Olen aika monta kertaa sanonut että automaatin toimiminen on käytöstä ja huolloista kiinni. Mulla on nytkin yksi kehräävimmistä autoista, jossa on DSG DQ250. Kytkinpakan, mekatroniikan ja muunkin mekaniikan ja 4x4 järjestelmän vikaantumisen riski on hyvin pieni vaikka 285 000 tuli mittariin. Tosin pelkkien öljyjen ja suotimien vaihto vieraalla pajalla maksaa helposti 500 euroa, jos vaihteistoöljy on myös vuorossa. Sen vaihtoväli on 60 000. Nyt oli.
Mutta juuri sinun tarpeeseesi. Ne Toyota-mallit, joissa on Aisin-automaattivaihteisto, ovat erittäin hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi hieman vanhempi Avensis automaatilla tai Verso automaatilla voisi olla kestävä valinta, kunhan huoltohistoria on kunnossa. Myös Hondan tai Mazdan automaattimalleja kannattaa katsoa.
Ennemmin varmistaisin, että vaihteistohuollot on tehty (öljy, suodatin). Selvitä vaihtoväli. Koeajolla kiinnitä huomiota vaihteiston toimintaan. Nykiminen, viive, äänet, lämmöt. Katso auton alle ja myös moottoritilaan, ettei vaihteistosta valu öljyä.
Jos kaikki on kunnossa, loppu on tuurista kiinni.