D-vitamiini, testosteroni ja miehisyys

Koulutukseeni liittyen tein juuri kirjallisuustutkimusta D-vitamiiniin liittyen ja havaintona oli, että riittävä (eli puhutaan suuruusluokasta 50-100 mikrogrammaa vuorokaudessa) D-vitamiinin saanti vähensi todennäköisyyttä sairastua lapsena tyypin 1 diabetekseen ja vanhempana tyypin 2 diabetekseen. Ei kuulunut tutkielman aiheeseen, mutta ohessa luin paljon tutkimustuloksia myös D-vitamiinin vaikutuksesta sydän- ja verisuonitauteihin, MS-tautiin yms. Konsensus tuntui olevan, että D-vitamiini vaikutti tyypin 1 diabetekseen ennaltaehkäisten, mutta tyypin 2 diabetekseen ennaltaehkäisten ja hoitaen jo sairastuneita. Yhden tutkimuksen mukaan riittävä D-vitamiinin saanti vähensi riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen 41 % verrattuna kontrolliryhmään.

Suomessa vuonna 2007 diabeteksen hoitoon kului yli 1300 miljoonaa euroa ja hintalappu on kasvanut vuosittain - ja virallinen suositus on edelleen sen 10 mikrogrammaa päivittäin :rolleyes:


Ja minä luulin sen merkitsevän jotakin, kun päivässä juo tölkillisen maitoa...
 
Tässä linkissä on taulukko, jossa D-vitamiinia syöneet ovat ilmoittaneet S-D-25 mittaustulokset. (Sukupuoli Ikä Paino Ruokavalio D-vit (µg/vrk) kuinka kauan? mittaustulos (S-D-25) Muuta). Sieltä voi hieman päätellä omaa tarvettaan.

http://ravintokirja.fi/D-vitamiinit.pdf
 
Noita ole tilaillut, pienemmässä paketissa tosin. Joskus laskin, että tuolta saa noin 10 kertaa halvemmalla kuin kotimaasta. Posti toi kotiovelle hintaan 15 € vuoden annos.

http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Vitamin-D3-5-000-IU-540-Softgels/55823
Tässä linkissä on taulukko, jossa D-vitamiinia syöneet ovat ilmoittaneet S-D-25 mittaustulokset. (Sukupuoli Ikä Paino Ruokavalio D-vit (µg/vrk) kuinka kauan? mittaustulos (S-D-25) Muuta). Sieltä voi hieman päätellä omaa tarvettaan.

http://ravintokirja.fi/D-vitamiinit.pdf

Aika mielenkiintoinen tuo taulukko kieltämättä.

Laitoin itsekin tilaukseen tuon sinun linkkaamasi, tuntuu aika suurelta määrältä tuo 5000ug, mutta antaa palaa! ajattelin nyt kokeilla kuukauden pari / tän talven tästä ja katsoa rupeaako oikeasti d vitaamini tähän aasiin tehoamaan!
 
Aika mielenkiintoinen tuo taulukko kieltämättä.

Laitoin itsekin tilaukseen tuon sinun linkkaamasi, tuntuu aika suurelta määrältä tuo 5000ug, mutta antaa palaa! ajattelin nyt kokeilla kuukauden pari / tän talven tästä ja katsoa rupeaako oikeasti d vitaamini tähän aasiin tehoamaan!

On muuten kohtuu nopea toimitus. Pitäkää vain varanne, että ette anna DHL:n huolehtia tullauksesta yms. Sieltä tulee nimittäin tekstari asiasta oli tullattavaa tai ei. En tiedä mitä tekevät jos menet lähettämään hetu:n niille ja antaa mennä omalla painollaan, eli tajuavatko, että tullaaminen ei ole tarpeen? Itse soitin sinne ja kysyin voiko itse hoitaa tullauksen (ja välttyä DHL:n palvelumaksuilta), jolloin henkilö puhelimessa katsoi koneelta, että eihän siitä tullia peritä.

Niin, ja miten se on tuon D-vitamiinin kanssa, noita kapseleita tuskin voi halkoa, joten voisikos noita syödä vain joka toinen päivä? Vai pitääkö sitä vitamiinia saada sama määrä joka päivä?
 
On muuten kohtuu nopea toimitus. Pitäkää vain varanne, että ette anna DHL:n huolehtia tullauksesta yms. Sieltä tulee nimittäin tekstari asiasta oli tullattavaa tai ei. En tiedä mitä tekevät jos menet lähettämään hetu:n niille ja antaa mennä omalla painollaan, eli tajuavatko, että tullaaminen ei ole tarpeen? Itse soitin sinne ja kysyin voiko itse hoitaa tullauksen (ja välttyä DHL:n palvelumaksuilta), jolloin henkilö puhelimessa katsoi koneelta, että eihän siitä tullia peritä.

Niin, ja miten se on tuon D-vitamiinin kanssa, noita kapseleita tuskin voi halkoa, joten voisikos noita syödä vain joka toinen päivä? Vai pitääkö sitä vitamiinia saada sama määrä joka päivä?

Ite miettiny ihan samaa, koska tästä olen kuullut monia eri variaatioita.
 
Aika mielenkiintoinen tuo taulukko kieltämättä.

Laitoin itsekin tilaukseen tuon sinun linkkaamasi, tuntuu aika suurelta määrältä tuo 5000ug, mutta antaa palaa! ajattelin nyt kokeilla kuukauden pari / tän talven tästä ja katsoa rupeaako oikeasti d vitaamini tähän aasiin tehoamaan!

5000 IU eli kansainvälistä yksikköä. Yhdessä pillerissä on 125 µg. D vit. on rasvaliukoinen eli se pysyy paremmin elimistössä kuin esim vesiliukoinen c- vitamiini. Pillerin voi ottaa vaikka kerran viikossa.
 
Korkea testosteronimäärä heikentää miehen hoivaviettiä.

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/isaksi_tulo_herattaa_isanvaistot_0
Lapsi myllertää miehen hormonitoiminnan.

Evoluutiobiologit ovat pitkään setvineet, mikä erottaa ihmisisän ja simpanssi-isän. Miksi ihmisisät osallistuvat lastenhoitoon, mutta simpanssi-isät eivät pane tikkua ristiin jälkeläistensä eteen?

Kasvava määrä tutkimuksia osoittaa, että evoluutio valmisti miehen hoivaajaksi. Lajimme varhaisvaiheissa tarvittiin jokaikisen yhteisön jäsenen apua, jotta lapset saatiin säilymään hengissä ja jatkamaan sukua.

Tämän peruina isäksi tulevan nykymiehen hormonit säätyvät niin, että hän herkistyy lapsen tarpeille ja osaa ruokkia ja hoitaa lasta ja leikkiä hänen kanssaan. Koska muutokset ovat biologisia, meidän sopisi tutkijoiden mukaan puhua isänvaistoista siinä missä äidinvaistoista.

Hormonaaliset muutokset näkyvät selvästi esimerkiksi sukupuolihormoni testosteronissa, joka tuottaa miehiset mitat ja kyvyt, pyörittää siittiötuotantoa ja virittää seksuaaliset halut.

Miehillä, joilla on pieni lapsi, kivespussit tahkoavat testosteronia vähemmän kuin perheettömillä miehillä. Myöhemmin hormonin määrä kyllä lähtee kohoamaan uudelleen, mutta isäksi tuloa edeltävälle tasolle se ei enää yllä.

Testosteronin lisäksi suotuisasti säätyvät myös maidonerityshormonina tunnetun prolaktiinin ja sosiaalisissa siteissä tärkeiden okstitosiinin ja vasopressiinin eritys.



Lue lisää

Marraskuun 2015 Tiede-lehdessä on tiedetoimittaja Mikko Puttosen pitkä artikkeli, joka kertoo tarkemmin, mitä kaikkea hormonit saavat isässä aikaan. Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa painettu lehti tai iPad-digilehti. Jos olet tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta linkistä.
 
5000 IU eli kansainvälistä yksikköä. Yhdessä pillerissä on 125 µg. D vit. on rasvaliukoinen eli se pysyy paremmin elimistössä kuin esim vesiliukoinen c- vitamiini. Pillerin voi ottaa vaikka kerran viikossa.

Ylin saantisuositus päivässä o D-vitamiinin kohdalla 100 ug, eli voi niitä muutaman napsia halutessaan. Näyttäisikin tuon pdf:n mukaan olevan aika hyvä noin 50 ug päivässä eli 350 ug viikossa, voisi suunnilleen siihen tähtäillä.

Aika usein tuo vitamiineilla suositeltu yläraja/päivä on jotain mallia 5-10x päivän saantisuositus.
 
tuo on muuten mielenkiintoinen hormoni tuo testo. sitä vajaustahan on ihan helvetin monella (ikä)ukolla. ja yhä vain nuoremmilla.onko sitten kyseessä kemikaalit,ruokavalio,akkamaisuus :) mene ja tiedä.
mainehan kyseisellä eliksiirillä on bodareitten käyttämä myrkky joka surkastuttaa kivekset ja mulkun,tekee sinut raivopääksi joka hakkaa kaikki ja lopulta ampuu itsensä runkkauksen jälkeen!

Itse olen päättänyt, että jos ja kun ensimmäiset vajausoireet tulevat, marssin suoraa päätä endokrinologille ja etsin sellaisen joka kirjoittaa korvaushoitorätingit.jos ei onnistu etsin aineen muualta. tätä odotellessa panostan ruokavalioon,vitamiineihin ja elintapoihin.
tämä siksi, että arvostan elämänkumppaniani ja itseäni.en usko että mikään on kammottavampaa kuin löysäksi,haluttomaksi ja äksyksi muuttunut riipputissinen mies jolla ei enää mulkku seiso. (kaikki tietää tämän, harva nainen sen vaan ääneen myöntää :)

sori avautuminen tähän väliin, mitä muut olette mieltä tuosta "vanhenemisesta" ja väistämättömästä vajauksesta?
 
Itse olen päättänyt, että jos ja kun ensimmäiset vajausoireet tulevat, marssin suoraa päätä endokrinologille ja etsin sellaisen joka kirjoittaa korvaushoitorätingit.jos ei onnistu etsin aineen muualta. tätä odotellessa panostan ruokavalioon,vitamiineihin ja elintapoihin.

sori avautuminen tähän väliin, mitä muut olette mieltä tuosta "vanhenemisesta" ja väistämättömästä vajauksesta?

Kannattaa panostaa myös liikuntaan - juuri oli jotain uutisia että ottaa 'alokaskin' paremmin asennon kun verisuonet ovat kunnossa :D

Korvaushoito on vaikuttanut aika positiiviselta mitä on juttua asiasta lueskellut, siitä on ollut tutkimusten mukaan hyötyä sekä kropalle että elämänlaadulle. Ilmeisesti alhainen testosteronipitoisuus altistaa lihaskadolle ja rasvan kertymiselle sekä heikentää pään toimintaa, joilla on sitten muita negatiivisia terveysvaikutuksia. Viimeisimpien tulosten mukaan vaikuttaisi sille että myös korvaushoidon mahdolliset riskit ovat hyvin pienet - on puhuttu mahdollisista riskeistä mm. sydän- ja verisuonitautien sekä eturauhasen liikakasvun suhteen, mutta tutkimuksissa ei ole tähän mennessä ilmennyt todisteita tämän puolesta. Nyt näyttäisikin sille että testokorvaus parantaa miesten terveyttä ja vähentää kuolleisuutta.
 
Viimevuoden alkutalvesta oli niin synkkää, että tuli ostettua D-vitamiinia. Tämän vuodenajan pimeys vaikuttaa lähes kaikkiin ihmisiin jollakin tapaa ja ainakin itse kuulun niihin joilla alkaa yleinen jaksamisen taso laskea sitä mukaa kun päivä lyhenee. Taas tänä syksynä on tullut sama ilmiö huomattua. Syksy oli kirkas ja kuiva, mutta nyt kun se vaihe on ohi, niin yleiseen vireyteen tullut pieni muutos. Ei siis todellakaan mitään vakavaa, mutta sellainen ero, että sen kyllä huomaa. En ole varma voisiko D-vitamiinin puutostila selittää kaamoksen vaikutuksia, mutta varmuuden vuoksi nautin silloin tällöin tabletin pari. Ei niistä haittaakaan ole. Muutoin kyllä on ruokavalio kunnossa ja liikuntaa tulee harrastettua yhtälailla kuin ennenkin eli tarpeeksi.

Jos testojen toimintaan haluaa vaikuttaa niin sinkki on se aine jolla on kaikista suurin yksittäinen vaikutus testotasoihin, D-vitamiinin vaikutuksista en tähän liittyen tiedä. Kovaa reenatessa tullut joskus magnesiumia myös nautittua palautumista nopeuttamaan, sinkkiä ei niinkään. Sinänsä ihan luonnollisia ruoasta löytyviä ainesosia kaikki ja pieninä määrinä nautittuna en osaa kuvitella ainakaan näiden mitenkään negatiivisesti kroppaan voivan vaikuttaa. Jostain luin, että ainakin magnesiumin suhteen useimmat ihmiset kärsivät pienestä vajuksesta.

Suoraan hormonin kroppaan lisääminen normaalille terveelle ihmiselle ei tulisi mieleenkään. Syön salaattini ja liikun paljon. Silloin tällöin ehkä jotain lisäravinnetta. Luulisi sen kyllä riittävän.
 
Itse olen päätynyt D-vitamiinin osalta Möllerin kalanmaksaöljyyn, josta saa D-vitamiinia 5ml:sta 10mg. Lisäksi tuosta saa Omega-3 rsavahapot ja A ja E vitamiinit. Kunnon hörppy joka päivä ruokailun yhteydessa pullosta (eikä tarvi katsella ympärille, että joku näkee) luultavasti takaa riittävän saannin.
 
Itse olen päätynyt D-vitamiinin osalta Möllerin kalanmaksaöljyyn, josta saa D-vitamiinia 5ml:sta 10mg. Lisäksi tuosta saa Omega-3 rsavahapot ja A ja E vitamiinit. Kunnon hörppy joka päivä ruokailun yhteydessa pullosta (eikä tarvi katsella ympärille, että joku näkee) luultavasti takaa riittävän saannin.

Riittää, jos painat 10 kg. :) Itse huuhtelen D-pillerit alas kalanmaksaöljyllä. Pullon suusta juomalla pääsee sinne öljyn joukkoon suun bakteereita, jolloin öljy härskiintyy nopeammin. Näin mulle kerrottiin kun sitä hörppäilin suoraan pullosta.
 
Riittää, jos painat 10 kg. :) Itse huuhtelen D-pillerit alas kalanmaksaöljyllä. Pullon suusta juomalla pääsee sinne öljyn joukkoon suun bakteereita, jolloin öljy härskiintyy nopeammin. Näin mulle kerrottiin kun sitä hörppäilin suoraan pullosta.

Niin, sanoinkin, että kunnon hörppy, joka on aivan muuta kuin 5ml.
 
Jos on rahamiehiä, kannattaa suosia noita Möllerin,TohtoriTolosen ja VitaePro -valmisteita. Ne on tehty ihmisille, jotka eivät osaa/jaksa paneutua ym. laskemaan vitamiinien ja oman tarpeen vuorokautisia grammamäärätarpeita.
Köyhille suosittelen iHerb-nettikauppaa, josta saa pitoisuuksiltaan moninmoninmonin -kertaiset määrät sisältäviä valmisteita.
Nuo miehekkäät hörpyt tulevat ihan saatanan kalliiksi :)
Itse söin vuoden päivät 3 tablettia 5000 mikrogrammasia D-vitamiineja. Kävin sitten lekurissa mittauttamassa arvot, olivat todella OK. Mitäpä jos olisin ottanut MultiTabsin joka päivä ja kuvitellut että kyllä on riittävä ;)

Mutta jos lääkäritasolta tulee varoitteluja, että D vitamiinin syönti on turhaa/pieni määrä riittää jne niin ei ihme,että kansa on sekaisin mitä/miten paljon tulisi syödä, jotta hyötyä olisi. Apteekissa kuulin kun varoiteltiin Berocca-valmisteen sisältämistä vitamiineista, voi perseen suti!
Mielestäni kaupan kassat pitäisi velvoittaa saarnaamasta sokeria ja alkoholia sisältämistä ostoksista ja einekset pitäisi kieltää lailla.
Tämä jo ihan siksi, että minua ei kiinnosta maksella diabetes2-ihmisten lääkekuluja, ei sitten millään.

Summasummarum, jättäkää ne vaimon Seura-lehden artikkelit ja käykää oikeasti mittauttamassa arvot,sitten näette onko ukolle tarpeeksi.
 
Jos on rahamiehiä, kannattaa suosia noita Möllerin,TohtoriTolosen ja VitaePro -valmisteita. Ne on tehty ihmisille, jotka eivät osaa/jaksa paneutua ym. laskemaan vitamiinien ja oman tarpeen vuorokautisia grammamäärätarpeita.
Köyhille suosittelen iHerb-nettikauppaa, josta saa pitoisuuksiltaan moninmoninmonin -kertaiset määrät sisältäviä valmisteita.
Nuo miehekkäät hörpyt tulevat ihan saatanan kalliiksi :)
Itse söin vuoden päivät 3 tablettia 5000 mikrogrammasia D-vitamiineja. Kävin sitten lekurissa mittauttamassa arvot, olivat todella OK. Mitäpä jos olisin ottanut MultiTabsin joka päivä ja kuvitellut että kyllä on riittävä ;)

Mutta jos lääkäritasolta tulee varoitteluja, että D vitamiinin syönti on turhaa/pieni määrä riittää jne niin ei ihme,että kansa on sekaisin mitä/miten paljon tulisi syödä, jotta hyötyä olisi. Apteekissa kuulin kun varoiteltiin Berocca-valmisteen sisältämistä vitamiineista, voi perseen suti!
Mielestäni kaupan kassat pitäisi velvoittaa saarnaamasta sokeria ja alkoholia sisältämistä ostoksista ja einekset pitäisi kieltää lailla.
Tämä jo ihan siksi, että minua ei kiinnosta maksella diabetes2-ihmisten lääkekuluja, ei sitten millään.

Summasummarum, jättäkää ne vaimon Seura-lehden artikkelit ja käykää oikeasti mittauttamassa arvot,sitten näette onko ukolle tarpeeksi.

Noo, mulla ei ole alan tutkintoa, mutta luotan kyllä norjalaiseen Möllerin kalanmaksaöljy tuotteeseen, koska siitä saa etupäässä tutkitusti sydämelle ja verisuonille terveellisiä Omega-3 rasvahappoja, tiedä sitten, saako tarpeeksi D-vitamiinia, se on toinen juttu.

Toisaalta, luin kyllä yhden tutkimuksen, en muista vitamiinien merkkejä, mutta epäilen olleen netistä tilattuja, etteivät sisältäneet juuri mitään mainoksessa luvattuja.
Netistä, varsinkin ulkomailta tilatut lääkkeet ja rohdot voivat sisältää ihan mitä paskaa ja myrkkyjä tahansa. Se on todettu kyllä aivan Suomen viranomaistenkin puolesta.
 
D-vitamiinia on mitattu, ja nyt arvot ovat 101. Saisi olla vaikka 150, eiks ole? Sehän on ideaaliinen keskiarvo? Joskus minulla oli 47, ihan pohjassa ja selvästi viitearvojen alla. Silloin en syönyt D vitamiinia purkista.
Ennen mittausta otin 20 mg enimmäkseen, mutta nyt voisin ottaa vaikka 40 mg..

Vointi on ollut selvästi parempi viime aikana. Mutta onko tämä D vitamiinin ansiosta, en tiedä. Samalla kun aloitin täysremontin ruokavaliossa ja lisäsin liikunta lähes nollasta entiselle tasolle, eli tasolle, jolloin vointi oli parhaimmillan. Nyt joka toinen päivä kuntosaliharjoittelu, joka toinen uinti/vesijuoksu 1km.
 
D-vitamiinia on mitattu, ja nyt arvot ovat 101. Saisi olla vaikka 150, eiks ole? Sehän on ideaaliinen keskiarvo? Joskus minulla oli 47, ihan pohjassa ja selvästi viitearvojen alla. Silloin en syönyt D vitamiinia purkista.

Ilmeisesti viimeisimmät arviot ovat että n. 75-100 nmol/l olisi optimaalinen taso, mutta noistakin ollaan montaa mieltä. Ei kuitenkaan kannata olla liian korkeat, siitä on haittaa.
 
Toisaalta, luin kyllä yhden tutkimuksen, en muista vitamiinien merkkejä, mutta epäilen olleen netistä tilattuja, etteivät sisältäneet juuri mitään mainoksessa luvattuja.
Netistä, varsinkin ulkomailta tilatut lääkkeet ja rohdot voivat sisältää ihan mitä paskaa ja myrkkyjä tahansa. Se on todettu kyllä aivan Suomen viranomaistenkin puolesta.
Ja uutisten perusteella Suomen tulli on myös siitä jännä paikka että joku ulkomailta tilattu "lisäravinne" mömmö joka sisältää vaikkapa sahajauhoa ja sokeria muuttuukin yhtäkkiä tullissa lääkkeeksi, vaikka Suomessa samoja sahajauhoa ja sokeria sisältäviä "lisäravinne" mömmöjä myytäisiinkin joka prismassa. Esim tässä yksi uutinen:
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2...mion---suomessa-myydaan-taysin-samaa-tuotetta
 
Back
Top