Auton omistamisen ilot ja surut

Roadrunneri tai esim. GTX , Cuda saattaa olla yllättävän tyyriit mihinkään aihioiksi.

Edittinä: vielä Super Bee. Niin näistä tulee rojektille hintaa ja reilusti.
Pitää olla pinkka kunnossa, kun noita rakentelee. Aletaan meinaan äkkiä lähestymään kuusinumeroista summaa ennenkuin kokonaisuus on toimiva. Ja sittenkin tuollaisten kanssa lähestytään äkkiä helikopterin huoltosuhdetta: tunti ajoa ja kymmenen huoltoa/korjausta
 
Roadrunneri tai esim. GTX , Cuda saattaa olla yllättävän tyyriit mihinkään aihioiksi.

Edittinä: vielä Super Bee. Niin näistä tulee rojektille hintaa ja reilusti.
Tiedän kyllä hinnat. @Leaderdog, ja myös @IT-nörtti, kyse onkin kohdallani ennemminkin teknisten haasteiden selvittämisestä, ja haaveilusta/ikuisuusprojektista - joka ei nykyisillä tuloillani voi tietenkään toteutua. Mutta ainahan voi unelmoida;)
 
^Itse olen johtimien päällä "itseliimautuvia" sukkia. Motonet tai Wyrtiltä Hellermanneja löytyy eri kokoja.
Pitää hommata varoiksi, mutta nyt ei mahdu enempää korjauksia kumin alle. Tulee liian lihava, kun jouduin käyttämään Abico-liittimiä ja teippiä.

Ostin nyt siis kuitenkin tehtaalta alkuperäisen johtosarjan. Sain sieltä kiinni ihan oikean ihmisen, joka ei tarvinnut kuin Vin-koodini ja hoiti sitten homman loppuun asti. Joissakin maissa päällikötkin vastaavat puhelimiin ja lukevat mailinsa ja vastaavat ja auttavat. Onhan se vähän erikoista näin suomalaiselle. Johan tuolla meiningillä vienti alkaa vetää. Kaikenlaista sitä.
 
Pitää hommata varoiksi, mutta nyt ei mahdu enempää korjauksia kumin alle. Tulee liian lihava, kun jouduin käyttämään Abico-liittimiä ja teippiä.

Ostin nyt siis kuitenkin tehtaalta alkuperäisen johtosarjan. Sain sieltä kiinni ihan oikean ihmisen, joka ei tarvinnut kuin Vin-koodini ja hoiti sitten homman loppuun asti. Joissakin maissa päällikötkin vastaavat puhelimiin ja lukevat mailinsa ja vastaavat ja auttavat. Onhan se vähän erikoista näin suomalaiselle. Johan tuolla meiningillä vienti alkaa vetää. Kaikenlaista sitä.
Tinaaminen ja itseliimautuva sukka olisi ohuempi ja yhtä jäykkä kuin Abiko.
 
Tinaaminen ja itseliimautuva sukka olisi ohuempi ja yhtä jäykkä kuin Abiko.
Olisi paljonkin. Nyt oli niin pellesukkia kourallinen, että niillä löytämilläni ei tehnyt mitään. Abicoja oli. Sitten huomasin, että vanhat operaatiot samassa paikassa olivat huonossa jamassa. Eivät kestäneet pienintäkään heiluttelua enää. Oikeastaan kaikki karvat olivat rumassa kunnossa. Kyllä se oli nyt uuden sarjan paikka.
 
Auto köhi itsensä siihen kuntoon, etten kehdannut ajaa töihin asti ja jännittäen ajelin takaisin kotiin. Kierrokset jos on yli 2500 ja veto päällä, alkaa köhiminen.

Onneksi on etätyömahdollisuus ja nyt enemmän omaa aikaa.

Tänään putsailin ilmanoton ja kävin koeajolla hakemassa perjantaipizzan 15km päästä. Innoissani kiihdyttelin, kun tuntui toimivan. Kunnes pizzerian kohdalla köhäisi.

Antoi onneksi sitten vikakoodin P0340 - nokka-akselin asentotunnistin. Tuossa oli aikaisemmin vikaa, mutta silloin oire oli vähän erilainen, auto ei pysynyt käynnissä. Johto on niin ohutta tuossa, että varmaan kulunut poikki liitoksen kohdalta.
 
Vähän romplasin, enkä nähnyt mitään kaapeleissa, poistin vikakoodin. Kaadoin tankkiin jääneston ja puhdistusaineen. Ajelin 100km enkä saanut vikaa toistettua.

Eikö olekin mielenkiintoista? Voiko olla syynä yksinkertaisesti nämä olosuhteet kun oli ensin märkää ja sitten pakkasta 10 astetta?
 
Vähän romplasin, enkä nähnyt mitään kaapeleissa, poistin vikakoodin. Kaadoin tankkiin jääneston ja puhdistusaineen. Ajelin 100km enkä saanut vikaa toistettua.

Eikö olekin mielenkiintoista? Voiko olla syynä yksinkertaisesti nämä olosuhteet kun oli ensin märkää ja sitten pakkasta 10 astetta?
Asentotunnistin varmaankin on joko ehjä tai kaputt. Tuskin siinä välimuotoja on. Jos tulee vielä kiukuttelua, saisiko johdon kerrallaan tarkastettua yleismittarilla?

Nokka-akselin asentotunnistin on halpa osa ja vaihto kestää vain jonkun hassun minuutin, jos se on siinä sylinterinkannen lähellä.
 
Asentotunnistin varmaankin on joko ehjä tai kaputt. Tuskin siinä välimuotoja on. Jos tulee vielä kiukuttelua, saisiko johdon kerrallaan tarkastettua yleismittarilla?

Nokka-akselin asentotunnistin on halpa osa ja vaihto kestää vain jonkun hassun minuutin, jos se on siinä sylinterinkannen lähellä.

Tiedän kyllä, kun olen sen kerran vaihtanut itse ja toisen kerran liikkeessä.

On ollut sellaista ongelmaa, että joku edellisistä omistajista oli rikkonut kaapelista liittimen ja siihen ei uutta löytynyt. Korjaamo sitten juotti siihen jokaiseen pinniin johdon kiinni. Ei kestänyt kauan vaan murtui äkkiä. Ja koska oli mäskätty, niin vaihdoin anturinkin. Laitoin itse pinniliittimet ja tein kutistesukalla tiiviin ja liitin johdot puristusliittimellä. Ollut nyt pari vuotta.

Kun siinä oli vika, kone ei halunnut pysyä käynnissä, eikä sillä päässyt mihinkään. Vikavalo myös syttyi aina heti. Tämä on vähän erilainen.
 
Vaihtoehtona noille kutistesukille on "nestemäinen sähköteippi" on aika kätevä jos johdon kuori on vaan rikki.
28 euroo tuubi vaikka puuilossa ja riittää moneen liitokseen jos ei lutraa
Tuon tyyppinen tuote voisi olla toimiva joihinkin kohteisiin esim, kun kutistesukkaa ei saa asennettua katkaisematta johtoa. Joissakin paikoissa näyttää olevan sama tuote murto-osahinnalla Puuiloon verrattuna:
 
Tuon tyyppinen tuote voisi olla toimiva joihinkin kohteisiin esim, kun kutistesukkaa ei saa asennettua katkaisematta johtoa. Joissakin paikoissa näyttää olevan sama tuote murto-osahinnalla Puuiloon verrattuna:
Jep,otin vaan esimerkiks ton puuilon.
itellä on joku vuosia sit ebaysta tilattu 2dl peltipurkki pensselillä tota samaa mitä oon asetonilla jatkanu kun on päässyt kuivahtaan.
 
Vaikka talous ei ole vielä mitenkään vahvoilla kantimilla, niin tilanne vain on nyt se, että taloutemme tarvitsee toisen auton kun molemmilla on koko ajan menoa. Vetokoukkuakin tarvitsisin aika paljon. Joten olen nyt katsellut autoja. Mun ajatus on se, että auton pitää olla bensakoneella joka on kestävä ja luotettava ja mieluusti manuaalilla. Ei ainakaan mikään kaksoiskytkinhimmeli. Mutta kun vaimon periaate on se, että ajaa vain automaatilla, niin onko ajatuksia millä merkillä olisi luotettava ja pitkäikäinen automaattilaatikko?

Kuten näistä toiveista näkyy, niin ihan uudesta autosta ei puhuta. Toyota Corolla, Avensis ja Verso on ollut ajatuksissa. Onkohan Tojotan automaatti minkälainen?

Onko suositella jotain autoa merkkiä/mallia jolla ajaessa nyt ei koko ajan tarvitsisi pelätä tulevan kalliita vikoja? On se kyllä perkele kun 25v ajeli ilman ongelmia kaikenlaisilla merkeillä ja sitten yksi auto vei luottamuksen noihin vehkeisiin.
 
Vaikka talous ei ole vielä mitenkään vahvoilla kantimilla, niin tilanne vain on nyt se, että taloutemme tarvitsee toisen auton kun molemmilla on koko ajan menoa. Vetokoukkuakin tarvitsisin aika paljon. Joten olen nyt katsellut autoja. Mun ajatus on se, että auton pitää olla bensakoneella joka on kestävä ja luotettava ja mieluusti manuaalilla. Ei ainakaan mikään kaksoiskytkinhimmeli. Mutta kun vaimon periaate on se, että ajaa vain automaatilla, niin onko ajatuksia millä merkillä olisi luotettava ja pitkäikäinen automaattilaatikko?

Kuten näistä toiveista näkyy, niin ihan uudesta autosta ei puhuta. Toyota Corolla, Avensis ja Verso on ollut ajatuksissa. Onkohan Tojotan automaatti minkälainen?

Onko suositella jotain autoa merkkiä/mallia jolla ajaessa nyt ei koko ajan tarvitsisi pelätä tulevan kalliita vikoja? On se kyllä perkele kun 25v ajeli ilman ongelmia kaikenlaisilla merkeillä ja sitten yksi auto vei luottamuksen noihin vehkeisiin.

Olen aika monta kertaa sanonut että automaatin toimiminen on käytöstä ja huolloista kiinni. Mulla on nytkin yksi kehräävimmistä autoista, jossa on DSG DQ250. Kytkinpakan, mekatroniikan ja muunkin mekaniikan ja 4x4 järjestelmän vikaantumisen riski on hyvin pieni vaikka 285 000 tuli mittariin. Tosin pelkkien öljyjen ja suotimien vaihto vieraalla pajalla maksaa helposti 500 euroa, jos vaihteistoöljy on myös vuorossa. Sen vaihtoväli on 60 000. Nyt oli.

Mutta juuri sinun tarpeeseesi. Ne Toyota-mallit, joissa on Aisin-automaattivaihteisto, ovat erittäin hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi hieman vanhempi Avensis automaatilla tai Verso automaatilla voisi olla kestävä valinta, kunhan huoltohistoria on kunnossa. Myös Hondan tai Mazdan automaattimalleja kannattaa katsoa.

Ennemmin varmistaisin, että vaihteistohuollot on tehty (öljy, suodatin). Selvitä vaihtoväli. Koeajolla kiinnitä huomiota vaihteiston toimintaan. Nykiminen, viive, äänet, lämmöt. Katso auton alle ja myös moottoritilaan, ettei vaihteistosta valu öljyä.

Jos kaikki on kunnossa, loppu on tuurista kiinni.
 
Olen aika monta kertaa sanonut että automaatin toimiminen on käytöstä ja huolloista kiinni. Mulla on nytkin yksi kehräävimmistä autoista, jossa on DSG DQ250. Kytkinpakan, mekatroniikan ja muunkin mekaniikan ja 4x4 järjestelmän vikaantumisen riski on hyvin pieni vaikka 285 000 tuli mittariin. Tosin pelkkien öljyjen ja suotimien vaihto vieraalla pajalla maksaa helposti 500 euroa, jos vaihteistoöljy on myös vuorossa. Sen vaihtoväli on 60 000. Nyt oli.

Mutta juuri sinun tarpeeseesi. Ne Toyota-mallit, joissa on Aisin-automaattivaihteisto, ovat erittäin hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi hieman vanhempi Avensis automaatilla tai Verso automaatilla voisi olla kestävä valinta, kunhan huoltohistoria on kunnossa. Myös Hondan tai Mazdan automaattimalleja kannattaa katsoa.

Ennemmin varmistaisin, että vaihteistohuollot on tehty (öljy, suodatin). Selvitä vaihtoväli. Koeajolla kiinnitä huomiota vaihteiston toimintaan. Nykiminen, viive, äänet, lämmöt. Katso auton alle ja myös moottoritilaan, ettei vaihteistosta valu öljyä.

Jos kaikki on kunnossa, loppu on tuurista kiinni.
Hyvä vinkki,sen verran vielä lisäsin tuohon sun listaan,että varsinkin automaatin öljynvaihtoväli mielummin reilusti alle kun yli sen vaihtovälin
 
Melko harvinaisiahan meikäläisessä liikenteessä nuo pienten tojotien automaagiset vaihteistot ovat. Tietääkseni niitä on kahta lajia, ihan rehellisiä momentinmuuntimella varustettuja sekä mmt -lootia, eli ns. automatisoituja manuaaleja. Viimeksi mainittua välttäisin, niissä ollut enemmän ongelmia. Mutta välillistä tietoa tämä. Robottilootan tunnistaa ratin kupeessa olevista vaihtolätkistä.
 
Melko harvinaisiahan meikäläisessä liikenteessä nuo pienten tojotien automaagiset vaihteistot ovat. Tietääkseni niitä on kahta lajia, ihan rehellisiä momentinmuuntimella varustettuja sekä mmt -lootia, eli ns. automatisoituja manuaaleja. Viimeksi mainittua välttäisin, niissä ollut enemmän ongelmia. Mutta välillistä tietoa tämä. Robottilootan tunnistaa ratin kupeessa olevista vaihtolätkistä.

Auriksessa ja Corollassa automaattivaihteistona Suomessa näyttää hakujen mukaan useimmiten löytyvän MultiDrive S, joka taas on CVT. Sehän ei ole perinteinen momentinmuunninlaatikko mutta ei myöskään MultiMode (MMT).

Multidrive S on portaaton automaatti. Siinä on teräsremmityyppinen hihna, kartiorattaat ja momentinmuunnin liikkeellelähtöä varten ja mahdollisuus simuloituihin “vaihteisiin” S- tai M-tilassa.

Toyotan K-sarjan CVT on luotettavampi kuin esim. Nissanin tai Renaultin CVT:t. Rakenteessa on vähemmän kuormitettuja komponentteja kuin kilpailijoilla. Momentinmuunnin vähentää hihnan rasitusta liikkeellelähdössä.

Pitää huoltaa, vaikka tehdas väittää että öljyt ovat lifetime. Eivät ole. Ei täyskaasulla eikä vedetä raskaita kuormia.
 
Back
Top