Vonka
Supreme Leader
Näistä ei mitää neuvotella ilmoitusluontoisia asioita. Luottoina ollut sen omaa kuppikuntaa kyllä ne sen puolta olis pitäneet jos yleensä mitään uskaltavat sanoa. Suurin syy on oma nöyryys ja kaikkien tieto ettei se työnhakuun lähde. Mulle tultiin kauppaamaan vapaaehtoista lomautusta mutta rupesin kiroamaan niin työpari joutui( myöhemmin se kyllä peruttiin).Omat pelitaidot ratkaisee monesti.
Juuri tämän vuoksi hiljaiset tarvitsevat puolustajansa, jotka taas eivät saa jättää kaveria puolustamatta samalla perusteella: koska tämä ei kiukuttele. Kaikki pääsevät helpolla.
Ennen näitä "ilmoitusasioita" taloustilannetta ja sopeuttamistarpeita käsitellään jonkinasteisessa yt-toimikunnassa, jonka työnantaja pyytää koolle. Liiton paikallisedustaja on siellä. Lyhyissäkin lomautuksissa.
Pitkissä on aika tarkka kaava.
Mikäli työnantaja harkitsee vähintään 10 työntekijän irtisanomista, osa-aikaistamista tai lomauttamista yli 90 päiväksi, työnantajan on liitettävä yt-neuvotteluesitykseen kirjalliset tiedot suunniteltujen toimenpiteiden perusteista, arvio vähentämisen kohteeksi joutuvien työntekijöiden lukumäärästä, selvitys periaatteista, joilla nämä henkilöt valitaan ja arvio ajasta, jonka kuluessa vähentämiset aiotaan toteuttaa. Jos kaikkea tietoa ei vielä neuvotteluesitystä annettaessa ole saatavilla, tiedot voidaan antaa myös erikseen ennen neuvottelujen alkamista, kuitenkin niin ajoissa, että työntekijät ehtivät niihin tutustua.
Huom! Neuvotteluiden lopputuloksesta ei työntekijöiden ja työnantajan tarvitse olla samaa mieltä. Yt-laki takaa vain sen, että itse neuvottelumenettely toteutetaan asianmukaisesti. Jos riitoja tulee, ei ole oikeudessa todellakaan meriitti, että jo siinä vaiheessa rikottiin. Yksikään tuomari ei pidä siitä, että selkeälle laille vittuillaan.
Jos teillä on tapa, että "pannaan toi nöyrin taas jäähylle, niin ei tule kapinaa" -meininki, se on täysin mahdollista, mutta silloin luottamusmies ei välitä työsyrjinnästä eikä työntekijä ole itse kiinnostunut, voiko näin menetellä. Itse ottaisin asian esille tasapuolisen kohtelun nimissä.
Rajaton vapaus paikallistasolla voi aiheuttaa enemmän tätä mutta toisaalta näkyy sitä syntyvän vaikka on olemassa verkosto, joka maksaa mutta ei toimi - jos paikallistasolla on oma konsensus.
Viimeksi muokattu: