Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
V2 -raketti kuvaa maapalloa avaruudesta käsin;


Tuossa mainitaan vuodeksi 1946. Ja itse ohjus vaikutti olevan tosiaan ihan tavallinen V2. Pari vuotta myöhemmin operaatio "Puskurin" aikana amerikkalaiset laukoivat jo modattuja veekakkosia.

https://en.wikipedia.org/wiki/RTV-G-4_Bumper

1949 saavuttivat jo lähes 400 kilometrin korkeuden. Silti, ilmeisesti nopeus / työntövoima ei riittänyt kiertoradalle asti. Olisikohan niin, että amerikkalaisten ohjus- ja rakettikehittely junnasi tuon jälkeen melko pitkään paikoillaan. Meinaan, että von Braunin tiimin Mercury-Redstone -ohjus/kantoraketti ei ollut kovin paljon V2:sta kummoisempi. Ja 1961 amerikkalaiset joutuivat käyttämään sitä paremman puutteessa kahdella ensimmäisellä miehitetyllä lennollaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercury-Redstone_Launch_Vehicle
 
Paska juttu, mutta tähänkin täytyy löytää ratkaisu:

Nasa pyytää yleisöltä apua: Avaruudessa kakkaamiseen tarvitaan toimiva tekniikka

http://yle.fi/uutiset/3-9321195

Ja ei kun propelit lakeissa pyörimään. Vanhanajan "painovoimatoiminen" maatiloilla käytössä ollut paskamakki, jossa on lautoihin tehty reiät lantalan yläpuolella ja sanomalehteä pyyhkimispaperina, ei taida soveltua tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Sputnik on sorsana, joten uskokaa tai älkää

The Russian space industry has overcome a series of failures and made a considerable breakthrough in space technology, Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin said Monday.

One of the key projects in the Russian space industry is the construction of a super-heavy class rocket, which will make it possible to create a manned lunar base, the Russian deputy prime minister added.

"The Russian space industry has made a significant breakthrough in the creation of advanced technologies after overcoming a series of defeats, hurtful accidents and catastrophes and stabilizing issues of quality," Rogozin said at an award ceremony for the prizewinners of the open competition on prospective technologies for space equipment.

The open competition is organized by Russia's space agency Roscosmos and the Foundation for Advanced Research (FPI)
http://www.spacedaily.com/reports/R...kes_Breakthrough_in_Space_Technology_999.html

Kyllä naapuri tietää mitä laatu takaa. Hiljalleen siellä kulttuuri muuttuu parempaan suuntaan teknologian kannalta. Henkilökohtaisesti en epäile heidän kykyään perustaa kuutukikohtaa ennen jenkkejä taikka kiinaa.
 
Uunituore lyhytelokuva / dokumentti toistaiseksi viimeisestä miehitetystä kuulennosta. Apollo 17, joulukuu 1972. Tässä on käytetty varsin taidokkaasti alkuperäistä filmimateriaalia ja sitä on restauroitu.

 
Oma satelliitti joululahjaksi tai vaikkapa kunnon ilotulite uudeksi vuodeksi? Tutustu tarjouksiin...

http://motherboard.vice.com/read/ne...nerates-transparent-price-quotes-for-launches

The holiday shopping rush is upon us, and this year, one online vendor is offering something a little different from the rest: Rockets. No, not models. Bonafide commercial rockets, complete with available launch dates, that you can price and customize to your specifications on RocketBuilder, a site launched Wednesday by the private rocketry provider United Launch Alliance (ULA).

https://www.rocketbuilder.com/
 
Okno-M%2Bstation.png

Okno-M

Advanced elements of the Russian Space Surveillance System will be deployed in a number of the country's regions, including Crimea and the Far East, in the next few years, according to Andrey Ivashina, spokesman for the Russian Aerospace Forces.

The next few years will see the deployment of sophisticated complexes of the Russian Space Surveillance System in the Altai Republic, the Far East, Crimea and the Republic of Buryatia, Andrey Ivashina, spokesman for the Russian Aerospace Forces, was quoted by RIA Novosti as saying.

In an interview with the Russian news network Life.ru, Ivashina explained that "this will be a network of next-generation special radio-electronic surveillance complexes." He said that unlike current systems, the new complexes will be equipped with new hardware components.

It will greatly increase their combat capabilities as compared to previous generations," Ivashina pointed out.

Using the new complexes, the Russian Aerospace Forces will be able to permanently monitor the near-Earth space at all inclinations and at a maximum altitude range, he said.

An essential part of the Russian Aerospace Forces, the Russian Space Surveillance System is an information system based on specialized tools designed for continuous and global assessment of the space situation in peacetime and during hostilities.

The system can also use the ground based optical network located on the territory of Russia and Kazakhstan.

Additionally, the system uses a network of the early-warning radars, such as Voronezh-M in the southern Russian town of Armavir. Last year, the Russian Defense Ministry said that the Okno-M station, which is based in Tajikistan in Central Asia and is part of the Russian Space Surveillance City, reached its full capacity.
http://www.spacedaily.com/reports/R...ance_System_Elements_in_Four_Regions_999.html
 
Tuossa mainitaan vuodeksi 1946. Ja itse ohjus vaikutti olevan tosiaan ihan tavallinen V2. Pari vuotta myöhemmin operaatio "Puskurin" aikana amerikkalaiset laukoivat jo modattuja veekakkosia.

https://en.wikipedia.org/wiki/RTV-G-4_Bumper

1949 saavuttivat jo lähes 400 kilometrin korkeuden. Silti, ilmeisesti nopeus / työntövoima ei riittänyt kiertoradalle asti. Olisikohan niin, että amerikkalaisten ohjus- ja rakettikehittely junnasi tuon jälkeen melko pitkään paikoillaan. Meinaan, että von Braunin tiimin Mercury-Redstone -ohjus/kantoraketti ei ollut kovin paljon V2:sta kummoisempi. Ja 1961 amerikkalaiset joutuivat käyttämään sitä paremman puutteessa kahdella ensimmäisellä miehitetyllä lennollaan.

Juuei riittänyt lähellekään vaikka kaikki hyötykuorma olisi korvattu polttoaineella. Edes A-10 ei olisi varmaan päässyt kiertoradalle. A-11 & 12 olisivat olleet oikeita kiertorataraketteja, mutta en oikein tiedä tehtiinkö niistä mitään vakavia suunnitelmia, lienevät olleet ihan Juno-askin takapuolelle luonnosteltuja.

Oli muuten aika lähellä että V-2 olisi lentänyt 2000-luvullakin, sillä Ansari X-palkinnosta kilpaileva Canadian Arrow oli vain modernilla valmistustekniikalla tehty V-2. Syy tähän konservatiiviseen ratkaisuun oli että ryhmä tarvitsi valmiin raketin ja moottorin joista ei tarvitsisi maksaa mitään lisenssimaksuja. Puljun rahoitus kuitenkin kuivui sitten kun Scaled Composites onnistui omassa yrityksessään.
 
Tässä se Braunin USA-tilanne käydään läpi muun ohessa:

Juu, BBC:n Space Race löytyy DVD:nä kokoelmastani. Pointtini oli se, että 1945 amerikkalaiset haalivat von Braunin tärkeimpine miehineen Yhdysvaltoihin ja laittoivat nämä sitten lähinnä hanttihommiin vuosikausiksi. Päätyivät lähinnä suunnittelemaan USA:n maavoimille ballistisia ohjuksia (esim. Redstone). Vasta Sputnikin jälkeen alkoi tapahtua. Siihen asti amerikkalaisten ydinpelotekin lepäsi lähes täysin strategisten ilmavoimien raskaiden pommikoneiden varassa.
 
Yksi aikakausi avaruuslentojen historiaa on päättynyt, ensimmäisenä amerikkalaisena maapallon kiertänyt John Glenn on kuollut.

Harva ehkä muistaa sitä, että 1998 Glenn teki historiaa suorittaessaan avaruuslentojen 77-vuoden iässä, ollen iäkkäin avaruuslennon suorittanut henkilö.

http://yle.fi/uutiset/3-9342391

vlad

Jo ennen astronautin uraansa Glenn tuli tunnetuksi amerikkalaisten keskuudessa vuoden 1957 ennätyslennollaan.


Tuo oli varmasti vaikuttamassa hänen valintaansa Mercury-ohjelmaan. Nostan hattua miehen vuoden 1962 avaruuslennolle. Atlas-kantoraketti oli kaikkea muuta kuin luotettava, ja silti Glenn epäröimättä suostui yritykseen. Yhdysvalloille oli elintärkeää saada oma mies kiertoradalle mahdollisimman pian Gagarinin jälkeen.

EDIT: Tässä vielä Glennin elämä hyvin tiivistettynä.

 
Viimeksi muokattu:
Äskettäin oli Suomen Kuvalehdessä mainio artikkeli siitä miksei ole suomalaista kosmonauttia/astronauttia. Artikkelissa sanottiin että onneksi ei - ohjelmaan osallistuminen olisi tullut kalliiksi ja jos/kun se olisi otettu avaruustutkimuksen normaaleista määrärahoista, olisi se halvauttanut muun tutkimuksen vuosiksi eteenpäin. Nyt suomalaiset mittauslaitteet ovat luotaimissa kysyttyä kamaa. Suomella on kaikessa hiljaisuudessa myös oma Mars-luotainohjelma - MetNet.

Ajattelin vielä nostaa asian esiin. Muistui mieleeni, että virallisesti tähän mennessä korkeimmalla käynyt suomalainen on nimeltään Marcus Toivonen. Tämä lensi vuosituhannen vaihteen tienoilla Venäjällä kaksipaikkaisella MiG-25 Foxbatilla 25 kilometrin korkeuteen. Nopeutta oli parhaillaan päälle kaksi machia.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kulttuuri/suomalaismies-kavaisi-migin-kanssa-avaruudessa/439527/

Hitto kun menin hävittämään minulla olleen Ursan Tähdet ja Avaruus -lehden numeron, jossa oli miekkosen kirjoittama artikkeli tuosta elämysreissusta. Halpaa lystiä tuo ei ollut. Eikä vastaavanlainen ole enää mahdollista Venäjällä. Nykyiset elämyspalvelufirmat myyvät lentoja MiG-29 Fulcrumille, jonka stratosfäärilennot jäävät alle 20 km korkeuteen.

EDIT: Kappas vaan. Tämmöinen Pelle Peloton löytyy. Kaveri on ostanut 150 000 eurolla itselleen lipun Virgin Galacticin kauppaamalle avaruuslennolle !

http://www.suomalainenastronautti.fi/
 
Viimeksi muokattu:
Avaruushistoriaa käsittelevä uutinen marraskuulta.

http://www.avaruus.fi/uutiset/miehi...garet-hamilton-palkittiin-yhdysvalloissa.html

https://www.nasa.gov/feature/margar...gineer-awarded-presidential-medal-of-freedom/

Presidentti Obama palkitsi kunniamerkillä tietokoneohjelmoija Margaret Hamiltonin, joka oli melko keskeisessä roolissa 60-luvulla kehitettäessä kuulennoille elintärkeät tietokoneen navigointijärjestelmät.

Kuvassa Hamilton poseeraa tulostetun tietokonekoodin vierellä.

hamilton.webp

Teknillinen korkeakoulu MIT oli pääosin vastuussa koodin kehittämisestä ja navigointijärjestelmästä.

margaret-hamilton-mit.webp

Suosittelen oheista dokumenttia katsottavaksi. Käsittelee juuri tätä samaa asiaa ja kertoo, kuinka alkeellisella tekniikalla kuuhun mentiin, siis tämän päivän tietotekniikan näkövinkkelistä.

 
EDIT: Kappas vaan. Tämmöinen Pelle Peloton löytyy. Kaveri on ostanut 150 000 eurolla itselleen lipun Virgin Galacticin kauppaamalle avaruuslennolle !

http://www.suomalainenastronautti.fi/

Kyseisestä Vesa Heilalasta oli aikanaan ihan kohtuullisesti juttua lehdissä hänen kerrottua julkisuuteen projektistaan lentää Virgin Galacticilla avaruuteen, tai lähinnä kyseessä on hyppy avaruuteen mutta ensimmäinen tästä huolimatta. Titteliä on häneltä hankala viedä jos/kun Virgin Galactic joskus sinne avaruuteen turisteja vie.

Muistelen, että Heilalan ohella joku toinenkin suomalainen on jossain yhteydessä puhunut lennosta Virgin Galacticilla (onko jopa maksanut varausmaksunkin?) Mutta Heilala on eniten äänessä ollut ja lyönyt rumpua - joskin Virgin Galacticin onnettomuuden jälkeen on ollut, ymmärrettävistä syistä johtuen, hiljaisempaa.

Tunnustetaan tässä nyt se, että olen itsekin haaveillut turistilennosta avaruuteen, hinta vaan on minun kukkarolle liian suolainen - kuka lähtee sponsoriksi? Mutta jos joku päivä turistilennoista tulee enemmän arkipäivää ja hinnat laskevat sinne kymppitonnin kieppeille niin siinä vaiheessa lähden lennolle. Se olisi sellainen kerran elämässä tempaus...

vlad
 
Kyseisestä Vesa Heilalasta oli aikanaan ihan kohtuullisesti juttua lehdissä hänen kerrottua julkisuuteen projektistaan lentää Virgin Galacticilla avaruuteen, tai lähinnä kyseessä on hyppy avaruuteen mutta ensimmäinen tästä huolimatta. Titteliä on häneltä hankala viedä jos/kun Virgin Galactic joskus sinne avaruuteen turisteja vie.

Muistelen, että Heilalan ohella joku toinenkin suomalainen on jossain yhteydessä puhunut lennosta Virgin Galacticilla (onko jopa maksanut varausmaksunkin?) Mutta Heilala on eniten äänessä ollut ja lyönyt rumpua - joskin Virgin Galacticin onnettomuuden jälkeen on ollut, ymmärrettävistä syistä johtuen, hiljaisempaa.

Tunnustetaan tässä nyt se, että olen itsekin haaveillut turistilennosta avaruuteen, hinta vaan on minun kukkarolle liian suolainen - kuka lähtee sponsoriksi? Mutta jos joku päivä turistilennoista tulee enemmän arkipäivää ja hinnat laskevat sinne kymppitonnin kieppeille niin siinä vaiheessa lähden lennolle. Se olisi sellainen kerran elämässä tempaus...

vlad

Ymmärrän hyvin. Vähän sama kuin meikäläisen intohimo päästä sotilassuihkukoneen kyytiin. Nyt kuluneena kesänä tuo haave toteutui ja tuosta vajaan puolen tunnin lentokeikasta jäi kyllä palava halu päästä kokemaan lisää vauhdin hurmaa ja g-voimia. :)
 
Ymmärrän hyvin. Vähän sama kuin meikäläisen intohimo päästä sotilassuihkukoneen kyytiin. Nyt kuluneena kesänä tuo haave toteutui ja tuosta vajaan puolen tunnin lentokeikasta jäi kyllä palava halu päästä kokemaan lisää vauhdin hurmaa ja g-voimia.

No tässä on sitten minun toinen haave. 90-luvun puolella harkitsin todella vakavasti matkustamista Venäjälle päästäkseni hävittäjän kyytiin, taloudellinen puoli oli jo hoidossa mutta sitten ehkäpä pienoinen jänistys iski päälle ja pistin pisteen haaveilleni. Ehkäpä tämäkin haave tulee täytettyä jokunen päivä...

Itselläkin kun on tällaisia haaveita niin ymmärrän todella hyvin sen, että joku jollakulla on varaa, myös toteuttaa ne haaveensa. Jonkun mielestä haaveilu avaruuslennosta tai pääsystä suihkuhävittäjän kyytiin on silkkaa idiotismia ja rahojen tuhlausta, no hullumpiinkin asioihin sitä rahaa on tullut tuhlattua - kuten viinaan ja...

vlad
 
No tässä on sitten minun toinen haave. 90-luvun puolella harkitsin todella vakavasti matkustamista Venäjälle päästäkseni hävittäjän kyytiin, taloudellinen puoli oli jo hoidossa mutta sitten ehkäpä pienoinen jänistys iski päälle ja pistin pisteen haaveilleni. Ehkäpä tämäkin haave tulee täytettyä jokunen päivä...

Itselläkin kun on tällaisia haaveita niin ymmärrän todella hyvin sen, että joku jollakulla on varaa, myös toteuttaa ne haaveensa. Jonkun mielestä haaveilu avaruuslennosta tai pääsystä suihkuhävittäjän kyytiin on silkkaa idiotismia ja rahojen tuhlausta, no hullumpiinkin asioihin sitä rahaa on tullut tuhlattua - kuten viinaan ja...

vlad

Ei muuta kun selailemaan tarjontaa. :) Tämä firma tuntuu olevan hyvässä maineessa. Järjestivät vielä päälle 10 vuotta takaperin niitä "lähes avaruudellisia" MiG-25 -lentojakin.

http://www.migflug.com/en/jet-fighter-flights.html

Ja kyllähän maisemat on varmasti noistakin korkeuksista olleet aika huikeat.

edge-of-space-program.webp
 
Ja kyllähän maisemat on varmasti noistakin korkeuksista olleet aika huikeat.
Siis kun jukopliuta riittää jo jokin höhlä ja karkea avaruussimulaattori, yhdessä suuren monitorin kanssa, kouraisemaan vatsanpohjaa kun esim. lentää maan pinnalta kiertoradalle, tai kun saapuu kiertoradalle avaruuden suunnalta, ja planeetta peittää sitten puolet näkökentästä, kuin hohtava seinä, ja toinen puolikas on mustaa avaruutta. Ja sitten takaraivossaan tietää että se kaikki on vain sadasosa siitä mitä saisi oikeasti tuntea. Nöyräksi vetää.

Kuka se olikaan se astronautti joka sanoikaan että joka ainoa poliitikko pitäisi raahata avaruuteen tai Kuuhun, osoittaa sieltä sormella maapalloa kohti ja sanoa tyyliin "Katso nyt tota. Katso, perkele." Ei sitä muuten tajua miten pieniä ja mitättömiä me ollaan.

Oikeastaan ihan jo normaali lentosimulaattori on vatsaa kouraiseva kokemus. Se ensimmäinen kerta kun nouset niin korkealle että rakennukset pienenevät olemattomiin. Ei sitä ihan äkkiä unohda. Ja lapsena jos istut lentokoneessa ja katsot ikkunasta ulos nousun aikana niin ei sitä tavallaan muista, eikä se tee samanlaista vaikutusta. Koska "se on normaalia". Mutta sitten kun on itse ohjaksissa vanhempana, vaikkakin simussa, niin se ensimmäinen nousu on ikimuistoista. (minä kuulen mielessäni joidenkin elävän elämän pilottien köhivän siellä). Se on melkein karmivaa miten jokin suuri rakennus pienenee olemattomiin näkökentässä. Saati joku simuloitu kuu tai planeetta. Se on vähän lohdutonkin se tunne, kellua tähtien välisessä pimeydessä, vailla painovoimaa, vaikka 360 asteen tähtitaivas tuokin pientä lohtua. :D

Tämä on tätä köyhän miehen avaruuslentämistä, ennen yleisen avaruuslentämisen aikakautta.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top