Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Huhuillaan, että Japanin puolustusvoimille oltaisiin ostamassa ICEYE-satelliitteja. Lähde: nikkei.com. Maksumuurin takana, niin ei pääse aivan kaikkeen käsiksi, mutta alla pieni alkuperäinen sitaatti japaniksi (: ja sen alla google translaten käännös.
Vahvistus tuli nyt ICEYE:ltä. Tai siis vielä ei tilausta lyöty lukkoon, mutta yhteishanketta käyntiin, jossa tarkoitus perustaa Japaniin tuotantolaitos Japanin omiin tarpeisiin. Tavoite olisi alkuun saada 24 satelliittia kiertoradalle. Seuraavaa ei lue tässä ICEYE:n tiedotteessa, mutta kun kaiveli vähän kiertoteitse mitä tuossa Nikkein maksumuurin takana olevassa artikkelissa on kirjoiteltu, niin ilmeisesti lopullinen tavoite voisi olla jopa 100 satelliittia ja, että tämä 24kpl olisi vain alkutavoite muutaman vuoden päähän.

Oli miten oli. Olisihan tuo 24kpl jo iso määrä. Vertailuna voi käyttää Puolaa, joka juuri tilasi 3kpl ja hintalappu 200miljoonaa. Hintalappu voi sisältää toki muutakin pientä, mutta varmasti ihan suuntaa antava.

Japanissa vaikuttaisi olevan todella laaja tuki näiden hankinnalle. Suomesta on vienninedistämismatkojen mukana ollut ICEYE:n porukkaa ja aivan hiljattain käynyt Japanin puolustusvoimien porukkaa ICEYE:n päätoimistolla jne. Mutta nyt on silti vielä ihan hyvä korostaa, että vielä ei ilmeisesti tilattu mitään. Japanissa olisi kans oma pieni paikallinen kilpailija kärkkymässä tilauksia.

 
Vahvistus tuli nyt ICEYE:ltä. Tai siis vielä ei tilausta lyöty lukkoon, mutta yhteishanketta käyntiin, jossa tarkoitus perustaa Japaniin tuotantolaitos Japanin omiin tarpeisiin. Tavoite olisi alkuun saada 24 satelliittia kiertoradalle. Seuraavaa ei lue tässä ICEYE:n tiedotteessa, mutta kun kaiveli vähän kiertoteitse mitä tuossa Nikkein maksumuurin takana olevassa artikkelissa on kirjoiteltu, niin ilmeisesti lopullinen tavoite voisi olla jopa 100 satelliittia ja, että tämä 24kpl olisi vain alkutavoite muutaman vuoden päähän.

Oli miten oli. Olisihan tuo 24kpl jo iso määrä. Vertailuna voi käyttää Puolaa, joka juuri tilasi 3kpl ja hintalappu 200miljoonaa. Hintalappu voi sisältää toki muutakin pientä, mutta varmasti ihan suuntaa antava.

Japanissa vaikuttaisi olevan todella laaja tuki näiden hankinnalle. Suomesta on vienninedistämismatkojen mukana ollut ICEYE:n porukkaa ja aivan hiljattain käynyt Japanin puolustusvoimien porukkaa ICEYE:n päätoimistolla jne. Mutta nyt on silti vielä ihan hyvä korostaa, että vielä ei ilmeisesti tilattu mitään. Japanissa olisi kans oma pieni paikallinen kilpailija kärkkymässä tilauksia.

Iso juttu Suomen puolustusteollisuudelle. Kaksi isoa päänavausta Japaniin verrattain lyhyessä ajassa. Ensin Patria AMV ja nyt Iceyellä jalka tiukasti oven välissä. Tästä kaikesta voi poikia jotain lisääkin kun yhteistyö käynnistyy kunnolla ja kiinnostus sekä tunnettuus suomalaista puolustusteollisuutta kohtaan kasvaa.
 
Koelento 9 valmistelut eivät menneet kuin Strömsössä mutta nyt on paketti kasassa ja tötteröt pinossa:


The next Starship launch, Flight 9, is scheduled for May 27, 2025, at 11:30 p.m. UTC from Starbase, Texas. It will use Booster 14 for the first Super Heavy reuse, aiming for a suborbital flight with a Gulf of Mexico splashdown. Delays are possible due to past FAA and technical issues.

Kello 23:30 UTC on 02:30 Suomen kesäaikaa eli vajaan neljän tunnin päästä jytisee (tai sitten ei)!

Menee itselle liian myöhään. Pitää aamulla katsoa millainen sienipilvi tällä kertaa tuli.

 
Viimeksi muokattu:
Takkuisien valmistelujen jälkeen 9. koelento ei mennyt sekään kuin Strömsössä ja FAA:lle tuli taas lisää tutkittavaa:


Startti sujui käsikirjoituksen mukaan: kaikki 33 Raptoria käynnistyivät ja boosteri tuuppasi Starshipille mojovat alkuvauhdit. Kyseessä oli ensimmäinen uudelleen käytetty Super Heavy -kantoraketti. Yhdessä Falcon 9 -kantoraketin kanssa Super Heavyt ovat nyt maailman ainoita uudelleenkäyttäviä propulsiivisesti laskeutuvia kantoraketteja.

Tällä kertaa kantoraketin ei ollut tarkoituskaan laskeutua torniin vaan se ajettiin tahallaan Meksionlahteen Ameriikanlahteen. Tavoitteena oli koetella raketin stabiiliteetin rajoja lentämällä aikaisempia lentoja suuremmalla kohtauskulmalla sekä simuloida moottorihäiriö sammuttamalla yksi kolmesta kääntyvästä Raptor-moottorista. Menetetty työntövoima piti korvata käynnistämällä varamoottori, mitä siis ei voi ohjata, ja testata raketin ohjaamista kahdella kääntyvällä moottorilla. Testi jäi kuitenkin tekemättä, koska Super Heavy räjähti jo ennen rysähtämistään mereen. Omiin silmiin ei ole osunut hyvää kuvaa tästä räjähdyksestä: parhaassa videossa sumun/alapilven seasta erottuu jonkinlainen leimahdus.

Tällä kertaa Starship ei räjähtänyt nousuvaiheen aikana, kuten kahdella edellisellä koelennolla. Testisatelliitit (massasimulaattorit) jäivät laukaisematta, kun raketin kyljessä oleva luukku ei auennut. Luukun kanssa on ollut aikaisemminkin ongelmia mutta rakettiin on tehty edellisen luukkutestin jälkeen niin paljon muutoksia, että myös luukkumekanismi on todennäköisesti suunniteltu uusiksi. Pahin ongelma oli lennolla ilmennyt vuoto raketin polttoainejärjestelmässä. Nyt vuoto ei aiheuttanut tulipaloa raketin peräosassa mutta raketista epäsymmetrisesti purkautuvat kaasut ja nesteet johtivat lopulta hallinnan menetykseen. Holtittomasti pyörivä Starship paloi poroksi sen pudotessa takaisin ilmakehään Intian valtameren yläpuolella.

Ennen koelentoa antamassaan haastattelussa Musk kertoi, että lennon päätavoite on kerätä dataa Starshipin lämpökilven toiminnasta. Keraamiset lämpötiilet ovat hauraita ja niiden kiinnitysten kanssa on ollut ongelmia. Kiinnityksen on oltava joustava, koska raketti elää lämpölaajenemisen sekä mekaanisten voimien vaikutuksesta. Tässäkin suhteessa lento oli epäonnistuminen, koska raketin pitää lentää hallitusti, jotta lämpökilvellä olisi mitään mahdollisuuksia toimia suunnitellusti.
 
Pääsihän tuo nyt vähän pitemmälle, mutta moottoritilassa olin näkevinäni jotain vuotoja jo ennen moottorien sammuttamista, ja laite alkoi pyöriä horisontaalisesti. En tiedä olisiko massasimulaattoreita saatu niissä olosuhteissa ulos muutenkaan? Lopulta Starship kieppui jo täysin hallitsemattomasti, kuten yksi aikaisempikin testilento. Vähän hassua että tämä Block 2 tuntuu toimivan huonommin kuin edeltäjänsä. Kolme lentoa mennyt jo aika lailla vihkoon, uutta lämpökilpeä ei olla päästy kokeilemaan lainkaan. Noh Äksän hommissa on se hyvä puoli, että seuraava lentoyritys ei sentään ole vuosien päässä.

Kierrätetty (melkein kokonaan) buusteri kuitenkin toimi, vaikka loppumossahdus oli vähän kiusallinen.
 
Hamasin Sanomista oli tänään artikkeli ICEYE:stä. En uskalla laittaa koko artikkelia tänne, koska maksumuuri. Poimin sieltä jotain, jotka kuvailen omin sanoin:
- Kasvu jatkuu vahvana. Tänä vuonna ylittyy varmasti 200miljoonan liikevaihto.
- Nyt allekirjoitettu satojen miljoonien sopimuksia. Tavoite tulevaisuudessa miljardiluokan sopimukset.
- Tavoite on integroitua vahvasti Saksan ja muun Euroopan aseteollisuuteen. Tavoitteeksi mainitaan, että mm. Rheinmetall ICEYE yhteisyrityksen liikevaihto olisi yksistään miljardiluokassa.(ICEYE:llä tästä 40% osuus).
- Asiakkaat kuten Saksan Rheinmetall ovat itse halunneet, että ICEYE:stä tulee enemmänkin strateginen kumppani, pelkän satelliitin myynnin sekä datan tarjoamisen sijaan.
- ICEYE kehittää nyt myös muuta tiedusteluun liittyvää teknologiaa, joka perustuu myös muihin sensoreihin kuin tutkasatelliitteihin.
- Näissä muissa hankkeissa ja kehitystyössä ovat mukana myös Suomen puolustusvoimat. Näistä tiedotetaan Rafalin mukaan myöhemmin.
- Rafal vahvistaa, että he hyödyntävät nykyään myös muuta saatavilla olevaa informaatiota kuten sosiaalisen median julkaisuja.
- Ylläolevaan liittyen toimittaja mainitsee, että yhtiön toiminta alkaa kuulostaa jo enemmän Yhdysvaltalaisen Palantirin toiminnalta. Rafal kertoo, että toivoisi ICEYE:n olevan Eurooppalainen vastine Palantirille.
- Rafal puhuu positiiviseen sävyyn Suomen valtionosuuden lisääntymisestä viime vuonna ja painottaa, että tällä on myös tulevan kasvun kannalta positiivinen vaikutus.
- Pörssilistautuminen olisi tavoite, mutta se ei vielä välttämättä tapahdu lähitulevaisuudessa. Kysymysmerkki myös, että mihin pörssiin.

 
Kiinassa onnistuminen raketin mereenlaskeutumistestissä.
Space Epoch yhtiön raketti kävi kahden ja puolen kilometrin korkeudessa, sammutti moottorinsa ja sytytti sen uudelleen, onnistuen pehmeässä laskeutumisessa mereen.

 
ReOrbitin osakeanti suomalaisille piensijoittajille aukesi eilen, merkattiin heti täyteen. Lisäksi erilliseen antiin osallistuvat moninkertaisella pääomalla mm. suomalaiset eläkeyhtiöt. Kyseisessä annissa siis todella merkittävä suomalaisosuus. En ota kantaa itse arvostustasoon ja ehtoihin tai en vielä ainakaan jaksa tutkia niin tarkkaan, mutta äkkiseltään tuolta pystyy dokumenteista kaivelemaan, että aika hyvin taitaapi mennä tilausten suhteen kyseisellä firmalla.


Sitaatti:
"ReOrbit on solminut äskettäin merkittävän 200 miljoonan euron arvoisen sopimuksen kahdesta SiltaSat-satelliitista kakkkoisaasialaisen valtion kanssa. Yhtiö myös käy aktiivisia keskusteluja yli 10 maan kanssa kaupoista, joiden arvo on yhteensä yli miljardi euroa. ReOrbitin tavoitteena on solmia vuosittain kolme kauppaa, jolloin sopimusten yhteisarvo olisi miljardi euroa vuonna 2028."

Eiköhän sieltä ole myös Suomen puolustusvoimille ja/tai muille suomalaisille organisaatioille tulossa omia geosatelliitteja.
 
Scott Manley:n analyysit Starship 36:n "tankkausonnettomuudesta":


Raketin repeäminen alkaa sen yläosasta, missä sijaitsevat nestehapen ja -metaanin syöttösäiliöt. Ymmärtääkseni Spacex tekee kaikille raketeilleen kryo- ja painekokeet nestetypellä ennen kun ne tankataan oikeilla ajoaineilla. Starshipin tuhoutuminen lykkää Spacex:n suunnitelmia ainakin kuukaudella eteenpäin. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut onnettomuudessa ja valtava tulipallo on hyvä muistutus siitä, miksi tie suljetaan ja alue tyhjennetään aina ennen kun raketti tankataan.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman yllätti Dassaultin osasto Pariisin ilmailunäyttelyssä: Vortex, uudelleenkäytettövä avaruusalus.

Myös ArianeGroup on kehittämässä uudelleenkäytettävää rakettia:


Julkaistussa ASTRE (Advanced Staged-Combustion Technologies for Reusable Engines) -projektissa on tarkoitus kehittää eurooppalainen vastine Spacex:n Raptor-moottorille.
 
Raketin repeäminen alkaa sen yläosasta, missä sijaitsevat nestehapen ja -metaanin syöttösäiliöt. Ymmärtääkseni Spacex tekee kaikille raketeilleen kryo- ja painekokeet nestetypellä ennen kun ne tankataan oikeilla ajoaineilla. Starshipin tuhoutuminen lykkää Spacex:n suunnitelmia ainakin kuukaudella eteenpäin. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut onnettomuudessa ja valtava tulipallo on hyvä muistutus siitä, miksi tie suljetaan ja alue tyhjennetään aina ennen kun raketti tankataan.
Jänniä hidastuskuvia: raketti ikään kuin purskahtaa auki, ja sitten vasta räjähtää kun romahtaminen saavuttaa päätankit. Manley nostaa esiin mahdollisuuden että itse tankkauksessa olisi mennyt jotain pieleen (liikaa painetta ruutattu epähuomioissa?).

Videosta selviää kouriintuntuvasti, että ihmiset vedetään alueelta hyvästä syystä. https://en.wikipedia.org/wiki/Nedelin_catastrophe

In other news, Reaction Engines, joka kehitti SABRE-moottoria 35 vuotta (alkujaan HOTOL-sukkulaa varten) meni viime vuoden lopulla konkurssiin. Vaikka tekniikkaa oltiin saatu pikkuhiljaa eteenpäin, rahoittajia ei enää löytynyt.
 
Jänniä hidastuskuvia: raketti ikään kuin purskahtaa auki, ja sitten vasta räjähtää kun romahtaminen saavuttaa päätankit. Manley nostaa esiin mahdollisuuden että itse tankkauksessa olisi mennyt jotain pieleen (liikaa painetta ruutattu epähuomioissa?).

Videosta selviää kouriintuntuvasti, että ihmiset vedetään alueelta hyvästä syystä. https://en.wikipedia.org/wiki/Nedelin_catastrophe

In other news, Reaction Engines, joka kehitti SABRE-moottoria 35 vuotta (alkujaan HOTOL-sukkulaa varten) meni viime vuoden lopulla konkurssiin. Vaikka tekniikkaa oltiin saatu pikkuhiljaa eteenpäin, rahoittajia ei enää löytynyt.
Viimeisin tieto lienee, että juurisyy olisi ollut korkeapainetypen hiilikuitutankin (COPV) pettäminen:


Eli ilmeisesti typpisäiliön räjähdys pirstoi raketin nokan ja rikkoi siellä olevat nestehapen ja -metaanin puskurisäiliöt, mitkä sitten sekoittuivat ja saivat vielä kipinääkin jostakin. Ensimmäistä tulipalloa seuraa vielä kolmas räjähdys, kun raketin alaosa kaatuu ja siinä olevat ajoainesäiliöt repeävät.

Omaan korvaan Skylon-avaruuslentokone (single-stage-to-orbit) sekä sen SABRE-moottori ovat aina kuulostaneet liian hyviltä ollakseen totta. Vähän niin kuin ikiliikkuja, kylmäfuusio sekä "uusin mullistava akkutekniikka", millä on korkeampi energiatiheys kuin bensalla... Eniten tuossa SABRE:ssa ilmetyttää "helium-kiertoon perustuva välijäähdytin", jonka pitäisi estää moottoria ylikuumentumasta suurilla lentonopeuksilla, kun patopaineen muuttuminen lämmöksi alkaa sulattaa moottoria.

Jos moottorin läpi menisi ilmaa vaikka 150kg/s ja sitä pitäisi jäähdyttää 1000 C-astetta ja kun tiedetään että ilman ominaislämpökapasiteetti on noin 1kJ/kg/C, niin jäähdytystehon tarve on 150MW ja siihen vielä kaikki häviöt päälle! Vertailun vuoksi F15-hävittäjän yhden F100-PW-100 -moottorin lämmitysteho täydellä jälkipoltolla on suunnilleen sama. Ei kuulosta kovin realistiselta?
 
Omaan korvaan Skylon-avaruuslentokone (single-stage-to-orbit) sekä sen SABRE-moottori ovat aina kuulostaneet liian hyviltä ollakseen totta. Vähän niin kuin ikiliikkuja, kylmäfuusio sekä "uusin mullistava akkutekniikka", millä on korkeampi energiatiheys kuin bensalla... Eniten tuossa SABRE:ssa ilmetyttää "helium-kiertoon perustuva välijäähdytin", jonka pitäisi estää moottoria ylikuumentumasta suurilla lentonopeuksilla, kun patopaineen muuttuminen lämmöksi alkaa sulattaa moottoria.
Kaksi- tai useampivaiheinen laukaisualus voittaa aina SSTO:n kiertoradalle saadun massan määrässä ja/tai hinnassa. Johtuu siitä, että jokainen yksittäinen vaihe voi saada samat tehokkuusedut siitä teknologiasta jota SSTO:n rakentaminen vaatii, mutta kokonaisuus saa sen lisäksi monivaiheisuuden tuomat edut, eli sen että koko laukaisualuksen massaa ei tarvitse kiihdyttää kiertoratanopeuteen asti. Vain pienen (tai "pienen," ks. SpaceX Starship) ylimmän vaiheen tarvitsee saavuttaa koko nopeus. Täysi uudelleenkäytettävyyskään ei pakota yksivaihemalliin, ks. SpaceX Starship. (Jos se joskus saadaan toimimaan, mutta se on "pelkkää" teknologiaa, teoriat ja materiaalit ovat jo riittävän pitkällä että ne eivät rajoita yrittämistä.)
 
Omaan korvaan Skylon-avaruuslentokone (single-stage-to-orbit) sekä sen SABRE-moottori ovat aina kuulostaneet liian hyviltä ollakseen totta. Vähän niin kuin ikiliikkuja, kylmäfuusio sekä "uusin mullistava akkutekniikka", millä on korkeampi energiatiheys kuin bensalla... Eniten tuossa SABRE:ssa ilmetyttää "helium-kiertoon perustuva välijäähdytin", jonka pitäisi estää moottoria ylikuumentumasta suurilla lentonopeuksilla, kun patopaineen muuttuminen lämmöksi alkaa sulattaa moottoria.

Jos moottorin läpi menisi ilmaa vaikka 150kg/s ja sitä pitäisi jäähdyttää 1000 C-astetta ja kun tiedetään että ilman ominaislämpökapasiteetti on noin 1kJ/kg/C, niin jäähdytystehon tarve on 150MW ja siihen vielä kaikki häviöt päälle! Vertailun vuoksi F15-hävittäjän yhden F100-PW-100 -moottorin lämmitysteho täydellä jälkipoltolla on suunnilleen sama. Ei kuulosta kovin realistiselta?
Nämä jäähdytystekniikat (tai 'lämmönsiirto') olivat käsittääkseni RE:n päähaasteita, ja tekniset ratkaisut olivat jokseenkin ainoita mistä saatiin vähän kauppoja tehtyäkin ja kassavirtaa.

SSTOn etu on ainakin siinä, että vaiheistamisen vaatimat tekniikat ja riskit jäävät pois. Avaruuslentokoneet olivat myös houkuttelevia silloin kun teknologian taso ei riittänyt noihin "hopper" tyylisiin ratkaisuihin, eli tarkkaan ohjattuun raketin jarrutukseen ja pehmeään laskuun. Lentokoneen laskeutuminen taas on ollut hanskassa jo vuodesta 1903.

Mutta teknisesti tosi mutkikkaalta tuo SABRE vaikutti minusta. Ja jos se olisikin saatu lentoon, niin konseptin saaminen teknisesti toimivaksi ei tarkoita vielä kaupallista toimivuutta, kun usein sitten toteutusvaiheessa tulee kaikenlaisia yllätyksiä painon yms suhteen. Olihan avaruussukkulakin teknisesti toimiva, mutta kustannustehokas se ei ollut.
 
ICEYE alkaa toimittamaan SAR dataa NATOn yhdistettyyn johtoportaaseen.

Hyvin on suomalainen yhtiö pärjännyt kivikovassa kilpailussa, osaaminen lienee korkeatasoista monellakin tavalla mitattuna.


Myös Kongsberg on saanut konstellaationsa valmiiksi ja vahvistaa Norjan merialueita seuraavia sateliitteja kahdella uudella yksilöllä.

 
Viimeksi muokattu:
Iso juttu Suomen puolustusteollisuudelle. Kaksi isoa päänavausta Japaniin verrattain lyhyessä ajassa. Ensin Patria AMV ja nyt Iceyellä jalka tiukasti oven välissä. Tästä kaikesta voi poikia jotain lisääkin kun yhteistyö käynnistyy kunnolla ja kiinnostus sekä tunnettuus suomalaista puolustusteollisuutta kohtaan kasvaa.
Vielä muutama vuosi sitten vasemmisto olisi estänyt tämän kaiken.
 
Back
Top