Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Atlas 5 avaruuteen.
Atlas V 551 viidellä epäsymmetrisellä boosterilla on aina komea näky. Härskein tietysti se missä on vain yksi SRB toisessa kyljessä, näyttää niin väärältä.

b06.jpg
 
Atlaksella on enää viisitoista lentoa jäljellä ja ne on kaikki jo myyty eikä lisää ole luvassa. Yhtenä ongelmana on ryssän RD-180 -moottorit, joita ei enää toimiteta jenkkeihin. Raketin pitäisi lentää viimeistä kertaa vuonna 2030 ja sen jälkeen Atlas-raketteja voi ihailla vain museoissa.
Seuraaja eli Vulcan onneksi lentää jo, ja tällä kertaa ilman ryssäosia. Tilauskirjakin näyttää ihan hyvältä esim Amazonin puolelta, vaikka kantoraketti ei olekaan uudelleenkäytettävä. Myös jenkkien Space Forcelta on tulossa kymmeniä lentoja, tosin kuten mainittua ne hajautetaan joka tapauksessa useammalle toimijalle strategisista syistä.

ULA, a joint venture between Boeing and Lockheed Martin, will see its contract value rise by $1.1 billion, bringing its total to $4.5 billion over the five-year period. SpaceX’s contract will increase by $661 million, reaching a new total of $4 billion.
When initially laid out in 2019, the NSSL Phase 2 contract was expected to encompass 34 missions, with a 60/40 split between ULA and SpaceX. However, the demand for space launches has since grown substantially, with the program now projected to include 49 missions.
 
Seuraaja eli Vulcan onneksi lentää jo, ja tällä kertaa ilman ryssäosia. Tilauskirjakin näyttää ihan hyvältä esim Amazonin puolelta, vaikka kantoraketti ei olekaan uudelleenkäytettävä. Myös jenkkien Space Forcelta on tulossa kymmeniä lentoja, tosin kuten mainittua ne hajautetaan joka tapauksessa useammalle toimijalle strategisista syistä.

ULA:n suunnitelmana on tehdä Vulcan-raketin moottoriosasta uudelleenkäytettävä muutaman vuoden kuluessa. Kun moottoriosa on tehnyt tehtävänsä, niin se irtoaa kantoraketista ja laskeutuu laskuvarjojen varassa mereen, mistä se käydään onkimassa uudelleenkäyttöä varten. ULA ei itse valmista moottoreita Vulcanin -rakettiinsa vaan se joutuu ostamaan BE-4 -rakettimoottorit Blue Originilta. Jos ja kun Blue Origin saa oma New Glenn -rakettinsa toimimaan, niin se alkaa kilpailla suoraan ULA:n kanssa. ULA:n kannalta on siis parempi uudelleenkäyttää BE-4 -rakettimoottorit kuin ostaa ne uutena kilpailevalta yritykseltä.

Blue Originin New Glenn -raketti on suunniteltu uudelleenkäytettäväksi ja se käyttää samoja BE-4 -rakettimoottoreita. Tämä tarkoittaa, että myös BE-4 -rakettimoottorit on suunniteltu alusta asti uudelleenkäytettäviksi. Uudelleenkäytettävien moottoreiden pulttaaminen kertakäyttöiseen rakettiin on tyhmää, koska niiden suorituskyky ja hinta on optimoitu uudelleenkäyttöä silmälläpitäen. Pelkän moottoriosan kierrättäminen voi näyttää aluksi hassulta mutta se sisältää kuitenkin kantoraketin kaikista kalleimmat komponentit.

BE-4 -moottorit toimivat nestemäisellä metaanilla ja hapella (methalox), mikä ei ole sattumaa. Perinteistä RP-1 -kerosiinia ja nestemäistä happea käyttävät rakettimoottorit nokeentuvat helposti, joka vaikeuttaa niiden uudelleenkäyttöä verrattuna puhtaasti palavaan metaaniin. Myös Spacex:n uusi Starship -raketti käyttää "methaloxia" mutta vanhemman Falcon 9:n Merlin-moottorit toimivat RP-1:llä, joten moottorien nokeentuminen ei ole uudelleenkäytön este vaan pikemminkin hidaste.

Jenkkien politiikkana on välttää monopolia kaupallisissa satelliittien laukaisupalveluissa eli vähintään kaksi toimijaa on pidettävä hengissä. Jos Spacex:n ja Blue Originin suunnitelmat toteutuvat, niin ULA:n markkinarako voi jäädä melko ahtaaksi.

 
SpaceX uusi Raptor 3 Moottori.
"The amount of work required to simplify the Raptor engine, internalize secondary flow paths and add regenerative cooling for exposed components was staggering. As a result Raptor 3 doesn’t require any heat shield, eliminating heat shield mass & complexity, as well as the fire suppression system.It is also lighter, has more thrust and has higher efficiency than Raptor 2. "
 
Avaruustiedon jaosta
“Before Ukraine happened, we were sharing from our space assets 30 points of Interest a month with our NATO allies. Today we share 3,000 a month,” the Air Force’s top officer in Europe explained. “And that was a policy change where we [were] allowed to give some pictures and some SIGINT [signals intelligence] that we typically didn’t give [previously] to our NATO partners. So huge success there. There is [also] space information that we now give our partners, not when it comes to ISR [intelligence, surveillance, and reconnaissance], but on other things, that we’ve never given them [access] to before.”

“Of course, every nation is never going to share everything that they have, including the U.S., but this needs to be not only [the] U.S. doing it, [it] needs to be our allies sharing information with us, which we’re starting to see now, which is great to see,” Hecker added. “It makes us a lot more capable and it doesn’t come at much cost at all.”
 
Boeing Starlinerilla ei mene hyvin. Alusta ei saa irroitettua ISS asemasta, ilman että siellä on ihminen sisällä. Ja kun Starliner toiminta taas on epävarmaan, niin eivät uskalla laittaa astronauttia sinne....
Elonille lisää aikanaan romutettavaa, Bojolle pitäisi laittaa osuus laskusta.
 
Hyvä kuva tuosta Raptor moottorin kehityksestä. Teho on noussut versio versiolta, paino laskenut. Uusin, eli Raptor 3, ei tarvitse erillistä lämpösuojaa tai sammutuslaitteistoa paluuta varten niin sekin keventää rakettia.

GUEhFjla8AANpDp



SPACEX-RAPTOR-3-1.jpeg
 
BE-4 -moottorit toimivat nestemäisellä metaanilla ja hapella (methalox), mikä ei ole sattumaa. Perinteistä RP-1 -kerosiinia ja nestemäistä happea käyttävät rakettimoottorit nokeentuvat helposti, joka vaikeuttaa niiden uudelleenkäyttöä verrattuna puhtaasti palavaan metaaniin. Myös Spacex:n uusi Starship -raketti käyttää "methaloxia" mutta vanhemman Falcon 9:n Merlin-moottorit toimivat RP-1:llä, joten moottorien nokeentuminen ei ole uudelleenkäytön este vaan pikemminkin hidaste.

Yksi syy sille miksi SpaceX ylipäätään alkoi kehitellä metaania polttavaa moottoria oli se että sitä voitaisiin valmistaa Marsissa. Wikipediasta lainattua:

In November 2012, Musk announced that SpaceX was working on methane-fueled rocket engines, that Raptor would be methane-based,[40] and that methane would fuel Mars colonization.[24] Because of the presence of underground water and carbon dioxide in Mars atmosphere, methane, a simple hydrocarbon, could be synthesized on Mars using the Sabatier reaction.[41] NASA found in-situ resource production on Mars to be viable for oxygen, water, and methane production.[42]

In early 2014 SpaceX confirmed that Raptor would be used for both first and second stages of its next rocket. This held as the design evolved from the Mars Colonial Transporter[24] to the Interplanetary Transport System,[43] the Big Falcon Rocket, and ultimately, Starship.[44]

Eli visio on se että Marsin siirtokunnassa voitaisiin valmistaa happi ja polttoaineet sekä ihmisiä että raketteja varten.
 
Eikös siellä pitänyt olla pakokapseli? Vai käytetäänkö sitä vain välittömässä vaarassa?
Ei ole mitään elokuvamaisia pakokapseleita. Jokaisen miehistön oma alus pysyy telakoituneena miehistön asemallaolon ajan, ja palvelee tarvittaessa heidän evakuoitumisvälineenään. Eli Starliner-koelentäjien "pakokapseli" on se Starliner. Pakkotilanteessa he toki palaisivat sillä maan pinnalle (tai ilmakehässä, jos paska tsägä 👿). Venäläismiehistö ottaisi Soyuzin ja varsinainen länsimiehistö Dragonin.

Pakkotilanteen puuttuessa nyt sitten arvotaan, tilataanko SpaceX:ltä pikatoimituksena ylimääräinen Dragon2 hakemaan koelentäjät takaisin maan pinnalle. Lisämausteena Starliner ei kykene, ainakaan ilman ohjelmistomuutoksia, irtautumaan asemasta ilman oman miehistön läsnäoloa. Onko tarvetta muuhun ihmisen tekemiseen kuin napin painamiseen hallintapaneelissa, ei ole julkisesti tullut esiin. Todennäköisesti Starliner myös on täysin turvallinen, mutta PR-riski pienenkin, seurauksettoman fiban ilmetessä on vatvomisen ja änkytyksen jälkeen valtava.
 
Ei ole mitään elokuvamaisia pakokapseleita. Jokaisen miehistön oma alus pysyy telakoituneena miehistön asemallaolon ajan, ja palvelee tarvittaessa heidän evakuoitumisvälineenään.
Oliko se sitten sukkuloiden aikaan, muistelen kyllä että evakuoitumisen piti olla mahdollista koska vaan.
 
Ei ole mitään elokuvamaisia pakokapseleita.
Googlettelin muistini tueksi
Does the ISS have an escape?

Answer and Explanation: No, there are no built-in escape pods on the International Space Station however there is always at least one, if not two Soyuz capsules docked with the station should they be needed. Each capsule can hold 3 crew which means that if the full crew of six is onboard, two capsules will be present.
Noi kai on sitten jätetty pois käytöstä
 
Googlettelin muistini tueksi

Noi kai on sitten jätetty pois käytöstä
Nykyään käytäntö on sama, paitsi että toinen kapseli on Floridasta laukaistu 4-paikkainen Dragon. Miehistö kiertää kahdessa vuorossa, aina yhden puolimiehistön saapuessa yksi lähtee asemalta pois. Eli vaihtopäiviä ja satunnaisia vierailijoita lukuunottamatta asemalla on aina telakoituneena kaksi kapselia. Dragon vaihtuu Dragoniin ja Soyuz Soyuziin.

Dragonin myötä pysyvän miehistön koko on siis kasvanut yhdellä seitsemään. Tämä lisäkäsipari on merkittävästi keventänyt miehistön työtaakkaa ja helpottanut aseman ylläpitoa. Tuskin Wilmore & Williams myöskään tyhjän panttina siellä kelluskelevat, vaan ansaitsevat ylöspitoaan juuri rutiinihuoltohommia tekemällä, mikäli Starlinerin debuggauksen avustamiselta aikaa jää.
 
Back
Top