Huhta
Greatest Leader
Pasi-hankinnat aloitettiin jo 1983 eli lähes vuosikymmen aikaisemmin. Pasi oli myös vientituote (mm. Hollanti, Ruotsi), joten sitä kannatti ylläpitää ja tilata. BTR-vahvuuksien kasvattamiseen olisi ehkä voinut satsata, mutta rahaa ei tietenkään ollut liiaksi asti. Itse olisin rahat satsannut ennemmin telavehkeisiin, Paseja saatiin aina kotimaasta lisää, jos tarvetta ilmeni.
Aloitettiin joo, mutta hankinnat olisi voitu keskeyttää ja pistää rahat paremman hinta-laatu-suhteen ylijäämäkalustoon, kun sitä tuli Saksojen yhdistymisen myötä tyrkylle. Nyt tuotantolinja jauhoi vaunuja käsittääkseni koko 1990-luvun, vaikka rahasta oli muutenkin tiukkaa (mm. Hornet-hankinnan johdosta) - mikä logiikka, muuten kuin aiemmin mainitsemani työpaikat? Tällä foorumilla on myös toitotettu aika ajoin sitä, että PV:n rahoilla ei saa harrastaa teollisuuspolitiikkaa, vaan rahat tulee käyttää puolustukseen. Ajattelisin lisäksi, että kotimainen vaunutuotanto ei ole järin tärkeä sotavalmiuden kannalta. Kyllä Pasin kaltaisen glorifioidun kuorma-auton tuotannon polkaisee tarvittaessa äkkiä päälle pelkkien piirrustusten ja tuotantovälineiden avulla, vaikka tuotanto sillä hetkellä seisoisikin. Lisäksi tuotanto rajoittuisi (/olisi rajoittunut) luultavasti muutenkin harmaaseen vaiheeseen, sillä sotatilassa vihollisen hyökkäykset infrastruktuuria vastaan häirinnevät kotimaisen teollisuuden toimintaa suuresti.
Varmaan rahat loppuivat kesken? Tosin näilläkin hankinnoilla T-72:n vahvuus noin nelinkertaistui.
Rahat loppuivat kesken?! Ottaen huomioon T-72:n ylempänä tässä ketjussa olevassa MOT:n käsikirjoituksessa ilmoitetun hinnan, 330 000 Suomen markkaa, ajatus ei ole uskottava. Kuten jutussa sanottiin, 97:n vaunun ostohinnalla olisi saanut kovasti tinkimällä ehkä kaksi uutta länsimaista taistelupanssarivaunua.
Ulkopuolisena on kylläkin mahdotonta sanoa, missä kunnossa DDR:n T-72-vaunut olivat kaikkiaan. Ostettavat yksilöthän valittiin mm. sen perusteella, mitkä lähtivät käyntiin... Ehkä loput vaunut olivat enemmän tai vähemmän huonokuntoisia? Toimimatonta romua ei välttämättä kannata hankkia, ellei sitä voida huoltaa kuntoon varusmiehiä halpatyövoimana käyttäen.
Olen muuten aina ihmetellyt, että varusmiehiä käytetään Suomessa ilmeisesti hyvin vähän ajoneuvojen huolloissa. Vaikka voisi ajatella, että varusmiesten joukossa olisi paljon ajoneuvoasentajia, hitsaajia, koneistajia, elektroniikka-asentajia ym. mekaanisesti osaavaa porukkaa, jotka myös mielellään hankkisivat relevanttia työkokemusta. Onkohan tässä nyt jonkinlainen ammattimekaanikkojen AY-politiikka tai muu taustalla, ettei tätä työvoimaresurssia voida hyödyntää paremmin? Koska eikös Neuvostoliitossa ja Israelissa ja Pohjois-Koreassa ja ja ja...
Tämä kanta taas on jokseenkin niin väärässä kuin mahdollista vain on. Hornet-kaupat tehtiin juuri noihin aikoihin, joten MiG-hankinnoista ei olisi ollut minkäännäköistä hyötyä. Useamman konetyypin käytöstä koituu lähinnä vain lisäkustannuksia, joten MiGin elinkaaren jatkaminen olisi ollut korkeintaan rahan krematoimista. MiG-21bis oli jo 90-luvulla auttamattomasti vanhentunut konetyyppi, jonka taisteluarvo oli heikko (tutka aivan onneton, ei BVR-ohjusta nyt pahimpina puutteina) eikä sillä lentänyt vuosikymmenen lopussa enää kukaan, jonka ei ollut pakko. Harppisaksan ylijäämän bisiä ei välttämättä edes ollut, muistaakseni yleisin versio oli vielä antiikkisempi PFM. Venäjän arsenaaleissa oli 90-luvun taitteessa noin 500 MiG-29:ää ja Su-27:ää, jotka eivät vielä olleet ruosteenraiskaamia romuja. Niitä vastaan MiG-21 ei olisi päässyt edees kaartotaisteluetäisyydelle kokeilemaan onneaan yhtä ketteriä nykyhävittäjiä vastaan kokematta suuria tappioita. Sidewindereitä taas tuli HN-kaupankin myötä lisää, R-60:n lisähankinnoille ei siten ollut tarvetta. Su-22M4 taas olisi ollut sangen vaikea perusteltava maalle, jolle F/A-18 piti markkinoida torjuntahävittäjänä.
MiG-21Bis ei ollut sen vanhentunempi kuin esimerkiksi Hawk, jolla on ollut rooli apuhävittäjänä pitkälle 2000-luvulle ja ilmeisesti on tänäkin päivänä. MiG-21Bis kykeni operointiin yliääninopeuksilla, siinä oli tutkavaroittimet ja tutka sekä tutkaohjattu ohjus (jokasään operointia ajatellen)... ei kyseessä ollut mitenkään surkea peli. Paljon mieluummin sitä taistelee vähän vanhemmallakin oikealla hävittäjällä kuin jollakin pirun aseistetulla harjoitushävittäjällä. Itä-Saksalla myös oli näitä Bis-lentokoneita, ainakin Wikipedian mukaan, enkä usko yhdistyneen Saksan olleen niistä järin kiinnostunut. Suomelle olisi syntynyt siis lähinnä operointikuluja, ja hankintakulut olisivat jääneet olemattomiksi konetyypin ollessa käytössä jo ennestään. Myöskään tuettavia konetyyppejä ei olisi ollut pidemmällä aikavälillä sen enempää kuin ennenkään, kun Drakenien ja MiGien sijaan olisi lennetty Horneteilla ja MiGeillä, kunnes MiGeistä olisi aika jättänyt lopullisesti ja vain Hornetit olisivat jääneet jäljelle.
On tärkeää erottaa se, mitä tehdään, miten tehdään ja ketä vastaan. Esimerkiksi venäläiset rynnäkkökoneet olivat pitkään käytännössä kyvyttömiä puolustamaan itseään, parannusta on tullut vasta Su-34:n, Su-30:n ja Su-35:n käyttöönoton myötä. Myöskään hyökkääjän tilannekuva ei olisi ollut mitenkään hyvä kaluston (tutkavalvontalentokoneet, datalinkit) ja organisaatioiden rajoitteista johtuen (mm. armeijan ilmailu) joskus 15 vuotta sitten. MiG-21 olisi uskoakseni ollut kohtalainen konetyyppi länsimaisen pilotin ohjastamana, koska eihän se siellä taivaalla olisi yksin ollut, vaan apuna olisi ollut Hornetit ja vielä MiGiä heikommat Hawkit. MiG-21:llä olisi ollut apuna taistelunjohtajan tuki ja vihollista parempi tilannekuva. Paikallisen ylivoiman turvin hyökättäessä olisi ilmavoittojen ja tappioiden suhde jäänyt hyvinkin siedettäväksi.
Myöskään tutkimus ei tue väitettä MiG-21:n tehottomuudesta venäläisten 1980-luvulla kehittämiä hävittäjiä vastaan. Puoliaktiiviseen tutkahakeutumiseen pohjaavat ilmataisteluohjukset ovat historiallisten näyttöjen valossa melko tehottomia, etenkin venäläisohjukset. Montako pudotusta R-27:llä on tehty? Ei hirmu monta, vaikka Eritrean ja Etiopian välillä niitä ammuskeltiinkin. Hyviä näyttöjä BVR-ohjuksista saatiin vasta Persianlahdella, silloinkin amerikkalaisista ohjuksista.
Esimerkiksi amerikkalaiset kokeilivat joskus, miten F-5 pärjää isoja ilmaherruushävittäjiä vastaan. Ei MiG-21 olisi tuon perusteella ollut mikään teuraslammas edes vihollisen ilmaherruushävittäjiä vastaan. Omissa silmissäni MiG-29 ja Su-27 nimittäin ovat Tomcatia ja Eaglea heikompia...
The F-5 was also adopted as an opposing forces (OPFOR) "aggressor" for dissimilar training role because of its small size and performance similarities to the Soviet MiG-21. In realistic trials at Nellis AFB in 1977, the F-14 reportedly scored slightly better than a 2:1 kill ratio against the simpler F-5, while the F-15 scored slightly less.[64][65][66][67] There is some contradiction of these reports, another source reports that "For the first three weeks of the test, the F-14's and F-15's were hopelessly outclassed and demoralized"; after adapting to qualities of the F-5 and implementing rule changes to artificially favor long range radar-guided missiles, "the F-14's did slightly better than breaking even with the F-5's in non-1 v 1 engagements; the F-15's got almost 2:1".[68] A 2012 Discovery Channel documentary Great Planes reported that in USAF exercises, F-5 aggressor aircraft were competitive enough with more modern and expensive fighters to only be at small disadvantage in Within Visual Range (WVR) combat.[69]
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5#United_States
Nykypäivän tilanne on toki monella tapaa erilainen. Siirtyminen puhtaista rynnäkkökoneista monitoimihävittäjiin tekee kaikista maaleista kykeneviä vähintään tehokkaaseen itsepuolustukseen, ja R-77:n sekä Amraamin kaltaiset ohjukset tarjoavat monimaalitorjuntakyvyn. Paremmat tutkat ja ohjaamojen esitysjärjestelmät sekä datalinkkien kehitys ovat parantaneet tilannekuvaa. Lisäksi ilmatorjuntaohjusten kehitys on muuttanut ilmasodankäynnin toimintaympäristöä. En näe MiG-21:llä tai Hawkilla järin paljon käyttöarvoa tänä päivänä. Se on omimmillaan lähinnä vihollisen vanhinta ja heikointa kalustoa vastaan. Uuden kaluston kanssa jos joutuu vastakkain, niin se on morjes.
Su-22M4 oli enemmän kuvitteellinen esimerkki siitä, mitä kivaa Itä-Saksan varastoista löytyi. Se ei välttämättä olisi kaiken kaikkiaan ollut järkevä hankinta, vaan siinä rajamailla. Konetyyppi on ainakin raskas painonsa perusteella, vielä Hornetiakin raskaampi, minkä lisäksi se voi muuttuvasiipisenä olla jokseenkin huoltointensiivinen.
Tämä olisi varmaan ollutkin järkevää. Vispiläkiimaa poteva Hägglund vaan ei ollut vielä puikoissa, joten ilmeisesti PV ei vain nähnyt tarvetta koptereille sen enempää kuin niitä jo oli. Pelastuskopteritoiminta oli jo tuolloin RVL:n vastuulla ja se hankkinut juuri hyvin kurantit Super Pumat - joita tarvittiinkin tositoimissa surullisissa merkeissä syksyllä -94. Silloin aikansa huipputekniikkaa edustaneet Pumat pelastivat noin sata henkeä Itämerestä. Temppu ei välttämättä olisi onnistunut mm. pimeänäkölaitteiden puutteesta kärsivällä Mi-8:lla, vaikka se onkin ihan pätevä morttirahtari.
Tuo on tavallaan harmillista. Olisihan se nyt pitänyt nähdä, että kalusto on tulossa käyttöikänsä päähän, ja ajoissa varautumalla olisi voitu saavuttaa säästöä. Tosin en nyt mene vannomaan, missä määrin sakut (Luftwaffe) itse käyttivät koptereita. Ehkä niitä ei ollut heti saatavilla, ainakaan uudemmasta päästä, ja sitten olikin jo Hornet-hankinnat täysillä päällä...?