B-52H

Einomies1

Respected Leader
Tein oman ketjun BUFFille, kun niitä on luotu muillekin koneille, koska kyllähän tämä ikoninen 50-luvun pommikone ansaitsee omansa kiistatta.
Gung Ho oli kuvannut hienoa pätkää B-52H lähdöstä RAF Fairfordin tukikohdasta ja lennosta Pohjanmeren yllä 21.10. harjoituksissa.

Pätkässä näkee miten haastavaa tuo lentäminen on isolla koneella, joka juuri mahtuu kiitotielle ja jossa ei ole autothrustia, FBW:ä tai muitakaan hienouksia. Konetta pitää ihan oikeasti lentää "käsituntumalta" ja se on harvinaista nykypolven lentäjille. Tuossa näytetään myös EWO:n ja pommittajan työpisteet uusittuine näyttöineen.
 
B-52H on saanut jatkuvia päivityksiä ja mm. modernia viestitekniikkaa.
listaa: https://www.defenseindustrydaily.com/up-to-119b-for-b-52h-maintenenace-modernization-06583/

Tulossa on nyt AESA-tutkat alkaen 2024:
July 15/19: B-52 Radar Upgrade Boeing selected Raytheon as radar supplier for the B-52 bomber radar modernization program. According to a press release by Raytheon
external link
, the company will design, develop, produce and sustain active electronically scanned array radar systems for the entire US Air Force B-52 fleet. The B-52 Stratofortress is the Air Force’s principal strategic nuclear and conventional weapons platform, and supports the US Navy in anti-surface and submarine warfare missions.

The aircraft has a length of 159ft 4in (48.5m) and a take-off weight of 488,000lb (220,000kg). The advanced radar upgrade will ensure the aircraft remains mission ready through 2050 and beyond. Low rate initial production is scheduled to begin in 2024. With an AESA radar on board, the B-52 will gain improved navigation reliability to support nuclear and conventional missions, Raytheon says.


Jos avioniikka, moottorit, heittoistuimet ja ELSO vielä päivitetään, kone voi saada B-52J versionimen.
https://www.thedrive.com/the-war-zo...-of-future-plans-for-an-upgraded-b-52j-bomber
 
Kiinnostavaa tämäkin...

Air Force Global Strike Command (perustettu 2009), jolla jo 20% miehistöstä naisia.

160322-F-UY190-081.JPG

160322-F-UY190-055.JPG


 
Jossain vaiheessa noihin suunniteltiin isompaa remppaa niin että jokainen tuplamoottori olisi korvattu yhdellä isommalla. Melkoinen muutos koneen ulkonäköön. Nyt kai on meininki säilyttää moottorijärjestely mutta uusiminen on edelleen suunnitelmissa.

Huima vehje kaiken kaikkiaan. Ne oli ilmeisesti jo valmistettu kun synnyin. Silti on tilastollisesti todennäköistä että kone on vielä rivissä kun henkilökohtaisen arkkuni kansi naulataan.
 
Aina kun kone tulee mieleen alan ajatella tuota heittoistuinten käyttöä. Miltä se näyttäisi kun lentäisi toisella koneella korkeuksisa ja näkisi miehistön poistumisen. . Osa lentää ylös ja osa alas.

4E803A63-3562-4B5B-9318-6E026D6B13F6.jpeg
 
B-52 tulikoe oli Vietnamin sodan Linebacker - ja Linebacker II pommituskampanjat:
 
Jossain vaiheessa noihin suunniteltiin isompaa remppaa niin että jokainen tuplamoottori olisi korvattu yhdellä isommalla. Melkoinen muutos koneen ulkonäköön. Nyt kai on meininki säilyttää moottorijärjestely mutta uusiminen on edelleen suunnitelmissa.

Huima vehje kaiken kaikkiaan. Ne oli ilmeisesti jo valmistettu kun synnyin. Silti on tilastollisesti todennäköistä että kone on vielä rivissä kun henkilökohtaisen arkkuni kansi naulataan.

Ihmetyttää itseä, että tuota ei ole tehty. Muistaakseni nuo tuplamoottorit ovat sekä polttoainesyöppöjä että huonommalla teho/painosuhteella kuin modernit. Mutta kuka tietää Pentagonin ja Air Forcen ajatukset...
 
TF33 eli omaa sukua JT3D on sangen yleinen moottori. Lentäviä B-52:ia on muistaakseni nelisenkymmentä konetta, joille on olemassaoleva, kattava varaosapooli (mikä varmaan muuten täydentyi, kun KC-135:t uudelleenmoottoroitiin CFM56:lla ja JT3D:t menivät todennäköisesti varaosiksi). Uuden tyyppihyväksynnän teettäminen noin pienelle konemäärälle ei varmaankaan ole tarkoituksenmukaista eikä kustannustehokasta. Lentotuntejakin pitäisi kerryttää vuosikymmeniä, jotta moottorinvaihdos maksaisi itsensä takaisin. Tosin B-52:n odotetaan lentävän 2050-luvulle, jolloin tämä ehto varmaankin täyttyy, ja siksipä uudelleenmoottorointiohjelma hyppää esiin tuon tuostakin. On tehnyt sitä kaksi kertaa niin kauan kuin Olkiluoto kolmosen on ollut tarkoitus jauhaa sähköä ("The Air Force has conducted 13 studies examining B-52 re-engining options since 1996 "). Mitään konkreettista ei kuitenkaan ole tapahtunut, ja valistunut arvaukseni on, että edellämainitsemistani syistä. Toinen vaihtoehto voi olla ainainen kinastelu määrärahoista, joita USAF lienee ohjannut mieluummin uudishankintoihin, sillä B-52:ssa ei varsinaisesti ole mitään rikki. Tässä jutussa ajatuksena on korvata 8 moottoria 8:lla syöttöliikenne/bisnessuihkun moottorilla.

 
Oma arvaus on, että niihin on kasa käytöstä poistettujen koneiden moottoreita varaosiksi.

Ja minä arvaan että tuo kasa on lähivuosina käytetty. Moottorien vaihtoa kaavaillaan taas 20-luvulle. Ei kyllä ole ensimmäinen kerta eikä välttämättä toteudu tälläkään kierroksella.

Jos moottorit uusitaan niin määrä pysynee kahdeksassa. Joku helpommin huollettava ja vähemmän syöppö moottori on hakusessa.

Tämä näyttäisi kyllä hyvältä mutta muutos olisi ilmeisesti turhan isotöinen.

438f3cc10f867a8eee935913574bbc32.jpg
 
Ja minä arvaan että tuo kasa on lähivuosina käytetty. Moottorien vaihtoa kaavaillaan taas 20-luvulle. Ei kyllä ole ensimmäinen kerta eikä välttämättä toteudu tälläkään kierroksella.

Jos moottorit uusitaan niin määrä pysynee kahdeksassa. Joku helpommin huollettava ja vähemmän syöppö moottori on hakusessa.

Tämä näyttäisi kyllä hyvältä mutta muutos olisi ilmeisesti turhan isotöinen.

Sitä mietin, että jos laittaisi tuohon jonkun yleisen Boeing:n valmistaman liikesuihkukoneen moottorin, eikä mitään sotilasmallia, olisi logistisesti paljon helpompi. Itseasiassa rupesin justiinsa vertailemaan, että riittäisikö Boeing 777:n moottorit B-52:lle. Ellen nyt ole ihan väärässä, niin yksi moottori ei riitä ihan saman työntövoiman saavuttamiseen, mutta olettaisin pienemmässä määrässä moottoreita säästettävän koneen painossa ja ilmanvastuksessa. Ei sillä, että kukaan laittaisi tuollaiseen koneeseen vain yhden moottorin.
 
Siipi vaan ei kestä moista pistekuormaa ja siipiflutteri saattaa kasvaa hallitsemattomaksi. GE90 on lisäksi niin massiivinen, että mahtaako edes mahtua B-52:n siiven alle?
 
Sitä mietin, että jos laittaisi tuohon jonkun yleisen Boeing:n valmistaman liikesuihkukoneen moottorin, eikä mitään sotilasmallia, olisi logistisesti paljon helpompi. Itseasiassa rupesin justiinsa vertailemaan, että riittäisikö Boeing 777:n moottorit B-52:lle. Ellen nyt ole ihan väärässä, niin yksi moottori ei riitä ihan saman työntövoiman saavuttamiseen, mutta olettaisin pienemmässä määrässä moottoreita säästettävän koneen painossa ja ilmanvastuksessa. Ei sillä, että kukaan laittaisi tuollaiseen koneeseen vain yhden moottorin.

Juke voisi laittaa yhden propellin keulalle :D

Asian syvällisempään pohdiskeluun ei allekirjoittaneen älli riitä.
 
Sitä mietin, että jos laittaisi tuohon jonkun yleisen Boeing:n valmistaman liikesuihkukoneen moottorin, eikä mitään sotilasmallia, olisi logistisesti paljon helpompi. Itseasiassa rupesin justiinsa vertailemaan, että riittäisikö Boeing 777:n moottorit B-52:lle. Ellen nyt ole ihan väärässä, niin yksi moottori ei riitä ihan saman työntövoiman saavuttamiseen, mutta olettaisin pienemmässä määrässä moottoreita säästettävän koneen painossa ja ilmanvastuksessa. Ei sillä, että kukaan laittaisi tuollaiseen koneeseen vain yhden moottorin.
Miltäköhän uuden triplaseiskan GE9X näyttäisi B-52:n alla?

DYR2_wdVwAAcT2O
 
Here's how the Air Force wants to re-engine B-52 bombers


GE's Warren With Update on Program to Re-Engine USAF B-52 Bombers


Pratt & Whitney's Johnson on Program to Re-engine USAF B-52 Bombers with PW815 Powerplant


Rolls-Royce McVay on Program to Re-Engine USAF's B-52 Bomber Fleet

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top