minuuttia joista 15 siihen kun yritin keksiä miten saa muovit pois edestä ja turvavyön olisin saanut vaihdettua 40 minuutissa josta 30 minuuttia muovin irroittamiseen. Sen verran on sanottava, että miksi vitussa pienen muovipalan kiinnityksessä on 4 eri klipsiä joilla kaikilla eri toimintatapa?!? No tuo turvavyön asennus stoppasi siihen kun jostain pirun syystä pulttiin tarvii jotain ihme tähtikärkeä. Puuiloon nyt katsomaan löytyykö sellaista? No kuitenkin meni 1h aikaa ja varaosat 40% huollon hinnasta. Ammattilaiselta olisi mennyt maks. 30 minuuttia!
Eli on nuo huollot ja varaosien hinnat kyllä yhtä kusetusta riippumatta mistä kysyy.
https://www.turvavyo.fi/privbus.htm
Tuttu asentaja oli neuvomassa, koska kyseisen auton turvatyynytekniikan kiristimessä on pieni räjähdekomponentti. Piti myös nollata koodit.
Mutta siis näin menee turvallisuusresepti:
1) Irrota auton akku ja odota 10–15 minuuttia ennen työn aloittamista, koska turvatyynyjärjestelmä pysyy varauksessa hetken aikaa.
2) Älä kytke vyön sähköliitäntöjä virran ollessa päällä, koska se voi laukaista turvalaitteet tai tallentaa virhekoodeja.
3) Asennuksen jälkeen auton järjestelmä voi vaatia vikakoodien nollauksen OBD-laitteella.
Ja sitten korjaamohinnoista. Alkava tunti maksaa 80-90 euroa eivätkä ne yleensä suostu laittamaan käytettyjä ja ehkä kolariautojen osia. Onhan se osa voinut saada kipeää, vaikka ei näy.