Auton omistamisen ilot ja surut

Talouden tällä hetkellä ainoan auton katsastus on tämän kuun lopulla ja havahduin siihen, että on asioita joista tulee automaattinen hylsy. Samalla kun käytin pirssin öljynvaihdossa niin kysyin mitä maksaa varaosat ja työ kun takapaksin lukko on rikki ja takapenkin turvavyö poikki. Hintaa varaosille olikin sitten reilusti päälle 200 ecua ja töihin olisi pitänyt varata 2,5h. No päätin sitten etsiä itse purkuosia kun AD huolto ei suostunut. Löysinkin osat ja aika mittavan salapoliisityön seurauksena jopa ihan oikeat (eipä saanut apua huollolta) ja maksoin niistä yhteensä 100€ (lukko uusi ja vyö romikselta). Päätin sitten asentaa osat itse vaikka ei ole koskaan tullut askarreltua autojen parissa. Lukon asennukseen meni aikaa 20 minuuttia joista 15 siihen kun yritin keksiä miten saa muovit pois edestä ja turvavyön olisin saanut vaihdettua 40 minuutissa josta 30 minuuttia muovin irroittamiseen. Sen verran on sanottava, että miksi vitussa pienen muovipalan kiinnityksessä on 4 eri klipsiä joilla kaikilla eri toimintatapa?!? No tuo turvavyön asennus stoppasi siihen kun jostain pirun syystä pulttiin tarvii jotain ihme tähtikärkeä. Puuiloon nyt katsomaan löytyykö sellaista? No kuitenkin meni 1h aikaa ja varaosat 40% huollon hinnasta. Ammattilaiselta olisi mennyt maks. 30 minuuttia!

Eli on nuo huollot ja varaosien hinnat kyllä yhtä kusetusta riippumatta mistä kysyy.
Olen irrottanut turvavyön ja kiinnittänyt uudelleen. Varsinainen vyö tehtiin tuolla:

https://www.turvavyo.fi/privbus.htm

Tuttu asentaja oli neuvomassa, koska kyseisen auton turvatyynytekniikan kiristimessä on pieni räjähdekomponentti. Piti myös nollata koodit.

Mutta siis näin menee turvallisuusresepti:

1) Irrota auton akku ja odota 10–15 minuuttia ennen työn aloittamista, koska turvatyynyjärjestelmä pysyy varauksessa hetken aikaa.

2) Älä kytke vyön sähköliitäntöjä virran ollessa päällä, koska se voi laukaista turvalaitteet tai tallentaa virhekoodeja.

3) Asennuksen jälkeen auton järjestelmä voi vaatia vikakoodien nollauksen OBD-laitteella.

Ja sitten korjaamohinnoista. Alkava tunti maksaa 80-90 euroa eivätkä ne yleensä suostu laittamaan käytettyjä ja ehkä kolariautojen osia. Onhan se osa voinut saada kipeää, vaikka ei näy.
 
Dieselin lisäaineet sopivat DPF-sukupolvelle. Ne alentavat nokihiukkasten palamislämpötilaa, jolloin DPF pystyy polttamaan noet pois matalammassa lämpötilassa. Tämä auttaa erityisesti, jos autoa ajetaan paljon kaupunkiajossa, missä regenerointi ei välttämättä käynnisty luonnollisesti. Tai siis niitä lyhyitä matkoja.
PSA:n, eli nykyisen Stellantiksen DW-sarjan dieseleissä noille lisäaineille ei ole tarvetta, koska niissä on oma erillinen seriinipohjainen lisäaine, nimeltään Eolys, juuri tuon palamislämpötilan alentamiseen. Mallista riippuen 3-5 litran säiliö riittää n. 150 000 - 200 000 km. Automatiikka annostelee ainetta säiliöön tankkauksen yhteydessä.

Kyseessä on siis DW10 ja DW12 dieselit, joita käyttää Citroenin ja Peugeotin lisäksi myös mm. Fiat, Volvo, Land Rover, Range Rover ja Jaguar.
 
Tarkennetaan vielä, että tarkoitat bensasuoraruiskutuskoneiden imurattaan, venttiilien ja palotilan karstanpoistoa eikä tällä ole oikein mitään tekemistä dieselien hiukkassuodattimen kanssa, jota tässä kai yritettiin aluksi ratkoa. Tuossa saattoi äkkinäisempi lukija tippua kärryiltä.

Dieselin lisäaineet sopivat DPF-sukupolvelle. Ne alentavat nokihiukkasten palamislämpötilaa, jolloin DPF pystyy polttamaan noet pois matalammassa lämpötilassa. Tämä auttaa erityisesti, jos autoa ajetaan paljon kaupunkiajossa, missä regenerointi ei välttämättä käynnisty luonnollisesti. Tai siis niitä lyhyitä matkoja.

Tuossa on joitakin ja sinunkin käyttämäsi STP myös on siinä mukana.

Liqui Moly Diesel Particulate Filter Cleaner
Wynn’s DPF Cleaner
JLM Diesel DPF Cleaner
STP DPF Cleaner
Motul DPF Clean
Eikös näissä nykyisissä bensavehkeissäkin ala olemaan noita saatanan suodattimia joten eivät ole pelkästää dieselin iloja.
 
Eikös näissä nykyisissä bensavehkeissäkin ala olemaan noita saatanan suodattimia joten eivät ole pelkästää dieselin iloja.

Hyvä huomio. Koko 2000-luvun nämä päästökuritukset ja -kuristukset ovat olleet ongelma, ihan EGR-venttiilistä alkaen. Uusien bensiiniautojen hiukkassuodattimet (GPF = Gasoline Particulate Filter / OPF) voivat olla alttiita tukkeutumiselle. Antureiden on hyvä olla säädöissä ja pitää käyttää suositeltuja öljyjä. Ja nämäkin autot pitävät siitä, että niillä ajetaan.
 
Mekaanikkoni tosin sanoi, että uutta hyvää autoa ei enää saa. Ei siis minkään merkkistä. Ihan sama, mikä auto ja millä voimalla.

Siksi kai parhaimpia vuosien 2013-2014 riekeleitä etsitään, jos niitä on.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta puutun taas lillukanvarsiin ja pakko kysyä että millä sen turvavyön poikki oot saanu?
Sen kun tietäisi. Epäilen teiniä jolla on tapana siellä takapenkillä kaikenlaista touhuta. Koira on pari vyötä järsinyt poikki, mutta enää en piskiä ole tuosta syystä kabiinissa kuskannut.

Sen verran vielä palaan tuohon turvavyöhön, että ei onneksi ollut mitään räjähdyspanoksia tai muutakaan sähköä, niin uskalsin itse vaihtaa. Tosin tulihan siinä ongelmia kun VGA oli laittanut vyön alapään sellaiseen paikkaan, että 3/4 pultin kannasta näkyi muovikatteen alta. No muovi antoi periksi ja sain pultin pois, mutta takaisin ei sitten enää saanutkaan. Piti ottaa takapenkit pois ja purkaa pari muovikatetta lisää ennen kuin homma onnistui. Aikamoista räpellystä kyllä oli. Mutta sen opin, että onnistuu näköjään myös kaltaiseltani tollolta joka ei tiedä autoista mitään. Tosin tämä tollo onnistui sitä muovikatetta vähän rikkomaan ja nyt harmittaa. Kait samalta romikselta saisi ehjän osan kympillä, mutta en jaksa selvitellä kun kyse vain kosmeettisesta ongelmasta.

Yritin etsiä netistä ohjeita miten noita muoveja ja penkkejä oikein irroitetaan mutta ei omiin silmiin osunut. Onneksi mikään tärkeä ei ottanut osumaa.

Motivaatio koko hommalle oli krooninen rahan puute. Jos ei olisi viidettä kuukautta lomautettuna, niin olisin vienyt huoltamolle. Sitä kun tässä samassa konkurssissa piti ostaa uudet renkaatkin.
 
Sen kun tietäisi. Epäilen teiniä jolla on tapana siellä takapenkillä kaikenlaista touhuta. Koira on pari vyötä järsinyt poikki, mutta enää en piskiä ole tuosta syystä kabiinissa kuskannut.

Sen verran vielä palaan tuohon turvavyöhön, että ei onneksi ollut mitään räjähdyspanoksia tai muutakaan sähköä, niin uskalsin itse vaihtaa. Tosin tulihan siinä ongelmia kun VGA oli laittanut vyön alapään sellaiseen paikkaan, että 3/4 pultin kannasta näkyi muovikatteen alta. No muovi antoi periksi ja sain pultin pois, mutta takaisin ei sitten enää saanutkaan. Piti ottaa takapenkit pois ja purkaa pari muovikatetta lisää ennen kuin homma onnistui. Aikamoista räpellystä kyllä oli. Mutta sen opin, että onnistuu näköjään myös kaltaiseltani tollolta joka ei tiedä autoista mitään. Tosin tämä tollo onnistui sitä muovikatetta vähän rikkomaan ja nyt harmittaa. Kait samalta romikselta saisi ehjän osan kympillä, mutta en jaksa selvitellä kun kyse vain kosmeettisesta ongelmasta.

Yritin etsiä netistä ohjeita miten noita muoveja ja penkkejä oikein irroitetaan mutta ei omiin silmiin osunut. Onneksi mikään tärkeä ei ottanut osumaa.

Motivaatio koko hommalle oli krooninen rahan puute. Jos ei olisi viidettä kuukautta lomautettuna, niin olisin vienyt huoltamolle. Sitä kun tässä samassa konkurssissa piti ostaa uudet renkaatkin.
Turvavyö alkaa rispaantua siitä kohdasta, missä se alkaa jäädä auton oven väliin, kun se ei enää palaudu vaan jää pitkäksi.

Sinulla on ollut kovaa, mutta ihailen taisteluhenkeäsi. Jatka samaan malliin. Me kaikki pidämme kriittiset ristissä, että tulee helpompia aikoja tai edes, että autot lakkaavat vittuilemasta.
 
Turvavyö alkaa rispaantua siitä kohdasta, missä se alkaa jäädä auton oven väliin, kun se ei enää palaudu vaan jää pitkäksi.

Sinulla on ollut kovaa, mutta ihailen taisteluhenkeäsi. Jatka samaan malliin. Me kaikki pidämme kriittiset ristissä, että tulee helpompia aikoja tai edes, että autot lakkaavat vittuilemasta.
Se on muuten sellanen juttu että kun autot oikeasti alkaa vittuileen,niin menee kyllä itsellä voimakkaasti ihon alle.
Pitää koputtaa puuta että sais hetken olla siitä piinasta rauhassa.
 
Se on muuten sellanen juttu että kun autot oikeasti alkaa vittuileen,niin menee kyllä itsellä voimakkaasti ihon alle.
Pitää koputtaa puuta että sais hetken olla siitä piinasta rauhassa.
Suosittelen Dearbornin tuotteita, 26 vuotta niitä on ollut alla, eikä koskaan minkään kanssa ole ollut ongelmia. Ja se V8:n jytinä on niin rauhoittavaa...
 
Se on muuten sellanen juttu että kun autot oikeasti alkaa vittuileen,niin menee kyllä itsellä voimakkaasti ihon alle.
Pitää koputtaa puuta että sais hetken olla siitä piinasta rauhassa.
Jep... 20 vuotta ilman suurempia ongelmia ja viimeisen vuoden sitten senkin edestä. Joka kerta kun starttaa auton joutuu jännittämään syttyykö uusia valoja kojelautaan 😬
 
Back
Top