Diskussion om kriget i Ukraina, med deltagare - Discussion on war in Ukraine, with participant

Glad you are still well.

Aim for tracks, fuck off and ask the artillery to please send some hate on top of it, if you have the possibility.

This point left me thinking. I hope you can answer some of these questions, even if just vaguely. How difficult is it to aim at and actually hit the tracks? Do you need to get very close before it is worthwhile to let off a shot, or is it possible to hit from a more typical distance? Is it better to shoot from straight aside or closer to front/back direction if you want to damage the track?

Fare well and stay warm!
 
Glad you are still well.



This point left me thinking. I hope you can answer some of these questions, even if just vaguely. How difficult is it to aim at and actually hit the tracks? Do you need to get very close before it is worthwhile to let off a shot, or is it possible to hit from a more typical distance? Is it better to shoot from straight aside or closer to front/back direction if you want to damage the track?

Fare well and stay warm!

Well of course, it all depends on the situation. In most cases its best to just aim center mass so that you at least hit something. But if one happens to be in a position where a choice can be made - the tracks are of course usaully the most volnurable part of the tank.
 
How about sniper activity?
Is the enemy sloppy enough not to take cover when there is sufficient distance and yet still create shooting opportunity.

Can person targets be seen at motivational (kill)range in daylight.

If plug is hit, what and how quick are russ counter measures in such a case.
 
How about sniper activity?
Is the enemy sloppy enough not to take cover when there is sufficient distance and yet still create shooting opportunity.

Can person targets be seen at motivational (kill)range in daylight.

If plug is hit, what and how quick are russ counter measures in such a case.

Cant really say exactly, as with everything, it depends. As you'd expect. At night though, with good NV or even thermals for your rifle, you can do really ugly things here, thats for sure.

One thing I can say though, is that people have to much fear of snipers. Wherever you go, people will see possible sniper hideouts, and then pinn themselves down because of it. Same thing goes with most things - "the artillery can shell us here, we have to look for cover", "tanks can come in by that road", "the enemy can outflank us from that side" or whatever. People need to relax and not make up threats where there arent any.
 
One thing I can say though, is that people have to much fear of snipers. Wherever you go, people will see possible sniper hideouts, and then pinn themselves down because of it.

I assume from what you are telling that sniper activity is not that dense down there. If so, and by people you mean local soldiers, then the legendary winter war myth of cuckoos (käki), snipers everywhere, is still live and kicking. Some things just won't change. :cool:

Ok, so night is the time but as we all know use of NV limits the range dangerously and if the enemy has thermo when sniper is stalking at NV distances rather 300- than 500+, he is fucked.

What about the mines. Are they widely used. Anti-personnel mines, how beneficial are they?
 
I assume from what you are telling that sniper activity is not that dense down there. If so, and by people you mean local soldiers, then the legendary winter war myth of cuckoos (käki), snipers everywhere, is still live and kicking. Some things just won't change. :cool:

Ok, so night is the time but as we all know use of NV limits the range dangerously and if the enemy has thermo when sniper is stalking at NV distances rather 300- than 500+, he is fucked.

What about the mines. Are they widely used. Anti-personnel mines, how beneficial are they?

Well, there are snipers (or rather, people taking shots from distant hiding spots) of course, but some people get paranoid about it. Thats extremly contraproductive, to say the least.

Well, one must think if youre fucked - youre fucked. In the meantime, one works as best he can.

Mines are a big danger around here, both AP and AT. Weve had several dead and wounded because of them. Not seldomly, you find yourself walking in the field or on the road rather in the treelines inbetween because of the minedanger. Same thing there though, one must take note that they exist, but you cant concentrate all your mind on them and get paranoid.
 
Do you use any ceramic armour? Do you have orders to keep phones offline when in frontline due to risk of electronic monitoring?

I expect you get busy soon as Russia wants to get rid of buffer zone you created before the "cease-fire".
 
Do you use any ceramic armour?

Yes. Most of us at least.

Do you have orders to keep phones offline when in frontline due to risk of electronic monitoring?

Often. Phones are usually only used in emergency.

I expect you get busy soon as Russia wants to get rid of buffer zone you created before the "cease-fire".

Well, the russians actually took much of it back this last week.. and we did get busy during that.
 
Man kan alltid hoppas att det får någon att tänka, men det är nog att glömma.
Principerna hur man använder artilleri i Finland har nog utvecklats från att jag fick min värnpliktsutbildning, o även under tiden jag var i stridstrupper samt numera. Borde vara bättre numera.
 
på tuben har man sett lätta grävda värn men inte fältvärn (grävda ner, skyddat med stockar o stenar på dem) eller fasta värn (armerad betong). Ändå har man suttit på samma ställe i veckor eller månader.

Om man ska sitta i samma värn i veckor eller månader, varför gör man inte fältvärn o fasta värn?
 
Osallistukaa tähän varojenkeräykseen Caroluksen ja muiden vapaahtoisten hyväksi.
Tämän linkin Carolus itse antoi mulle, joten rahat menevät oikeaan paikkaan.

http://www.gofundme.com/l0ta0k?fb_a...36&fb_action_types=og.shares&fb_ref=fb_d_m_i3
Kauhuskenaario: Jos tulevaisuudessa kävisikin niin, että venäjä miehittää Ukrainan, Baltian ja sitten Suomen. Siinä vaiheessa alkaa tutkimukset vallotetuissa maissa toimivista vastarinta/terroristi ryhmittymistä ja ketkä heitä ovat tukeneet rahallisesti tai muuten....
Alkaako junat kolkuttaa taas Siperiaan päin.....Eli n. sanottu Puhdistus.
Tämä nyt oli kaukaa ja hyvin epätodennäköinen kehtyssuuta mutta nykyaikana kannattaa ottaa kaikkimadollisuudet huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
Kauhuskenaario: Jos tulevaisuudessa kävisikin niin, että venäjä miehittää Ukrainan, Baltian ja sitten Suomen. Siinä vaiheessa alkaa tutkimukset vallotetuissa maissa toimivista vastarinta/terroristi ryhmittymistä ja ketkä heitä ovat tukeneet rahallisesti tai muuten....
Alkaako junat kolkuttaa taas Siperiaan päin.....Eli n. sanottu Puhdistus.
Tämä nyt oli kaukaa ja hyvin epätodennäköinen kehtyssuuta mutta nykyaikana kannattaa ottaa kaikkimadollisuudet huomioon.

Siitä huolimatta Ukrainaan pitäisi nopeasti toimittaa uudenaikaista panssaohjuksia ilmatujuntaoujuksia,, Länsimaisia koukuttajia ynnä muuta materiaaa,VARUSTEIRA SUUDERMMÄÄRÄT MUONAA JARAIKASTAJUOMVETTA
Englanniksi tai ruotsiksi, kiitos.

-setämies-
 
Kauhuskenaario: Jos tulevaisuudessa kävisikin niin, että venäjä miehittää Ukrainan, Baltian ja sitten Suomen. Siinä vaiheessa alkaa tutkimukset vallotetuissa maissa toimivista vastarinta/terroristi ryhmittymistä ja ketkä heitä ovat tukeneet rahallisesti tai muuten....
Alkaako junat kolkuttaa taas Siperiaan päin.....Eli n. sanottu Puhdistus.
Tämä nyt oli kaukaa ja hyvin epätodennäköinen kehtyssuuta mutta nykyaikana kannattaa ottaa kaikkimadollisuudet huomioon.

Siitä huolimatta Ukrainaan pitäisi nopeasti toimittaa uudenaikaista panssaohjuksia ilmatujuntaoujuksia,, Länsimaisia koukuttajia ynnä muuta materiaaa,VARUSTEIRA SUUDERMMÄÄRÄT MUONAA JARAIKASTAJUOMVETTA

Super man, ska man tänka litet någare innan han postar. Personligen ser jag av mig själv, när det finns en massa tyrckfel och annat likadant i texten, att nu måst jag hålla käften... :cool:
 
Kauhuskenaario: Jos tulevaisuudessa kävisikin niin, että venäjä miehittää Ukrainan, Baltian ja sitten Suomen. Siinä vaiheessa alkaa tutkimukset vallotetuissa maissa toimivista vastarinta/terroristi ryhmittymistä ja ketkä heitä ovat tukeneet rahallisesti tai muuten....
Alkaako junat kolkuttaa taas Siperiaan päin.....Eli n. sanottu Puhdistus.
Tämä nyt oli kaukaa ja hyvin epätodennäköinen kehtyssuuta mutta nykyaikana kannattaa ottaa kaikkimadollisuudet huomioon.
At that point most of us would be already either dead, POW or abroad so I doubt that it would matter much.
 
At that point most of us would be already either dead, POW or abroad so I doubt that it would matter much.

Amen to that. We will definately have the opportunity to fall with boots on before FSB will become so omnipotent on Finland that it can start digging into small donations.

That is actually a strangely satisfying thought.
 
på tuben har man sett lätta grävda värn men inte fältvärn (grävda ner, skyddat med stockar o stenar på dem) eller fasta värn (armerad betong). Ändå har man suttit på samma ställe i veckor eller månader.

Om man ska sitta i samma värn i veckor eller månader, varför gör man inte fältvärn o fasta värn?


Det jag tror främst är bristande ledarskap, eller helt frånvarande sådana gånger. I ett postsovjetiskt samhälle som Ukraina saknar många människor helt förmåga till egna initiativ. Exempelvis kan säkert någon chef ha sagt "vi gräver ner oss", varefter man gör det lite tafatt och sedan inget mer. Det Ukrainarna främst saknar är inte vapen eller motivation (patriotism) så, utan det är ledarskap och initiativförmåga, iallafall enligt min uppfattning.

MLRS... Azov egen eller någon annan brigad?

Det ska vara från förra veckoslutets strider i Shyrokyne. Inte omöjligt att det var eldledare från Azov som riktade in artilleriet här, men raketerna i sig tillhör armén eller motsvarande. Azovs egna artilleri består främst av tunga och lätta kastare, samt en del faltkanoner av äldre modell (efter vad jag vet).

Kauhuskenaario: Jos tulevaisuudessa kävisikin niin, että venäjä miehittää Ukrainan, Baltian ja sitten Suomen. Siinä vaiheessa alkaa tutkimukset vallotetuissa maissa toimivista vastarinta/terroristi ryhmittymistä ja ketkä heitä ovat tukeneet rahallisesti tai muuten....
Alkaako junat kolkuttaa taas Siperiaan päin.....Eli n. sanottu Puhdistus.
Tämä nyt oli kaukaa ja hyvin epätodennäköinen kehtyssuuta mutta nykyaikana kannattaa ottaa kaikkimadollisuudet huomioon.

Siitä huolimatta Ukrainaan pitäisi nopeasti toimittaa uudenaikaista panssaohjuksia ilmatujuntaoujuksia,, Länsimaisia koukuttajia ynnä muuta materiaaa,VARUSTEIRA SUUDERMMÄÄRÄT MUONAA JARAIKASTAJUOMVETTA

Well, yes, but I dont think the way there would be a walk in the park for him either.

As said above though, I think the most important thing Ukraine needs is not weapons. Theyve got plenty of them, actually. What they need is intructors and leadership.
 
Exempelvis kan säkert någon chef ha sagt "vi gräver ner oss", varefter man gör det lite tafatt och sedan inget mer. Det Ukrainarna främst saknar är inte vapen eller motivation (patriotism) så, utan det är ledarskap och initiativförmåga, iallafall enligt min uppfattning.

Det där låter som ätka stereotypisk slavisk mentalitet, men alltid finns det ju en gnutta (eller två) sanning bakom allt sådant. Jag skulle tro att då det verkligen handlar om liv och död så skulle man lite skärpa sig, men det där låter nästan som något ur beväringstjänstens sista dagar ute i skogen när folk inte riktigt orkar stressa mera. Snart ska man ju hem i varje fall, så kanske man lite petar med spaden och sen lägger man sig och röker i sin lilla sandlåda.
Men vad vet jag nu egentligen, låter lite dumt att såhär "kritisera" utan någon riktig erfarenhet. Nog skulle jag ändå vilja tro att sådana här omständigheter skulle sätta lite fart på också annors lite tafatta gossar. Initiativförmåga kan nästan vara mer värt än vapen, synd att det är just dessa egenskaper som ukrainarna har problem med, men lyckan är ju att likadant är det på andra sidan linjerna!
 
Det där låter som ätka stereotypisk slavisk mentalitet, men alltid finns det ju en gnutta (eller två) sanning bakom allt sådant. Jag skulle tro att då det verkligen handlar om liv och död så skulle man lite skärpa sig, men det där låter nästan som något ur beväringstjänstens sista dagar ute i skogen när folk inte riktigt orkar stressa mera. Snart ska man ju hem i varje fall, så kanske man lite petar med spaden och sen lägger man sig och röker i sin lilla sandlåda.
Men vad vet jag nu egentligen, låter lite dumt att såhär "kritisera" utan någon riktig erfarenhet. Nog skulle jag ändå vilja tro att sådana här omständigheter skulle sätta lite fart på också annors lite tafatta gossar. Initiativförmåga kan nästan vara mer värt än vapen, synd att det är just dessa egenskaper som ukrainarna har problem med, men lyckan är ju att likadant är det på andra sidan linjerna!

x-antal år under Sovjetiskt styre har förstört dem för en överskådlig framtid. Tyvärr. Många man talar med här, de lite mer företagssamma individerna är av samma åsikt. Någon sade att "Sovjet fostrat oss till ett land av tjuvar". Jag har stött på fyllon vid fronten som inte ens vet vilken oblast de är i. Före lunch. Det är tragiskt.
 
Back
Top