Yhteenveto
Videolla esitellään Citroën 2CV, Ian McCollumin omistama vuoden 1988 yksilö, joka edustaa mallin lähes muuttumatonta, 40–50 vuoden tuotantohistoriaa. Auto on suunniteltu alun perin 1930-luvulla korvaamaan hevospelit maaseudulla: halpa, kevyt, yksinkertainen ja helposti huollettava.
Moottori ja suorituskyky
- kaksisylinterinen, ilmajäähdytteinen, vastaiskumoottori
- viimeisen tuotantovuoden mallissa on tehokas moottori: 602 cm³ / 26 hv
- varhaisimmat mallit olivat pienemmällä koneella: 9 hv / ~300 cm³
- huippunopeus noin 71 mph (114 km/h); käytännössä mukavalta tuntuu n. 60 mph (96 km/h)
- alkuperäisen mallin kulutukseksi ilmoitettiin 80 mpg (n. 3 l / 100 km)
- polttoainesäiliö on noin 20 litraa
Jarrut ja voimansiirto
- etupyörien levyjarrut ovat inboard-tyyppiset, eli kiinnitetty moottorilohkoon, mikä vähentää jousittamatonta massaa
- nelivaihteinen manuaalivaihteisto, joka sijaitsee moottorin yhteydessä
- vaihdekeppi on kuin ranskalainen pulttilukkokivääri: se toimii työntö-veto -liikkeellä pitkän vaakasuuntaisen tangon kautta
Jousitus ja ajettavuus
- erittäin omaperäinen jousitus:
- etu- ja takapyörät on yhdistetty pitkittäisillä vetojousilla, mikä vaimentaa epätasaisuuksia tehokkaasti
- jousitus on suunnitteltu periaatteella: "ajo vastakynnetyllä pellolla rikkomatta koriin asetettuja munia"
- poikkeuksellisen pehmeä ja joustava ajotuntuma
Kori ja rakenne
- kori on valmistettu ohuesta teräslevystä eli se on kevyt mutta ruostuu helposti
- kaikki ikkunalasit ovat suoria: ne ovat halpoja valmistaa ja helppoja vaihtaa
- ovet ovat niin ohuet, ettei tilaa ole perinteisille lasinnostimille: tämän vuoksi ikkunat taittuvat ylöspäin kahdessa osassa
- katto on kangas, joka voidaan rullata auki osittain tai kokonaan, mikä helpottaa pitkien tavaroiden kuljettamista
- tavaratila on käytännössä osa matkustamoa: takapenkin voi helposti irrottaa lisätilan saamiseksi
Sisusta ja varustelu
- mittaristo on äärimmäisen yksinkertainen: polttoaine-, voltti-, ja nopeusmittari sekä jarrunesteen varoitusvalo
- sähkölaitteet ovat askeettiset: manuaalisesti palautettava vilkku, yksinopeuksinen tuulilasinpyyhin ja käsipumppu tuulilasin pesunesteelle
- ajovalojen kulmaa voi säätää mekaanisella vivulla, jos kyydissä on paljon kuormaa
Yleisarvio
Auto on suunniteltu yksinkertaiseksi, kevyeksi ja helposti huollettavaksi. Siinä on kuitenkin paljon kekseliäitä teknisiä ratkaisuja. Se on samalla charmikas, käytännöllinen ja poikkeuksellisen monipuolinen, ja siksi on edelleenkin ikoninen.