Eduskuntavaalit 2015

Ihan sama. Kyllä tätä on kaluttu. Mutta polariteettiongelmat tulee ratkaista ennen kuin ongelmia lisätään suunnittelemattomasti teorioiden pohjalta. Otin koulutuspolitiikan esiin vain siksi, että eläkeiän nostaminen oli helppo ratkaisu mutta työuria voi pidentää monin keinoin - tehokkaimmin ja tuottavimmin alkupäästä. Ei menisi henkiltyövuosia miljoonia hukkaan, kuten nyt ja sosiaalimenot pienenisivät. Sitä ennen opetusministerin salkusta pitäisi tehdä himoittu salkku. Sitähän se ei ole. Sinne riittää aina joku heittopussi, joka keskittyy siirtelemään koulutusyksiköitä omaan vaalipiiriinsä tai jotain muuta älykästä.

Se on strateginen virhe numero yksi, jos Sun Zun oppeja miettii.
 
11110578_10205291565002073_576542468590852197_n.jpg
 
En usko. Laaja-alaisempi tyhmyys. Onhan nytkin ehdoteltu, että pitää kouluttaa kaikki ohjelmointiin. Sitten syntyy Rovioita kansakunnan sammoksi nips naps. Eivätkä nämä puhujat olleet vasemmistolaisia.

Pitäisikö kansanedustaehdokkailta vaatia joku älykkyystesti? Alkaa turhauttaa, jos joku TV-kuuluttaja, hiihtäjä tai missi johtaa jotain tärkeää toimialaa, jonka varassa on koko maan tulevaisuus. Kuka nyt kulloinkin sattuu olemaan "vuorossa". Onhan meillä ammattilaisiakin politiikassa.

Se on vain silleen että oikeasti älykkäät (siis puhutaan Mensa-luokan älyköistä) ihmiset eivät vaivaudu hakeutumaan politiikkaan. Heitä se turhauttaa eikä se ole heidän mielenkiintonsa. Plus, voidaan myös todeta, että tietyllä tapaa älyköt ja vaikutusvaltaiset ihmiset kykenevät vaikuttamaan paremmin vallankahvan ulkopuolelta.
Olisi kyllä parempi, jos edustajajoukosta löytyisi vähemmän lakimiehiä ja enemmän oikeita ekonomisteja, tiedemiehiä ja oikeasti luovia ihmisiä, eikä oman napansa ympärille keskittyneitä urpoja, joiden ensimmäinen ajatus päätöstä tehdessä on että "Mitä kansa ajattelee minusta?"
Hitto, moni ihan oikeasti pätevistä koomikoista ja talkshow-tähdistä (Stephen Fry, Jimmy Carr, Jon Stewart, John Oliver, Bill Maher) kykenisi pärjäämään politiikassa paremmin, sillä he ovat oppineet kyvyn väitellä aiheista ja keskustella sivistyneesti ja rakentavasti - jotakin, mikä teppo perusjuntti ei ole oppinut. Politiikkaan ei tarvitse tiedemiestä, joka osaa fysiikan lait ulkoa, vaan sellaisen ihmisen, joka osaa kuunnella ja kerätä todistusaineistoa, ja joka kykenee sen kerätyn datan perusteella tekemään päätöksensä.

... tuli nyt laimeasti avauduttua. On jo pidemmän aikaan ottanut päähän maailman poliitikot.

siinä esimerkki senaattorista, kelle voisi pistää kuulan otsaan
 

Minulla on kyllä Erkki Tuomiojaan oikein ristiriitainen suhde. Välillä lennän katosta läpi kiukusta (NATO-jarruttelu) ja välillä objektiivisesti huomaan hänen raudankovan osaamisensa monissa asioissa.

Ensimmäinen kysymys (Talvitien lukema) oli hyvin valmisteltu, tosin aika laaja. Tuomioja vastasi erinomaisesti ja muisti kysymyksen kaikki kohdat. Nainen siinä vasemmalla on Marjatta Rasi, joka toimi pitkään ulkoministeriössä. Hän enää referoi Tuomiojaa. Packalen keskittyi ensisijaisesti puolustelemaan itseään eikä vastannut kysymykseen ja Lehtomäki teki ihan samoin. Oli muuten erittäin mielenkiintoinen tuo Tuomiojan kertoma, että saamme Moskovan ja Kiovan lähetystöistä oikeaa tietoa mutta että EU:sta tulevaan ei olla niin tyytyväisiä. Viittasiko Alafuzoffiin?

Sitten kun yleisökysymykset alkavat, komedia alkaa. Yleisön joukossa on väkeä, joka luulee, että Pariisin rauhansopimus on voimassa. Tulee kysymys, onko jokin kansainvälinen sopimuseste harjoitella Lapissa 115 lentokoneella. Tuomioja vastaa kysymykseen: "Ei ole." Arhinmäki ei vastaa kysymyksiin vaan politikoi ja Lehtomäellä ei ole siellä kalkkunapäässä edes tietoa, millaisia sopimuksia on olemassa ja taas tulee joku keskustanaisille niin ominainen mantra. Haavistokin ottaa välillä kantaa siihen ja tähän.

Paneelissa käy selkeästi ilmi, että Erkki Tuomioja on ammattilainen. Erinomainen suoritus. Muut ovat diletantteja. Uskon, että Niinistön ja Tuomiojan yhteistyöstä on saatu paljon irti.
 
Minulla on kyllä Erkki Tuomiojaan oikein ristiriitainen suhde. Välillä lennän katosta läpi kiukusta (NATO-jarruttelu) ja välillä objektiivisesti huomaan hänen raudankovan osaamisensa monissa asioissa.

Ensimmäinen kysymys (Talvitien lukema) oli hyvin valmisteltu, tosin aika laaja. Tuomioja vastasi erinomaisesti ja muisti kysymyksen kaikki kohdat. Nainen siinä vasemmalla on Marjatta Rasi, joka toimi pitkään ulkoministeriössä. Hän enää referoi Tuomiojaa. Packalen keskittyi ensisijaisesti puolustelemaan itseään eikä vastannut kysymykseen ja Lehtomäki teki ihan samoin. Oli muuten erittäin mielenkiintoinen tuo Tuomiojan kertoma, että saamme Moskovan ja Kiovan lähetystöistä oikeaa tietoa mutta että EU:sta tulevaan ei olla niin tyytyväisiä. Viittasiko Alafuzoffiin?

Sitten kun yleisökysymykset alkavat, komedia alkaa. Yleisön joukossa on väkeä, joka luulee, että Pariisin rauhansopimus on voimassa. Tulee kysymys, onko jokin kansainvälinen sopimuseste harjoitella Lapissa 115 lentokoneella. Tuomioja vastaa kysymykseen: "Ei ole." Arhinmäki ei vastaa kysymyksiin vaan politikoi ja Lehtomäellä ei ole siellä kalkkunapäässä edes tietoa, millaisia sopimuksia on olemassa ja taas tulee joku keskustanaisille niin ominainen mantra. Haavistokin ottaa välillä kantaa siihen ja tähän.

Paneelissa käy selkeästi ilmi, että Erkki Tuomioja on ammattilainen. Erinomainen suoritus. Muut ovat diletantteja. Uskon, että Niinistön ja Tuomiojan yhteistyöstä on saatu paljon irti.

Hyvä yhteenveto, Tuomioja ei ainakaan enään ole heidän näpeissään joten mitään kovin vakavaa ei ole nuorenakaan tehnyt..
 
Hyvä yhteenveto, Tuomioja ei ainakaan enään ole heidän näpeissään joten mitään kovin vakavaa ei ole nuorenakaan tehnyt..

Oikeita idealisteja on varmaan hankala todella värvätä, koska heillä on se maailmaa parantava käsitys ja haave oikeudenmukaisuudesta. Tuomioja inhoaa suurvaltavääryyttä kaikkialla. Nuorelle vihaiselle miehelle sitä oli vain lännessä. Nyt hän on vanha kokenut harmaapää.
 
Minulla on kyllä Erkki Tuomiojaan oikein ristiriitainen suhde. Välillä lennän katosta läpi kiukusta (NATO-jarruttelu) ja välillä objektiivisesti huomaan hänen raudankovan osaamisensa monissa asioissa.

Ensimmäinen kysymys (Talvitien lukema) oli hyvin valmisteltu, tosin aika laaja. Tuomioja vastasi erinomaisesti ja muisti kysymyksen kaikki kohdat. Nainen siinä vasemmalla on Marjatta Rasi, joka toimi pitkään ulkoministeriössä. Hän enää referoi Tuomiojaa. Packalen keskittyi ensisijaisesti puolustelemaan itseään eikä vastannut kysymykseen ja Lehtomäki teki ihan samoin. Oli muuten erittäin mielenkiintoinen tuo Tuomiojan kertoma, että saamme Moskovan ja Kiovan lähetystöistä oikeaa tietoa mutta että EU:sta tulevaan ei olla niin tyytyväisiä. Viittasiko Alafuzoffiin?

Sitten kun yleisökysymykset alkavat, komedia alkaa. Yleisön joukossa on väkeä, joka luulee, että Pariisin rauhansopimus on voimassa. Tulee kysymys, onko jokin kansainvälinen sopimuseste harjoitella Lapissa 115 lentokoneella. Tuomioja vastaa kysymykseen: "Ei ole." Arhinmäki ei vastaa kysymyksiin vaan politikoi ja Lehtomäellä ei ole siellä kalkkunapäässä edes tietoa, millaisia sopimuksia on olemassa ja taas tulee joku keskustanaisille niin ominainen mantra. Haavistokin ottaa välillä kantaa siihen ja tähän.

Paneelissa käy selkeästi ilmi, että Erkki Tuomioja on ammattilainen. Erinomainen suoritus. Muut ovat diletantteja. Uskon, että Niinistön ja Tuomiojan yhteistyöstä on saatu paljon irti.

Samat sanat, sitä ei voi kiistää etteikö Tuomioja ole asiansa osaava ammattilainen ja todella perehtynyt hyvin moniin asioihin - mutta sitten siellä toisessa vaakakupissa on se idealismi ja ideologia ja haluttomuus päästää irti tietyistä päähänpinttymistään (liittyvät edellisiin) ja tästä johtuu sitten se ehdottoman tiukka kanta NATO:on kanta josta ei voi lipsua ja jota ei voi missään nimessä päivittää tähän päivään. Se imperialismin vastustaminen viimeiseen saakka...

On myös tunnustettava, että toisinaan Tuomiojan piilottelematon arroganttius suorastaan ihastuttaa ja saa minut hymyilemään - ja on muistettava se, että etenkin Ukrainan kriisin ja sodan alkuvaiheissa Tuomioja oli mielestäni ehdottomasti mies paikallaan ja hän pysyi kylmän rauhallisena ja kiihkottomana hyväksymättä Moskovan toimia (ja merkittävänä pidin sitä, että hän kävi Kiovan vierailulla Maidanilla muistamassa uhreja - olisiko Väyrynen tehnyt saman?) Mutta kriisin ja sodan pitkittyessä Tuomiojan kommentointi etenkin Venäjään liittyen on muuttunut liennyttäväksi ja tätä taasen en kovinkaan hyvällä katso - hän on antanut vähintäänkin ammuksia Moskovan käsiin (jollei jopa aseita).

Tuomioja on kieltämättä hyvin ristiriitainen hahmo niin hyvässä kuin pahassa ja ehkäpä hänen aikansa päivänpolitiikassa on jo ohi - kirjoituspuuhat kutsukoot häntä, sillä saralla hänellä on minusta kuitenkin annettavaa - havaintoja on varmasti kertynyt runsaasti vuosikymmenten varrella (mutta on kenties turha odottaa kovinkaan itsekriittistä ja suomivaa tekstiä, näin veikkaan ma).

vlad.
 
Tuomiojassa on omat ongelmansa, mutta ei Tuomioja sentään Väyrysen tasolla ole.
 
Tuomiojassa on omat ongelmansa, mutta ei Tuomioja sentään Väyrysen tasolla ole.

Jeps. Oli tulevien vaalien tulos mikä tahansa, niin jos on pakko valita, niin näkisin mieluummin ET:n jatkavan ulkoministerinä. Jos olisi siis vaarana, että Väyrynen kärkkyisi pestiä. Tuomioja sentään aina silloin tällöin muistaa haukkua venäläisetkin. Paavohan ei tätä tekisi, kun on mielistely ja rähmälläänolo niin hyvin selkäytimessä.
 
Jeps. Oli tulevien vaalien tulos mikä tahansa, niin jos on pakko valita, niin näkisin mieluummin ET:n jatkavan ulkoministerinä.

Ei Eki huonosti ole hommaansa hoitanut, mutta kyllä vastaavaan pystyviä kavereita löytyy muitakin. Pertti Salolainen esimerkiksi. Ja moni muu. Salolaisessa saisi kaupan päällisiksi myönteisen NATO-kannan.
 
Ei Eki huonosti ole hommaansa hoitanut, mutta kyllä vastaavaan pystyviä kavereita löytyy muitakin. Pertti Salolainen esimerkiksi. Ja moni muu. Salolaisessa saisi kaupan päällisiksi myönteisen NATO-kannan.

Juu, joku NATO-myönteinen sopisi mullekin ilman muuta. Tuossa totesinkin, että jos vaihtoehdot olisivat vain ET ja Väyrynen, niin sitten kahdesta huonosta vähemmän huonompi.
 
Aamen. Poliittiset mantrat ja konditionaalipuhe eivät muutu konkretiaksi ilman tervejärkistä valmistelua. Otetaan vaikka tämä "tarvitsemme pian insinöörejä ja teknikoita" ja poliitikko haluaa kirkkain silmin "lisätä maahanmuuttoa" tietämättä, mitä oikeastaan tarkalleen haluaa.

Otetaanpa yksi konkretia, tapausesimerkki, joka antaa suuntaa siihen, mitä ehkä pitää tehdä. Meillä on jatkuvasti 100 000 alle 26-vuotiasta nuorta ilman koulutus- tai työpaikkaa. No miksihän? Esimerkiksi ylioppilaista vain 16-18 prosenttia saa opiskelupaikan korkeakouluissa tai yliopistoissa. Ylioppilas voi hakea ylioppilaskiintiössä ammattikouluun, mutta perusaseteen opiskelijat ovat tietysti ensin. Suositun ammattikorkean sairaanhoitolinjoille voi päästä tuhansista ylioppilashakijoista jopa 400 pääsykokeeseen ja 90 sisään. Loput menköön McDonaldsiin tai työmarkkinatuelle, mikäli onnistuvat saamaan.

Samaan aikaan raahataan filippiiniläisiä ja espanjalaisia sairaanhoitajia maahan ja kielikursseille työntekijäpulan takia. Samaan aikaan kolme suurinta puoluetta ovat päättäneet leikata koulutuksesta vielä vähän lisää.

Me siis kykenemme Keskustan ja Kokoomuksen ja RKP:n poliittisen mantran mukaan tuomaan vaikka 200 000 ghanalaista maahan ja toivomme heistä tulevan meille insinöörejä, teknikoita ja sairaanhoitajia, mutta emme koulutettua sataatuhatta nuortamme hommiin?

Joku talousteoreetikko tilastoja tutkimalla esittää prognoosin, joka ei kohtaa käytäntöä. Mutta se, mitä pitää tehdä, on muuttaa koulutus tulevaan rakenteeseen ja antaa ylioppilaille enemmän mahdollisuuksia opiskella ammattikorkeakouluissa: koulutuspaikat oikeille aloille ja vaikka vähemmän lukioita sitten. Muuten tämä on aivan helkkarin absurdia. 60% ylioppilaista ei pääse mihinkään - joka jessuksen vuosi! Ylioppilaiden välitön pääsy jatko-opintoihin vaikeutuu vuosi vuodelta, millä on seurauksensa myös "työurien pidentymiseen", joka on juuri yksi mantra sekin...

Työperäinen maahanmuutto on muodostunut iskulauseenomaiseksi mantraksi, jota hoetaan virallisena dogmina ilman, että suurin osa on koskaan edes uhrannut ajatustakaan sen tosiasialliselle sisällölle. Koska mitään selkeää ajatusta tai tavoitetta ei ole, niin sitten näitä ulkomaisia huippuosaajia lähdetään haalimaan Afrikan sarvesta ja lähi-idästä, jonka jälkeen ihmetellään suuresti kun maahanmuutolla ei olekaan työperäisyyden kanssa mitään tekemistä. Suut puhuvat yhtä ja kädet tekevät jotain ihan toista.

Suomen korkeakoulujärjestelmän opiskelijavalinnassa ja erityisesti sen joustavuudessa olisi runsaasti viilaamisen varaa. Suomessa lukio on nykyään muodostunut käytännössä peruskoulun vakiojatkeeksi, minkä johdosta yleisen korkekoulukelpoisuuden täyttäviä potentiaalisia opiskelijoita on runsaasti enemmän kuin oppilaitoksissa on aloituspaikkoja. Karu tosiasia on, etteivät kaikki voi olla lääkäreitä, DI:tä tai edes maistereita tai muitakaan herroja, vaan jonkun on tyydyttävä myös narrin virkaan.

Tästä herää voimakas kysymys, että onko ylioppilastutkinto oikeasti niin tarpeellinen, että se kannattaa kouluttaa melkein koko kansalle, vaikka tie ei sen jälkeen korkeakouluopintoihin asti jatkuisikaan? Voisiko kenties ammattiopistotasoinen koulutus riittää useimpien pohjakoulutukseksi ja olisiko sekin järkevämpi suorittaa Saksan mallin mukaisesti firmojen tarjoamana oppisopimuskoulutuksena, joka samalla tarjoaisi nuorelle suoran väylän työnsyrjään kiinni? Eräs vaihtoehto voisi tietysti olla nykymallin mukaisesti ylioppilastutkinto ja sen jälkeen ammatillinen oppisopimuskoulutus. Jos ala osoittautuisikin myöhemmin epämieluisaksi, olisi kuitenkin taustalla oppisopimuksella saadun ammattitutkinnon lisäksi yo-tutkinto, jonka avulla voisi hakeutua korkeakouluopintoihin.

Saksan mallissa korkeakouluissa ei useimmille aloille ole pääsykoetta, vaan ylioppilas voi ryhtyä opiskelemaan haluamaansa alaa. Kuulostaa hyvältä ja helpolta. Saksalainen käytäntö on kuitenkin kova ja julma, sillä pelin henki on tulos tai ulos. Opintojen aikana suoritetaan karsintaa opintomenestyksen perusteella, joka saattaa vuosikurssien myötä johtaa jopa 80% karsiutumiseen. Käytännössä se tarkoittaa yksittäiselle opiskelijalle aufwiedersehen ohne wiedersehen ja bonuksena päälle lätkäistään usein porttikielto vähintään oppilaitoksen tiedekuntaan, jossain tapauksessa jopa koko alalle. Hyvä kysymys onkin, mitä karsiutuneet tekevät sen jälkeen. Jotkut jatkavat jollain toisella alalla, toiset oppisopimuksella duunaritöihin ja jotkut ryhtyvät tekemään hanttihommia. Joka tapauksessa yksilötasolla on käytetty opiskeluun hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa, joka on samalla myös yhteiskunnan tuottavuudesta pois.

Mielestäni Suomessa paras keino opintoaikojen lyhentämiseen ja työurien pidentämiseen olisi nykyisen pääsykoejärjestelmän uusiminen tai luopuminen siitä kokonaan. Tällöin karsinta suoritettaisiin opintomenestyksen perusteella. Perustutkinnoksi riittää yleislänsimaisittain kandidaatin tutkinto, jolloin maisteriopintojen ei tarvitse olla automaatio. Poikkitieteellisen liikkuvuuden lisäämiseksi ja koulutuksen monimuotoistamiseksi maisteriopintojen perusopinnoiksi voisi kelpuuttaa eri alojen kandidaatin tutkintoja nykyistä laajemmalla skaalalla, jolloin maisterin tutkinnon ei tarvitse olla samalta alalta kuin kandidaatin tutkinnon.

Pääsykoejärjestelmän poistuessa olisi kuitenkin huolehdittava siitä, että laadukasta opiskelija-ainesta riittäisi oikeasti yhteiskunnan kannalta tärkeille aloille opiskelemaan eikä 75% ylioppilaista ryhtyisi opiskelemaan kukkopillitieteitä, folkloristiikkaa, etnomusikologiaa, hengentieteitä ja kananmunankatsomista. Opiskelijoiden suuntautumista voitaisiin ohjata muuttamalla opiskelu maksulliseksi siten, että yhteiskunta antaisi jokaiselle X-arvoisen opintosetelin. Tämän setelin voisi käyttää haluamaansa valtion subventoimaan koulutusohjelmaan. Subvention %-osuus määriteltäisiin alan tärkeyden ja työllisyyden perusteella.

Painopisteessä olisivat yhteiskunnan kannalta tärkeiksi määritellyt alat, joiden subvention %-osuus vastaisi 100% opintosetelin arvoa. Mitä kauemmaksi painopisteestä siirryttäisiin, sitä pienemmäksi subvention %-osuus muuttuisi ja sitä enemmän opiskelija joutuisi laittamaan omaa rahaa kiinni. Käytännössä esimerkiksi teekkari ja lääketieteen ylioppilas opiskelisivat opintosetelin avulla maksuttomasti, kun taas kukkopillitieteiden ylioppilas sekä kananmunankatsoja toteuttaisivat itseään omalla rahallaan. Painopisteeseen laskettavien yhteiskunnan kannalta tärkeiden ja tulevaisuudessa työllistävien alojen määritteleminen on tärkeä päätös, joka vaatii runsaasti tutkimustietoa ja näkemystä. Tähän astisten näyttöjen perusteella tässä piilee myös erittäin suuri epäonnistumisen riski, joka voi huonossa tapauksessa kaataa koko korkeakoulujärjestelmän.

Samalla on kuitenkin huolehdittava siitä, että myös työelämä on halukas vastaanottamaan vain kandidaatin tutkinnon suorittaneet, ettei ryhdytä suoltamaan kandidaatteja liukuhihnalta kortistoon. Lisäksi myös opinnot keskeyttäneille väliinputoajille on järjestettävä omaa kompetenssia vastaavia mahdollisuuksia siten, että myös heidän työpanos saadaan mukaan yhteiskunnan tuottavuuteen. Käytännössä se tarkoittaisi heidän osaltaan esimerkiksi ammatillista oppisopimuskoulutusta.
 
Hartwall areenaa voisi sitten käyttää oikeustieteen ja lääketieteen peruskurssin opetustiloina.

En kyllä yhtään ihmettele jos opinnoista tulisi maksullisia. Monia kaivertaa oikein kunnolla se, että korkeakouluihin pääsee syntyperästä ja rahoista riippumatta. Onneksi syntyperä ja yhteydet sentään auttavat varsinkin virkojen saamisessa.

Ehkä meritokratia on vain välivaihe yhteiskuntien kehityksessä - eurorälssi kyllä pystyy uusintamaan hyvin itsensä noin 70-100 vuotta ja senkin jälkeen rivejä voidaan kasvattaa hallitusti.
 
Työperäinen maahanmuutto on muodostunut iskulauseenomaiseksi mantraksi, jota hoetaan virallisena dogmina ilman, että suurin osa on koskaan edes uhrannut ajatustakaan sen tosiasialliselle sisällölle. Koska mitään selkeää ajatusta tai tavoitetta ei ole, niin sitten näitä ulkomaisia huippuosaajia lähdetään haalimaan Afrikan sarvesta ja lähi-idästä, jonka jälkeen ihmetellään suuresti kun maahanmuutolla ei olekaan työperäisyyden kanssa mitään tekemistä. Suut puhuvat yhtä ja kädet tekevät jotain ihan toista.

Suomen korkeakoulujärjestelmän opiskelijavalinnassa ja erityisesti sen joustavuudessa olisi runsaasti viilaamisen varaa. Suomessa lukio on nykyään muodostunut käytännössä peruskoulun vakiojatkeeksi, minkä johdosta yleisen korkekoulukelpoisuuden täyttäviä potentiaalisia opiskelijoita on runsaasti enemmän kuin oppilaitoksissa on aloituspaikkoja. Karu tosiasia on, etteivät kaikki voi olla lääkäreitä, DI:tä tai edes maistereita tai muitakaan herroja, vaan jonkun on tyydyttävä myös narrin virkaan.

Tästä herää voimakas kysymys, että onko ylioppilastutkinto oikeasti niin tarpeellinen, että se kannattaa kouluttaa melkein koko kansalle, vaikka tie ei sen jälkeen korkeakouluopintoihin asti jatkuisikaan? Voisiko kenties ammattiopistotasoinen koulutus riittää useimpien pohjakoulutukseksi ja olisiko sekin järkevämpi suorittaa Saksan mallin mukaisesti firmojen tarjoamana oppisopimuskoulutuksena, joka samalla tarjoaisi nuorelle suoran väylän työnsyrjään kiinni? Eräs vaihtoehto voisi tietysti olla nykymallin mukaisesti ylioppilastutkinto ja sen jälkeen ammatillinen oppisopimuskoulutus. Jos ala osoittautuisikin myöhemmin epämieluisaksi, olisi kuitenkin taustalla oppisopimuksella saadun ammattitutkinnon lisäksi yo-tutkinto, jonka avulla voisi hakeutua korkeakouluopintoihin.

Saksan mallissa korkeakouluissa ei useimmille aloille ole pääsykoetta, vaan ylioppilas voi ryhtyä opiskelemaan haluamaansa alaa. Kuulostaa hyvältä ja helpolta. Saksalainen käytäntö on kuitenkin kova ja julma, sillä pelin henki on tulos tai ulos. Opintojen aikana suoritetaan karsintaa opintomenestyksen perusteella, joka saattaa vuosikurssien myötä johtaa jopa 80% karsiutumiseen. Käytännössä se tarkoittaa yksittäiselle opiskelijalle aufwiedersehen ohne wiedersehen ja bonuksena päälle lätkäistään usein porttikielto vähintään oppilaitoksen tiedekuntaan, jossain tapauksessa jopa koko alalle. Hyvä kysymys onkin, mitä karsiutuneet tekevät sen jälkeen. Jotkut jatkavat jollain toisella alalla, toiset oppisopimuksella duunaritöihin ja jotkut ryhtyvät tekemään hanttihommia. Joka tapauksessa yksilötasolla on käytetty opiskeluun hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa, joka on samalla myös yhteiskunnan tuottavuudesta pois.

Mielestäni Suomessa paras keino opintoaikojen lyhentämiseen ja työurien pidentämiseen olisi nykyisen pääsykoejärjestelmän uusiminen tai luopuminen siitä kokonaan. Tällöin karsinta suoritettaisiin opintomenestyksen perusteella. Perustutkinnoksi riittää yleislänsimaisittain kandidaatin tutkinto, jolloin maisteriopintojen ei tarvitse olla automaatio. Poikkitieteellisen liikkuvuuden lisäämiseksi ja koulutuksen monimuotoistamiseksi maisteriopintojen perusopinnoiksi voisi kelpuuttaa eri alojen kandidaatin tutkintoja nykyistä laajemmalla skaalalla, jolloin maisterin tutkinnon ei tarvitse olla samalta alalta kuin kandidaatin tutkinnon.

Pääsykoejärjestelmän poistuessa olisi kuitenkin huolehdittava siitä, että laadukasta opiskelija-ainesta riittäisi oikeasti yhteiskunnan kannalta tärkeille aloille opiskelemaan eikä 75% ylioppilaista ryhtyisi opiskelemaan kukkopillitieteitä, folkloristiikkaa, etnomusikologiaa, hengentieteitä ja kananmunankatsomista. Opiskelijoiden suuntautumista voitaisiin ohjata muuttamalla opiskelu maksulliseksi siten, että yhteiskunta antaisi jokaiselle X-arvoisen opintosetelin. Tämän setelin voisi käyttää haluamaansa valtion subventoimaan koulutusohjelmaan. Subvention %-osuus määriteltäisiin alan tärkeyden ja työllisyyden perusteella.

Painopisteessä olisivat yhteiskunnan kannalta tärkeiksi määritellyt alat, joiden subvention %-osuus vastaisi 100% opintosetelin arvoa. Mitä kauemmaksi painopisteestä siirryttäisiin, sitä pienemmäksi subvention %-osuus muuttuisi ja sitä enemmän opiskelija joutuisi laittamaan omaa rahaa kiinni. Käytännössä esimerkiksi teekkari ja lääketieteen ylioppilas opiskelisivat opintosetelin avulla maksuttomasti, kun taas kukkopillitieteiden ylioppilas sekä kananmunankatsoja toteuttaisivat itseään omalla rahallaan. Painopisteeseen laskettavien yhteiskunnan kannalta tärkeiden ja tulevaisuudessa työllistävien alojen määritteleminen on tärkeä päätös, joka vaatii runsaasti tutkimustietoa ja näkemystä. Tähän astisten näyttöjen perusteella tässä piilee myös erittäin suuri epäonnistumisen riski, joka voi huonossa tapauksessa kaataa koko korkeakoulujärjestelmän.

Samalla on kuitenkin huolehdittava siitä, että myös työelämä on halukas vastaanottamaan vain kandidaatin tutkinnon suorittaneet, ettei ryhdytä suoltamaan kandidaatteja liukuhihnalta kortistoon. Lisäksi myös opinnot keskeyttäneille väliinputoajille on järjestettävä omaa kompetenssia vastaavia mahdollisuuksia siten, että myös heidän työpanos saadaan mukaan yhteiskunnan tuottavuuteen. Käytännössä se tarkoittaisi heidän osaltaan esimerkiksi ammatillista oppisopimuskoulutusta.

Tässä on jo hyvää luonnostelua. On hullua jättää nuoret jatkuvasti ilman koulutus- ja työpaikkaa ja samalla itkeä koulutettujen työntekijöiden perään. Tämä on krooninen ongelma työurien alkupäässä.
 
Niin sanotussa Saksan mallissa korkeakoulujen ensimmäisen vuosikurssin kurssien luennot ovat yleensä todellisia yleisön massatapahtumia. Muutaman vuoden karsinnan jälkeen alkaa olemaan jo huomattavasti väljempää ja tilahallinnan haasteet helpottuvat sitä kautta kuin itsestään.

Edellisessä viestissä esittämäni opintosetelijärjestelmä tarkoittaisi käytännössä opintojen muuttamista maksulliseksi, mutta yhteiskunnan kustantamaa maksutonta koulutusta yhteen korkeakoulututkintoon alalla, jonka tuottavuus ja työllisyysnäkymät voidaan yhteiskunnan näkökulmasta arvioida positiivisiksi. Kun yhteiskunta maksaa, niin yhteiskunnan pillin soittamien tahtien mukaisesti myös tanssitaan. Jos artisti maksaa itse, niin kadulla saa omaan piikkiin soittaa, mitä mieli tekee.

Työelämä syrjii nuoria ja vanhoja työntekijöitä sekä karttaa heitä kuin ruttoa. Suomessa Puolustusvoimat on yksi harvoista työnantajista, jossa nuoria suositaan ja jopa arvostetaan.
 
En kyllä yhtään ihmettele jos opinnoista tulisi maksullisia. Monia kaivertaa oikein kunnolla se, että korkeakouluihin pääsee syntyperästä ja rahoista riippumatta.

Keitä ovat nämä monet ja missä? Yleensä vai maanpuolustus.netissä? Heitä vaikka pari esimerkkiä.

Ettei taas tainut tulla vähän omaa lisää...
 
Tämä on hyvä pitää mielessä jos äänestätte Perussuomalaisia:

"Suomalaisista puolueista venäläiset luottavat varmasti eniten perussuomalaisiin, koska vain perussuomalaisten Nato-kielteisyys ja EU-vastaisuus on luotettavaa. Siitä kertoo etenkin muutaman perussuomalaisen ehdotus liittää Suomi vaikka Venäjään, jotta EU:sta ja Natosta päästään ikuisiksi ajoiksi eroon. Tällaista on esittänyt Hemmo Koskiniemi, myös kansanedustaja Juho Eerola on esittänyt puolustusliittoa Venäjän kanssa." (J. Bäckman)
 
Kannattaa muistaa, että Kimmo Sasi on ehdottanut ilmavoimien lakkauttamista ja puolustusmäärärahojen leikkaamista ja vielä Ukrainan kriisin alkamisen jälkeen!
 
Keitä ovat nämä monet ja missä? Yleensä vai maanpuolustus.netissä? Heitä vaikka pari esimerkkiä.

Ettei taas tainut tulla vähän omaa lisää...

No vaikkapa entistä työnantajaani. Korpesi oikein perkeleesti kun oma jälkikasvu ei päässyt opiskelemaan ja olisi kuulemma ollut niin "yhteiskunnan etu" ja "tarpeellista" että omat rakkauden hedelmät olisi saaneet pahvit korkeakoulusta. Mitä nyt kattelin johtajan pojan touhuja toimistolla, niin aika harva on päässyt korkeakoulun sillä, että pillun kuvia katselee tietokoneelta. Luulisi, että sitä lukuaikaa olisi ollut kun maanantai-flunssaa oli melkein joka viiikko?

Huvittavaa kyllä pari toimiston rouvaa joutui salailemaan omien poikiensa ja tyttärien opintomenestystä, niin kovasti otti herra yrittäjällä kupoliin.

Samanlaista mölinää on kuulunut kokoomuslaisten riveistä.

No on niitä korkeakouluja muuallakin kuin Suomessa tai "Euroopassa". Amerikastakin saa oppia ja Moskovasta myös!
 
Back
Top