Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
https://www.riemurasia.net/kuva/Hylatty-neuvostoliiton-aikainen-sukkulatehdas/195296Hylätty neuvostoliiton aikainen sukkulatehdas
Vanhassa huonokuntoisessa tehtaassa keskellä karua Kazakstanin aavikkoa löytyy jotain mielenkiintoista, hylätty tehdas on ollut parikymmentä vuotta sitten osa neuvostoliiton avaruusohjelmaa ja siellä on kehitetty avaruussukkuloita. Tehtaasta löytyikin pari hienoa kesken jäänyttä avaruussukkulaa jotka harmillisesti vaan jätettiin varastoon ruostumaan neuvostoliiton hajottua. Venäjän avaruusohjelma lopetettiin vuonna 1993 Venäjän presidentti Boris Jeltsinin toimesta ja nämä keskeneräiset sukkulat ovat vaan keränneet pölyä sekä lintujen ulostetta parin vuosikymmenen ajan. Venäläinen valokuvaaja Ralph Mireb onnistui pääsemään tehtaaseen sisään ja nappaamaan kuvia tästä kiinnostavasta hylätystä paikasta.
Äskettäin oli Suomen Kuvalehdessä mainio artikkeli siitä miksei ole suomalaista kosmonauttia/astronauttia. Artikkelissa sanottiin että onneksi ei - ohjelmaan osallistuminen olisi tullut kalliiksi ja jos/kun se olisi otettu avaruustutkimuksen normaaleista määrärahoista, olisi se halvauttanut muun tutkimuksen vuosiksi eteenpäin. Nyt suomalaiset mittauslaitteet ovat luotaimissa kysyttyä kamaa. Suomella on kaikessa hiljaisuudessa myös oma Mars-luotainohjelma - MetNet.
http://www.spacedaily.com/reports/R...o_undergo_first_flight_tests_in_2020_999.htmlRussia's new generation Earth observation Resurs-PM series satellite will have first flight tests in 2020, Roscosmos Director of Automatic Space Complexes Department Kirill Borisov said on Monday.
According to the presentation made by Borisov, Resurs-PM2, Resurs-PM3 and Resurs-PM4 will be launched in 2021, 2023 and 2024, respectively as part of the Earth observation satellites update program.
"The first satellite of the next generation with improved equipment will undergo flight tests in 2020," Borisov said at the conference held at the Space Research Institute of the Russian Academy of Sciences.
Resurs-PM satellites will be the successors of the Resurs-P remote-sensing satellites designed to provide high-resolution imagery of the Earth surface that are used by Russia's ministries of agriculture, meteorology, transportation, emergencies, natural resources and defense.
Yleisilmailuketjussa tästä olikin puhetta. Varmaankin tehtiin ihan oikea päätös. Osallistuminen Neuvostoliiton Interkosmos-ohjelmaan olisi ollut melko kallis projekti. Rahan vastineeksi olisi lähetetty todennäköisimmin joku ilmavoimien hävittäjälentäjä vuodeksi tai kahdeksi kosmonauttikoulutukseen. Halukkaita lähtijöitä ei muuten ilmaantunut kun Ilmavoimien Esikunta asiaa tiedusteli epävirallisesti.
Koko Interkosmos oli muutenkin lähinnä neukkujen propagandatemppu. Tarjosivat mukamas hyvää hyvyyttään itäblokin alusmailleen mahdollisuuden saada omat kosmonauttinsa. Lennot kestivät vain muutaman päivän ja olivat tieteelliseltä anniltaan melko mitättömiä. Länsimaista ainoastaan Ranska tarttui tehtyyn tarjoukseen ja ranskalaisia kohdeltiinkin jo aivan eri tavalla kuin itäsaksalaisia, puolalaisia, tsekkejä, bulgarialaisia, kuubalaisia ym.
Jos Suomi olisi tuohon 80-luvulla lähtenyt mukaan, niin kalliiksi olisi tullut ja aina niin tärkeä puolueettomaan (YYA !) pohjoismaan maine olisi saattanut kärsiä. Todettakoon, että pohjoismaista sekä Tanska että Ruotsi ovat saaneet omat avaruudessa käyneet astronauttinsa.
Muistan kun 80-luvulla teininä lueskelin Interkosmoksen saavutuksista, niin Suomessa ja etenkin Neuvostoliiton puolella julkaistuissa lehdissä teksti oli todella ylistävää (ja kuvat oikein kiinnostavia).
Kyllähän sitä itsekin tuolloin pohti sitä, että milloin Suomesta lähtee joku avaruuteen - poliittinen ilmasto oli sellainen, että ainoa ilmansuunta olisi ollut itä, jos todellista halukkuutta olisi ollut. Jälkikäteen ajateltuna parempi ettei tuolloin täkyyn tartuttu, mahdolliseen hyötyyn verrattuna kustannukset olisivat olleet kohtuuttomat, puhumattakaan sitten teon vaikutuksesta puolueettoman Suomen maineeseen.
Lähinnäkin nämä Interkosmoksen lennot olivat sitä mainitsemaasi propagandaa. Tieteellinen arvo suurella osalla Interkosmos-lennoista oli vähäinen, sen sijaan propaganda-arvo oli aivan toinen - luotiin kuvaa neuvostoyhteiskunnan ja sosialistisen liittouman erinomaisuudesta, jolla riittää voimavaroja lennättää liittolaisten miehiä kosmonautteina avaruuteen. Sen mitä kävin läpi Interkosmoksen lentojen pituuksia, niin 8 vuorokautta nämä Interkosmoksen kosmonautit avaruudessa pääasiassa olivat. Enpä nyt muista tuliko Interkosmoksen kautta ainoatakaan naiskosmonauttia. Neuvostoliittohan heitä lähetti useampia avaruuteen Valentina Tereskovasta alkaen, joista ensimmäisiin liittyi suuri propaganda-arvo.
vlad
North American X-15
http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/avaruus/2014-07-01/Hurjaa-kyytiä-yläilmoissa-–-maailman-nopein-lentokone-kulki-7270kmh-nousi-avaruuteen-asti-3320485.html
Hurjaa kyytiä yläilmoissa – maailman nopein lentokone kulki 7270km/h, nousi avaruuteen asti
Rakettilentokone X-15 on todellista ilmailun antiikkia, joka iästään huolimatta kantaa nimissään vaikuttavia ennätyksiä.
X-15 laukaistiin ilmasta käsin, pommikoneen siiven alta. Se kulki jopa 7 270 kilometriä tunnissa ja nousi avaruuteen asti.
Tynkine siipineen enemmän torpedoa kuin lentokonetta muistuttava kokeellinen alus otettiin käyttöön 1950-luvun lopussa.
Kuluneista vuosikymmenistä huolimatta aluksen aikoinaan tekemät nopeus- ja korkeusennätykset ovat vieläkin lyömättä. X-15 on edelleen maailman nopein miehitetty lentokone.
Lentokone joka valloitti avaruuden
NASAn ja ja Yhdysvaltain armeijan X-15 yhteistyöprojekti todisti vuosien 1959 ja 1969 välillä lennetyn 199 koelennon avulla, että ilma-alus voi lentää avaruuteen ja takaisin.
Lentäjät ohjasivat koneen pois ilmakehästä, näkivät horisontin muuttuvan sinisestä mustaksi ja jatkoivat avaruuslennon korkeudella noin kymmenen minuutin ajan ennen paluuta ilmakehään.
Nykypäivän vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että koelentojen aikana menehtyi vain yksi pilotti.
Lähteet: BBC, NASA
Nuori Neil Armstrong juuri ennen testilentoa X-15 koneella. (KUVA: NASA/GRIN)
Se on nykyään ihan sama mitä netistä yrittää etsiä, kun aiheena on Venäjä tai entinen neuvostoliitto, niin aina löytää samaa torvien töräyttelyä ja mahtipontisia artikkeleita/videoita. Katoin äsken varmaan kaikki footaget liittyen Gagarinin vuoden 1961 avaruuslentoon: Vostok 1 ja lähes jokainen sisälsi jonkinasteista neukkusuuruudella mahtailua.Sopisi ehkäpä parhaiten iltavapaiden elokuvaketjuun, mutta aihe kun on sama.
http://www.discshop.fi/elokuvat/dvd/gagarin/P104304
Ei ole hinnalla pilattu ja minusta oli ihan katsomisen arvoinen. Toki sisältää nykypäivän Venäjälle tyypillisiä propagandistisia kansallismielisiä ja neuvostonostalgisia elementtejä, mutta kokonaisuutena varsin realistinen kuvaus NL:n varhaisesta avaruusohjelmasta ja Gagarinista itsestään.
Huikea lentolaite. Korkeuslentojen suoritustapahan oli inertianousu. Irrotus pommikoneesta ja rakettimoottorin sytytys. Nokkaa ylös ja sitten mentiin kirjaimellisesti ylös tuhatta ja sataa. Tyhjiössähän tavalliset ohjainpinnat olivat hyödyttömiä ja avaruusaluksen tavoin käytettiin ohjausraketteja (RCS - Reaction Control System). Ohjelman aikana kaikkiaan kahdeksan lentäjää kolmellatoista lennolla saavutti maagisen 50 mailin korkeuden. US Air Force määrittelee tuon avaruuden viralliseksi rajaksi.
avaruuslennoilla yleisesti käytettyyn määritelmään eli se noin 100 km (Kármánin raja) - jota etenkin Euroopassa ja ymmärtääkseni myös Venäjällä/NL:ssä on pidetty ilmakehän ja avaruuden rajana. Vai perustuuko tämä yksinomaa eri toimintaympäristöjen muodostamiin "kulttuurieroihin" USAF vs avaruusjärjestöt
https://en.wikipedia.org/wiki/Kármán_lineWhere space begins…can actually be determined by the speed of the space vehicle and its altitude above the earth. Consider, for instance, the record flight of Captain Iven Carl Kincheloe, Jr. in an X-2 rocket plane. Kincheloe flew 2000 miles per hour (3,200 km/h) at 126,000 feet (38,500 m), or 24 miles up. At this altitude and speed aerodynamic lift still carries 98 per cent of the weight of the plane, and only two per cent is carried by centrifugal force, or Kepler Force, as the space scientists call it. But at 300,000 feet (91,440 m) or 57 miles up this relationship is reversed because there is no longer any air to contribute lift. Only centrifugal force prevails. This is certainly a physical boundary, where aerodynamics stops and astronautics begins, and so I thought why should it not also be a jurisdictional boundary? Haley has kindly called it the Kármán Jurisdictional Line. Below this line space belongs to each country. Above this level there would be free space
Tämän nyt varmasti löytäisi käyttämällä sitä googlea mutta tuli viestiä lukiessani mieleeni, että mikä mahtaa olla syynä eroon avaruuden virallisen määritelmän eroon US Air Forcen 50 mailia eli noin 80467 m (80.4 km) ja avaruuslennoilla yleisesti käytettyyn määritelmään eli se noin 100 km (Kármánin raja) - jota etenkin Euroopassa ja ymmärtääkseni myös Venäjällä/NL:ssä on pidetty ilmakehän ja avaruuden rajana. Vai perustuuko tämä yksinomaa eri toimintaympäristöjen muodostamiin "kulttuurieroihin" USAF vs avaruusjärjestöt?
vlad
100 kilometriä on missä sä löydät sen kuuluisen "kapean sinisen viivan," (karman line tai thin blue line) mikä merkaa juuri ilmakehän loppumista ja avaruuden alkamista. 85+ kilometriä on alue missä ilmakehä on todella ohut, melkein katoamassa. Samalla se on paikka missä revontulet muodostuvat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kármán_line
http://www.theregister.co.uk/2016/11/21/nasa_trying_to_rein_in_slsorion_costs/Poor NASA: it's got a president who doesn't like its climate research and wants it to pay more attention to putting humans on the Moon and Mars – but its launch vehicle for that kind of mission is costing too much.
That vehicle is the Space Launch System, a rocket hoped to be capable of one day hauling loads up to 130,000kg and reaching Mars.
In a Request For Information (RFI) that hit Federal Business Opportunities late last week, the agency revealed wants to trim the costs to build, operate and maintain the SLS, Orion, and Exploration Ground System (EGS) projects.
As the RFI notes: “Given NASA’s assumption of flat funding levels, minimising POM [production, operations and maintenance – The Register] costs for SLS, Orion, and EGS is critical to free resources for re-investment”.
The money it hopes to free up would make it easier to fund space walks, docking systems, Mars exploration and safety efforts.
The RFI opens up pretty much the gamut of SLS and Orion activities, including whether or not there's a commercial user base for the lifters.
At the end of last week, NASA announced that the SLS's propulsion system is in the Marshall test stand, ready for the first test of its Interim Cryogenic Propulsion Stage (ICPS).
ICPS will burn liquid oxygen and hydrogen to shove the Orion spacecraft past the moon in a return flight planned for 2018. A full test series of the SLS is planned for 2017.
The cost-shaving comes amid reports that president-elect Donald Trump is going to tell NASA to cut its Earth sciences spend, in line with his belief that climate change is a Chinese hoax (for example, from the UK's The Telegraph).