Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämä on oma suosikkini vastaukseksi myös kysymykseen, missä kaikki antimateria on? Sitä pitäisi olla syntynyt suunnilleen sama määrä kuin tavallista materiaa. Kun yhdistetään tähän teoriaan se, että antimateria käyttäytyy kuin ajassa taaksepäin matkaava tavallinen materia, saadaan vastaus: Antimateria meni sinne alkuräjähdyksestä ajallisesti toiseen suuntaan kulkevaan universumiin.

Lisäksi Planet Expressin vieraillessa rinnakkaisen universumin rajalla Fry kysyy, onko rinnakkaisia maailmankaikkeuksia äärettömästi, ja professori vastaa, että ei ole, vain se yksi.
 
Uusi B-torni on saavuttanut harjakorkeuden:
two_towers.webp

Uusi maamerkki kohosi nopeasti, kun palikat olivat jo valmiina. B-alustan käyttökuntoon laittamisessa on vielä paljon tekemistä mutta se on tärkeä välietappi joka tapauksessa. Spacex osti/vuokrasi ranta-alueen itselleen vuonna 2014 ja A-tornin harjakaiset olivat kesällä 2021. Niin se aika rientää.
 
Tuo SpaceX:n vauhti toteuttaa projekteja on kyllä hienoa seurattavaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta aina kun tehdään tehdään uutta niin muuttujia riittää. Saa nähdä koska tulee ensimmäinen kunnon takaisku.
 
Tuo SpaceX:n vauhti toteuttaa projekteja on kyllä hienoa seurattavaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta aina kun tehdään tehdään uutta niin muuttujia riittää. Saa nähdä koska tulee ensimmäinen kunnon takaisku.
Itse sanon, että ei takaiskua tule, mutta Starship laskeutuminen tohon torniin tulee olemaan todella komea räjähdys.
Mutta onhan SpaceX kehitys ollut huimaa. Jonkun laukaisun jälkeen saatetaan pistää seuraavat 2-4 alusta paaliin, koska ne vanhentunut jo ja pitää tehdä ihan uutta.
 
Tuo SpaceX:n vauhti toteuttaa projekteja on kyllä hienoa seurattavaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta aina kun tehdään tehdään uutta niin muuttujia riittää. Saa nähdä koska tulee ensimmäinen kunnon takaisku.
Nopea vauhti ei aina tarkoita hosumista. Suunnittelijoilla on jo kokemusta Falcon 9:stä, mikä onkin toiminut hienosti. Lähes kaikkea voidaan nykyään simuloida mutta mallit pitää ensin jotenkin kalibroida. Raketin eri osat testataan erikseen ennen integrointia. Koelentoja tarvitaan, koska simulointimallien kalibrointiin tarvitaan dataa eikä kaikkea voi testata maassa. Lämpösuojaus on hyvä esimerkki: maassa simuloidaan ja testataan se mitä pystytään mutta lopullinen totuus selviää vain luonnonmenetelmällä eli lentämällä. Koelentovaiheessa raketit ovat tietysti miehittämättömiä ja pädin ympäristö evakuoidaan ennen ajoaineiden kanssa lotraamista. Isonkaan räjähdyksen ei pitäisi aiheuttaa henkilövahinkoja. Yhdelle tornille voi käydä hassusti mutta toinen torni tuo redundanssia. Koelento-ohjelma jatkuu vaikka toinen torni jouduttaisiinkin rakentamaan uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Spacex:n tämän vuoden tavoite taisi olla 135 lentoa. Tasaisen taulukon nopeudella siihen ei ihan päästä mutta tavoite näyttää edelleen ihan realistiselta, koska vauhti todellakin kiihtyy! Laukaisujen määrässä mitattuna Kiina on kakkosena, muut jenkkifirmat kolmosena, ryssät nelosena ja Eurooppa hukkuu taustakohinaan. Jos sama kasvuvauhti jatkuu, niin vuonna 2025 lentoja voi olla jo yli 180.
 
Tällä henkilöllä on mielenkiintoisio julkaisuja ..... miten paljon vaan lie huuhaata, mukava on vaan lukea.

1724904651271.webp
 
Falcon 9 laukaisut ollut niin varmoja, että jaksanut katsoa niitä, kun ovat tylsiä.
Mutta nyt oli laskeutuminen epäonnistunut. 267 onnistunutta laskeutumista oli ennen tätä.
 
Falcon 9 laukaisut ollut niin varmoja, että jaksanut katsoa niitä, kun ovat tylsiä.
Mutta nyt oli laskeutuminen epäonnistunut. 267 onnistunutta laskeutumista oli ennen tätä.
Eli siis eniten käytetty yksilö? Laskuteline väsynyt käytössä ja pettänyt viimein?

Joskus aiemmin buusteri on menetetty kun merenkäynti on ollut liian kovaa ja se on kaatunut lautan keinunnassa.
 
Back
Top