Autovero poistuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Täytyy ihan vakavasti nyt miettiä auton vaihdon kanssa ajoitusta. 6.7l diiselikoneella olis seuraava mut milloin.

Kummallista, kun vallanpitäjät vetkuloi tuota autojen päästösoppaa, joka olisi ratkaistavissa helposti, eli kaasuautoilta dieselvero pois ja siinä se olisi. Jokamies pystyisi hankkimaan sellaisen helposti, jakeluasemat ovat myös jo olemassa, pitäisi myös hyväksyä LPG autot suomeen, njinkuin muualla maailmassa jo on.
Ilmeisesti nykyministerien lähipiirit eivät omista kaasuautojen polttoaineen jakeluketjuja, niin ei kannata tehdä muutosta lakeihin..
 
Kummallista, kun vallanpitäjät vetkuloi tuota autojen päästösoppaa, joka olisi ratkaistavissa helposti, eli kaasuautoilta dieselvero pois ja siinä se olisi. Jokamies pystyisi hankkimaan sellaisen helposti, jakeluasemat ovat myös jo olemassa, pitäisi myös hyväksyä LPG autot suomeen, njinkuin muualla maailmassa jo on.
Ilmeisesti nykyministerien lähipiirit eivät omista kaasuautojen polttoaineen jakeluketjuja, niin ei kannata tehdä muutosta lakeihin..

Miksi ihmeesä LPG eli nestekaasuautoja pitäisi suosia? Nestekaasuhan on täysin öljypohjainen polttoaine.

Metaanin polttamisessa sentään jotain järkeä onkin ja biometaanin polttaminen onkin erittäin järkevää.
 
Perustettavan tieverkkoyhtiön henkilöstöllä on myös spekuloitu. Onneksi senkin osalta suunnitelma on kerrottu selvityksessä:

Parempia väyliä kirjoitti:
8.9 Yhtiön henkilöstö

Liikenneverkkoyhtiön henkilöstö muodostettaisiin pääosin nykyisen Liikenneviraston sekä alueellisten elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) työntekijöistä, jotka siirtyisivät yhtiön palvelukseen osana yhtiöön siirrettäviä toimintoja. Yhtiölle siirrettävien tehtävien, toimintojen ja henkilöstön tarkempi selvitystyö on parhaillaan käynnissä.
...
Kyse olisi liikkeenluovutuksesta, joten siirtyviä tehtäviä hoitava virka- ja työsopimussuhteinen henkilöstö siirtyisi työsopimussuhteeseen liikenneverkkoyhtiön palvelukseen. Määräaikaisessa palvelusuhteessa näissä tehtävissä oleva henkilöstö siirtyisi yhtiöön määräaikaisen palvelussuhteensa keston ajaksi. Henkilöiden työsuhteen katsotaan työsuhde-etuuksien määräytymisen kannalta jatkuneen valtiolla yhdenjaksoisena. Siirtyviä tehtäviä vastaavat virat lakkaisivat.

Miksi minulla on sellainen hytinä, että Oy:hyn siirtyvien jamppjen ja jampattarien kisa ei ainakaan pienenisi tässä siirrossa...
 
Autoliiton tj eilisessä a-studiossa mainitsi Live Oy:n rahoituskustannuksista. Live Oy:n velka on kuulemma 5mrd luokkaa ja rahoituksen vuosikustannukset ovat...yllätys yllätys samat 300milj/v kuin mitä vaadittaisiin korjausvelan kiinnikuromiseen..
 
Kummallista, kun vallanpitäjät vetkuloi tuota autojen päästösoppaa, joka olisi ratkaistavissa helposti, eli kaasuautoilta dieselvero pois ja siinä se olisi. Jokamies pystyisi hankkimaan sellaisen helposti, jakeluasemat ovat myös jo olemassa, pitäisi myös hyväksyä LPG autot suomeen, njinkuin muualla maailmassa jo on.

Jossain vaiheessa katselin CNG-konversiota omaan bensakrematorioon, mutta ei sitä oikein saanut taloudellisesti kannattavaksi meikäläisten ajomäärillä. Täällä meillä päin olisi maakaasuasemiakin ihan hyvin yleisimmän ajon varrella. Pidemmällä matkalla saattaisi sitten joutua tankkaamaan useammmin, kun tuo konversio söisi osan bensasäiliön tilasta.
 
Mua häirtsee suunnattomasti tämä hanke ja se, että Berner jossain yhteydessä sanoi Valtion omistavan 65% ja kuntien 35% perustettavasta yhtiöstä site, että yhtiön osakkeita ei voi myydä kuin eduskunnan erityisluvalla. Takaportti infran myymisestä ulkomaisille sijoittajille jätettiin siis auki ja tätä tietenkin käytetään kun on velkaannuttu tarpeeksi tai jotain. Yhtiöittäminen ei tuo mitään lisäarvoa muuta kuin myytävyys, saman verojärjestelmän voisi toteutttaa nykyisen omistuksen puitteissa ja Valtio vain maksaisi 1/3 osaa kunnille.

Éikä näytä tämä Bernerin infran myymisvimma jäävän teihin.

Raiteet ja rannikkovedet myöhemmin

Bernerin mukaan yhtiöittämisen ensimmäiseen vaiheeseen otetaan mukaan vain tieverkko. Toisessa vaiheessa mukaan tulevat valtion vesiväylät ja rataverkko.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701192200056546_uu.shtml


Joku hiton sveitsiläinen myyrä on päästetty sisään tekemään tuhojaan meidän maalle! Pysäyttäkää joku tämä hulluus :mad:
 
Liikenteen verotuotot valtiolle olivat 7,7 mijardia euroa vuonna 2015.
Teiden ylläpitoon käytettiin jotain noin 1,5 miljardia. Minne laitettiin 6,6 miljardia?
Jospa edes osa tuosta olisi laitettu tarpeelliseen tieinfran parantamiseen, mutta valtion kassa on pohjaton.

http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

Laitettiin se 6,6 miljardia jonnekin muualle, mutta kunhan bernerin yksityistäminen toeutuu, niin ne 6 miljardia menee sijoittajille.

Ei tää voi mennä läpi, vaan tässä maassa kaikki on mahdollista. :(
 
Koen kyllä itseni ihan fiksuksi ihmiseksi kiitos vain. Nimim: 4.4l bensa v8:lla joka päivä ajava.

Unohtui lisätä tuohon kirjoitukseni loppuun vaihtoehto autoilijan kohtuullisesta taloustilanteesta jota nämä muutokset eivät juurikaan hetkauta :D. Kävin itsekkin eilen vähän tarkastamassa internetin myyntipalstoilta minkälaista käyttöautoa on tarjolla 4,4 tai 6,2litran V8:lla.
 
Onko joku ymmärtänyt mitä tässä "uudeistuksessa" kaavaillut lisäpalveluoperaattorit ovat?

Mitä hemmetin lisäpalveluita? Auraus :D
 
Jossain vaiheessa katselin CNG-konversiota omaan bensakrematorioon, mutta ei sitä oikein saanut taloudellisesti kannattavaksi meikäläisten ajomäärillä. Täällä meillä päin olisi maakaasuasemiakin ihan hyvin yleisimmän ajon varrella. Pidemmällä matkalla saattaisi sitten joutua tankkaamaan useammmin, kun tuo konversio söisi osan bensasäiliön tilasta.

Lpg konversio virossa on vajaan puolen hintainen, kuin Suomessa...
 
Valtion_verotulot_tieliikenteesta.png


Jos katsotaan tuota autoveron osuutta tieliikenteen kokonaisvero kertymästä, niin pienihän se on.
Vaikka se poistettaisiin ja verokertymä halutaan pitää ennallaan, korotetaan polttoaineveroa.
Tässä mallissa ne maksaa, jotka paljon ajaa. Reilu peli.

Mikä ihme tässä on niin hankalaa? Tässä Bernerin esityksessä on takana vedätys, joka niin ilmiselvä ja röyhkeä, että sitä on siitä syystä vaikea uskoa todeksi.:)

Sekin on p***apuhetta, ettei tieinfran ylläpitämiseen ole rahaa. Pelkästään liikenteen verotuotoilla rahaa on tarpeeksi, jos ne halutaan siihen käyttää. Edes nykyistä hieman suurempi osuus.

Kepu voi laitella puoluetoimistonsa kiinni, jos tämä toteutuu. Ei äänestäjiä, ei puoluetta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top