Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ranska tilaa lisää Rafaleja sekä ilma- että merivoimille, yhteensä 40 kpl ja ydinasekelpoisia variantteja.

Tuotantonopeus nostetaan ensi vuonna 5 hävittäjän kuukaudessa, viime vuonna ollut noin kaksi.

 
Kauppa käy Rafalella.

Ei kovin halpaa kun 36 26 konetta ja reilut seitsemän miljardia, toki sisältänee paljon muutakin tykötarvetta.

Edit: korjattu kpl määrä

 
Viimeksi muokattu:
Kauppa käy Rafalella.

Ei kovin halpaa kun 36 konetta ja reilut seitsemän miljardia, toki sisältänee paljon muutakin tykötarvetta.

Vielä vähemmän halpaa kun laskee oikealla lukumäärällä. Tilauksessa on vain 26 (kaksikymmentäkuusi) konetta. Toki nuo ovat tukialusversiota, mutta silti... vai sisältyykö tilaukseen jopa kahden tukialuksen huoltotilat ja -välineet?

Lienet muuten poiminut tuon luvun 36 ilmavoimien maavarianttien lukumäärästä. Ne maksoivat 8,8 miljardia dollaria vuonna 2016. Riittääkö 9 vuoden inflaatio tekemään kappalekohtaisista hinnoista vastaavat?
 
M:stähän ei kaksipaikkaista olekaan.
Uutisoinnin perusteella kauppaan sisältyy rungon valmistuslinja Intiassa, laskutelineen lisävahvistus, Astra-ohjuksen integrointi, ja joitain parannuksia jo hankittuihin ilmavoimien koneisiin (ilmatankkausmahdollisuus mainittu).

Mitenköhän moottorin laita, onkohan siihen pitänyt lisätä joku lentoonlähtöteho? Intian ilmastossa ilman katapultteja lähtö voi muuten olla nihkeää, mutta Goassa näitä ainakin kokeiltiin:
ski-top-view-lg.jpeg


Rungon valmistuslinja 26 koneelle kuulostaa vähän yliammutulta, joten on arveltu, että ilmavoimien MRFA-hankinta osuu sitten myös Rafaleen.
 
Suolan kanssa tämä. Netissä kiertelee taas jupinaa aiheesta.

Portugali on valinnut Rafalen F-35:n sijaan.

Viralliset raportit 23. kesäkuuta 2025 vahvistavat päätöksen ja mainitsevat F-35:n korkeat kustannukset ja Yhdysvaltojen poliittisen epävarmuuden keskeisinä tekijöinä. Rafalen yhteensopivuus eurooppalaisten järjestelmien kanssa ja Portugalille koituvat taloudelliset hyödyt vaikuttivat myös asiaan. Lockheed Martin on kuitenkin edelleen yhteydessä Portugalin teollisuusyrityksiin, mikä viittaa jatkuviin ponnisteluihin lopputulokseen vaikuttamiseksi, vaikka Rafalen valinta vaikuttaakin vakaalta nykyisten todisteiden perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Suolan kanssa tämä. Netissä kiertelee taas jupinaa aiheesta.

Portugali on valinnut Rafalen F-35:n sijaan.

Viralliset raportit 23. kesäkuuta 2025 vahvistavat päätöksen ja mainitsevat F-35:n korkeat kustannukset ja Yhdysvaltojen poliittisen epävarmuuden keskeisinä tekijöinä. Rafalen yhteensopivuus eurooppalaisten järjestelmien kanssa ja Portugalille koituvat taloudelliset hyödyt vaikuttivat myös asiaan. Lockheed Martin on kuitenkin edelleen yhteydessä Portugalin teollisuusyrityksiin, mikä viittaa jatkuviin ponnisteluihin lopputulokseen vaikuttamiseksi, vaikka Rafalen valinta vaikuttaakin vakaalta nykyisten todisteiden perusteella.
Noille on sama, vaikka operoisivat kolmitaso fokkereilla, täysin ääpätöntä porukkaa.
 
Intia harkitsee 114 Rafalen hankintaa, haluaisivat myös päästä lähdekoodiin käsiksi integroidakseen kotimaisia aseita.

Jännä nähdä toteutuuko kauppa ja millaisena se sitten toteutuu mikäli sopimukseen pääsevät.

 
No joko, raffen parhaita kaiverretaan, kone olisi ollut jo tuossa vaiheessa tuhottua häiveen avulla liikkumisesta F35 toimesta pitkältä matkalta.
Häivekoneet ei tulisi edes joutua Kaarto taisteluun lähietäisyydelle.
Eli kiva treeni muttei toteudu oikeasti.
Kyllä, vähän sama kuin Hönön pudottama F-22

Hieno juttu, mutta ei vastaa todellista tilannetta.
 
Rafale pärjännyt hyvin harjoituksissa. Päänahka myös Lightning II:lta.

Ei mikään ihme, sillä Rafale on ketterä kone, sen teho/paino-suhde on parempi mutta erityisesti sen siipikuormitus on paljon pienempi kuin F-35:lla. Jos wikipedian numeroita on uskominen, niin F-35A:n siipikuormitus on suurempi kuin F-104 "pihatikalla", mikä sekin oli onneton kaartotaistelija. Etenkin matalissa nopeuksissa kaarrettaessa pieni siipi ei tuota tarpeeksi nostovoimaa. Kohtauskulma kasvaa helposti suureksi, mikä taas lisää vastusta. Pohja edellä lentämiseen kuluu paljon energiaa eikä moottorin työtä helpota sekään, että äärimmäisillä kohtauskulmilla ilmanoton virtaus voi häiriintyä.
 
Back
Top