Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Seattle-area company Radian Aerospace plans to build and commercialize a true spaceplane that could take off from a commercial runway, fly to space and return under its own power -- a feat never achieved in aerospace history.

The company emerged from secrecy in an announcement last week that said a former Boeing official who oversaw that company's X-33 spaceplane program, Livingston Holder, is now its chief technology officer.

The company plans a "single-stage-to-orbit" plane, meaning it would not use expendable rocket boosters or stages, which all orbital rockets have used throughout history, including the partially reusable space shuttle system. Shuttles themselves were reusable, but liftoff required the use of giant fuel tanks that fell into remote ocean locations after launch.

Virgin Galactic's Spaceship Two is a kind of spaceplane that launches with a rocket engine from a plane, which also is a staged deployment.

Holder acknowledged in an email to UPI that flying a true spaceplane "is very difficult" but said some "technologies that we are using were not available during earlier programs."

He said Radian plans to "take advantage of years of advancements in materials science, reduction in component size, weight and power, as well as manufacturing technologies."

Jos saavat SSTOn aikaiseksi niin matkustus puikossa jää historiaan.
 
an-illustration-of-the-moon-surrounded-by-four-differently-colored-rings-an-illustration-showing-two-instances-of-a-satellite-above-is-the-deployed-satellite-with-folded-out-solar-panels-and-three-antennas-below-is-the-same-satellite-in-a-stowed-configuration.png


on the practical side, direct communication across hundreds of thousands of kilometers of space requires a powerful communications terminal with a large antenna or a high-wattage amplifier, if not both. Small robots, for example, will not have the space or the power for these large systems. A better solution to lunar connectivity is a network of relay spacecraft orbiting the moon to provide continuous coverage everywhere.
 
Suomalainen Iceye yhtiö kuuluu myös puolustusvoimien tärkeisiin kumppaneihin.
Iceyen tutkasatelliittien erikoisuus on, että ne pystyvät tuottamaan tietoa myös pimeässä ja pilvien läpi.
Kuvaaminen ei siis riipu säästä tai esimerkiksi pilvisyydestä.


Yhtiö on ottanut nopean harppauksen, ja noussut vakavasti otettavaksi toimijaksi kansainvälisessä avaruusteollisuudessa.
Viime vuoden aikana Iceye kaksinkertaisti satelliittiensa määrän seitsemästä neljääntoista. Tänä vuonna tavoitteena on kymmenen lisää.

Tällä satelliittien kokoonpanolla se pystyy ottamaan tarkkoja tutkakuvia mistä tahansa niin, että se kattaa vuorokauden aikana koko maapallon.
Se mahdollistaa esimerkiksi tulvavahinkojen, metsäpalojen tai muiden luonnonkatastrofien seurannan tietopalvelulla, joka on Iceyen varsinainen liiketoiminta.

Nyt yhtiö on kerännyt sijoittajilta 120 miljoonan euron rahoituksen aggressiivisen kasvusuunnitelmansa jatkamiseksi.
Pääsijoittaja oli brittiläinen avaruusteknologiaan erikoistunut Seraphim Space.
Mukana olivat myös BAE Systems, Kajima Ventures, Molten Ventures sekä useita muita pääomasijoitusrahastoja.

Uusi rahoitus mukaan luettuna Iceye on historiansa aikana kerännyt jo noin 270 miljoonaa euroa yksityistä pääomaa sijoittajilta. Lisäksi se on saanut julkista tukea ja lainaa.

“Tämä asemoi meidät yhtiönä hyvin menestyneeksi kasvutarinaksi. Olemme Euroopan suurin avaruusteknologian kasvuyritys”, sanoo Iceyen toimitusjohtaja Rafal Modrzewski.

Iceyen seuraavia kehityskohteita on entistä tiheämmällä satelliittien verkostolla kiertää maapallon ympäri niin tiheästi, että jokainen kohta maasta pystytään kuvaamaan kahdeksan tunnin välein.
Nyt väliaika tutkakuvien ottamiselle on 24 tuntia. Se keskittyy myös luonnonkatastrofien seurantapalvelunsa kehittämiseen parantamalla analytiikkaa muun muassa koneoppimisen avulla.

Modrzewskin mukaan itse satelliiteissa merkittävin muutos vuosien aikana on sen tutkakuvien resoluution eli tarkkuuden moninkertainen parantuminen.
Samalla satelliitti on kasvanut noin 66 kilosta 104 kilon painoiseksi. Nyt tuotannossa on jo neljäs laitesukupolvi.


”Yhden satelliitin rakentaminen on meille nyt halvempaa kuin aiemmin. Olemme parantaneet kustannustehokkuutta, ja pystymme rakentamaan satelliitin nyt vain kuukausissa”, Modrzewski sanoo.

Pääosa satelliiteista rakennetaan yhä Otaniemessä. Tammikuussa Floridassa laukaistuista satelliiteista toinen oli ensimmäinen, jonka Iceye on rakentanut kokonaan Yhdysvalloissa.
 
Suomalainen Iceye yhtiö kuuluu myös puolustusvoimien tärkeisiin kumppaneihin.
Iceyen tutkasatelliittien erikoisuus on, että ne pystyvät tuottamaan tietoa myös pimeässä ja pilvien läpi.
Kuvaaminen ei siis riipu säästä tai esimerkiksi pilvisyydestä.


Yhtiö on ottanut nopean harppauksen, ja noussut vakavasti otettavaksi toimijaksi kansainvälisessä avaruusteollisuudessa.
Viime vuoden aikana Iceye kaksinkertaisti satelliittiensa määrän seitsemästä neljääntoista. Tänä vuonna tavoitteena on kymmenen lisää.

Tällä satelliittien kokoonpanolla se pystyy ottamaan tarkkoja tutkakuvia mistä tahansa niin, että se kattaa vuorokauden aikana koko maapallon.
Se mahdollistaa esimerkiksi tulvavahinkojen, metsäpalojen tai muiden luonnonkatastrofien seurannan tietopalvelulla, joka on Iceyen varsinainen liiketoiminta.

Nyt yhtiö on kerännyt sijoittajilta 120 miljoonan euron rahoituksen aggressiivisen kasvusuunnitelmansa jatkamiseksi.
Pääsijoittaja oli brittiläinen avaruusteknologiaan erikoistunut Seraphim Space.
Mukana olivat myös BAE Systems, Kajima Ventures, Molten Ventures sekä useita muita pääomasijoitusrahastoja.

Uusi rahoitus mukaan luettuna Iceye on historiansa aikana kerännyt jo noin 270 miljoonaa euroa yksityistä pääomaa sijoittajilta. Lisäksi se on saanut julkista tukea ja lainaa.

“Tämä asemoi meidät yhtiönä hyvin menestyneeksi kasvutarinaksi. Olemme Euroopan suurin avaruusteknologian kasvuyritys”, sanoo Iceyen toimitusjohtaja Rafal Modrzewski.

Iceyen seuraavia kehityskohteita on entistä tiheämmällä satelliittien verkostolla kiertää maapallon ympäri niin tiheästi, että jokainen kohta maasta pystytään kuvaamaan kahdeksan tunnin välein.
Nyt väliaika tutkakuvien ottamiselle on 24 tuntia. Se keskittyy myös luonnonkatastrofien seurantapalvelunsa kehittämiseen parantamalla analytiikkaa muun muassa koneoppimisen avulla.

Modrzewskin mukaan itse satelliiteissa merkittävin muutos vuosien aikana on sen tutkakuvien resoluution eli tarkkuuden moninkertainen parantuminen.
Samalla satelliitti on kasvanut noin 66 kilosta 104 kilon painoiseksi. Nyt tuotannossa on jo neljäs laitesukupolvi.


”Yhden satelliitin rakentaminen on meille nyt halvempaa kuin aiemmin. Olemme parantaneet kustannustehokkuutta, ja pystymme rakentamaan satelliitin nyt vain kuukausissa”, Modrzewski sanoo.

Pääosa satelliiteista rakennetaan yhä Otaniemessä. Tammikuussa Floridassa laukaistuista satelliiteista toinen oli ensimmäinen, jonka Iceye on rakentanut kokonaan Yhdysvalloissa.
Heillä oli muuten standi Kaivarissa silloin ilmailunäytöksessä. Kävin vaihtamassa pari sanaa kavereiden kanssa, olemme yksi heille toimittavia alihankkijoita.
 
Korruptio on paha asia. Harmi.
In December, a state-aligned newspaper published a devastating essay on the performance of Roscosmos since Rogozin took over as its leader in May 2018. It characterized a wasteful, increasingly decrepit enterprise where almost no money is being invested into the present or future. Instead, the focus seems to be providing high-paying jobs for a handful of technocrats, with Rogozin at the top.

The article cited "serious leadership weakness" at Roscosmos and said the country's once glorious space program is "rotting from within."

For all of this, however, Rogozin's salary has increased substantially during his time at Roscosmos. His salary information comes from Transparency International and is based on conversion rates at the beginning of each year. During the most recent year for which salary data is available, 2020, Rogozin was paid $1.3 million—and this does not include perks of the job, such as four vehicles, real estate holdings, spousal pay, and possibly off-the-books income. Before his imprisonment, Russian critic Alexei Navalny released an investigation of Rogozin and the corruption at Roscosmos that delves into some of these benefits.

Rogozin has seen a stunning rise in his fortunes since coming to Roscosmos. Before his move, he earned about $100,000 per year as deputy chairman in the Russian government. In 2018, his salary jumped to $513,000, and in 2019, it went up to $639,000.

By way of comparison, NASA, which has a budget several times larger than that of Roscosmos, pays Administrator Bill Nelson an annual salary of $185,100.

Rogozin has no special qualifications to lead Roscosmos that might justify such a salary. Like the author of this article, Rogozin graduated from journalism school. (Hey, I like space, too. But I'm not sure I'm qualified to lead a multi-faceted space corporation.) However, Rogozin does have one ace in the hole—he is a close and faithful political ally of Russian leader Vladimir Putin.

The really depressing aspect of this is that Russia's once remarkable space program is now running on fumes. It has excellent engineers and technicians but pays them poorly. There are no funds to clean up or improve degraded facilities. But for those at the top of the rocket? Life is sweet.
 

Kysymys: Onko tuo jotenkin yhteydessä siihen väitteeseen, että P-Korean saisi nurin suunnilleen yön yli, tarvitaan vain teknologia jolla saa internetin toimimaan sateliitin kautta ja sen jälkeen lähettää ilmapalloilla älykännyköitä P-Korean puolelle kansan löydettäväksi. Ei ihmekään kun kiina on käärmeissään Muskille, meinaan että kiinan hallitus tuskin pääsee kontrolloimaan tuota internettiä.
 
Kysymys: Onko tuo jotenkin yhteydessä siihen väitteeseen, että P-Korean saisi nurin suunnilleen yön yli, tarvitaan vain teknologia jolla saa internetin toimimaan sateliitin kautta ja sen jälkeen lähettää ilmapalloilla älykännyköitä P-Korean puolelle kansan löydettäväksi. Ei ihmekään kun kiina on käärmeissään Muskille, meinaan että kiinan hallitus tuskin pääsee kontrolloimaan tuota internettiä.
Minusta kertoo jotain siitä että avaruus ei ole helppo paikka elää. Mars-lennot ym.
 

Telepresence ja autonomia. Hieman pelottavan näköinen on tuo japanilaisten mönkijä.
 
Europe needs its own crewed spaceship to build its space industry and talent, astronauts who gathered in France said in an official manifesto Wednesday.

Dozens of astronauts endorsed the statement that "we need to be able to count on our own autonomous access to space for humans," according to the manifesto presented at the 2022 European Space Summit in Toulouse.

It calls on European officials to fund such a new space endeavor.

Europe has seven active-duty astronauts and has launched many more, but only on U.S. space shuttles, SpaceX Dragon capsules and Russian Soyuz capsules.

Europe itself uses Ariane 5 rockets to launch satellites but has no crewed vehicle.

There are several reasons the call for a new spacecraft is timely now, Italian astronaut Luca Parmitano told UPI.

"If you look around in Europe right now, there is a vibrancy, a specific frequency of energy that you can feel when you walk into a room to talk about space," Parmitano said.

He said the European Space Agency's selection of new astronauts this year prompted many in the agency to think about the future.

Two European astronauts have recently launched to space on a SpaceX mission, Matthias Maurer and Thomas Pesquet, while a third, Samantha Cristoforetti, plans to launch with SpaceX on April 15.

"I would like to be able to tell the new class of astronauts, yes, there is a chance for them to fly into space with a European rocket and operate in space with other Europeans and other international partners and give a demonstration of what we are capable of doing," Parmitano said.

The European space program also was energized by the flawless performance of the Ariane 5 rocket in launching the James Webb Space Telescope in December.

The rocket performed so well, as Europe's contribution to the mission, that the telescope itself had to use minimal fuel to reach its destination. That means it might last twice as long as its original mission profile, according to NASA.

"I believe that it was the time for us astronauts to take a stand and to give direction about ... where we see our role now," Parmitano said.

In a video on Twitter, Cristoforetti added another reason for such a spacecraft, "Europe needs new unifying dreams to keep its talent in Europe."

And finally, Parmitano said costs for building spacecraft have come down steadily since Europe canceled a plan to build a small version of the space shuttle in the 1990s.

"This can be done for billions of dollars now, instead of hundreds of billions," he said.

History and geopolitics also may underlie the call for an independent European spaceship, Amy Foster, a professor of space history at the University of Central Florida, said in an interview.

"It certainly doesn't surprise me, given the tensions with Russia over Ukraine, and the rise of the private space industry around the world," Foster said. "Europe has had to play third wheel in terms of their crewed launches, along with Japan, so maybe it does make sense that this is the right time to stretch their own legs."

She noted that NASA plans to retire the International Space Station in 2030 and move to commercial space stations while planning crewed trips to the moon and Mars.

"I can see why Europe would want to plan for their own crewed presence in space. Cooperation in space between nations, like Russia and the U.S., has always been very challenging," Foster said.
 
Back
Top