Autovero poistuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minä en kyllä millään ymmärrä sitä parkumista autokannan vanhuudesta. Uusi auto nyt vain on ihan helvetin huono tapa sijoittaa rahansa. Maksaa se sitten 20t tai 15t.
Saman asian ajaa se muutaman tonnin ruoska.

Okei, onhan niitä vähäpäästöisiä pikkukikottimia. On. Mutta ihan hirveitä ajettavia ovat nämä.

Ja mitäs ne on ne paljon mainostetut innovatiiviset ja mahtavat digitaaliset "palvelut" mitä uusi ja uljas tieverkkoyhtiö mahdollistaa? Mitä helvatan "palveluja" tarvitsee työmatkalla tai vaikka kesälomareissulla?
Mitään oikeasti hyvää digitaalista "palvelua" ei ole olemassakaan eikä todennäköisesti tule koskaan olemaankaan.
Digitaalisuus on suuri kupla!
 
Tuo vähäpäästöisyys ja autokannan uudistumisen vaatimus on varmaan sidoksissa raportin tuohon väittämään:

"Liikennesektorilla varaudutaan päästöjen vähentämiseen jopa noin 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Suomen kasvihuonekaasupäästöjä tulisi koko taakanjakosektorilla alentaa vuoteen 2030 mennessä noin 6 miljoonaa tonnia nykyisten toimenpiteiden lisäksi. Liikenteen osuus tästä olisi lähes 4 miljoonaa tonnia. Liikenteen päästö- vähennystoimenpiteet kohdistetaan erityisesti tieliikenteeseen, jossa päästövähennyspotentiaali on suurin.

Nopein keino liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi on liikenteen nykyisten polttoaineiden korvaaminen uusiutuvilla tai nykyistä vähäpäästöisemmillä polttoaineilla tai käyttövoimilla. Pitemmällä aikavälillä liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien osuuden kasvattaminen ei kuitenkaan riitä liikenteen ainoaksi päästövähennyskeinoksi. Liikenteen kuluttamat energiamäärät ovat vuositasolla niin suuria, että koko energiantarpeen kattaminen uusiutuvilla raaka-aineilla ei ole mahdollista. Siksi tarvitaan myös liikenteen energiankulutusta vähentäviä toimenpiteitä. Liikennevälineiden energiatehokkuutta voidaan parantaa muun muassa moottoriteknologiaa kehittämällä, liikennevälineiden painoa pienentämällä sekä kokonaan uusiin teknologioihin (esim. sähköön) siirtymällä. "
 
LVM:ssä ei varmasti ole kuultu Lafferin-käyrästä. VM:ssäki sen kans on niin ja näin. Veroja alentamalla autokanta uusiutuis ja kauppa vilkastuis tuottaen lisää verotuloja. Veroja kiristämällä ja maksuja keksimällä se hyöty on +-0, lukuunottamatta syntyviä keräyskuluja ja yrityksen pyörittämiskuluja jne. Ei tää toimi.
 
Veroja kiristämällä ja maksuja keksimällä se hyöty on +-0, lukuunottamatta syntyviä keräyskuluja ja yrityksen pyörittämiskuluja jne. Ei tää toimi.
Prätkävero on vaan pakko saada voimaan.

Pelkän käytön verottaminen on melko syvältä. Suomi sattuu olemaan jonkun kokoinen maa johon toimivan joukkoliikenteen rakentaminen ei onnistu vaan entisetkin puretaan. Kuulun niihin jonka on pakko käyttää omaa autoa töihin menoon, tai ei nyt pakko mutta julkisilla olisi lähdettävä jo edellisenä iltana.

Entä pääkaupunkiseutu jossa työpaikkoja on keskimääräistä enemmän, onko järkevää yrittää asuttaa aivan kaikki "metron" tai raitiotien kiskojen viereen ja nostattaa edelleen asumisen hintaa siellä. Lisätä samalla entuudestaan miljardeja nieleviä asumis- ym. tukia.

Mutta ei tavallinen kansa voi mitään ymmärtää autoverotuksesta.

Kuka uskoo siihen, että tuo tarjottu malli olisi voimassa kovinkaan kauaa? Nyt vertailut tehdään siihen kuten ilmeisesti tarkoitus onkin. Koukku pitää saada syvälle ja syötti on maukas: autoveron poistaminen. Kun viehe on nielty, alkaa kiskominen.

Boksit autoihin, vapaa hinnoittelu - toki vain tietyille yrityksille, keskinopeusvalvonta ja hetkellisten ylinopeuksien valvonta. Laput lähtevät automaattisesti liikkeelle ja ovat perillä ennen kuin kotiin ehdit, jos yhtiöitetty Posti ei niitä hukkaa. No ei taatusti hukkaa, niille perustetaan erikoismaksuluokka periaatteella vastaanottaja maksaa.
 
Tähän korjaus: italialainen moottoritieoperaattori EI ole rahoittanut ainakaan koko moottoritieverkon rakentamista, vaan on ostanut sen valtion tieverkosta vastaavalta yhtiöltä (kuulostaako tutulta?). Syy tämän infran myyntiin oli suurelta osin Italian valtion tarkoitus välttää EU:n asettamien velkarajojen ylittyminen (kuulostaako tutulta?).

Kunnossapidosta firma vastaa, ja palvelun taso (tien kunto, onnettomuuksien määrä jne) on eräs osa yhtälöstä, joka on ainakin määrännyt tiemaksujen hintakaton. Alkuperäistä hintakaton laskukaavaa on yksinkertaistettu samalla, kun palvelusopimuksen kestoa jatkettiin vuonna 2008.

Sopimuksia ja hintakaton laskukaavaa on arvosteltu, niiden katsotaan olevan operaattorille liian edullisia (Osaako kukaan sanoa "Caruna"?).

Juuri tämän vuoksi nostin "kärjistetyn" esimerkin näiden "menestystarinoiden" ketjuun, Digita, Caruna, Finavia..
 
Prätkävero on vaan pakko saada voimaan.

Pelkän käytön verottaminen on melko syvältä. Suomi sattuu olemaan jonkun kokoinen maa johon toimivan joukkoliikenteen rakentaminen ei onnistu vaan entisetkin puretaan. Kuulun niihin jonka on pakko käyttää omaa autoa töihin menoon, tai ei nyt pakko mutta julkisilla olisi lähdettävä jo edellisenä iltana.

Entä pääkaupunkiseutu jossa työpaikkoja on keskimääräistä enemmän, onko järkevää yrittää asuttaa aivan kaikki "metron" tai raitiotien kiskojen viereen ja nostattaa edelleen asumisen hintaa siellä. Lisätä samalla entuudestaan miljardeja nieleviä asumis- ym. tukia.

Mutta ei tavallinen kansa voi mitään ymmärtää autoverotuksesta.

Kuka uskoo siihen, että tuo tarjottu malli olisi voimassa kovinkaan kauaa? Nyt vertailut tehdään siihen kuten ilmeisesti tarkoitus onkin. Koukku pitää saada syvälle ja syötti on maukas: autoveron poistaminen. Kun viehe on nielty, alkaa kiskominen.

Boksit autoihin, vapaa hinnoittelu - toki vain tietyille yrityksille, keskinopeusvalvonta ja hetkellisten ylinopeuksien valvonta. Laput lähtevät automaattisesti liikkeelle ja ovat perillä ennen kuin kotiin ehdit, jos yhtiöitetty Posti ei niitä hukkaa. No ei taatusti hukkaa, niille perustetaan erikoismaksuluokka periaatteella vastaanottaja maksaa.

Onko kellekään tullut vielä vastaan informaatiota miten ulkomaalaisten autojen ja tietysti rekat mukaanlukien (Bernerin kabotaasiuudistus) sekä ulkomaalaisten /kaksoiskansalaisten esim. Suomi - Sveitsi kansalaisten ajoa verotettaisiin täällä maapallon vähiten korruptoituneessa valtiossa? :rolleyes:

Niin ja näiden suomen pelastavien koneinsinöörien ajamista...? Vai tehdäänkö tässäkin jutussa näille "rikastuttajille" ihan oma "ohituskaista" ?:rolleyes:
 
Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän, toistaiseksi keskeneräiseen ja epäselvään, muutosesitykseen niin mielestäni suunta on oikea. Kokonaisuutena on tehokkaampaa verottaa/laskuttaa käytöstä hankinnan sijaan. Helpointa olisi kompensoida kaikki hankintaverot ja maksut polttoaineveron korotuksella.

Vaikka VVM:stä tämä on toistaiseksi tyrmätty täysin niin vesi kielellä odotan mahdollista isomoottoristen bensa-autojen halpenemista.
 
:D Autovero poistuu.....jos se poistuu niin te saate joku toinen "vero"..älkää uskooko että valtio tekee semmoisen temppun että tavalliset kansalaiset tienaavat.
 
Persujen ykköskärki vaaleissa oli autoveron poistaminen. Kääntävätkö siinäkin takkinsa, kun olisi mahdollisuus lunastaa edes yksi vaalilupaus?

Miten niin "edes yksi vaalilupaus?" Maahantulolakeja on jo kiristetty ties kuinka monella tapaa, niin miten voit väittää, että yhtään vaalilupausta ei ole lunastettu?

Eikä tuo bernerin viritelmä olisi ollut autoverojen poistaminen, se olisi ollut pelkkä vedätys jolla nyhdetään kansalaisilta enemmän rahaa. Mahdollisesti myös oltaisiin saatu sievisteltyä tilastoja, jos siis oltaisiin saatu ajoneuvokantaa uudistettua.
 
:D Autovero poistuu.....jos se poistuu niin te saate joku toinen "vero"..älkää uskooko että valtio tekee semmoisen temppun että tavalliset kansalaiset tienaavat.

Eikai kukaan ole sellaista väittänytkään. Oston verottamisen sijasta verotettaisiin/laskutettaisiin käytöstä. Kuten kaikissa muissakin muutoksissa niin osa voittaa ja osa häviää.

Mielestäni hysterialietsonta jollain worst-case laskelmalla on vähän dorkaa. Toinen iltapäivälehdista revitteli parin tonnin lisäkustannuksilla jos ajaa Jeep Cherokeella 30tkm/vuosi V6 bensamoottorilla. Voisin veikata että tälläisiä henkilöitä löytyy Suomesta sormilla laskettava määrä. Fiksuja sellaisia tuskin yhtään.
 
Bernerin takana taitaa ollakin "jokapaikan-putte" ja onko tarkoitus korjatakin venäjän tiet? :rolleyes:

Keskustan härski kuvahuijaus: Twitter-valokuva ”Suomen kuoppaisista teistä” onkin Venäjältä
KOTIMAA19.1. 22.05
k3nQHAo4Rk7k_04J7aYC4jrXbcgML5wZXqaF-GVo_lbxSBb52rYVv0nou6LIwL5B6nVP--zPr-3fW9y2LBLK8xjcGTFmJnrrEt6tJGg=s0-d-e1-ft


Lauri NurmiHelsinki, Lännen Media
Suomen pääministeripuolue keskusta julkaisi torstaina Twitter-tilillään pysäyttävän valokuvan, jossa suomalainen tie näyttää kuukraaterilta.

”Teidemme rapistuminen on pysäytettävä”, keskusta julistaa kuvan päälle laitetulla tekstillään ja jatkaa:

”Nyt on aika hakea ratkaisuja. Keskusta.”

Koko Suomi tarvitsee kunnon tiet ja väylät. Nyt on haettava ratkaisuja korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi. #liikenneuudistus #liikennepic.twitter.com/nzyIoOSmmt

— Suomen Keskusta (@keskusta) January 19, 2017



Keskusta viittaa epäilemättä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) tuoreeseen esitykseen tieverkoston yhtiöittämisestä.

Katsoja olettaa automaattisesti, että keskustan mainosvalokuva ajokelvottomasta tiestä on jostain päin Suomea.

Tämä ei ole totta, vaan kuva on otettu Venäjällä venäläisestä kuoppaisesta tiestä ja sen on ladannut internetin Shutterstock-kuvasivustolle valokuvaaja Evgeniia Freeman, joka kertoo kotipaikakseen Venäjän federaation.

Shutterstock-kuvapalvelu mainostaa tarjoavansa käyttäjilleen yli 800 000 uutta kuvituskuvaa joka viikko.

Venäläisen mainostiekuvansa keskusta on jakanut ainakin Twitter-tilillään seuraavan viestin kanssa.

”Koko Suomi tarvitsee kunnon tiet ja väylät. Nyt on haettava ratkaisuja korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi. #liikenneuudistus #liikenne.”

Puolue jättää kertomatta, että pysäyttävä valokuva ei ole Suomesta, vaikka katsoja automaattisesti olettaa sen olevan kotimaan teiltä.

Venäjän teiden rapistumista keskusta ei ainakaan sanallisesti ole kertonut haluavansa pysäyttää, vaikka ne tunnetusti ovat ainakin Venäjän puoleisessa Karjalassa kelvottomassa kunnossa, kuten suomalaiset matkailijat hyvin tietävät.

 
Mielestäni hysterialietsonta jollain worst-case laskelmalla on vähän dorkaa. Toinen iltapäivälehdista revitteli parin tonnin lisäkustannuksilla jos ajaa Jeep Cherokeella 30tkm/vuosi V6 bensamoottorilla. Voisin veikata että tälläisiä henkilöitä löytyy Suomesta sormilla laskettava määrä. Fiksuja sellaisia tuskin yhtään.
Koen kyllä itseni ihan fiksuksi ihmiseksi kiitos vain. Nimim: 4.4l bensa v8:lla joka päivä ajava.
 
Oikein innolla odotan rahatukun kanssa, että tämä uusi tieverkkoyhtiö listautuu pörssiin. Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa osakkeen arvonnousu ja kunnon osingot ovat varma tulonlähde!

No ovathan ne oikeasti. Kaikki riippuu siitä, paljonko käydään ajoneuvojen omistajien kukkarolla. Rahastusautomaatti kaikilla mausteilla ja hintaahan voidaan nostaa vaikka joka vuosi....
 
Back
Top