Autovero poistuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Auton käyttöä verotetaan nyt jo, sekä polttoainetta verottamalla että ajoneuvoveron kautta. Ne maksavat ihan saman rikkaalle ja köyhälle, kuten tämä Bernerinkin esittämä malli. Jälkimmäinen vain maksaa enemmän.

Näin. Mutta vain jos oletetaan, että autoilija ajaa aina samalla autolla kuin nyt ja eikä vaihda autoaan. Uutta autoa ostaessa tai vaihdettaessa kalliimpaan tulee sitten se hyöty autoveron poistumisen kautta. Jos arvioi kokonaisuutta autoveron poistumista ei voi sivuuttaa.
 
Puomit siis yksityisteille tai liikennemerkki joka kieltää ajamisen ilman että sitä on maksanut. Ajamalla hyväksyt käyttöehdot. Jos ei ole maksanut niin otetaan kuva ja perässä tulee lasku.

Olinkin jo ostamassa nelivetoista pakettiautoa metsästys/metsäkäyttöön.
Nyt sitten käyn sen Saksasta ja ajellaan ilman maksuja. En varmasti maksa
yhtikäs mitään kun ei sillä kuljeta valtion teitä pitkin. Löpöä tankkiin ja menoksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Entä se kolmas iso ryhmä eli ne joille raha on tullut perintönä?

Antaisin heidänkin elää Suomessa verovapaasti.

Minulla nimittäin on sellainen aavistus etteivät he kuitenkaan rasita/kuluta kohtuuttoman paljon suomalaista sosiaaliturvaa. Eivät hae työttömyyskorvauksia tai asumistukea jne.

Mitä enemmän Suomessa asuisi miljonäärejä he myös kuluttaisivat täällä. Todennäköisesti ainakin saman verran kuin tavalliset veronmaksajat.

Kaikesta kulutuksesta valtio nappaa neljänneksen ALV:na..myös näiltä muuten verotuksen ulkopuolella olevilta rikkailta. Kun he ostavat Ferrarin menisi siitäkin arvonlisäveroa neljännes valtiolle. Vaikkei autoveroa enää perittäisikään siitä kertyy kuitenkin melkoinen summa jolla maksettaisiin sossun tukea, asumistukea, työttömyyspäivärahaa, lapsilisiä jne. jopa kymmenille somaleilla ja arabeille.

Kun autovero poistettaisiin niin köyhimmilläkin miljonääreillä olisi ehkä varaa ostaa Ferrari..jos nykyisen autoveron aikana joku ostaa yhden Ferrarin niin mahdollisesti niitä verottomia menisi kaupaksi samaan aikaan jopa 4-5 kpl. Se tarkoittaisi että pelkän ALV:n tuotto olisi suurempi kuin aikaisempi autovero.

Ainoa haitta olisi se että tavallista köyhään kansaa potuttaisi tavattomasti se että köyhimmilläkin miljonääreillä olisi paremmin varaa ostaa Ferrareita..

Mutta kaikesta huolimatta haluaisin että meillä tuettaisiin miljonäärien maassapysymistä verovapaudella. Siis tuloverojen osalta. Mitään haittaa ei olisi siitäkään että ulkomailta muuttaisi laumoittain lisää miljonäärejä maahamme.
 
Näin. Mutta vain jos oletetaan, että autoilija ajaa aina samalla autolla kuin nyt ja eikä vaihda autoaan. Uutta autoa ostaessa tai vaihdettaessa kalliimpaan tulee sitten se hyöty autoveron poistumisen kautta. Jos arvioi kokonaisuutta autoveron poistumista ei voi sivuuttaa.

Aivan oikein. Juuri näin asia on.

Aika harva tänne kirjoittavista ymmärtää autoverotuksen kokonaisvaikutusta.

Siirtyminen käytön verottamiseen olisi kaikkien suurin yksittäinen muuton koko Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi. Todennäköisesti paljon suurempi kuin kaikki muut nykyisen hallituksen tekemän ns. kiky-asiat yhteensä.
 
Puomit siis yksityisteille tai liikennemerkki joka kieltää ajamisen ilman että sitä on maksanut. Ajamalla hyväksyt käyttöehdot. Jos ei ole maksanut niin otetaan kuva ja perässä tulee lasku.

Olinkin jo ostamassa nelivetoista pakettiautoa metsästys/metsäkäyttöön.
Nyt sitten käyn sen Saksasta ja ajellaan ilman maksuja. En varmasti maksa
yhtikäs mitään kun ei sillä kuljeta valtion teitä pitkin. Löpöä tankkiin ja menoksi :D

Siitä vaan lakien ja sääntöjen puitteissa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yksityistie_Suomessa
"Yksityistien käyttöön on saatava tiekunnan lupa, jos käyttö lisää tien kunnossapitokustannuksia tai kun kyseessä ovat kuljetukset jonkun muun kuin tieosakkaan hyväksi. Työhevosella tosin saa liikkua ilman lupaa.

Tiekunta voi halutessaan kieltää tien käytön muilta kuin tiekunnan osakkailta. Kielto voidaan toteuttaa esimerkiksi asettamalla puomi tien poikki. Jos tiekunta on saanut kunnan avustusta kunnossapitoon, ulkopuolisten tienkäyttöä ei voida kieltää avustuksen saantivuonna. Jos tiekunta on saanut ELY-keskuksen avustusta tien perusparantamiseen, ulkopuolisten tien käyttöä ei saa kieltää 10 vuoteen."

Kevyellä polttoöljyllä ei saa ajaa edes suljetulla alueella
"Dieseliä tai bensiiniä lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen – esimerkiksi kevyen polttoöljyn – käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä. Kevyellä polttoöljyllä ei saa ajaa edes suljetulla alueella."
 
Antaisin heidänkin elää Suomessa verovapaasti.

Minulla nimittäin on sellainen aavistus etteivät he kuitenkaan rasita/kuluta kohtuuttoman paljon suomalaista sosiaaliturvaa. Eivät hae työttömyyskorvauksia tai asumistukea jne.

Mitä enemmän Suomessa asuisi miljonäärejä he myös kuluttaisivat täällä. Todennäköisesti ainakin saman verran kuin tavalliset veronmaksajat.

Kaikesta kulutuksesta valtio nappaa neljänneksen ALV:na..myös näiltä muuten verotuksen ulkopuolella olevilta rikkailta. Kun he ostavat Ferrarin menisi siitäkin arvonlisäveroa neljännes valtiolle. Vaikkei autoveroa enää perittäisikään siitä kertyy kuitenkin melkoinen summa jolla maksettaisiin sossun tukea, asumistukea, työttömyyspäivärahaa, lapsilisiä jne. jopa kymmenille somaleilla ja arabeille.

Kun autovero poistettaisiin niin köyhimmilläkin miljonääreillä olisi ehkä varaa ostaa Ferrari..jos nykyisen autoveron aikana joku ostaa yhden Ferrarin niin mahdollisesti niitä verottomia menisi kaupaksi samaan aikaan jopa 4-5 kpl. Se tarkoittaisi että pelkän ALV:n tuotto olisi suurempi kuin aikaisempi autovero.

Ainoa haitta olisi se että tavallista köyhään kansaa potuttaisi tavattomasti se että köyhimmilläkin miljonääreillä olisi paremmin varaa ostaa Ferrareita..

Mutta kaikesta huolimatta haluaisin että meillä tuettaisiin miljonäärien maassapysymistä verovapaudella. Siis tuloverojen osalta. Mitään haittaa ei olisi siitäkään että ulkomailta muuttaisi laumoittain lisää miljonäärejä maahamme.

Pitäisi vain laittaa ehto että kuluttavat X euroa vuodessa jotta ALV-kertymä tylee varmistettua. Ja jos omaisuus romahtaa alle miltsin niin valtio korjaa potin :D
 
Suoraan sanottuna en viitsi edes sanoa, mitä mieltä olen Berneristä.

Voisin vielä, kun politiikasta on kyse, syyllistyä ainakin kunnianloukkaukseen tai henkilöön kohdistuvaan uhkaukseen. :P
 
Klassikkokamaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Muutosvastarinta
"C. G. Jungin mukaan psyykessä on neljä perustoimintoa, jotka ryhmittyvät rationaaliseen ja irrationaaliseen toimintaan.[1] Rationaalisia toimintoja ovat ajattelu, jossa ihminen yrittää ymmärtää ja sopeutua maailmaan havaintojen ja tiedon, rationaalisen ja loogisen ajattelun kautta sekä tunteminen, jossa ihminen arvioi maailmaa miellyttävän/epämiellyttävän ja hyväksynnän/hylkäämisen tuntemusten kautta. Irrationaalisia toimintoja ovat aistiminen, jossa ihminen saa tietoa aistien avulla sekä intuitio, jossa yksilö havainnoi tiedostamattoman kautta. Irrationaaliset toiminnot operoivat pelkkien havaintojen avulla, ilman että ne tulkitsevat tai analysoivat niitä, siis päinvastoin kuin rationaaliset toiminnot. Jungin mukaan jokaisessa ihmisessä löytyvät nämä kaikki neljä toimintoa, mutta jokaisella yksi toiminto on hallitseva ja vaikuttaa enemmän kuin muut käyttäytymiseemme sosiaalisella, älyllisellä ja kulttuurisella tasolla. Tätä Jungin ihmistyyppimallia voidaan hyödyntää, kun yritetään ymmärtää ihmisten käyttäytymistä muutoksissa. Ratkaiseva tekijä Jungin mukaan on informaation käsittelyyn liittyvä taipumus. Käsitteleekö henkilö ensisijaisesti viiden perusaistin (näkö, kuulo, haju, maku ja tunto) kautta tulevaa informaatiota vai ns. kuudennen aistin eli intuition kautta tulevaa informaatiota. Ne jotka toimivat pääsääntöisesti intuitionsa perusteella lähtevät nopeammin mukaan uusiin asioihin kuin ne jotka käsittelevät informaation pääsääntöisesti viiden perusaistin kautta. Intuition kautta toimivat ovat niitä, jotka suunnittelevat uutta ja viiden perusaistin kautta toimivat pyrkivät säilyttämään tilanteet ennallaan ja helposti vastustavat kaikkea muutosta. Ilman intuitionsa kautta toimivia, uuden suunnittelijoita, ei tapahtuisi muutoksia."

Eikä tässä mitään, kaikkia tarvitaan ja kaikki persoonnallisuustyypit palvelevat vahvuuksineen jotakin hyvää ja heikkouksineen jotakin huonoa tarkoitusta.
 
Ei kukaan voi noin vaan poistaa +800 milj. verotuloa ilman mitään kompensointia...

LOL persut. Persut lupaa autoveron poistoa ja nyt kun se olisi ollut poistumassa niin juuri persut - kaikista puolueista ainoa joka tällä ratsasti - on hallituksessa tyrmäämässä sitä mitä oli vaalien alla ajamassa.
 
Ei kukaan voi noin vaan poistaa +800 milj. verotuloa ilman mitään kompensointia...

LOL persut. Persut lupaa autoveron poistoa ja nyt kun se olisi ollut poistumassa niin juuri persut - kaikista puolueista ainoa joka tällä ratsasti - on hallituksessa tyrmäämässä sitä mitä oli vaalien alla ajamassa.

No, stereotypioiden mukaan rumasti ajateltuna tyypillinen persujen äänestäjä maksaisi vuoden 20 tkm ajoista noin 500 euroa enemmän kuin nykymallissa ja tätä kompensoiva autoveron poisto tietäisi, että vaihdossa saa samalla välirahalla nykyhinnalla 2000 euron koslan tilalle 3000 euron ritsan. Ehkä. Laskennallinenkin taloudellinen etu parin vuoden ajan jää siis siihen, että saapi ajaa työmaalle tai Kelaan ja kauppaan hieman paremmalla autolla.

Olen sitä mieltä, että autovero olisi pitänyt poistaa EU-jäsenyyden yhteydessä tai viimeistään Siilinin tapauksen yhteydessä. Vaikka sitten kertarytinällä, ALV-tulojen kasvu olisi kompensoinut osan eivätkä EU-oikeuden päätösten jälkeen palautetut liikaa perityt fyffetkään paljoa enää lämmitä (ja joitain 2000-luvun alun tapauksia on vieläkin oikeuskäsittelyssä - maksuun nekin tulevat). Niin, montakos kertaa tuota autoverosätöstäkin on sitten - pakosta, tuomioistuimen päätösten jälkeen - muutettu?
 
paljon on asioita joita ol isi pitänyt tehdä
 
http://www.hs.fi/autot/art-2000005051961.html

LAKIMIES Petteri Snell on saanut tänään kymmeniä puheluita.

”Ihmiset kysyvät, että Snell, kannattaako se auto nyt ostaa.”

Kyse on siitä, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kertoi aamupäivällä, että ministeriö ehdottaa autoveron poistamista.

Petteri Snell on kamppaillut vuosikymmeniä autoveroasioiden parissa lähinnä sen puolesta, että vero poistettaisiin. Viime vuonna Snell arvioi HS:n haastattelussa, että autovero voisi poistua joskus 2060-luvulla. Lue laaja haastattelu tästä.

Snell suhtautuu autoveron mahdolliseen poistoon siis erittäin positiivisesti. Mutta se, miten ministeri Berner nyt hoitaa asiaa, siitä Snellillä ei ole hyvää sanottavaa.

”Tässä on helvetillisiä ongelmia. Liikenneministeri pysäyttää tässä autokaupan. On käynyt ’moka’, että tässä ei ehkä ministeriöt ole keskenään keskustelleet tai varoittaneet autokauppaa. En tiedä, kuka tätä hommaa ohjailee, mutta tulee mieleen, että onko vintin ovet jääneet auki. Että onko kaikki ihan kotona.”

ONGELMA on siinä, että ihmiset ovat nyt epävarmoja.

Poistuuko autovero? Jos poistuu, koska se poistuu? Ensi vuonna? Vuonna 2020? Kerralla vai asteittain?

Snell sanoo, että jos autovero poistetaan, se tulisi tehdä yllättäen.

”Niin kuin silloin, kun devalvoitiin. Että aamulla kun heräät, niin tilanne on tämä. Siinä osa voittaa ja osa häviää, mutta se on sitten tehty, ja niillä mennään.”

Nyt auton osto on riskipeliä, sillä sen arvo saattaa alentua – autoveron poiston ajankohdasta riippuen – tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja sormen napsautuksella.

Jos esimerkiksi nyt menee ja ostaa BMW 528 -mallisen auton 67 355 eurolla ja autovero poistuu huomenna, auton arvosta häviää noin vain 18 095 euroa.

PÄÄTÖKSIÄ autoveron kohtalosta on tarkoitus tehdä huhtikuussa kehysriihessä.

Tämä tarkoittaa pahimmillaan sitä, että juuri kukaan ei osta ennen huhtikuuta autoa, koska ei tiedä, mitä autoveron suhteen tapahtuu.

”Autokaupan kannalta tilanne on hirveä, siis aivan mahdoton”, Snell sanoo.

Se Snellin mainitsema Bernerin ”moka” on siis se, että hän tiedotti, että jossain vaiheessa tehdään jotain.

Autokaupan ja auton ostajan kannalta päätöksen olisi pitänyt tulla välittömästi.

AUTOTUOJAT RY:N toimitusjohtaja Tero Kallio vaatii niin ikään päätöksiä.

”Päätös suuntaan tai toiseen on saatava mahdollisimman nopeasti. Ei tässä ole aikaa odottaa yli kolmea kuukautta kehysriiheen. Oli valo sitten punainen tai vihreä, autoveron suhteen päätös on saatava mahdollisimman pian”, Kallio sanoo.

Jos autokauppaa halutaan pitää hengissä siihen asti kunnes autovero mahdollisesti poistuu, se vaatisi jonkin sortin toimia.

”Berner kertoi aamulla, että hallituksen energia- ja ilmastostrategiassa olevaa sadan miljoonan euron sähkö- ja kaasuautojen tukea voisi mahdollisesti aikaistaa, ja esimerkiksi sitä kautta autokauppaa voisi tekohengittää tänä vuonna”, Kallio sanoo.

Hän kuitenkin muistuttaa, että kyseessä on kuitenkin vasta liikenne- ja viestintäministeriön selvitys.

”Tästä on pitkä matka siihen, että hallitus poistaa autoveron”, Kallio sanoo.

PETTERI SNELL on varma, että autovero kyllä poistuu.

”Totta kai se poistuu. Mutta poistuuko se tänä vuonna, ensi vuonna, tällä vaalikaudella vai milloin? Sitähän lasketaan nyt jo vuosittain, mutta kun siitä (autoveron vuosittaisesta kevennyksestä) päätettiin, ilmoitettiin, että missään nimessä se ei kokonaan poistu. Nyt Berner on jostain syystä innostunut tästä asiasta, ja luulen, että muut ministerit ovat haavit auki”, Snell sanoo.

Jos nyt menee autokaupoille, voisi Snellin mukaan ehkä yrittää sopia erillisiä sopimuksia kaupan kanssa. Että jos se autovero poistuu, onko mahdollisuuksia jonkin sortin kompensaatioihin.

”Mutta ne ovat mahdottoman monimutkaisia ja vaikeita sitten ne sopimukset.”

Snellillä on olo, kuin teatterissa olisi, hän sanoo.

”Tässä sitä istuu neljännellä rivillä katsomossa ja odottaa, mitä seuraavassa näytöksessä tapahtuu.
 
Eli saat vaihdettua autosi tuhansia euroja halvemmalla, mutta maksat vuodessa 200 euroa enemmän. Onko tämä ns. kynnyskysymys hankkeelle?
Autot myydään markkinahintaan eli hintaan jolla ne käy kaupaksi. Siksi osa veronalennuksesta päätyy autokauppiaan ja -valmistajan taskuun, eikä suinkaan auton ostajalle.

Henkilökohtaisesti minulle on herttaisen yhdentekevää onko uuden auton hinnassa veroja tuhat euroa vai neljä tuhatta euroa. Vaikka olenkin ajanut ajokortin 18-vuotiaana ja ehtinyt kunnioitettavaan keski-ikään, olen hankkinut elämässäni kaksi autoa, joista toisen uutena. Totta puhuen olin suunnittelemassa auton vaihtoa uuteen, mutta tämä suunnitelma meni nyt toistaiseksi jäihin.

Säännöllisesti mutta suhteellisen pieniä kilometrimääriä ajavana olen maksumiehenä kun Berner läväyttää satojen eurojen vuotuisen asiakasmaksun, vaikka yrittääkin markkinoida näitä PA-veron marginaalisella laskulla.

Muutoksen tultua voimaan olisi taloudellisesti järjetöntä vaihtaa auto uuteen, koska joutuisin jo maksamaan auton käytöstä enemmän. Vanha auto kannattaa siis ajaa loppuun, tai myydä se pois ja liikkua työmatkat julkisilla ja tarvittaessa vuokrata auto. Paskempi homma niille joille tämä ei onnistu.
 
Autot myydään markkinahintaan eli hintaan jolla ne käy kaupaksi. Siksi osa veronalennuksesta päätyy autokauppiaan ja -valmistajan taskuun, eikä suinkaan auton ostajalle.

Henkilökohtaisesti minulle on herttaisen yhdentekevää onko uuden auton hinnassa veroja tuhat euroa vai neljä tuhatta euroa. Vaikka olenkin ajanut ajokortin 18-vuotiaana ja ehtinyt kunnioitettavaan keski-ikään, olen hankkinut elämässäni kaksi autoa, joista toisen uutena. Totta puhuen olin suunnittelemassa auton vaihtoa uuteen, mutta tämä suunnitelma meni nyt toistaiseksi jäihin.

Säännöllisesti mutta suhteellisen pieniä kilometrimääriä ajavana olen maksumiehenä kun Berner läväyttää satojen eurojen vuotuisen asiakasmaksun, vaikka yrittääkin markkinoida näitä PA-veron marginaalisella laskulla.

Muutoksen tultua voimaan olisi taloudellisesti järjetöntä vaihtaa auto uuteen, koska joutuisin jo maksamaan auton käytöstä enemmän. Vanha auto kannattaa siis ajaa loppuun, tai myydä se pois ja liikkua työmatkat julkisilla ja tarvittaessa vuokrata auto. Paskempi homma niille joille tämä ei onnistu.

Auton voi hakea ulkomailtakin, vai onko se nyt sitten kuitenkin estetty??

Minä jo katselin autoja enemmän sieltä vaikka mieli tekisi hakea heti tuollainen Hilux joita olen käynyt katselemassa liikkeissä.
 
Autot myydään markkinahintaan eli hintaan jolla ne käy kaupaksi. Siksi osa veronalennuksesta päätyy autokauppiaan ja -valmistajan taskuun, eikä suinkaan auton ostajalle.

...mikä taas määräytyy markkina-alueella mikä ilman autoveroa on Eurooppa. Aivan toisin kuin tuore- ja vähittäiskauppassa. Autokauppa on siitä erilaisessa asemassa, että auto hankitaan harvoin joten Saksan ja Ruotsin tuonti pitää huolen markkinhinnoista. Ja hei: se ei ole tyhmä joka pyytää jne.

e: ja siinä se ongelma piilee kun markkinahinta on autoveron johdosta niin inflatoitunut, että autot nimenomaan ei käy kaupaksi. Ostetaanhan niitä tietenkin koska on pakottava tarve, mutta ei sellaisia joita kuuluisi vaan tänne laivataan euroopasta vanhat autot ajettavaksi jälki-jälkimarkkinoilla ja jo hankituilla autoilla ajetaan liian kauan ja se on ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top