krd
Ylipäällikkö
Edullisemmat satelliittilaukaisut sekä pienemmät tutkat mahdollistavat tarkemman seurannan. Singaporessa tutkapiirin koko puristettu sadasosaan, tehonkulutus -75% ja valmistuskustannus 5% nykyisestä (siis 3*4*5 cm painoa 100g):
http://etn.fi/index.php?option=com_...an-100-kertaa-pienemmaksi&catid=13&Itemid=101Esimerkiksi satelliiteissa käytetään tutkakameroita, jotka saattavat painaa jopa 200 kiloa. Singaporelaistutkijat ovat kehittäneet piirin, joka kutistaa tällaisen kameran koon noin sadasosaan. Silti se tuottaa yhtä laadukkaita ja jopa parempilaatuisia otoksia.
Piiri on kehitetty Nanyangin teknillisessä yliopistossa (NTU). Selvästi pienemmän fyysisen koon lisäksi uusi kamerapiiri kuluttaa 75 prosenttia vähemmän tehoa ja se on 20 kertaa edullisempi valmistaa.
Nykyiset tutkakamerajärjestelmät ovat massiivisia laitteita, jotka voivat olla jopa kaksi metriä pitkiä. Tunnissa ne kuluttavat tehoa kilowatin verran ja maksavat miljoona dollaria. Ei siis ihme, että NTU:n uutuuspiiri on herättänyt kiinnostusta. Se on myös saanut miljoonien lisärahoituksen jatkotutkimusta varten.
Nykyisten kuvia maapallon pinnasta tuotetaan ns. SAR-kameroilla (Synthetic Aperture Radar). Niillä voidaan ottaa kuvia, jotka erottavat metriä suurempia kohteita maanpinnalla. Kamerat lentävät satelliiteissa 11 kilometrin korkeudessa.
Koska kamerat toimivat usein hankalissa oloissa ja pilvien läpi, niissä kuvataan mikroaaltojen X- tai Ku-alueella. Optisilla kameroilla kuvia saataisiin otettua hyvin huonosti. Suuri koko, hinta ja tehonkulutus kuitenkin estävät sen, että SAR-kameroita voitaisiin käyttää esimerkiksi miehittämättömien lentolausten kanssa.
NTU:n 2x3-millinen radiopiiri mahdollistaa kameramoduulin rakentamisen, joka on kooltaan 3 x 4 x 5 senttiä ja painaa noin sata grammaa. Sellainen kulkee jo näppärästi myös kevyemmän aluksen mukana. Piiriin perustuva kamera pystyy tunnistamaan alle puolen metrin kokoisia kohteita, joten kuvan laatu on SAR-kameroita parempi.
Tällaisia kevytkameroita voidaan käyttää esimerkiksi robottiautoissa, mutta niille löytyy taatusti paljon sovellusmahdollisuuksia myös esimerkiksi puolustusteollisuudessa.