Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Berner ei maininnut mitään maksujen keräyskustannuksista, eikä myöskään sitä miten uudistusta valvotaan. Ilmeisesti näitä asioita ei oltu käsitelty "erittäin perusteellisessa ja kaikki näkökulmat huomioon ottavassa esiselvityksessä".
Parasta ja yksinkertaisinta olisi että autovero poistettaisiin ja vero laitettaisiin polttoaineen hintaan. Ihan samalla tavalla kuin lähes kaikkialla muualla maailmassa.
ilmoittaa, että LVM:n kaavailemat veronalennukset eivät todellakaan ole valmistelussa.
Jumalauta! Mikähän sirkus tämä koko case mahtaa edes olla?
Sinäpä voisit poistaa iirakit, yrjö... siinäpä poistuis -800mio nettotappio vuoittain, minimissään. Sharmutha.Ei kukaan voi noin vaan poistaa +800 milj. verotuloa ilman mitään kompensointia...
LOL persut. Persut lupaa autoveron poistoa ja nyt kun se olisi ollut poistumassa niin juuri persut - kaikista puolueista ainoa joka tällä ratsasti - on hallituksessa tyrmäämässä sitä mitä oli vaalien alla ajamassa.
Näin. Mutta vain jos oletetaan, että autoilija ajaa aina samalla autolla kuin nyt ja eikä vaihda autoaan. Uutta autoa ostaessa tai vaihdettaessa kalliimpaan tulee sitten se hyöty autoveron poistumisen kautta. Jos arvioi kokonaisuutta autoveron poistumista ei voi sivuuttaa.
Sinäpä voisit poistaa iirakit, yrjö... siinäpä poistuis -800mio nettotappio vuoittain, minimissään. Sharmutha.
Luulitko että joku on unohtanut sun bullshitit?
Mutta jos arvioidaan kokonaisuutta ei voi myöskään sivuuttaa uudistuksesta tulevia uusia hallinnollisia tasoja, jotka aiheuttavat kansantaloudelle kustannuksia riippumatta siitä onko ne valtiollisia vai yksityisiä. Nykyään autoveron kantaa Tulli aina kun auto tulee maahan, ja ajoneuvoveron Trafi. Edellinen on hyvin yksinkertainen kerättävä. Bernerin uudistuksessa Tullin keräämä vero poistuu. Sama rahamäärä otetaan kansalaisilta maksujen muodossa, mutta mukana on kaksi lisätasoa: tieosuuksia myyvät yksityiset toimijat ja tieyhtiö joka myy tieosuuksia edelliselle. Lisäksi tulee edellisten valvonta joka ei voi olla pieni kuluerä sekään.
Pahoittelut, huono päivä. Ei tule toistumaan noin huonolla kielellä, vaikka erimieltä ollaankin aika pitkälti. Sorry man.Mikäs sulle tuli?
Jaahas ja parjaus on palstalla hyväksyttävää kun sen suorittaa ulkomaankielisesti?
http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229762-anne-ankka
Anne Ankka?
19.1.2017 12:37 Arto Luukkanen
30 kommenttia
Berner vaihtoon!
Sarjakuvien kruunaamattoman kuninkaan – Aku Ankan – kuolematon seikkailu Amerikan keisari on herännyt eloon.
Tässä hupaisassa sarjakuvassa ahneudesta sekaisin mennyt Aku keksii, että voisi tulla Amerikan keisariksi. Aku haluaisi kuitenkin olla kiva. Hän jättäisi kaiken omaisuuden sen asukkaille mutta ottaisi haltuunsa hengitysilman.
Sen jälkeen ihmiset maksaisivat hänelle hengittämästään ilmasta. Aku vieressä hehkuva kiero lakimies ihastelikin aidosti Aku keksimää hinnastoa: ”hengitys vitonen – huokaus kymppi”.
Anne Ankka?
Ministeri Berner näyttää olevan yhtä viisas kuin Aku Ankka. Hän esitteli tänään omia suunnitelmiaan Suomen liikenteeseen. Tämän Sveitsistä meitä ilahduttamaan tulleen ministerin aivoitukset ovat yhtä fantastisia ja älyvapaita kuin edellä mainitun housuttoman ankan. Kysymys kuuluu: mistä näitä senttejä oikein tulee? Eikö olisi aika antaa Bernerille ystävällinen ”concilium abeundi” – eroamisen neuvo?
Toisaalta Bernerin ehdotus on ihan looginen - se on täysin linjassa hänen edellisten toilailuidensa kanssa. Annen linja on armoton: valtion isännätön omaisuus rikkaille ja köyhille luu kurkkuun! Bernerin Suomessa autoilu kuuluisi rikkaille, jotka kaahailisivat autioilla. Köyhät reunalueiden eläjät postiautoon hikoilemaan!
Hänelle on luonnollista, ett' entisten sukupolvien keräämä kansallisvarallisuus kaapataan niille viisaille rikkaille, jotka osaavat hyötyä kaikesta. Voittoa on saatava: vaikka sairaista lapsista.
Arvoisat suomalaiset! Berner on hallitukselle taakka ja vaara Suomelle.
Mutta – onhan tässä sentään humoristinen puoli. Yleensä lounaan jälkeen on apea olo – nyt tuli huvittunut ja myötähäpeän täyttämä fiilis.
Tuli ihan Anne Ankka olo)))
Arto Luukkanen
Järvenpää
ps. ja kun tarkemmin ajattelee niin tämä Anne Bernerin ottaminen ministeriksi on pelottava merkki Keskustan rappiotilasta. Berneriä ei kiinnosta muu kuin raha; ei aate ja ihmiset. Hän kilpailutti ennen vaaleja eri puolueita siitä pääsisikö hän ministeriksi. Eikö Keskustassa olisi ollut ansioituneita ihmisiä omasta takaa?
Rappiota!
Joo ei täs mitää. En tiedä mistä erimielisyys oli ja sitä tuskin kannattaa tämän enempää vatvoaPahoittelut, huono päivä. Ei tule toistumaan noin huonolla kielellä, vaikka erimieltä ollaankin aika pitkälti. Sorry man.
Italialainen moottoritieoperaattori on käsitttäkseni itse rahoittanut tien rakentamisen ja sen kunnossapidon. Se on siis tavallaan "oikea" toimija, eikä "palvelupaketteja" ostava ja myyvä jälleenmyyjä.
Autoveron poisto PA-veroa nostamalla siirtää kustannuksia hankinnasta käyttöön, kuten halutaan. Ei tarvita ihmeellisiä tieoperaattoreita, kk tai km-veloituksia maksujärjestelmineen, seurantasysteemeitä, monimutkaisia IT-ohjelmistoja tai mitään muutakaan mitä ei jo olisi käytössä. Polttoainevero samalla verottaa ympäristölle ja vaihtotaseelle haitallisia ulkoisvaikutuksia ja on itse asiassa erinomaisen järkevä vero, vaikkakin ärsyttävä maksaa.Just noin.
Keep it simple, Stupid!
- mm. Juhani Tamminen
Itse asiassa valvontaa käsitellään rapsassa. Valvontamaksut olisivat yksityisoikeudellisia, eivät sakkoja/viranomaismaksuja. Niiden osalta vedotaan esimerkiksi yksityisten pysäköintifirmojen KHO:sta saamaan päätökseen (Jipii - ennakkotapauksena yksityinen pysäköinninvalvonta, kaikkien epäselvyyksien isoäiti). Rapsassa ehdotetaan myös, että valvontaa voisi suorittaa esimerkiksi - tadaa - POSTI! (Ihan totta, näin siellä lukee.)
Siitä vaan lakien ja sääntöjen puitteissa:
"Dieseliä tai bensiiniä lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen – esimerkiksi kevyen polttoöljyn – käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä. Kevyellä polttoöljyllä ei saa ajaa edes suljetulla alueella."
Autoveron poisto PA-veroa nostamalla siirtää kustannuksia hankinnasta käyttöön, kuten halutaan. Ei tarvita ihmeellisiä tieoperaattoreita, kk tai km-veloituksia maksujärjestelmineen, seurantasysteemeitä, monimutkaisia IT-ohjelmistoja tai mitään muutakaan mitä ei jo olisi käytössä. Polttoainevero samalla verottaa ympäristölle ja vaihtotaseelle haitallisia ulkoisvaikutuksia ja on itse asiassa erinomaisen järkevä vero, vaikkakin ärsyttävä maksaa.
Sama juttu Ranskassa, olen treidannut bondeja CNA:lle (Caisse Nationale des Autoroutes - kansallinen moottoritiekassa) jo 90-luvun lopulta... idea sama kuin Italiassa, eli vakaussopimukseen livahtaminen. Niillä myös monopoli palveluntarjoajana tietullijärjestelmän hoitajana sekä huoltoasemaketkujen (maksullisilla motareilla - peage) operaattorina. AAA-luottoluokitus implisiittisenä Ranskan valtiolta, valtio takaa lainat mutta ei timely repayment:iä, eli joudut odottamaan velkojana vuoroasi valtion muiden seniori-velkojien jälkeen, joiden kanssa et ole pari passu.Tähän korjaus: italialainen moottoritieoperaattori EI ole rahoittanut ainakaan koko moottoritieverkon rakentamista, vaan on ostanut sen valtion tieverkosta vastaavalta yhtiöltä (kuulostaako tutulta?). Syy tämän infran myyntiin oli suurelta osin Italian valtion tarkoitus välttää EU:n asettamien velkarajojen ylittyminen (kuulostaako tutulta?).
Kunnossapidosta firma vastaa, ja palvelun taso (tien kunto, onnettomuuksien määrä jne) on eräs osa yhtälöstä, joka on ainakin määrännyt tiemaksujen hintakaton. Alkuperäistä hintakaton laskukaavaa on yksinkertaistettu samalla, kun palvelusopimuksen kestoa jatkettiin vuonna 2008.
Sopimuksia ja hintakaton laskukaavaa on arvosteltu, niiden katsotaan olevan operaattorille liian edullisia (Osaako kukaan sanoa "Caruna"?).
Monet asiat kuten tuollainen "individualismi" riippuvat siitä mitä valtiovalta tekee. Minä kunnioitan valtiovaltaa ja esivaltaa mutten yhtään yksityistä bisnestä joka alkaisi valvoa ihmisten liikkumista ja tekemistä. Toistetaanko samat virheet kuin katsastuksen ja laittoman maahantulon järjestelyn kanssa. Strategisia kumppaneita tosiaankin. Ennusmerkit ovat huonot. Yhtään uutta liikenne-Luonaa ei tähän maahan kaivata.
Autoveron poisto sinänsä voi olla hyvä asia. Paitsi että eivät Suomessa ole Euroopan kehnommat autot. Katsotaanpa millaisia on monissa Välimeren maissa. Kreikassa ja Maltalla. Täällä meillä on rahaa ostaa kallista autoa tai sitten ne ovat täällä suurempi statussymboli.
Olen tuosta samaa mieltä vaikka itse olisinkin juuri niitä kärsijöitä maaseudun pitkien välimatkojen vuoksi. Tuolloin verotus ohjaisi suomalaisia vähemmän riippuvaisiksi perinteisistä polttoaineista.
Autoveron poisto PA-veroa nostamalla siirtää kustannuksia hankinnasta käyttöön, kuten halutaan. Ei tarvita ihmeellisiä tieoperaattoreita, kk tai km-veloituksia maksujärjestelmineen, seurantasysteemeitä, monimutkaisia IT-ohjelmistoja tai mitään muutakaan mitä ei jo olisi käytössä. Polttoainevero samalla verottaa ympäristölle ja vaihtotaseelle haitallisia ulkoisvaikutuksia ja on itse asiassa erinomaisen järkevä vero, vaikkakin ärsyttävä maksaa.
Jos sähköautoilu uhkaa verokertymää, voimme miettiä asian uusiksi kun sähköautojen osuus ylittää sanotaan nyt vaikka yhden (1) prosentin ajosuoritteesta.
Harmillisesti tämä yllä lanseerattu mullistava liikenneuudistus ei tuota luonnollista monopolia kenenkään rahastettavaksi.