Vapaita talonpoikia nuokin, mutta niille (oletettu) sukuyhteys on kova juttu. Ja minun puolestani olkoon, ei se multa ole pois. Tosin joskus brassailen kännipäissäni suvun kantaisällä, joka sukutarinan mukaan karkotettiin laumasta pidettyään liian tiheään banaanitaukoja.Euroopassa on aika kova kun voi jäljittää sukunsa vapaisiin talonpoikiin, Suomessa se on joillekin häpeä kun historian tietämys on olematon.
Omassa suvussani pystyy valitsemaan onko kantaisä hollantilainen aatelinen ja Kannaksen talonpoika. Riippuu siitä, haluaako tulkita sukunimen tarkoittavan tehtävää vai paikannimeä. Molempia tulkintoja suvun piiristä löytyy. DNA-testi toisi mielestäni tuohon aivan turhaa eksaktiutta.
Eikä tarkoitus ole irviä tai pilkata sukututkimusta kirkonkirjojen tai DNA-testien avulla. Päinvastoin mielestäni on hyvä, jos ihminen on kiinnostunut juuristaan. Lähinnä olen sisäisesti huvittunut, jos joku oikeasti leijuu jollain 1600-luvun aatelissukulaisellaan (kuten Paavo Lipposella oli aikoinaan vähän aistittavissa), koska sopivia linjoja seuraamalla niitä sukulaisia löytyy itse kenellekin.