Auton omistamisen ilot ja surut

Jos pieni riittää, niin hybridi-Yarikset taitaa kaikki olla automaatteja (tai mikä CVT se nyt onkaan) ja luotettavaksi osoittautuneita. Toki myös Prius, Auris jne. linjaa voi miettiä hybridinä.

Noissa Toyotan hybrideissähän on se hyvä puoli, että ovat myös pihejä. Varmaan karkeasti ottaen vanha momentinmuunnin-Avensis ja pikkaisen uudempi hybridi-Prius, niin Prius menee puolella kulutuksella. Tai vähintään kolmanneksen pienemmällä.
 
Saab kehitteli aikanaan muuttuvalla puristussuhteella varustettua kaksoisahdettua SVC-moottoria. Eka toimiva proto oli melkoisen tehokas: 1,6 litraisesta viisisylinterisestä protomoottorista saatiin 320 hv mutta varsinaiseen kehitysversioon teho pudotettiin 240 hv:aan. Silti 150hv/litra 25 vuotta sitten oli ihan hatunnoston arvoinen suoritus. Vastaa samaa, kuin että 454 V8 isolohkosta kaivettaisiin katukelpoisesti vähän yli 1100 hv.

GM sitten tappoi tämän(kin) idean, samoin kuin Valmetin kehittämän Saab 9000:een tarkoitetun neljälitraisen V8:n. Ja tietysti myöhemmin koko Saabin
 
Auriksessa ja Corollassa automaattivaihteistona Suomessa näyttää hakujen mukaan useimmiten löytyvän MultiDrive S, joka taas on CVT. Sehän ei ole perinteinen momentinmuunninlaatikko mutta ei myöskään MultiMode (MMT).

Multidrive S on portaaton automaatti. Siinä on teräsremmityyppinen hihna, kartiorattaat ja momentinmuunnin liikkeellelähtöä varten ja mahdollisuus simuloituihin “vaihteisiin” S- tai M-tilassa.

Toyotan K-sarjan CVT on luotettavampi kuin esim. Nissanin tai Renaultin CVT:t. Rakenteessa on vähemmän kuormitettuja komponentteja kuin kilpailijoilla. Momentinmuunnin vähentää hihnan rasitusta liikkeellelähdössä.

Pitää huoltaa, vaikka tehdas väittää että öljyt ovat lifetime. Eivät ole. Ei täyskaasulla eikä vedetä raskaita kuormia.
Ajattelinkin tuossa lähinnä noita kohtuullisen budjetin Corollia 2000-luvun alusta. Ennen cvt -aikaa.
 
Vaikka talous ei ole vielä mitenkään vahvoilla kantimilla, niin tilanne vain on nyt se, että taloutemme tarvitsee toisen auton kun molemmilla on koko ajan menoa. Vetokoukkuakin tarvitsisin aika paljon. Joten olen nyt katsellut autoja. Mun ajatus on se, että auton pitää olla bensakoneella joka on kestävä ja luotettava ja mieluusti manuaalilla. Ei ainakaan mikään kaksoiskytkinhimmeli. Mutta kun vaimon periaate on se, että ajaa vain automaatilla, niin onko ajatuksia millä merkillä olisi luotettava ja pitkäikäinen automaattilaatikko?

Kuten näistä toiveista näkyy, niin ihan uudesta autosta ei puhuta. Toyota Corolla, Avensis ja Verso on ollut ajatuksissa. Onkohan Tojotan automaatti minkälainen?

Onko suositella jotain autoa merkkiä/mallia jolla ajaessa nyt ei koko ajan tarvitsisi pelätä tulevan kalliita vikoja? On se kyllä perkele kun 25v ajeli ilman ongelmia kaikenlaisilla merkeillä ja sitten yksi auto vei luottamuksen noihin vehkeisiin.
Tuossa on Toyotan CVT:n purkamisvideo. Vaihteiston mallinumero (Aisin K313) muistuttaa sopivasti Aku Ankan auton rekisterinumeroa.

Vaihteistolla on ajettu 170 tkm. Laitteessa on oma kytkinpakka eteenpäin ajolle ja peruutuksella. Molemmat ovat palaneet. Veikkaisin, että pakin kytkinpakan aktuaattoriin on jäänyt paine päälle mikä on tuhonnut ko osan levittäen irronneen kitkamateriaalin ympäri vaihteistoa. Videon vaihteiston olisi vielä saattanut saada toimimaan vaihtamalla pakkojen osat. Lisäksi olisi tarvittu purkaminen ja huolellinen puhdistaminen kaikille öljyä sisältäville osille.

Jos öljynvaihtoväli on 100 tkm, niin videon vaihteisto ei ole hajonnut huollon puutteeseen, koska suodatin ei ollut alkuperäinen.

Saattaa vetokoukku ja CVT olla huono yhdistelmä vaikka Toyotan CVT taitaa olla parempi kuin monella kilpailijalla.
 
Ajattelinkin tuossa lähinnä noita kohtuullisen budjetin Corollia 2000-luvun alusta. Ennen cvt -aikaa.
2005 1.4 D4D (Diesel) 200 tkm automaatti nopealla googlailulla 3.3 k. Tuo diesel on luja, niin on myös 1.6 l bensa.
200 tkm on Toyotassa vasta sisäänajo kilometrit.

En ole kuullut, miten lujia noiden automaattivaihteistot on.

Jos auto on ruostesuojattu ja asiallisesti huollettu, Corolla on todella kestävä ja luotettava auto. Vähällä vaivalla ja rahalla mutkaista tietä näkymättömiin.
 
Jos öljynvaihtoväli on 100 tkm, niin videon vaihteisto ei ole hajonnut huollon puutteeseen, koska suodatin ei ollut alkuperäinen.

Saattaa vetokoukku ja CVT olla huono yhdistelmä vaikka Toyotan CVT taitaa olla parempi kuin monella kilpailijalla.
Vaikka tehdas sanoisi mitä, se on aika pitkä väli ilman uusia öljyjä. Ja kyllä, CVT ei sovi raskaan kuorman vetämiseen.
 
Ajattelinkin tuossa lähinnä noita kohtuullisen budjetin Corollia 2000-luvun alusta. Ennen cvt -aikaa.
Juu, ymmärsin. A-sarjan Aisin poistui 2007. Se oli kestävä. Sitten tuli U-mallin Aisin, ja sekin oli momentinmuuntimella 2007-2012. Joskus vuonna 2013 tulivat CVT:t. U-laatikkoa on ollut vielä rinnalla jonkin aikaa, mutta en tiedä, mitä on tuotu Suomeen.

Siis Auris ja Corolla 1.6 ja 1.8 (bensiini), jos ovat kyseessä.
 
Vaikka tehdas sanoisi mitä, se on aika pitkä väli ilman uusia öljyjä. Ja kyllä, CVT ei sovi raskaan kuorman vetämiseen.

Joissakin uusissa hybridi-Toyotoissa myöskään pakki ei sovi raskaan kuorman vetämiseen. Tai siis työntämiseen. Peruuttaminen suoritetaan sähkömoottorilla, jonka teho ei riitä kärryn pakittamiseen vastamäkeen. :LOL:
 
Joissakin uusissa hybridi-Toyotoissa myöskään pakki ei sovi raskaan kuorman vetämiseen. Tai siis työntämiseen. Peruuttaminen suoritetaan sähkömoottorilla, jonka teho ei riitä kärryn pakittamiseen vastamäkeen. :LOL:
Peruuttaminen ylämäkeen peräkärryn kanssa on myös helppo tapa luistattaa DSG:n ja vastaavien kaksoiskytkinvaihteistojen toinen kytkin pilalle. Etenkin kuivalla kytkimellä varustetussa laatikossa kytkinpakka ylikuumenee todella nopeasti. Tarkka käytetyn auton ostaja valitseekin auton, jossa ei ole koukkua ja asentaa/asennuttaa sen jälkikäteen, jos katsoo tarpeelliseksi.
 
Tällä hetkellä näyttää löytyvän 1500€ 2007 Honda Civic 1,8A sedan vetokoukulla. Päällepäin ruosteettomat alkavat alle 3000€. Kone on kestävä, tehokas (140hv) ja taloudellinen (alle 6l/100km / 80km/h). Vaihteistona Aisinin 5v, joka oikein huolettuna kestää siinä kuin muutkin perinteiset automaatit. 5-oviset ovat sitten automatisoidulla manuaalilootalla (paska).

Omistin joskus tuollaisen, varsin mukava, mutta ohjaus täysin tunnoton ja suuntavakaus onneton. Varaosat pitää marmorilla vaihtaa toiseen munuaiseen, ehkä tarvikeosia saa halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se seuraava auto on manuaali. Sanoo vaimo mitä tahansa. Ajelkoon itse sitten millä ajelee. Mulla on tuolle koukulle käyttöä ja en viitsi miettiä mikä automaatti sen kestää ja mikä ei pitkässä juoksussa.

Toyota kiinnostaa kun ne kestää isältä pojalle. Tai no niin väitetään. Mulla oli Verso dieselillä ja manuaalilla jolla ajelin 225 tkm ilman mitään lisäkustannuksia huolloissa. Sitten mulla oli kauan aikaa sitten Carina II jolla ajettiin 360 tkm ilman mitään sellaista josta isäukko ei hitsipuikolla ja jakoavaimella selvinnyt. Kaverilla 330 tkm ajettu tämän vuosituhannen Corolla ja siinäkään ei ole mitään isompaa ollut. Normaalit kuluvien osien vaihdot vaan. Ongelma vaan on se, että noissa on kyllä hinnat kohdillaan. Kian jossa on 20 tkm mittarissa ja 5v takuuta jäljellä saa samalla hinnalla kuin 8v vanhan Toyotan jossa satku mittarissa :D. Mut joo en koske kepilläkään mihinkään Kian sähköhimmeleihin 0,9 litran turbolla, ellei sitten laita vaihtoon nopeasti ennen kuin takuu loppuu :sick:
 
Teetin joku aika sitten 160 tkm ajettuun VAG-manuaaliin kytkinrempan kun en jaksanut enää kuunnella vauhtipyörän kalkatusta. Vaihteistossa joku laakeri myös ääntää, oma vikani kun eka öljynvaihto oli vasta 150 tkm. Eivätkä muidenkaan merkkien kytklmet ja vauhtipyörät ikuisia ole varsinkaan perävaunua vedettäessä. Suo siellä ja vetelä täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Teetin joku aika sitten 160 tkm ajettuun VAG-manuaaliin kytkinrempan kun en jaksanut enää kuunnella vauhtipyörän kalkatusta. Eivätkä muidenkaan merkkien kytklmet ja vauhtipyörät ikuisia ole varsinkaan perävaunua vedettäessä. Suo siellä ja vetelä täällä.
Ei mikään ole tietenkään ikuista. Minulla meni 540 tkm ajetun vm. 2004 manuaalivaihteisen V70 D5:n kytkin uusiksi kun moottoripuolelta irronnut plommi löysäsi liimauksesta päästäen motin roiskimaan oil of ulayta kytkinkopan sisälle (ja sieltä öljy valui pohjamuovin päälle ja lopulta maahan). Ei kytkimessä varsinaista vikaa ollut muuten kuin että huoltomiesten mukaan siellä oli vähän liikkua pituussuunnassa. Ajossa asia ei vielä ollut haitannut.

Rakennusaikana parikymmentä vuotta sitten tuli vedettyä telikärryllä melko painavia maa-aineskuormia eli jouset pohjaan ja vähän vielä. Akun kanssa minulla loppui usko ennen sähkövoiman uupumista. Vaihdoin akun uuteen kun huomasin, että alkuperäinen oli 18v ikäinen.

Polttoainetoiminen lisälämmitin touhuilee omiaan. Minulla ei ole kello-, manuaali- tai kauko-ohjausta Ardicissa, vaan sen pitäisi toimia itsekseen silloin kun moottori tarvitsee kylmillä keleillä lisälämpöä. Nyt se käy ehkä minuutin ja pukkaa sellaiset savut, että sillä voisi naamioida pienehkön panssarivaunun, pöhisee noin minuutin ja sitten sammuu. Paitsi toissapäivänä, jolloin se pöhisi tavanomaiseen tapaan moottorin sammuttamisen jälkeen kun otin auton tallista ulos ja touhuilin vähän. Sitä ennen huoltoliikkeessä oli purettu ja kasattu vehjettä ja huomattu sammumisilmiö. Kunnostettu vanhoista ja uusista osista kasattu korvaaja on kiikarissa, toivottavasti se saadaan toimimaan oikein. Vika voi olla ilmeisesti lämmittimen ohjausboksissa, joten sekin vaihtuu samalla.

Kaikista autoista tulee lopulta ooppeleita, niin myös tästä. Kilometrejä alkaa olla mittarissa nyt tuollaiset 575 tkm. Uusissa autoissa ja sähkösellaisissa alkaa olla kaikissa automaattivaihteistot tai kepittömät voimansiirrot.
 
Oli kerran Octavia, josta kädet syväristissä Mekan kylille kumartaen iltahartauksessa toivoin, että tulispa siitä ees Ouppeli. Eipä tullu vanhempakaan ei, vaikka sinnikkäästi sitä päivää odoteltiin. Posti ajoi nonstoppina varaosaa Saksasta ja ties mistä. Joku sanoi, että hyvä auto ja halvat osat. Nyt tiijän, että osien hinta johtuu siitä, että niitä sitten todellakin tarvii kuormakaupalla. Mieluummin haen joskus marmoritiskistä yhden sikahintaisen osan, kuin ruuvaan kaikki illat niitä halvempia marmoriosia, taikka niiden korvikkeita. Karmee rihkamaromu. Sen konsernin shokkihoidolla omistamishimot katosi iäksi.
 
Automobiles oubliées:


Yhteenveto

Videolla esitellään Citroën 2CV, Ian McCollumin omistama vuoden 1988 yksilö, joka edustaa mallin lähes muuttumatonta, 40–50 vuoden tuotantohistoriaa. Auto on suunniteltu alun perin 1930-luvulla korvaamaan hevospelit maaseudulla: halpa, kevyt, yksinkertainen ja helposti huollettava.

Moottori ja suorituskyky

  • kaksisylinterinen, ilmajäähdytteinen, vastaiskumoottori
  • viimeisen tuotantovuoden mallissa on tehokas moottori: 602 cm³ / 26 hv
  • varhaisimmat mallit olivat pienemmällä koneella: 9 hv / ~300 cm³
  • huippunopeus noin 71 mph (114 km/h); käytännössä mukavalta tuntuu n. 60 mph (96 km/h)
  • alkuperäisen mallin kulutukseksi ilmoitettiin 80 mpg (n. 3 l / 100 km)
  • polttoainesäiliö on noin 20 litraa

Jarrut ja voimansiirto

  • etupyörien levyjarrut ovat inboard-tyyppiset, eli kiinnitetty moottorilohkoon, mikä vähentää jousittamatonta massaa
  • nelivaihteinen manuaalivaihteisto, joka sijaitsee moottorin yhteydessä
  • vaihdekeppi on kuin ranskalainen pulttilukkokivääri: se toimii työntö-veto -liikkeellä pitkän vaakasuuntaisen tangon kautta

Jousitus ja ajettavuus

  • erittäin omaperäinen jousitus:
    • etu- ja takapyörät on yhdistetty pitkittäisillä vetojousilla, mikä vaimentaa epätasaisuuksia tehokkaasti
    • jousitus on suunnitteltu periaatteella: "ajo vastakynnetyllä pellolla rikkomatta koriin asetettuja munia"
  • poikkeuksellisen pehmeä ja joustava ajotuntuma

Kori ja rakenne

  • kori on valmistettu ohuesta teräslevystä eli se on kevyt mutta ruostuu helposti
  • kaikki ikkunalasit ovat suoria: ne ovat halpoja valmistaa ja helppoja vaihtaa
  • ovet ovat niin ohuet, ettei tilaa ole perinteisille lasinnostimille: tämän vuoksi ikkunat taittuvat ylöspäin kahdessa osassa
  • katto on kangas, joka voidaan rullata auki osittain tai kokonaan, mikä helpottaa pitkien tavaroiden kuljettamista
  • tavaratila on käytännössä osa matkustamoa: takapenkin voi helposti irrottaa lisätilan saamiseksi

Sisusta ja varustelu

  • mittaristo on äärimmäisen yksinkertainen: polttoaine-, voltti-, ja nopeusmittari sekä jarrunesteen varoitusvalo
  • sähkölaitteet ovat askeettiset: manuaalisesti palautettava vilkku, yksinopeuksinen tuulilasinpyyhin ja käsipumppu tuulilasin pesunesteelle
  • ajovalojen kulmaa voi säätää mekaanisella vivulla, jos kyydissä on paljon kuormaa

Yleisarvio

Auto on suunniteltu yksinkertaiseksi, kevyeksi ja helposti huollettavaksi. Siinä on kuitenkin paljon kekseliäitä teknisiä ratkaisuja. Se on samalla charmikas, käytännöllinen ja poikkeuksellisen monipuolinen, ja siksi on edelleenkin ikoninen.

Tuollainen on varmaan ihan näppärä kauppakassi Arizonan ilmastossa -- Suomen suola-sohjo-paskassa ei niinkään.
 
Kyllä se seuraava auto on manuaali. Sanoo vaimo mitä tahansa. Ajelkoon itse sitten millä ajelee. Mulla on tuolle koukulle käyttöä ja en viitsi miettiä mikä automaatti sen kestää ja mikä ei pitkässä juoksussa.

Toyota kiinnostaa kun ne kestää isältä pojalle. Tai no niin väitetään. Mulla oli Verso dieselillä ja manuaalilla jolla ajelin 225 tkm ilman mitään lisäkustannuksia huolloissa. Sitten mulla oli kauan aikaa sitten Carina II jolla ajettiin 360 tkm ilman mitään sellaista josta isäukko ei hitsipuikolla ja jakoavaimella selvinnyt. Kaverilla 330 tkm ajettu tämän vuosituhannen Corolla ja siinäkään ei ole mitään isompaa ollut. Normaalit kuluvien osien vaihdot vaan. Ongelma vaan on se, että noissa on kyllä hinnat kohdillaan. Kian jossa on 20 tkm mittarissa ja 5v takuuta jäljellä saa samalla hinnalla kuin 8v vanhan Toyotan jossa satku mittarissa :D. Mut joo en koske kepilläkään mihinkään Kian sähköhimmeleihin 0,9 litran turbolla, ellei sitten laita vaihtoon nopeasti ennen kuin takuu loppuu :sick:
Tuttu osti uutena avensiksen olisko ollut -05. Ajoi sillä yli 250tkm ennenkuin peura pisti lunastukseen. Yhtään mitään vikaa siinä ei ollut. Pelkät määräaikaishuollot ja parit jarrupalat vaihdettiin. Kyllä ne vähän vanhemmat Toyotat oli laadukkaita autoja.
 
Eikös hybridi toyotissa ole planeetta vaihteisto ja motissa atkinson työtahti:


 
Yksi selkeimpiä havaintoja onkin, että nyt on melkein sama, ostaako uutena bensan, dieselin vai sähköauton ja onko se automaatti vai manuaali. Hyvää autoa ei enää saa, siis hintaan nähden hyvää.

Kuulin juuri, paljonko yksin pääkaupunkiseudulla on kalliita Volvoja jonossa odottamassa uusia kennoja.
 
Back
Top