Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt ULA (United Launch Alliance on Boeingin ja Lockheed Martinin perustama avaruusalan yhteisyritys) on haastanut kanssa SpaceX/FAA oikeuteen, koska ei ole näyttöä pääseekö Starship kuuhun ja Marsiin ja myös rajoitettava laukaisuja Floridassa, koska ympäristö yms....
 
Sinne lähti ja kisa kovenee! Aivan loistava homma, on ennenkin nähty mihin kilpailuasetelma näissä hommissa johtaa. Hyvä.
 
Nätisti ainakin lähti Ariane 6, erikoinen profiili mutta kuormaa ei juuri ollut kyydissä. Katsellaan toimiiko ylävaiheen uudelleenkäynnistys mikä on uusi kyky.

SpaceX/Musk -faniposse on kovasti aktivoitunut eri palstoilla vähättelemään tätä, mutta ei kannata väheksyä itsenäistä, eurooppalaista kykyä laukaista raskaitakin kuormia kiertoradalle. Starlink ja Muskin sekoilu Ukrainan osalta on näyttänyt että tuollaiseen ei voi luottaa. Ja laukaisun hinta joka tapauksessa jonkun mahdollisesti vuosikymmeniä toimivan sotilassatelliitin kokonaiskustannusten osalta on varsin pieni.
 
Vähän tuo kokeelliselta näytti, mutta en ole millään tavalla raketti-insinööri. Luulisi näin äkkiä ajateltua, että mitä enemmän on kykyä laukoa tuonne niin alkaisi hintakilpailu.
 
Vähän tuo kokeelliselta näytti, mutta en ole millään tavalla raketti-insinööri. Luulisi näin äkkiä ajateltua, että mitä enemmän on kykyä laukoa tuonne niin alkaisi hintakilpailu.
Kyseessä on täysin itsenäinen, strateginen kyky. Se ei näyttänyt millään tavalla kokeelliselta, koska tarkoitus ei ole asentaa parhaita kameroita, tehdä parasta showta tai kilpailla Starlink-laukaisuista.

Ja siitä huolimatta Ariane 5 sai runsaasti geostationääriselle radalle suuntautuvia sopimuksia yksityisiltä kansainvälisiltä toimijoilta. Erittäin hyvällä hyötysuhteella toimivat hydrolox-moottorit, suuri fairing(esim. James Webb ei olisi mahtunut Falconiin) ja ylävaihe joka mahdollisti suuret tuplasatelliitit jne. Ariane 6:lla on jo melkoinen tilauskirja.

Se uudelleenkäytettävä raketti vaatii melkoisen infran, ja sen kannattavuus vaatii melkoisen määrän laukaisuja. Tuotantolinjan täytyy silti pysyä auki, kysyntää vaan ei nykyisellään ole riittävästi.
 
Kyseessä on täysin itsenäinen, strateginen kyky. Se ei näyttänyt millään tavalla kokeelliselta, koska tarkoitus ei ole asentaa parhaita kameroita, tehdä parasta showta tai kilpailla Starlink-laukaisuista.

Ja siitä huolimatta Ariane 5 sai runsaasti geostationääriselle radalle suuntautuvia sopimuksia yksityisiltä kansainvälisiltä toimijoilta. Erittäin hyvällä hyötysuhteella toimivat hydrolox-moottorit, suuri fairing(esim. James Webb ei olisi mahtunut Falconiin) ja ylävaihe joka mahdollisti suuret tuplasatelliitit jne. Ariane 6:lla on jo melkoinen tilauskirja.

Se uudelleenkäytettävä raketti vaatii melkoisen infran, ja sen kannattavuus vaatii melkoisen määrän laukaisuja. Tuotantolinjan täytyy silti pysyä auki, kysyntää vaan ei nykyisellään ole riittävästi.

Onhan tuo Ariane 6 konseptiltaan täysin vanhanaikainen. Komiteatyönä suunniteltu 1990-luvun alun raketti vuonna 2024.

Vaikea nähdä tämän olevan mitään muuta kuin tukea ranskalaiselle teollisuudelle.

Ja kyllä Euroopassakin suunnitellaan uudelleenkäytettävää rakettia, ovat vain sen suhteen parikymmentä vuotta takamatkalla.


Ja siitä huolimatta Ariane 5 sai runsaasti geostationääriselle radalle suuntautuvia sopimuksia yksityisiltä kansainvälisiltä toimijoilta

Toki, koska laukaisupaikka päiväntasaajalla antaa etua tuossa suhteessa.
 
Onhan tuo Ariane 6 konseptiltaan täysin vanhanaikainen. Komiteatyönä suunniteltu 1990-luvun alun raketti vuonna 2024.

Vaikea nähdä tämän olevan mitään muuta kuin tukea ranskalaiselle teollisuudelle.

Ja kyllä Euroopassakin suunnitellaan uudelleenkäytettävää rakettia, ovat vain sen suhteen parikymmentä vuotta takamatkalla.
Äksän lisäksi kukaan muu missään ei laukaise uudelleenkäytettävillä raketeilla satelliitteja minkäänlaisella toimivalla bisnesmallilla, ja heilläkin suurin asiakas on he itse. Ehkä on parempi ettei tähän junaan Arianespace vielä lähtenyt. Kyllä Ariane 6:n kohdalla laskettiin uudelleenkäytettäviä vaihtoehtoja, ja tultiin siihen tulokseen ettei ne eurooppalaisilla laukaisumäärillä toimi.
 
Onhan tuo Ariane 6 konseptiltaan täysin vanhanaikainen. Komiteatyönä suunniteltu 1990-luvun alun raketti vuonna 2024.

Vaikea nähdä tämän olevan mitään muuta kuin tukea ranskalaiselle teollisuudelle.

Ja kyllä Euroopassakin suunnitellaan uudelleenkäytettävää rakettia, ovat vain sen suhteen parikymmentä vuotta takamatkalla.


Toki, koska laukaisupaikka päiväntasaajalla antaa etua tuossa suhteessa.

Vuoden 2024 ensimmäisen puolikkaan laukaisut kiertoradalle:
orbital_launches_worldwide_1st_half_2024.PNG
Falcon 9 vie ja muut vikisee. Spacex on myös kasvanut erittäin nopeasti. Vuoden 2022 kokonaissaldo oli 61 laukaisua kun taas tämän vuoden ennuste on 135, joista yli puolet on jo ammuttu. Tietysti pelkkä rakettien lukumäärä ei ole koko totuus. Kilogrammoja kiertoradalle olisi parempi metriikka mutta kiertoratojakin on hyvin erilaisia, joten niitäkään ei voi suoraan vertailla. Jos ja kun Spacex saa Starshippinsä toimimaan, niin luvut tulevat olemaan todella musertavat. Muut hukkuvat kohinaan ellei sitten joku vedä ässää hihasta ja rakenna avaruushissiä tai jotain muuta scifi-härveliä... :D
 
Ariane 6 on kun Ladaan ois saatu jalopuuratti. SpaceX miettii jo kuinka Emma Maersk kokoluokka rahti siirretään avaruuteen, kun muut miettii miten Tuktukilla siirretään ylipainonen jenkki rannalta hotelliin.
Kiinalaiset on oikealla raiteella, kun härskisti kopioivat SpaceX:ää, mutta sekin ottaa aikansa. Muut, terve 1950 luku.
SpaceX suunnitelmat tais tälle vuodelle olla +140 laukaisua Falcon 9???
Tällä vauhdilla Starship vie parin laukaisun jälkeen isoja rahteja avaruuteen ja ne ei ole Starlinkkejä. Muskin suunnitelmahan on Mars ja Kuu:n lisäksi avaruuslouhinta. Siitä se on ollut todella pitkään hiljaa, koska muut pillastus vielä enemmän jos Musk rupee roudaa asteroideilta yms harvinaisia raaka-aineita. Sen jälkeen SpaceXää on haastamassa oikeuteen muiden avaruusyhtiöiden lisäksi kaivos yms firmat.
 

Ihan putkeen ei oo muillakaan mennyt kun Boeing Starliner koelento piti olla 8pv ja nyt 35pv mennyt vikoja korjatessa.
Tarkennan sen verran että vikoja ei ole korjattu, eivätkä ne estäisi kapselin ja miehistön paluuta maahan. Asemallaoloa on pidennetty, jotta tiimi saisi lisää aikaa tutkia vikoja niiden juurisyyn selville saamiseksi. Vikaantuneet osat ovat kapselin huoltomoduulissa, joka irrotetaan ennen ilmakehään paluuta ja tuhoutuu alas syöksyessään, joten asemalta lähdön jälkeen vikojen tutkiminen ei enää onnistu.

Starlinerinhan piti alunperin vuorotella Crew Dragonin kanssa lennoissa avaruusasemalle. Mutta! Crew Dragonin sopimuksen mukaiset lennot on melkein lennetty, ja Starliner on vasta juuri päässyt miehitettyyn testilentoon, joka sekin on siis ongelmissa. Eli aika paskasti on Boeing homman hoitanut ylipäänsä. Se tosin taitaa olla heille "business as usual..."
 
Falcon 9 vie ja muut vikisee. Spacex on myös kasvanut erittäin nopeasti. Vuoden 2022 kokonaissaldo oli 61 laukaisua kun taas tämän vuoden ennuste on 135, joista yli puolet on jo ammuttu. Tietysti pelkkä rakettien lukumäärä ei ole koko totuus. Kilogrammoja kiertoradalle olisi parempi metriikka mutta kiertoratojakin on hyvin erilaisia, joten niitäkään ei voi suoraan vertailla. Jos ja kun Spacex saa Starshippinsä toimimaan, niin luvut tulevat olemaan todella musertavat. Muut hukkuvat kohinaan ellei sitten joku vedä ässää hihasta ja rakenna avaruushissiä tai jotain muuta scifi-härveliä... :D

Laukaisumäärät ei ole itsetarkoitus, vaan pitää olla jotain rahdattavaa: ei ole varmaa että kiertoratateollisuus jatkaa kasvuaan vaikka laukaisukustannukset laskevatkin. Kiertoradat rupeavat jo nyt olemaan vaarallisen täynnä, etenkin LEO.
 
Vuoden 2024 ensimmäisen puolikkaan laukaisut kiertoradalle:
Katso liite: 99367
Falcon 9 vie ja muut vikisee. Spacex on myös kasvanut erittäin nopeasti. Vuoden 2022 kokonaissaldo oli 61 laukaisua kun taas tämän vuoden ennuste on 135, joista yli puolet on jo ammuttu. Tietysti pelkkä rakettien lukumäärä ei ole koko totuus. Kilogrammoja kiertoradalle olisi parempi metriikka mutta kiertoratojakin on hyvin erilaisia, joten niitäkään ei voi suoraan vertailla. Jos ja kun Spacex saa Starshippinsä toimimaan, niin luvut tulevat olemaan todella musertavat. Muut hukkuvat kohinaan ellei sitten joku vedä ässää hihasta ja rakenna avaruushissiä tai jotain muuta scifi-härveliä... :D
Sitten kun kurkkaa Starlinkin osuuden näistä laukaisuista niin kokonaiskuva selkiytyy. Ylivoimaisesti suurin "asiakas" on SpaceX itse, seuraavana Yhdysvaltain hallinto joka jo lain mukaan tulee jatkossakin hajauttamaan laukaisunsa eri tarjoajille. Ja Starshipin voisi tosiaan laittaa toimimaan, Nasan kuulasku viivästyy kun Musk ei saa osuuttaan toimimaan.

 
Sitten kun kurkkaa Starlinkin osuuden näistä laukaisuista niin kokonaiskuva selkiytyy. Ylivoimaisesti suurin "asiakas" on SpaceX itse, seuraavana Yhdysvaltain hallinto joka jo lain mukaan tulee jatkossakin hajauttamaan laukaisunsa eri tarjoajille. Ja Starshipin voisi tosiaan laittaa toimimaan, Nasan kuulasku viivästyy kun Musk ei saa osuuttaan toimimaan.


Vaikka jättäisi nuo Starlink-laukaisutkin pois niin SpaceX laukaisee ihan käsittämättömän määrän satelliitteja taivaalle vuodessa. Aivan ylivoimainen osaaja ja tekijä alalla.

Sitäpaitsi Starlinkinkin mahdollistaa edulliset laukaisut, ei tuo koko business olis mahdollista tai kannattavaa laukaistuna Arianella. Kun laukaisut ovat halpoja, niin mahdollisuudet innovointiin lisääntyvät.

Huvittavinta koko Ariane 6 laukaisussa on se, että samaan aikaan kun Euroopassa juhlitaan uuden pre-Falcon 9 ajan raketin laukaisua, SpaceX on jo hyppäämässä uuden askeleen eteenpäin Starshipin kanssa, joka tulee viemään laukaisut ihan uudelle hintatasolle täyden uudelleen käytettävyyden ja massiivisen kapasiteetin vuoksi.
 
Vaikka jättäisi nuo Starlink-laukaisutkin pois niin SpaceX laukaisee ihan käsittämättömän määrän satelliitteja taivaalle vuodessa. Aivan ylivoimainen osaaja ja tekijä alalla.

Sitäpaitsi Starlinkinkin mahdollistaa edulliset laukaisut, ei tuo koko business olis mahdollista tai kannattavaa laukaistuna Arianella. Kun laukaisut ovat halpoja, niin mahdollisuudet innovointiin lisääntyvät.

Huvittavinta koko Ariane 6 laukaisussa on se, että samaan aikaan kun Euroopassa juhlitaan uuden pre-Falcon 9 ajan raketin laukaisua, SpaceX on jo hyppäämässä uuden askeleen eteenpäin Starshipin kanssa, joka tulee viemään laukaisut ihan uudelle hintatasolle täyden uudelleen käytettävyyden ja massiivisen kapasiteetin vuoksi.
Falcon 9 tai uudelleenkäytettävyys ovat täysin yhdentekeviä kun kyse on koko Euroopan strategisesta kyvystä tehdä itsenäisiä laukaisuja, Musk taas on osoittanut olevansa yksi Putinin parhaista kavereista. "Edulliset" laukaisut eivät ole toteutuneet edes Nasalle, ISS:n huoltolentojen uusi sopimus oli todella kallis. Ja Nasa tosiaan kustansi Falcon 9:n kehityksen.

Ei kannata ihan täysillä mennä näihin Muskin tarinoihin mukaan, muutenhan olisimme jo Marsissa. :rolleyes:
 
Back
Top