Vahvensin. Minustakin se on idealistinen näkökulma, se voi olla naivistinenkin jopa. Mutta perhana vieköön, se saattaa olla parasta, mitä oikeasti, siis oikeasti reality-maailmassa, on tällä haavaa edes tarjolla?????????
Minä olen tullut tutuksi Epäilevänä Tuomaana. Epäilen herrojen puheita ja tohinoita melkein aina. Yleensä vähän aina. Minä olen pitkään aistinut, että aito Nato-ovi on kiinni, syystä tai toisesta tai monista. Mitä silloin jää jäljelle, jos ajatellaan silkkaa sotilaallista suorituskykyä? Sanokaa veljet. Se on luotava ja maksettava itse ja kopeloitava yhteistyökuvioita niin paljon kuin suinkin irtoaa. Ja pysyttävä EU-rintamassa ja toivottava, ettei se höskä mene nurin kuin ylilastiin pakattu riisikuorma.
Olen epäillyt sitäkin, että ne, jotka eniten huutavat Naton puoleen, ovat niitä, jotka ovat haluttomimpia kustantamaan suorituskykyjä. Viittaan tällä Kokoomukseen ja RKPseen. Koska veroinahan se kerätään ja ideologinen marenki on kuitenkin näillä ollut se, ettei verorasitus saa muuttua. Ja höläyttihän yksi KOK-hemmo jo aikoja sitten, kuinka Nato-liiton avulla voidaan raapia puolustusmenoista miinusta.....Sasihan tämä taisi olla. Tähän liittyy vielä eräs toinenkin asia, jota en viitsi ryhtyä lotvehtimaan.
Joskus on tyydyttävä toiseksi tai kolmanneksi parhaaseen vaihtoehtoon.