Avaruus

Mä en oikein ymmärrä. Oletin sen matkaavan suoraa reittiä pois meistä.
Puhti ei varmaan riitä noin painavan kappaleen lennättämiseen aurinkokunnasta vain kaksivaiheisella (tai 2.5 jos boosterit lasketaan) raketilla. Esimerkiksi Voyagerit painavat noin 800 kiloa, ja tarvitsivat 4.5 vaihetta saavuttamaan pakonopeuden Titan III:lla (unohtamatta planeettojen painovoimalinkoja).
 
Puhti ei varmaan riitä noin painavan kappaleen lennättämiseen aurinkokunnasta vain kaksivaiheisella (tai 2.5 jos boosterit lasketaan) raketilla. Esimerkiksi Voyagerit painavat noin 800 kiloa, ja tarvitsivat 4.5 vaihetta saavuttamaan pakonopeuden Titan III:lla (unohtamatta planeettojen painovoimalinkoja).
voyageri juurikin kävi mielessäni. Se kun höökii menemään sinne jonnenkin
 
Puhti ei varmaan riitä noin painavan kappaleen lennättämiseen aurinkokunnasta vain kaksivaiheisella (tai 2.5 jos boosterit lasketaan) raketilla. Esimerkiksi Voyagerit painavat noin 800 kiloa, ja tarvitsivat 4.5 vaihetta saavuttamaan pakonopeuden Titan III:lla (unohtamatta planeettojen painovoimalinkoja).
Vertasin juurikin Voyageriin. Se kun puskee menemään sinne jonnekin
 
Vertasin juurikin Voyageriin. Se kun puskee menemään sinne jonnekin
Ei se puske menemään, se on ballistisella radalla kuten se Teslakin. Voyagerit vain ylittivät pakonopeuden aurinkokunnasta, Tesla kiertää aurinkoa kuten mekin.

Painovoimalinkoja(jotka olivat tietysti kriittisen tärkeitä, koko tehtävähän perustui tuohon harvinaiseen hetkeen jolloin planeetat olivat linjassa) lukuunottamatta Voyagerit saivat sen vauhtinsa tehtävänsä alkuminuutteina. Jos rakettimoottori ei pala, rata ei muutu(raaka yleistys tietysti). Näistä voi jatkaa loputtomasti jos kiinnostusta riittää.
 
Ei se puske menemään, se on ballistisella radalla kuten se Teslakin. Voyagerit vain ylittivät pakonopeuden aurinkokunnasta, Tesla kiertää aurinkoa kuten mekin.

Painovoimalinkoja(jtoka olivat tietysti kriittisen tärkeitä, koko tehtävähän perustui tuohon harvinaiseen hetkeen jolloin planeetat olivat linjassa) lukuunottamatta Voyagerit saivat sen vauhtinsa tehtävänsä alkuminuutteina. Jos rakettimoottori ei pala, rata ei muutu(raaka yleistys tietysti). Näistä voi jatkaa loputtomasti jos kiinnostusta riittää.
Mielenkiintoinen aihepiiri. Täytyypä syventyä enemmön.
 
Hattua pitää taas NASAlle nostaa, kyllä siellä nämä planetaariset hommat vaan osataan takavuosien kömmähdyksistä opittuna. Ei muut edes haaveile näin mutkikkaista laskeutumisoperaatioista.
np. Holst - Mars, The Bringer of War :salut:
Jep, britit pääsivät kyllä pinnalle asti, ja lopuksi ilmatyynyillä, ja ehjänä, mutta todella valitettava toimintahäiriö kahdessa neljästä aurinkopaneelista johti siihen että yksi niistä blokkasi antennin, eikä luotaimeen ikinä saatu yhteyttä.
Kesti yli 10 vuotta kunnes NASA:n Mars Reconnaissance Orbiter vahvisti Beagle II:sen laskeutuneen onnistuneesti planeetan pinnalle, eikä vain "osuneen Marsiin" niinkuin UK:ssakin yli vuosikymmen epäiltiin.
211 miljoonaa kilometriä ja koko homma jää yhdestä kolmenkympin servosta kiinni... ja vielä just se yksi, joka ei olisi saanut pettää.

Mr. Murphy.

Mitäs menivät itse keksimään moisen luonnonlain! Ei tulisi amerikkalaiselle luonteenlaadulle meinaan mieleenkään :) ... mutta ei ole Britanniasta tullut enää uutta. Mikä on todella harmi. Ja ehkä toi ilmatyyny-pomputtelu ei mahdollisesti ole järkevin tapa laskeutua Marsiin tulevaisuudessa... eiköhän se siinä kuitenkin vaurioitunut, kun ensi osuman jälkeen arvioituun laskeutumisalueeseen, kontrollia on tasan nolla...


Nimetty Charles Darwinin kuuluisimmalla matkallaan Galapagos-saarille käyttämän aluksen mukaan. HMS Beagle. Ja tästä siis Beagle 2.

Charles tuli perille, totesi että täälläpä on kummallista porukkaa.
Ja evoluutioteoria sai tuulta purjeisiinsa...!
 
Viimeksi muokattu:
Beagle 2 taidettiin suunnitella aika kiireellä, niinkuin koko Mars Express, sehän tehtiin paikkaamaan tuhoutunutta Mars-96:tta. Aika usein laskeutujat on planeettaluotaimiin tehty vähän jälkijunassa, katsottu että tilaa olis vielä, tehdäänkö joku laskeutujakin tähän kaupan päälle ja sitten ne toimii vähän miten sattuu.
 
Kiinnostas kanssa, missä se kaivokansi on menossa tällä hetkellä mitä käytettii maanalaisen ydinräjäyksen tulppana. Yllättäen paine putkessa tais olla parituhatta kertaa suurempi olivat laskenu :D
 
RCTbKQu.jpg
 
Kiinnostas kanssa, missä se kaivokansi on menossa tällä hetkellä mitä käytettii maanalaisen ydinräjäyksen tulppana. Yllättäen paine putkessa tais olla parituhatta kertaa suurempi olivat laskenu :D
Yleisesti ottaen kai arvellaan ettei se kestänyt ilmakehän läpi.
 
Kiinnostas kanssa, missä se kaivokansi on menossa tällä hetkellä mitä käytettii maanalaisen ydinräjäyksen tulppana. Yllättäen paine putkessa tais olla parituhatta kertaa suurempi olivat laskenu :D
Mikäs tapaus tämä mahtoi olla?
 
Yleisesti ottaen kai arvellaan ettei se kestänyt ilmakehän läpi.
Itse veikkaan että kestää. Teräs on yllättävän kestävää. Ja kun mietiin miten vähän aikaa se olisi ollut ilmakehässä. Jos sekunnissa on 50-6km korkeudessa, 2 sekunnin päästä ollaan jo ns avaruudessa.
Meteoriitti yms on huonovertailukohde, koska ne on huokosia. Ei taottuja/valssattuja tiiviiksi. Ja toi kansi on lähtenyt suoraan ylös päin, ei viistona läpi ilmakehän. Tuleehan avaruudesta romuakin takasin maanpinnalle.
Teräs/alumiinipallot atominpommin räjähdyksen sisällä.
 
Jokunen vuosi sitten putosi Sudaniin outo pallon muotoinen metalliromu taivaasta. Joku ikuvanha sateliitin osa.
 
Jos en väärin muista ekan kerran "lähellä" käytiin viime vuona mut tulevaisuudessa sit joskus vuosien kuluttua päästään lähemmäksi ellei sit ufot käy ja ammu sitä vihollisaluksena.
Tuon animaation mukaan treffataan kolmen vuoden välein loppuvuodesta, eli seuraavan kerran 2023 ja siitä sitten 2026 jne.
 
Ja toi kansi on lähtenyt suoraan ylös päin,

Se on aina kaari vaikka se kaari olisi loiva. Suurin painovoima muutos tulisi kuitenkin auringosta ja tuon alkuräjähdyksen jälkeen sillä ei ole mitään työntövoimaa taikka muuta, joten jossain vaiheessa joku painovoima lähde muuttaisi sen rataa enemmän tai vähemmän jne.
 
Back
Top