Dassault Rafale


Dassault Aviation osti omaan käyttöönsä Suomen Sotilaan Rafale -erikoisnumeron (eli Suomen Sotilaan numeroiden 05/2019 ja 06/2019 artikkelit yksissä kansissa) levitysoikeuden viime talvena ja on jakanut sitä omissa tilaisuuksissaan.
Voit ladata tämän maailman muhkeimman 40-sivuisen Rafale-tietopaketin ilmaiseksi PDF-tiedostona tästä (Rafale Reprint Distribution A3).

Dassault Rafale Kauhava Air Show 2020 -tapahtumassa​

Vaikka HX-hankkeen vähiten mediassa esillä oleva vaihtoehto on ranskalainen Dassault Rafale -monitoimihävittäjä, se ei tarkoita suinkaan sitä, etteikö se olisi kilpailukykyinen, vaan johtuu vain ja yksinomaan sen valmistajan Dassault Aviationin ainutlaatuisesta viestintälinjauksesta.

Dassaultilla nimittäin uskotaan perinteisesti siihen, että sotilaskalustohankinnat ovat herrasmiesten välistä business-to-business-markkinoitia, jolle liiallinen julkisuus myyjän taholta ei ole välttämättä hyväksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Rafale on kilpailijoittenssa lailla esillä Puolustusvoimien tapahtumissa sekä merkittävimmissä yleisötapahtumissa, mutta Dassault ei pommita jatkuvasti mediaa lehdistötiedotteillaan, mistä johtuen se mainitaan varsinkin valtamediassa kilpailijoitaan harvemmin.


Kauhavan uutiset​

Kauhava Air Show 2020 -tapahtumassa Dassault oli paikalla kahden Rafale -monitoimihävittäjän, vakuuttavan soololentonäytöksen sekä isohkon näyttelyosaston voimin.
Suomen Sotilas on laatinut Rafalesta erään maailman laajimmista tietopaketeista, joka julkaistiin alunperin Suomen Sotilaan numeroissa 05/2019 ja 06/2019.
Viimeksi kerroimme Rafalesta Ilmavoiminen HX Challenge -testaus- ja todennustapahtuman yhteydessä tammikuussa 2020. Lue juttu tästä.

Kauhava Air Show 2020 -tapahtuman merkittävimmät Rafale-uutiset liittyivät sen nykyisten ja tulevien kehitysversioiden uusien suorituskykyjen ja aikataulujen tarkentumiseen.
Tuorein 2020 palveluskäytössä ja tuotannossa oleva kehitysversio Rafale F3R, jonka merkittävimpiä uusia suorituskykyjä ovat keskimatkan MBDA Meteor -ilmataisteluohjukset, Thalesin TALIOS -maalinosoitussäiliö sekä maahan törmäämisen estävä automaattinen AGCAS -järjestelmä.

Seuraava kehitysversio on vuonna 2025 alkavaan palveluskäyttöön tähtäävä Rafale F4, jossa tulevat olemaan kehittyneemmät viesti- ja tietoliikenneominaisuudet, kehittyneempi ELSO-suorituskyky,
uudet MICA NG -ilmataisteluohjukset sekä uudet 1 000 kg AASM-täsmäpommit/ohjukset.

Seuraavan F5 -kehitysversion palveluskäytön pitäisi alkaa noin 2030 ja sitä seuraavan F6-kehitysversion noin 2040.
Lisäksi Rafale toimii lähivuosista alkaen ainakin 2040-luvulle tulevan ranskalais-saksalais-espanjalaisen kuudennen sukupolven Dassault FCAS – monitoimihävittäjän kehitysalustana eli kaikki seuraavaan sukupolven hävittäjään kehitettävät uudet suorituskyvyt otetaan käyttöön myös Rafalessa, jos se on vain suinkin mahdollista.
Ainakin Ranskan ilmavoimissa ja merivoimien ilma-aselajissa Rafalea on tarkoitus käyttää tulevan FCAS -kaluston rinnalla vähintään vuoteen 2060, mikä tekee pääkäyttäjien tukeman elinkaaren ja modernisoinnin osalta siitä Suomen Ilmavoimille houkuttelevan HX-vaihtoehdon.

Eräs varsinkin englanninkielisessä alan mediassa valitettavan yleinen Rafaleen liittyvä harhaluulo on sen kypäränäytön väitetty muita HX-kilpailijoita alhaisempi suorituskyky.
Koska todellisuudessa vuodesta 2005 alkaen Rafalessa on ollut palveluskäytössä eri käyttäjillä useampia kypäränäyttöä (Thalesin TopOwl/TopSight/TopNight -versiot ja Elbit Targo 2) ja ja seuraava on tulossa Rafale F4 -kehitysversion myötä, Rafale on kypäränäytön osalta täysin muiden HX-kilpakumppanien tasolla.
Itse asiassa koko HX-valikoiman ainoa suorituskyvyllään joukosta erottuva kypäränäyttöratkaisu on F-35:lla kiitos sen virtuaalisen 360 asteen virtuaalinäkymän koneen rakenteiden läpi mahdollistavan DAS-järjestelmän.

Rafalen uusia toimituksia, kauppoja ja taistelukäyttöä​

Intian ilmavoimien 2016 tilaamasta 36 Rafalesta viisi ensimmäistä toimitettiin tilaajan 17. laivueelle (Golden Arrows) Ambalan lentotukikohtaan 29.7.2020.
Rafale-hävittäjien palveluskäyttö (alustava operatiivinen valmius) alkoi Intian ilmavoimissa virallisesti 10.9.2020.
Kaikkiaan 17. laivueelle (Golden Arrows) toimitetaan 18 Rafale-hävittäjää helmikuuhun 2021 mennessä.
Loput Rafale-hävittät toimitetaan 2-4 hävittäjien erissä joka toinen kuukausi siten, että kaikki 36 hävittäjää toimitetaan vuoden 2021 aikana.

Koska Kreikan ja Turkin välinen jo vuodesta 1923 jatkunut kiista maiden aluevesistä Itä-Välimerellä on voimistunut sen jälkeen kun alueelta on viime vuosina löydetty kaasu- ja öljyesiintymiä, Kreikan pääministeri Kyriákos Mitsotákis ilmoitti 12.9.2020 asehankinnoista ja asevoimien vahvistamisesta.

Kreikka tilasi Ranskalta 18 Rafale-hävittäjää (6 Rafale C F3R -uustuotantokonetta ja 12 käytettyä Rafale C/B F1/F2 -hävittäjää Ranskan ilmavoimien vahvuudesta), neljä BELHARRA-fregattia ja Yhdysvalloilta neljä Sikorsky MH-60R -suto-helikopteria.
Samalla tilattiin Kreikan merivoimien neljän Hydra (MEKO 200) -fregatin modernisaatio, uusia panssarintorjunta- ja ilmatorjuntaohjusjärjestelmiä, ilmataisteluohjuksia, uusia torpedoja ja asevoimien kyberkykyjen kehittämistä.
Myös Kreikan ilmavoimien F-16 -hävittäjät modernisoidaan AESA-tutkilla. Kreikan asevoimien vahvuutta nostetaan 15 000 sotilaalla.

Kreikan ilmavoimat ovat perinteinen Dassaultin hävittäjien käyttäjä, joka 1974 osti 40 Mirage F.1 -hävittäjää, 1985 50 Mirage 2000 -hävittäjää ja 2000 15 Mirage 2000-5 -hävittäjää.
Rafale-hankinnalla korvataan vanhempaa, 1980 alkaen käytössä olevaa Mirage 2000 -kalustoa.

Vuorostaan Ranskan ilmavoimat korvaavat vahvuudestaan Kreikalle toimitettavat Rafale-hävittäjät ennen vuodenvaihdetta tehtävällä 12 uuden hävittäjän tilauksella.
Tämä uusi tilaus täydentää aiempaa Ranskan tilausta 2022-2024 toimitettavista 28 Rafale-hävittäjästä.
Lisäksi Ranska aikoo 2023 tilata 30 Rafale-hävittäjää lisää toimitettavaksi 2027 alkaen.

Rafalen uusin palveluskäytössä oleva Rafale F3R -kehitysversio suoritti taisteludebyyttinsä Ranskan ilmavoimien käytössä iskuissa Islamilaista valtiota vastaan 19.9.2020 Syyriassa ja Irakissa.

Rafale.jpg
 
The Greek purchase, between EUR 1 and 2 bilions, includes 18 aircraft. 12 of these are second hand planes and 6 new ones.

All 18 aircraft will be Rafale F3R. The 12 used aircraft will be delivered after being updated at this standard.

The 18 aircraft are expected to be delivered at a rate of 6 per year, in the period between 2021 and 2023 (although there is no certainty about this time frame).

Deliveries would follow this order:
  • 2021: 6 used aircraft
  • 2022: 6 new aircraft
  • 2023: 6 used aircraft
However, this timetable has not yet been made official.

The F3-R standard is an evolution of the Rafale F3 standard. It is part of the ongoing process to continuously improve the aircraft in line with the operational requirements and the feedback from experience of the pilotes.

It enables the Rafale aircraft to carry the following equipment and weapons:
  • The European Meteor long-range air-to-air missile produced by MBDA
  • The Thales Talios new-generation laser designator pod.
  • The laser homing version of the Safran AASM Air-to-Ground Modular Weapon.
The F3R standard also includes upgrades to the Rafale sensors and to systems ensuring total interoperability.

 
Twiiteissä mainittiin että Indonesia ostaisi myös Itävallan Eurofighterit. Mitä mahtaa tulla Itävaltaan tilalle?
 

"Negotiations with Indonesia for the purchase of 36 Dassault Rafale fighters are “very well advanced…[but] the contract has not yet been completely finalized,” French Armed Forces Minister Florence Parly said in a Dec. 3 television interview. "

"Indonesia has been shopping for a new fighter for some time, and had previously been reported to have signed deals for Russian Su-35S and F-16V Vipers, but neither was finalized"

"Recent signs also indicate that Egypt may be ready to resume defense procurement from France, which it informally suspended after French President Emmanuel Macron publicly criticized the country’s dismal human rights record. Egypt was expected to order a second batch of Rafales"

Myös Intian jatkotilaukset lienee vain ajan kysymys. Sveitsin ilmavoimat halusi viimeksi Rafalen ja vaikea kuvitella, että mikään olisi enää hankinnan tiellä kun kansanäänestys on nyt suoritettu ja pahin hintakilpailija on tukevasti ulkona.
 

Lun tuosta, että Rafalella voi parhaasa tapauksessa lentää kriisitilanteessa 350 tuntia kuukaudessa. Siis about puolet kuukauden tunneista. Eli tämä tarkottaisi sitä, että Rafalen käytettävyys on hiottu huippuunsa. Eli jos ajatellaan koko orkesteria niin tuossahan riittäisi kaksi parvea vuorottelemaan keskenään alueella ilmatilan puolustuksessa ja toinen samanlainen orkesteri valmiudessa. Eli 16. Ja sitten molemmilla puolilla maata yht. 32. Ja sitten tähän päälle ne huollossa olevat koneet. Vaikka puolet tuosta 32:sta. Eli yht. 48. Ja hankinnan ollessa siinä 60-64 Rafalea tienoilla tämä tarkottaisi sitä, että Rafalella on tappiovaraa selvästi, kun se pystyy lentämään niin paljon kuukaudessa, että kriisitilanteessa kalustosta kaikki irti otettaessa saadaan reilulla 40 koneella jonkin aikaa koko ilmatilaa puolustettua suhkot jatkuvalla syötöllä puolustettua.
 
Back
Top