Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ketju, jonka perusteella vaikuttaa Starlinerin testien olleen riittämättömät.
Ennustavat, että paska heilahtaa Nasan/Bojon kohdalta tuuelttimeen ensi viikolla jos/kun julistetaan, että sillä ei tulla takaisin.
Jos olisi SpaceX:n tekemisiä niin se olisi ollut uutisissa jo aikapäiviä sitten jatkuvassa rallissa.
1723670881974.webp

Sitten oli aiempaa vikaa miehittämättömässä testissä, jonka perusteella olisi pitänyt palata testeihin eikä vain antaa vihreää valoa.
Vika lyhyesti:
When operating frequently, some thruster’s valves get too hot causing their seals to swell causing flow blockage and/or debris into the thrusters, causing the thrusters to be temporarily or permanently disabled. If this happens to enough thrusters simultaneously the capsule becomes uncontrollable.
 
Viimeksi muokattu:
Esittelykierros Blue Originin rakettitehtaalla Jeff Bezosin johdolla:


New Glennin ensilennon pitäisi olla vielä tämän vuoden puolella. Jeff Bezosin mukaan raketin ensimmäisen vaiheen uudelleenkäytettävyys on kiistatta taloudellisesti järkevää (no-brainer). Sen sijaan raketin toisesta vaiheesta tullaan näkemään sekä kertakäyttöinen että uudelleenkäytettävä versio. Idea on laittaa 2-vaiheet kilpailemaan keskenään: kertakäyttöisestä versiosta on tarkoitus tehdä niin halpa, että se tekee uudelleenkäytöstä kannattamatonta. Vastaavasti uudelleenkäytettävästä versiosta yritetään tehdä niin helppohuoltoinen, että kertakäyttöisessä versiossa ei ole mitään järkeä.

Muskin Starshippiin verrattuna Uusi-Glenn on tehty alumiinista ja komposiitista eikä ruostumattomasta teräksestä. Tosin raketin 2-vaiheen materiaalina myös rosterilla on omat hyvät puolensa: teräksen hyvän lämmönkestävyyden ansiosta muu lämpösuojaus voidaan tehdä kevyemmäksi. Eri materiaalien paremmuutta ei oikein voi ratkaista tietokoneella simuloimalla, koska pienet yksityiskohdat ratkaisevat kokonaisuuden toimivuuden.

StarShip on kaikkien aikojen suurin raketti mutta Uusi-Glenn on sekin ihan jäätävän kokoinen tötterö (lähde):

heavy_lifters.webp

Jos kuvaa katsoo tarpeeksi tarkkaan, niin siitä voi erottaa myös Ariane 5 -raketin...
 
Esittelykierros Blue Originin rakettitehtaalla Jeff Bezosin johdolla:


New Glennin ensilennon pitäisi olla vielä tämän vuoden puolella. Jeff Bezosin mukaan raketin ensimmäisen vaiheen uudelleenkäytettävyys on kiistatta taloudellisesti järkevää (no-brainer). Sen sijaan raketin toisesta vaiheesta tullaan näkemään sekä kertakäyttöinen että uudelleenkäytettävä versio. Idea on laittaa 2-vaiheet kilpailemaan keskenään: kertakäyttöisestä versiosta on tarkoitus tehdä niin halpa, että se tekee uudelleenkäytöstä kannattamatonta. Vastaavasti uudelleenkäytettävästä versiosta yritetään tehdä niin helppohuoltoinen, että kertakäyttöisessä versiossa ei ole mitään järkeä.

Muskin Starshippiin verrattuna Uusi-Glenn on tehty alumiinista ja komposiitista eikä ruostumattomasta teräksestä. Tosin raketin 2-vaiheen materiaalina myös rosterilla on omat hyvät puolensa: teräksen hyvän lämmönkestävyyden ansiosta muu lämpösuojaus voidaan tehdä kevyemmäksi. Eri materiaalien paremmuutta ei oikein voi ratkaista tietokoneella simuloimalla, koska pienet yksityiskohdat ratkaisevat kokonaisuuden toimivuuden.

StarShip on kaikkien aikojen suurin raketti mutta Uusi-Glenn on sekin ihan jäätävän kokoinen tötterö (lähde):

Katso liite: 102488

Jos kuvaa katsoo tarpeeksi tarkkaan, niin siitä voi erottaa myös Ariane 5 -raketin...

Melkein kuin pornokaupan mainoslehtisestä.
 
Oliko se sitten sukkuloiden aikaan, muistelen kyllä että evakuoitumisen piti olla mahdollista koska vaan.

Piti olla, mutta pelastuskapseli (Crew Return Vehicle) lakkautettiin varojen vähyydessä vuonna 2002. X-38:aa ehdittiin testata ilmakehässä:
320px-ISS_Crew_Return_Vehicle.jpg


Sojuzin ja muiden kiertävien kapselien ongelma on, että ne voivat olla asemalla vain rajallisen ajan ennen kuin polttoaineet happanee tankkeihin. CRV olisi voinut olla käyttämättä asemalla vuosia ja lähtenyt vasta tarpeen vaatiessa. Lisäksi siinä olisi voinut kuljettaa paaripotilaan. Mutta se oli kallis 'pelastusrengas' jolla ei olisi ollut muuta käyttöä.

Sitten oli suunnitelmissa OSP eli Orbital Space Plane. Kevytsukkula joka voisi toimia sekä kuljetus- että pelastusaluksena.
306px-Orbital_Space_Plane_Concepts.jpg
 
Piti olla, mutta pelastuskapseli (Crew Return Vehicle) lakkautettiin varojen vähyydessä vuonna 2002. X-38:aa ehdittiin testata ilmakehässä:
320px-ISS_Crew_Return_Vehicle.jpg
Tuohan on melkein kuin Dream Chaser! Taitaapa näillä ollakin yhteiset esi-isät.
Sojuzin ja muiden kiertävien kapselien ongelma on, että ne voivat olla asemalla vain rajallisen ajan ennen kuin polttoaineet happanee tankkeihin. CRV olisi voinut olla käyttämättä asemalla vuosia ja lähtenyt vasta tarpeen vaatiessa. Lisäksi siinä olisi voinut kuljettaa paaripotilaan. Mutta se oli kallis 'pelastusrengas' jolla ei olisi ollut muuta käyttöä.
Tuo on erityisesti Sojuzin ongelma, koska se käyttää polttoaineena vetyperoksidia, joka hajoaa hiljakseen itsekseen vedeksi ja hapeksi. Dragon esimerkiksi käyttää typpioksidia ja hydratsiinia, jotka kestävät säilytystä eikä sille olekaan ongelma olla asemalla pidempäänkin. Mutta sukkulan eläköidyttyä tarvetta erilliselle pelastautumisalukselle ei ole, koska jokainen miehistön jäsen voi pelastautua samalla kapselilla jolla saapui asemalle.
 
Autossa radiosta kuuntelin että EUvostoliiton yhteinen ponnistus Ariane voi viedä 21 tn kuorman kiertoradalle, Elon Muskin raketti onnistuessaan 100 tn ja sen päälle on vieläpä "useasti laukeava" (kuten minäkin ennen). Joo, voihan tätä selitellä hyvinkin historialla jne, ei siinä mitään, mutta jotenkin tuokin kuvastaa hyvin tätä meidän EUvostoliittoa, Ariane oli sentään ns. menestystarina..
 
Tuohan on melkein kuin Dream Chaser! Taitaapa näillä ollakin yhteiset esi-isät.
Ovat ilmeisesti 'serkuksia' eli perustuvat 80-luvun HL-20:een, jonka taustalla sitten on X-24 yms. Useimmat näistä 'lifting body' avaruusaluksista nyt muutenkin näyttävät aika samoilta, ei sen puoleen.
Yksi CRV:n erikoisuus oli, ettei siinä ollut lainkaan ikkunoita: miehistö olisi tiiraillut maailmaa kameran kautta.
2000-luvun alkupuolella venäläiset laukaisivat vain kaksi Sojuzia vuodessa, eli heidän laukaisutahdillaan ISS olisi ollut pahasti vajaamiehitetty. CRV ja avaruussukkula siis korvattiin sillä että länsi tilasi venäläisiltä kaksi lisä-Sojuzia vuodessa.
 
Ensi viikolla olisi luvassa ensimmäinen yksityismiehistön avaruuskävely kiertoradalla.

Onhan tuo nyt ihan perkeleellistä harakiri-hommaa, mutta pointsit pioneereille! Alkaa melko hyvältä näyttämään, et meikäläisenkin aikaan vielä saatais jotakin todellista aikaiseksi.
 
Autossa radiosta kuuntelin että EUvostoliiton yhteinen ponnistus Ariane voi viedä 21 tn kuorman kiertoradalle, Elon Muskin raketti onnistuessaan 100 tn ja sen päälle on vieläpä "useasti laukeava" (kuten minäkin ennen). Joo, voihan tätä selitellä hyvinkin historialla jne, ei siinä mitään, mutta jotenkin tuokin kuvastaa hyvin tätä meidän EUvostoliittoa, Ariane oli sentään ns. menestystarina..
No emmätiiä miksi Ariane olisi joku häpeäpilkku, jenkkien uusin laukaisujärjestelmä Vulcan on sekin kertakäyttöinen ja suorituskyvyltään aika vastaava.
Briteissä on kehitteillä huomattavasti SpaceX:n raketteja edistyneempi laukaisujärjestelmä, Skylon. Tosin se ei ole enää EU:ssa...
 
No emmätiiä miksi Ariane olisi joku häpeäpilkku, jenkkien uusin laukaisujärjestelmä Vulcan on sekin kertakäyttöinen ja suorituskyvyltään aika vastaava.
Briteissä on kehitteillä huomattavasti SpaceX:n raketteja edistyneempi laukaisujärjestelmä, Skylon. Tosin se ei ole enää EU:ssa...
Skylon taitaa olla ihan puhdasta vapourwarea. Avaruuslentokoneet olivat tulossa "ihan justiinsa" jo 1980-luvulla.
 
Skylon taitaa olla ihan puhdasta vapourwarea. Avaruuslentokoneet olivat tulossa "ihan justiinsa" jo 1980-luvulla.

Skylonia (tai lähinnä sen moottoria) edelleen rahoitetaan ja se etenee (hitaasti). Mutta onhan se kaukana vielä mistään sellaisesta joka voisi päästä kiertoradalle - tai edes ilmaan.
 
Back
Top