Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sotilaalliselta voimaltaan Venäjä on maailman toiseksi suurin. Se on asevoimiltaan vahvempi kuin Kiina, Intia tai Englanti. Venäjän neljästä armeijakunnasta kolme on kohdennettu Eurooppaan ja yksi Aasiaan.
Sakari Puistolta lainaan tätä kohtaa erityisesti.
Kiina on oikeasti sarjavalmistusta tuottava teollisuusmaa ja maailman tehdas verrattuna Venäjään, joka on kaasun ja öljyn tuottaja. Kiinalla on kenties planeetan suurin teollinen kapasiteetti. Länsimaat ovat johdossa korkean teknologian innovaatioissa, Kiina tulee kopioimalla perässä. Kuvitellaan tilanne, että Kiina päättää kiihdyttää asevarustelun täysille. Pärjääkö Venäjän tehtaat Kiinalle.
Jos Venäjä olisi oikeasti teollisuusmaa se olisi tähän mennessä jo poistanut Neuvostoliitossa suunnitellun kaluston käytöstä ja korvannut ne venäläisellä suunnittelulla.
Venäjällä on selviä vaikeuksia silloin, kun pitäisi suoltaa koko ajan uutta. Venäjä suoltaa vanhoilla piirustuksilla vanhaa kalustoa. Itämerellä ei lennä T-50 vaan SU-27 ja Mig-29. Ukrainassa ei jyrää T-14 armata vaan T-72. Venäjä ei laske vesille massamittaisesti uusia laivoja vaan harvakseltaan rannikkopuolustukseen luokiteltavia pieniä laivoja. Jostain syystä Venäjä varusteli ensiksi Kaspianmeren laivaston, ettei se varustellut Itämeren laivastoa tai Pohjoista laivastoa tai Tyynenmeren laivastoa.
Venäjän doktriinikin on tainnut muuttua köyhän miehen doktriiniksi.
Puiston jutusta napattiin jostain kaikiile tuntemattomasta syystä Kiina tähän Suomen eduskuntavaaleihin kummittelemaan. Mitä hiton merkitystä meille on sillä, mitä Kiinalla on ja mitä Venäjällä on suhteessa toisiinsa? Pointti oli kai se, että Venäjällä on tarpeeksi meille.
Suomalainen lukutaito on sitä, että luetaan 500-sivuinen romaani, josta ei käsitetä mitään mutta sitten puristetaan nyrkkiä taskussa, jos sivulla 236 lossi lähti salmen yli väärään aikaan sunnuntaina.
Teutaroin eilen vaalikoneen kanssa. Olin lentää perseelleni, kun ykkösehdokkaana esittäytyi RKPn miesehdokas.....tutustuttuani tarkemmin ehdokkaaseen niin aivan oikein, äänestäisin, jos olisi maakuntamme listoilla.
Mutta ensin on kansan vaadittava nykyiset päättäjät pihalle parlamentista, se on mahdollista, jos halua vaan löytyy. Tämä tulee tapahtumaan jokatapauksessa EU:n hajotessa ja isänmaan kriisiytyessä kestämättömään tilaan.
RKP on pelkkä NATO-optiohaukka, joka "vaatii NATO-selvitystä", aivan kuten Kokoomuskin, jos virallisia vaaliohjelmia vertailee. Molemmat puolueet ovat jättäneet itselleen takinkääntövaran, sikäli kun minä osaan tulkita. En näe RKP:ssä uskottavaa selkeää NATO-myönteisyyttä... Vai voitko perustella mitkä seikat tekevät RKP:stä uskottavasti NATO-myönteisen puolueen? Ajattele, että olen poliittinen keltanokka ja nihilismistä noussut äänestäjä.Minä äänestän näissä vaaleissa RKP:tä, ensi kertaa elämässäni. Nato-kannan selkeys on ratkaiseva, kun ei susikaan pysty äänestämään Kokoomusta. Talouspoliittisesti kummatkin puolueet ovat anti-keynesiläisyydessään yhtä pihalla, mutta nämä vaalit eivät ole tai niiden ei pitäisi olla ensisijaisesti talousvaalit vaan turvallisuuspolitiikkavaalit. Keskustan tuleva menestys pelottaakin tässä mielessä aika paljon - kunpa Sipilä ei olisi täysin puolueensa vanhan kaartin pyöriteltävissä.
RKP on pelkkä NATO-optiohaukka, joka "vaatii NATO-selvitystä", aivan kuten Kokoomuskin, jos virallisia vaaliohjelmia vertailee. Molemmat puolueet ovat jättäneet itselleen takinkääntövaran, sikäli kun minä osaan tulkita.