Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Huhuillaan, että Japanin puolustusvoimille oltaisiin ostamassa ICEYE-satelliitteja. Lähde: nikkei.com. Maksumuurin takana, niin ei pääse aivan kaikkeen käsiksi, mutta alla pieni alkuperäinen sitaatti japaniksi (: ja sen alla google translaten käännös.
Vahvistus tuli nyt ICEYE:ltä. Tai siis vielä ei tilausta lyöty lukkoon, mutta yhteishanketta käyntiin, jossa tarkoitus perustaa Japaniin tuotantolaitos Japanin omiin tarpeisiin. Tavoite olisi alkuun saada 24 satelliittia kiertoradalle. Seuraavaa ei lue tässä ICEYE:n tiedotteessa, mutta kun kaiveli vähän kiertoteitse mitä tuossa Nikkein maksumuurin takana olevassa artikkelissa on kirjoiteltu, niin ilmeisesti lopullinen tavoite voisi olla jopa 100 satelliittia ja, että tämä 24kpl olisi vain alkutavoite muutaman vuoden päähän.

Oli miten oli. Olisihan tuo 24kpl jo iso määrä. Vertailuna voi käyttää Puolaa, joka juuri tilasi 3kpl ja hintalappu 200miljoonaa. Hintalappu voi sisältää toki muutakin pientä, mutta varmasti ihan suuntaa antava.

Japanissa vaikuttaisi olevan todella laaja tuki näiden hankinnalle. Suomesta on vienninedistämismatkojen mukana ollut ICEYE:n porukkaa ja aivan hiljattain käynyt Japanin puolustusvoimien porukkaa ICEYE:n päätoimistolla jne. Mutta nyt on silti vielä ihan hyvä korostaa, että vielä ei ilmeisesti tilattu mitään. Japanissa olisi kans oma pieni paikallinen kilpailija kärkkymässä tilauksia.

 
Vahvistus tuli nyt ICEYE:ltä. Tai siis vielä ei tilausta lyöty lukkoon, mutta yhteishanketta käyntiin, jossa tarkoitus perustaa Japaniin tuotantolaitos Japanin omiin tarpeisiin. Tavoite olisi alkuun saada 24 satelliittia kiertoradalle. Seuraavaa ei lue tässä ICEYE:n tiedotteessa, mutta kun kaiveli vähän kiertoteitse mitä tuossa Nikkein maksumuurin takana olevassa artikkelissa on kirjoiteltu, niin ilmeisesti lopullinen tavoite voisi olla jopa 100 satelliittia ja, että tämä 24kpl olisi vain alkutavoite muutaman vuoden päähän.

Oli miten oli. Olisihan tuo 24kpl jo iso määrä. Vertailuna voi käyttää Puolaa, joka juuri tilasi 3kpl ja hintalappu 200miljoonaa. Hintalappu voi sisältää toki muutakin pientä, mutta varmasti ihan suuntaa antava.

Japanissa vaikuttaisi olevan todella laaja tuki näiden hankinnalle. Suomesta on vienninedistämismatkojen mukana ollut ICEYE:n porukkaa ja aivan hiljattain käynyt Japanin puolustusvoimien porukkaa ICEYE:n päätoimistolla jne. Mutta nyt on silti vielä ihan hyvä korostaa, että vielä ei ilmeisesti tilattu mitään. Japanissa olisi kans oma pieni paikallinen kilpailija kärkkymässä tilauksia.

Iso juttu Suomen puolustusteollisuudelle. Kaksi isoa päänavausta Japaniin verrattain lyhyessä ajassa. Ensin Patria AMV ja nyt Iceyellä jalka tiukasti oven välissä. Tästä kaikesta voi poikia jotain lisääkin kun yhteistyö käynnistyy kunnolla ja kiinnostus sekä tunnettuus suomalaista puolustusteollisuutta kohtaan kasvaa.
 
Koelento 9 valmistelut eivät menneet kuin Strömsössä mutta nyt on paketti kasassa ja tötteröt pinossa:


The next Starship launch, Flight 9, is scheduled for May 27, 2025, at 11:30 p.m. UTC from Starbase, Texas. It will use Booster 14 for the first Super Heavy reuse, aiming for a suborbital flight with a Gulf of Mexico splashdown. Delays are possible due to past FAA and technical issues.

Kello 23:30 UTC on 02:30 Suomen kesäaikaa eli vajaan neljän tunnin päästä jytisee (tai sitten ei)!

Menee itselle liian myöhään. Pitää aamulla katsoa millainen sienipilvi tällä kertaa tuli.

 
Viimeksi muokattu:
Takkuisien valmistelujen jälkeen 9. koelento ei mennyt sekään kuin Strömsössä ja FAA:lle tuli taas lisää tutkittavaa:


Startti sujui käsikirjoituksen mukaan: kaikki 33 Raptoria käynnistyivät ja boosteri tuuppasi Starshipille mojovat alkuvauhdit. Kyseessä oli ensimmäinen uudelleen käytetty Super Heavy -kantoraketti. Yhdessä Falcon 9 -kantoraketin kanssa Super Heavyt ovat nyt maailman ainoita uudelleenkäyttäviä propulsiivisesti laskeutuvia kantoraketteja.

Tällä kertaa kantoraketin ei ollut tarkoituskaan laskeutua torniin vaan se ajettiin tahallaan Meksionlahteen Ameriikanlahteen. Tavoitteena oli koetella raketin stabiiliteetin rajoja lentämällä aikaisempia lentoja suuremmalla kohtauskulmalla sekä simuloida moottorihäiriö sammuttamalla yksi kolmesta kääntyvästä Raptor-moottorista. Menetetty työntövoima piti korvata käynnistämällä varamoottori, mitä siis ei voi ohjata, ja testata raketin ohjaamista kahdella kääntyvällä moottorilla. Testi jäi kuitenkin tekemättä, koska Super Heavy räjähti jo ennen rysähtämistään mereen. Omiin silmiin ei ole osunut hyvää kuvaa tästä räjähdyksestä: parhaassa videossa sumun/alapilven seasta erottuu jonkinlainen leimahdus.

Tällä kertaa Starship ei räjähtänyt nousuvaiheen aikana, kuten kahdella edellisellä koelennolla. Testisatelliitit (massasimulaattorit) jäivät laukaisematta, kun raketin kyljessä oleva luukku ei auennut. Luukun kanssa on ollut aikaisemminkin ongelmia mutta rakettiin on tehty edellisen luukkutestin jälkeen niin paljon muutoksia, että myös luukkumekanismi on todennäköisesti suunniteltu uusiksi. Pahin ongelma oli lennolla ilmennyt vuoto raketin polttoainejärjestelmässä. Nyt vuoto ei aiheuttanut tulipaloa raketin peräosassa mutta raketista epäsymmetrisesti purkautuvat kaasut ja nesteet johtivat lopulta hallinnan menetykseen. Holtittomasti pyörivä Starship paloi poroksi sen pudotessa takaisin ilmakehään Intian valtameren yläpuolella.

Ennen koelentoa antamassaan haastattelussa Musk kertoi, että lennon päätavoite on kerätä dataa Starshipin lämpökilven toiminnasta. Keraamiset lämpötiilet ovat hauraita ja niiden kiinnitysten kanssa on ollut ongelmia. Kiinnityksen on oltava joustava, koska raketti elää lämpölaajenemisen sekä mekaanisten voimien vaikutuksesta. Tässäkin suhteessa lento oli epäonnistuminen, koska raketin pitää lentää hallitusti, jotta lämpökilvellä olisi mitään mahdollisuuksia toimia suunnitellusti.
 
Pääsihän tuo nyt vähän pitemmälle, mutta moottoritilassa olin näkevinäni jotain vuotoja jo ennen moottorien sammuttamista, ja laite alkoi pyöriä horisontaalisesti. En tiedä olisiko massasimulaattoreita saatu niissä olosuhteissa ulos muutenkaan? Lopulta Starship kieppui jo täysin hallitsemattomasti, kuten yksi aikaisempikin testilento. Vähän hassua että tämä Block 2 tuntuu toimivan huonommin kuin edeltäjänsä. Kolme lentoa mennyt jo aika lailla vihkoon, uutta lämpökilpeä ei olla päästy kokeilemaan lainkaan. Noh Äksän hommissa on se hyvä puoli, että seuraava lentoyritys ei sentään ole vuosien päässä.

Kierrätetty (melkein kokonaan) buusteri kuitenkin toimi, vaikka loppumossahdus oli vähän kiusallinen.
 
Hamasin Sanomista oli tänään artikkeli ICEYE:stä. En uskalla laittaa koko artikkelia tänne, koska maksumuuri. Poimin sieltä jotain, jotka kuvailen omin sanoin:
- Kasvu jatkuu vahvana. Tänä vuonna ylittyy varmasti 200miljoonan liikevaihto.
- Nyt allekirjoitettu satojen miljoonien sopimuksia. Tavoite tulevaisuudessa miljardiluokan sopimukset.
- Tavoite on integroitua vahvasti Saksan ja muun Euroopan aseteollisuuteen. Tavoitteeksi mainitaan, että mm. Rheinmetall ICEYE yhteisyrityksen liikevaihto olisi yksistään miljardiluokassa.(ICEYE:llä tästä 40% osuus).
- Asiakkaat kuten Saksan Rheinmetall ovat itse halunneet, että ICEYE:stä tulee enemmänkin strateginen kumppani, pelkän satelliitin myynnin sekä datan tarjoamisen sijaan.
- ICEYE kehittää nyt myös muuta tiedusteluun liittyvää teknologiaa, joka perustuu myös muihin sensoreihin kuin tutkasatelliitteihin.
- Näissä muissa hankkeissa ja kehitystyössä ovat mukana myös Suomen puolustusvoimat. Näistä tiedotetaan Rafalin mukaan myöhemmin.
- Rafal vahvistaa, että he hyödyntävät nykyään myös muuta saatavilla olevaa informaatiota kuten sosiaalisen median julkaisuja.
- Ylläolevaan liittyen toimittaja mainitsee, että yhtiön toiminta alkaa kuulostaa jo enemmän Yhdysvaltalaisen Palantirin toiminnalta. Rafal kertoo, että toivoisi ICEYE:n olevan Eurooppalainen vastine Palantirille.
- Rafal puhuu positiiviseen sävyyn Suomen valtionosuuden lisääntymisestä viime vuonna ja painottaa, että tällä on myös tulevan kasvun kannalta positiivinen vaikutus.
- Pörssilistautuminen olisi tavoite, mutta se ei vielä välttämättä tapahdu lähitulevaisuudessa. Kysymysmerkki myös, että mihin pörssiin.

 
Back
Top