Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No hö, nyt @Fremen maantiedon peruskurssille! Neloskuvassa keskellä näkyy Tanskaksi kutsuttu valtio ja kaksi valopilkkua oikealla ovat Kööpenhaminaksi ja Malmöksi kutsutut kaupungit... Itämertahan tuossa ei näy nimeksi kuvan oikeassa alareunassa.
:eek:
 
Hylätty neuvostoliiton aikainen sukkulatehdas
Vanhassa huonokuntoisessa tehtaassa keskellä karua Kazakstanin aavikkoa löytyy jotain mielenkiintoista, hylätty tehdas on ollut parikymmentä vuotta sitten osa neuvostoliiton avaruusohjelmaa ja siellä on kehitetty avaruussukkuloita. Tehtaasta löytyikin pari hienoa kesken jäänyttä avaruussukkulaa jotka harmillisesti vaan jätettiin varastoon ruostumaan neuvostoliiton hajottua. Venäjän avaruusohjelma lopetettiin vuonna 1993 Venäjän presidentti Boris Jeltsinin toimesta ja nämä keskeneräiset sukkulat ovat vaan keränneet pölyä sekä lintujen ulostetta parin vuosikymmenen ajan. Venäläinen valokuvaaja Ralph Mireb onnistui pääsemään tehtaaseen sisään ja nappaamaan kuvia tästä kiinnostavasta hylätystä paikasta.
https://www.riemurasia.net/kuva/Hylatty-neuvostoliiton-aikainen-sukkulatehdas/195296

normal_1952961448.jpg
 
http://www.hs.fi/tiede/a1479186780441

"SUOMELLA ei ole astronautteja eikä avaruusraketteja. Silti Aalto-yliopisto on noussut avaruustieteissä US Newsin rankingissa maailman parhaiden yliopistojen listalla sijalle 99. Sadan tuntumaan yltävät myös Turun ja Helsingin yliopistot.

Suomalainen avaruusalan osaaminen on vaivihkaa kehittynyt niin, että se kiinnostaa avaruuden suuriakin pelureita.

Euroopan avaruusjärjestö Esa aikoo perustaa tänne ensi vuonna yrityshautomon, jollaisia sillä on joissakin Euroopan maissa.

Yhdysvaltain avaruusjärjestön Nasan edustaja kävi syyskuussa viikon vierailulla tutustumassa täkäläiseen tutkimukseen muun muassa VTT:ssä ja Aalto-yliopistossa."

Suomessa taikasana on digitalisaatio, vaikka myös robotiikasta ja avaruudesta kannattaisi ja pitäisi puhua. Avaruus kuuluu olennaisesti myös maanpuolustukseen ja on alue jossa kansainvälinen yhteistyö on järkevää. Jo pohjoismaisella yhteistyöllä saataisiin ihmeitä aikaiseksi. Mitä parasta, poliitikoille olisi tässä julkisten rahojen jakomahdollisuus kotimaisille ja pohjoismaisille yrityksille...pork ready to be distributed...
 
Äskettäin oli Suomen Kuvalehdessä mainio artikkeli siitä miksei ole suomalaista kosmonauttia/astronauttia. Artikkelissa sanottiin että onneksi ei - ohjelmaan osallistuminen olisi tullut kalliiksi ja jos/kun se olisi otettu avaruustutkimuksen normaaleista määrärahoista, olisi se halvauttanut muun tutkimuksen vuosiksi eteenpäin. Nyt suomalaiset mittauslaitteet ovat luotaimissa kysyttyä kamaa. Suomella on kaikessa hiljaisuudessa myös oma Mars-luotainohjelma - MetNet.
 
Äskettäin oli Suomen Kuvalehdessä mainio artikkeli siitä miksei ole suomalaista kosmonauttia/astronauttia. Artikkelissa sanottiin että onneksi ei - ohjelmaan osallistuminen olisi tullut kalliiksi ja jos/kun se olisi otettu avaruustutkimuksen normaaleista määrärahoista, olisi se halvauttanut muun tutkimuksen vuosiksi eteenpäin. Nyt suomalaiset mittauslaitteet ovat luotaimissa kysyttyä kamaa. Suomella on kaikessa hiljaisuudessa myös oma Mars-luotainohjelma - MetNet.

Yleisilmailuketjussa tästä olikin puhetta. Varmaankin tehtiin ihan oikea päätös. Osallistuminen Neuvostoliiton Interkosmos-ohjelmaan olisi ollut melko kallis projekti. Rahan vastineeksi olisi lähetetty todennäköisimmin joku ilmavoimien hävittäjälentäjä vuodeksi tai kahdeksi kosmonauttikoulutukseen. Halukkaita lähtijöitä ei muuten ilmaantunut kun Ilmavoimien Esikunta asiaa tiedusteli epävirallisesti.

Koko Interkosmos oli muutenkin lähinnä neukkujen propagandatemppu. Tarjosivat mukamas hyvää hyvyyttään itäblokin alusmailleen mahdollisuuden saada omat kosmonauttinsa. Lennot kestivät vain muutaman päivän ja olivat tieteelliseltä anniltaan melko mitättömiä. Länsimaista ainoastaan Ranska tarttui tehtyyn tarjoukseen ja ranskalaisia kohdeltiinkin jo aivan eri tavalla kuin itäsaksalaisia, puolalaisia, tsekkejä, bulgarialaisia, kuubalaisia ym.

Jos Suomi olisi tuohon 80-luvulla lähtenyt mukaan, niin kalliiksi olisi tullut ja aina niin tärkeä puolueettomaan (YYA !) pohjoismaan maine olisi saattanut kärsiä. Todettakoon, että pohjoismaista sekä Tanska että Ruotsi ovat saaneet omat avaruudessa käyneet astronauttinsa.
 
Russia's new generation Earth observation Resurs-PM series satellite will have first flight tests in 2020, Roscosmos Director of Automatic Space Complexes Department Kirill Borisov said on Monday.

According to the presentation made by Borisov, Resurs-PM2, Resurs-PM3 and Resurs-PM4 will be launched in 2021, 2023 and 2024, respectively as part of the Earth observation satellites update program.

"The first satellite of the next generation with improved equipment will undergo flight tests in 2020," Borisov said at the conference held at the Space Research Institute of the Russian Academy of Sciences.

Resurs-PM satellites will be the successors of the Resurs-P remote-sensing satellites designed to provide high-resolution imagery of the Earth surface that are used by Russia's ministries of agriculture, meteorology, transportation, emergencies, natural resources and defense.
http://www.spacedaily.com/reports/R...o_undergo_first_flight_tests_in_2020_999.html
 
North American X-15



http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/avaruus/2014-07-01/Hurjaa-kyytiä-yläilmoissa-–-maailman-nopein-lentokone-kulki-7270kmh-nousi-avaruuteen-asti-3320485.html
Hurjaa kyytiä yläilmoissa – maailman nopein lentokone kulki 7270km/h, nousi avaruuteen asti

Rakettilentokone X-15 on todellista ilmailun antiikkia, joka iästään huolimatta kantaa nimissään vaikuttavia ennätyksiä.

X-15 laukaistiin ilmasta käsin, pommikoneen siiven alta. Se kulki jopa 7 270 kilometriä tunnissa ja nousi avaruuteen asti.

Tynkine siipineen enemmän torpedoa kuin lentokonetta muistuttava kokeellinen alus otettiin käyttöön 1950-luvun lopussa.

Kuluneista vuosikymmenistä huolimatta aluksen aikoinaan tekemät nopeus- ja korkeusennätykset ovat vieläkin lyömättä. X-15 on edelleen maailman nopein miehitetty lentokone.

Lentokone joka valloitti avaruuden

NASAn ja ja Yhdysvaltain armeijan X-15 yhteistyöprojekti todisti vuosien 1959 ja 1969 välillä lennetyn 199 koelennon avulla, että ilma-alus voi lentää avaruuteen ja takaisin.

Lentäjät ohjasivat koneen pois ilmakehästä, näkivät horisontin muuttuvan sinisestä mustaksi ja jatkoivat avaruuslennon korkeudella noin kymmenen minuutin ajan ennen paluuta ilmakehään.


Nykypäivän vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että koelentojen aikana menehtyi vain yksi pilotti.

Lähteet: BBC, NASA


c79427782f2d43fc9268c6cf4a5e4856.jpg

Nuori Neil Armstrong juuri ennen testilentoa X-15 koneella. (KUVA: NASA/GRIN)
 
Viimeksi muokattu:
Yleisilmailuketjussa tästä olikin puhetta. Varmaankin tehtiin ihan oikea päätös. Osallistuminen Neuvostoliiton Interkosmos-ohjelmaan olisi ollut melko kallis projekti. Rahan vastineeksi olisi lähetetty todennäköisimmin joku ilmavoimien hävittäjälentäjä vuodeksi tai kahdeksi kosmonauttikoulutukseen. Halukkaita lähtijöitä ei muuten ilmaantunut kun Ilmavoimien Esikunta asiaa tiedusteli epävirallisesti.

Koko Interkosmos oli muutenkin lähinnä neukkujen propagandatemppu. Tarjosivat mukamas hyvää hyvyyttään itäblokin alusmailleen mahdollisuuden saada omat kosmonauttinsa. Lennot kestivät vain muutaman päivän ja olivat tieteelliseltä anniltaan melko mitättömiä. Länsimaista ainoastaan Ranska tarttui tehtyyn tarjoukseen ja ranskalaisia kohdeltiinkin jo aivan eri tavalla kuin itäsaksalaisia, puolalaisia, tsekkejä, bulgarialaisia, kuubalaisia ym.

Jos Suomi olisi tuohon 80-luvulla lähtenyt mukaan, niin kalliiksi olisi tullut ja aina niin tärkeä puolueettomaan (YYA !) pohjoismaan maine olisi saattanut kärsiä. Todettakoon, että pohjoismaista sekä Tanska että Ruotsi ovat saaneet omat avaruudessa käyneet astronauttinsa.

Muistan kun 80-luvulla teininä lueskelin Interkosmoksen saavutuksista, niin Suomessa ja etenkin Neuvostoliiton puolella julkaistuissa lehdissä teksti oli todella ylistävää (ja kuvat oikein kiinnostavia).

Kyllähän sitä itsekin tuolloin pohti sitä, että milloin Suomesta lähtee joku avaruuteen - poliittinen ilmasto oli sellainen, että ainoa ilmansuunta olisi ollut itä, jos todellista halukkuutta olisi ollut. Jälkikäteen ajateltuna parempi ettei tuolloin täkyyn tartuttu, mahdolliseen hyötyyn verrattuna kustannukset olisivat olleet kohtuuttomat, puhumattakaan sitten teon vaikutuksesta puolueettoman Suomen maineeseen.

Lähinnäkin nämä Interkosmoksen lennot olivat sitä mainitsemaasi propagandaa. Tieteellinen arvo suurella osalla Interkosmos-lennoista oli vähäinen, sen sijaan propaganda-arvo oli aivan toinen - luotiin kuvaa neuvostoyhteiskunnan ja sosialistisen liittouman erinomaisuudesta, jolla riittää voimavaroja lennättää liittolaisten miehiä kosmonautteina avaruuteen. Sen mitä kävin läpi Interkosmoksen lentojen pituuksia, niin 8 vuorokautta nämä Interkosmoksen kosmonautit avaruudessa pääasiassa olivat. Enpä nyt muista tuliko Interkosmoksen kautta ainoatakaan naiskosmonauttia. Neuvostoliittohan heitä lähetti useampia avaruuteen Valentina Tereskovasta alkaen, joista ensimmäisiin liittyi suuri propaganda-arvo.

vlad
 
Muistan kun 80-luvulla teininä lueskelin Interkosmoksen saavutuksista, niin Suomessa ja etenkin Neuvostoliiton puolella julkaistuissa lehdissä teksti oli todella ylistävää (ja kuvat oikein kiinnostavia).

Kyllähän sitä itsekin tuolloin pohti sitä, että milloin Suomesta lähtee joku avaruuteen - poliittinen ilmasto oli sellainen, että ainoa ilmansuunta olisi ollut itä, jos todellista halukkuutta olisi ollut. Jälkikäteen ajateltuna parempi ettei tuolloin täkyyn tartuttu, mahdolliseen hyötyyn verrattuna kustannukset olisivat olleet kohtuuttomat, puhumattakaan sitten teon vaikutuksesta puolueettoman Suomen maineeseen.

Lähinnäkin nämä Interkosmoksen lennot olivat sitä mainitsemaasi propagandaa. Tieteellinen arvo suurella osalla Interkosmos-lennoista oli vähäinen, sen sijaan propaganda-arvo oli aivan toinen - luotiin kuvaa neuvostoyhteiskunnan ja sosialistisen liittouman erinomaisuudesta, jolla riittää voimavaroja lennättää liittolaisten miehiä kosmonautteina avaruuteen. Sen mitä kävin läpi Interkosmoksen lentojen pituuksia, niin 8 vuorokautta nämä Interkosmoksen kosmonautit avaruudessa pääasiassa olivat. Enpä nyt muista tuliko Interkosmoksen kautta ainoatakaan naiskosmonauttia. Neuvostoliittohan heitä lähetti useampia avaruuteen Valentina Tereskovasta alkaen, joista ensimmäisiin liittyi suuri propaganda-arvo.

vlad

Täyttä propagandaa. Youtubesta muuten etsimällä löytää entisten Varsovan liiton maiden omille kansalaisilleen tekemää sosialismin ilosanomaa edistävää aikalaisfilmiä. Omalla tavallaan ihan mielenkiintoisia, vaikka en kieltä ymmärräkään.

Pari esimerkkiä

DDR ja kosmonautti Sigmund Jähn:


Puola ja Miroslaw Hermaszewski:


Ruotsi sen sijaan teki pitkäjänteistä työtä Euroopan avaruusjärjestö ESA:n sisällä. Heidän astronauttinsa Christer Fuglesang liittyi ohjelmaan jo vuonna 1992. 90-luvun alkupuolella Venäjällä kouluttautumassa Mir-lentoa varten. Jälkipuoliskolla Yhdysvalloissa avaruussukkulakoulutusta. Ensimmäinen lento vasta vuonna 2006. Pitkäjänteistä työtä siis.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christer_Fuglesang
 
North American X-15



http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/avaruus/2014-07-01/Hurjaa-kyytiä-yläilmoissa-–-maailman-nopein-lentokone-kulki-7270kmh-nousi-avaruuteen-asti-3320485.html
Hurjaa kyytiä yläilmoissa – maailman nopein lentokone kulki 7270km/h, nousi avaruuteen asti

Rakettilentokone X-15 on todellista ilmailun antiikkia, joka iästään huolimatta kantaa nimissään vaikuttavia ennätyksiä.

X-15 laukaistiin ilmasta käsin, pommikoneen siiven alta. Se kulki jopa 7 270 kilometriä tunnissa ja nousi avaruuteen asti.

Tynkine siipineen enemmän torpedoa kuin lentokonetta muistuttava kokeellinen alus otettiin käyttöön 1950-luvun lopussa.

Kuluneista vuosikymmenistä huolimatta aluksen aikoinaan tekemät nopeus- ja korkeusennätykset ovat vieläkin lyömättä. X-15 on edelleen maailman nopein miehitetty lentokone.

Lentokone joka valloitti avaruuden

NASAn ja ja Yhdysvaltain armeijan X-15 yhteistyöprojekti todisti vuosien 1959 ja 1969 välillä lennetyn 199 koelennon avulla, että ilma-alus voi lentää avaruuteen ja takaisin.

Lentäjät ohjasivat koneen pois ilmakehästä, näkivät horisontin muuttuvan sinisestä mustaksi ja jatkoivat avaruuslennon korkeudella noin kymmenen minuutin ajan ennen paluuta ilmakehään.


Nykypäivän vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että koelentojen aikana menehtyi vain yksi pilotti.

Lähteet: BBC, NASA


c79427782f2d43fc9268c6cf4a5e4856.jpg

Nuori Neil Armstrong juuri ennen testilentoa X-15 koneella. (KUVA: NASA/GRIN)

Huikea lentolaite. Korkeuslentojen suoritustapahan oli inertianousu. Irrotus pommikoneesta ja rakettimoottorin sytytys. Nokkaa ylös ja sitten mentiin kirjaimellisesti ylös tuhatta ja sataa. Tyhjiössähän tavalliset ohjainpinnat olivat hyödyttömiä ja avaruusaluksen tavoin käytettiin ohjausraketteja (RCS - Reaction Control System). Ohjelman aikana kaikkiaan kahdeksan lentäjää kolmellatoista lennolla saavutti maagisen 50 mailin korkeuden. US Air Force määrittelee tuon avaruuden viralliseksi rajaksi.

x1.gif x2.webp
 

Sopisi ehkäpä parhaiten iltavapaiden elokuvaketjuun, mutta aihe kun on sama.

http://www.discshop.fi/elokuvat/dvd/gagarin/P104304

Ei ole hinnalla pilattu ja minusta oli ihan katsomisen arvoinen. Toki sisältää nykypäivän Venäjälle tyypillisiä propagandistisia kansallismielisiä ja neuvostonostalgisia elementtejä, mutta kokonaisuutena varsin realistinen kuvaus NL:n varhaisesta avaruusohjelmasta ja Gagarinista itsestään.

 
Sopisi ehkäpä parhaiten iltavapaiden elokuvaketjuun, mutta aihe kun on sama.

http://www.discshop.fi/elokuvat/dvd/gagarin/P104304

Ei ole hinnalla pilattu ja minusta oli ihan katsomisen arvoinen. Toki sisältää nykypäivän Venäjälle tyypillisiä propagandistisia kansallismielisiä ja neuvostonostalgisia elementtejä, mutta kokonaisuutena varsin realistinen kuvaus NL:n varhaisesta avaruusohjelmasta ja Gagarinista itsestään.

Se on nykyään ihan sama mitä netistä yrittää etsiä, kun aiheena on Venäjä tai entinen neuvostoliitto, niin aina löytää samaa torvien töräyttelyä ja mahtipontisia artikkeleita/videoita. Katoin äsken varmaan kaikki footaget liittyen Gagarinin vuoden 1961 avaruuslentoon: Vostok 1 ja lähes jokainen sisälsi jonkinasteista neukkusuuruudella mahtailua.
 
Viimeksi muokattu:
Huikea lentolaite. Korkeuslentojen suoritustapahan oli inertianousu. Irrotus pommikoneesta ja rakettimoottorin sytytys. Nokkaa ylös ja sitten mentiin kirjaimellisesti ylös tuhatta ja sataa. Tyhjiössähän tavalliset ohjainpinnat olivat hyödyttömiä ja avaruusaluksen tavoin käytettiin ohjausraketteja (RCS - Reaction Control System). Ohjelman aikana kaikkiaan kahdeksan lentäjää kolmellatoista lennolla saavutti maagisen 50 mailin korkeuden. US Air Force määrittelee tuon avaruuden viralliseksi rajaksi.

Tämän nyt varmasti löytäisi käyttämällä sitä googlea mutta tuli viestiä lukiessani mieleeni, että mikä mahtaa olla syynä eroon avaruuden virallisen määritelmän eroon US Air Forcen 50 mailia eli noin 80467 m (80.4 km) ja avaruuslennoilla yleisesti käytettyyn määritelmään eli se noin 100 km (Kármánin raja) - jota etenkin Euroopassa ja ymmärtääkseni myös Venäjällä/NL:ssä on pidetty ilmakehän ja avaruuden rajana. Vai perustuuko tämä yksinomaa eri toimintaympäristöjen muodostamiin "kulttuurieroihin" USAF vs avaruusjärjestöt?

vlad
 
avaruuslennoilla yleisesti käytettyyn määritelmään eli se noin 100 km (Kármánin raja) - jota etenkin Euroopassa ja ymmärtääkseni myös Venäjällä/NL:ssä on pidetty ilmakehän ja avaruuden rajana. Vai perustuuko tämä yksinomaa eri toimintaympäristöjen muodostamiin "kulttuurieroihin" USAF vs avaruusjärjestöt

100 kilometriä on missä sä löydät sen kuuluisen "kapean sinisen viivan," (karman line tai thin blue line) mikä merkaa juuri ilmakehän loppumista ja avaruuden alkamista. 85+ kilometriä on alue missä ilmakehä on todella ohut, melkein katoamassa. Samalla se on paikka missä revontulet muodostuvat.

Where space begins…can actually be determined by the speed of the space vehicle and its altitude above the earth. Consider, for instance, the record flight of Captain Iven Carl Kincheloe, Jr. in an X-2 rocket plane. Kincheloe flew 2000 miles per hour (3,200 km/h) at 126,000 feet (38,500 m), or 24 miles up. At this altitude and speed aerodynamic lift still carries 98 per cent of the weight of the plane, and only two per cent is carried by centrifugal force, or Kepler Force, as the space scientists call it. But at 300,000 feet (91,440 m) or 57 miles up this relationship is reversed because there is no longer any air to contribute lift. Only centrifugal force prevails. This is certainly a physical boundary, where aerodynamics stops and astronautics begins, and so I thought why should it not also be a jurisdictional boundary? Haley has kindly called it the Kármán Jurisdictional Line. Below this line space belongs to each country. Above this level there would be free space
https://en.wikipedia.org/wiki/Kármán_line
 
Tämän nyt varmasti löytäisi käyttämällä sitä googlea mutta tuli viestiä lukiessani mieleeni, että mikä mahtaa olla syynä eroon avaruuden virallisen määritelmän eroon US Air Forcen 50 mailia eli noin 80467 m (80.4 km) ja avaruuslennoilla yleisesti käytettyyn määritelmään eli se noin 100 km (Kármánin raja) - jota etenkin Euroopassa ja ymmärtääkseni myös Venäjällä/NL:ssä on pidetty ilmakehän ja avaruuden rajana. Vai perustuuko tämä yksinomaa eri toimintaympäristöjen muodostamiin "kulttuurieroihin" USAF vs avaruusjärjestöt?

vlad

100 kilometriä on missä sä löydät sen kuuluisen "kapean sinisen viivan," (karman line tai thin blue line) mikä merkaa juuri ilmakehän loppumista ja avaruuden alkamista. 85+ kilometriä on alue missä ilmakehä on todella ohut, melkein katoamassa. Samalla se on paikka missä revontulet muodostuvat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kármán_line

Oikeastaan tuo 100 kilometrinkin raja on lähinnä määrittelytekninen juttu. Ilmakehän hehkun ("thin blue line") ja maapallon kaarevuuden pääsee näkemään jo noin 20 kilometrin lentokorkeuteen kykenevän lentokoneen kyydissä. Itse asiassa tässä videossa vähän ihmettelen, mikseivät pidä painepukuja. Ohjaamon paineistuksen menettäminen noissa korkeuksissa ei olisi hyvä juttu. Korkealla lentävät amerikkalaisten U-2 -pilotit käyttävät täyttä painepukua, samanlaista mitä avaruussukkulaa lentäneet astronautitkin.


Käsittääkseni SR-71 Blackbirdillä päästiin vähän vaille 30 kilometrin korkeuteen vaakalennossa. Tuon päälle mentiin enää inertianousuilla eli kiihdyttämällä kone maksiminopeuteen ja vetämällä nokka jyrkästi ylös. Sitten katsottiin miten ylös päästiin ennen kuin vauhti hyytyi.

Suborbitaalisia avaruuslentoja tehtiin X-15 rakettikoneella ja Mercury -ohjelman alkuvaiheessa. Nyt näitä ollaan tarjoamassa myös avaruusturisteille. Spaceship One on hyvä esimerkki. Noustaan juuri tuonne 100 kilometrin korkeudelle ja maisemat ovat jo todella avaruudelliset. Nopeus ei kuitenkaan riitä kiertoradalle asti.

https://www.youtube.com/watch?v=LXNkUNP75-Q

Wiki näemmä määrittelee asian niin, että alle 160 kilometrin kiertoradat eivät ole kestäviä. Toisin sanoen ilmakehän kitka jarruttaa. Tarvittava kiertoratanopeus olisi siinä 7,8 km sekunnissa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Low_Earth_orbit
 
Poor NASA: it's got a president who doesn't like its climate research and wants it to pay more attention to putting humans on the Moon and Mars – but its launch vehicle for that kind of mission is costing too much.

That vehicle is the Space Launch System, a rocket hoped to be capable of one day hauling loads up to 130,000kg and reaching Mars.

In a Request For Information (RFI) that hit Federal Business Opportunities late last week, the agency revealed wants to trim the costs to build, operate and maintain the SLS, Orion, and Exploration Ground System (EGS) projects.

As the RFI notes: “Given NASA’s assumption of flat funding levels, minimising POM [production, operations and maintenance – The Register] costs for SLS, Orion, and EGS is critical to free resources for re-investment”.

The money it hopes to free up would make it easier to fund space walks, docking systems, Mars exploration and safety efforts.

The RFI opens up pretty much the gamut of SLS and Orion activities, including whether or not there's a commercial user base for the lifters.

At the end of last week, NASA announced that the SLS's propulsion system is in the Marshall test stand, ready for the first test of its Interim Cryogenic Propulsion Stage (ICPS).

ICPS will burn liquid oxygen and hydrogen to shove the Orion spacecraft past the moon in a return flight planned for 2018. A full test series of the SLS is planned for 2017.

The cost-shaving comes amid reports that president-elect Donald Trump is going to tell NASA to cut its Earth sciences spend, in line with his belief that climate change is a Chinese hoax (for example, from the UK's The Telegraph).
http://www.theregister.co.uk/2016/11/21/nasa_trying_to_rein_in_slsorion_costs/
 
Back
Top