Eduskuntavaalit 2015

Hallitusneuvottelut 2015. Työryhmälinjaus 13.5.2015

Ulko‐ ja turvallisuuspolitiikka

Ulko‐ ja turvallisuuspolitiikka

Suomi vahvistaa asemaansa heikentyneessä turvallisuustilanteessa

Ulko‐ ja turvallisuuspolitiikan tavoitteena on vahvistaa Suomen kansainvälistä asemaa, turvata maamme itsenäisyys ja alueellinen koskemattomuus sekä parantaa suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia. Suomi edistää keskinäisriippuvuuksien maailmassa kansainvälistä vakautta, rauhaa, demokratiaa, ihmisoikeuksia, oikeusvaltioperiaatetta ja tasa‐arvoa.

Hallitus ottaa huomioon, että erityisesti Ukrainan kriisin seurauksena Euroopan ja Itämeren alueen turvallisuustilanne on heikentynyt. Suomi harjoittaa aktiivista ulkopolitiikkaa, vahvistaa maamme puolustuskykyä ja tiivistää kansainvälistä turvallisuus‐ ja puolustuspoliittista yhteistyötä.

Pohjoismaat, Euroopan unioni myös turvallisuusyhteisönä, Nato‐kumppanuus, ETYJ ja YK muodostavat Suomen kansainvälisen yhteistyön puitteet. Tämän lisäksi Suomi ylläpitää hyviä kahdenvälisiä suhteita muihin valtioihin. Hallitus edistää Pohjolan ja Itämeren alueen turvallisuuspoliittista vakautta sekä vahvistaa pohjoismaista yhteistyötä. Puolustusyhteistyötä Ruotsin kanssa syvennetään. Viro ja muut Baltian maat ovat Suomelle tärkeitä kumppaneita sekä EU:ssa että kahdenvälisesti.

Suomi on aktiivinen arktisen alueen hyödyntämisessä ja yhteistyössä. Kaikessa toiminnassa arktisella alueella otetaan huomioon kestävän kehityksen reunaehdot.

Venäjän ja EU:n keskinäissuhteiden ja yhteistyön paraneminen vahvistaisi koko Euroopan turvallisuutta ja taloutta. Tämän yhteistyön tulee perustua kansainvälisen oikeuden ja kansainvälisten sitoumusten kunnioittamiseen.

Venäjä on Suomen merkittävä naapuri. Suomi noudattaa Euroopan unionin yhteisiä Venäjä‐linjauksia ylläpitäen myös monipuolisia kahdenvälisiä suhteita.

Hallitus vahvistaa laaja‐alaista transatlanttista yhteistyötä sekä kahdenvälisesti että EU:n kautta. Suomi ylläpitää kansallisen liikkumavaransa ulko‐ ja turvallisuuspoliittisissa ratkaisuissaan.

Suomi on sotilasliittoon kuulumaton maa, joka toteuttaa käytännönläheistä kumppanuutta Naton kanssa ja ylläpitää mahdollisuutta hakea Nato‐jäsenyyttä.

Hallitus laatii ulko‐ ja turvallisuuspoliittisen selonteon, jonka valmistelun yhteydessä arvioidaan mahdollisen Nato‐ jäsenyyden vaikutukset Suomelle. Sen lisäksi laaditaan puolustusselonteko, jossa määritellään puolustuspoliittiset linjaukset puolustuskyvyn ylläpidolle, kehittämiselle ja käytölle.

Suomen puolustus perustuu yleiselle asevelvollisuudelle ja koko maan puolustamiselle. Puolustuksen uskottavuudesta huolehditaan kaikissa olosuhteissa. Suomi ylläpitää laaja‐alaisesti keskeisiin sotilaallisiin suorituskykyihin liittyvää kansallista teknologista osaamista sekä riittävää huoltovarmuutta ja puolustusteollisuutta. Hallitus korottaa puolustusmäärärahoja parlamentaarisen selvitysryhmän raportin (Puolustuksen pitkän aikavälin haasteet, 2014) esityksen mukaisesti. Hallitus päättää merivoimien taistelualuskaluston suorituskyvyn korvaamisesta ja käynnistää Hornet‐kaluston suorituskyvyn korvaamisen.

Hallitus varmistaa kertausharjoitusten riittävän määrän. Lisäksi vapaaehtoisten harjoitusten ja reservin omaehtoisen koulutuksen edellytykset turvataan.

Hallitus tarkentaa puolustusyhteistyötä ja kansainvälistä apua koskevaa lainsäädäntöä vastaamaan kansainvälisen yhteistyön tarpeita.

Kasvavat riskit ja uudet uhat edellyttävät koko yhteiskunnalta uudenlaista valmiutta ja varautumista. Hallitus vahvistaa kokonaisturvallisuusajattelua kansallisesti, EU:ssa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Tämä koskee erityisesti uusien ja laaja‐alaisten uhkien kuten hybridivaikuttamisen, kyberhyökkäysten ja terrorismin torjuntaa. Hallitus vahvistaa ulkoisen turvallisuuden sisäisiä edellytyksiä. Hallitus esittää säädösperustaa ulkomaantiedustelulle ja tietoliikennetiedustelulle sekä tarkentaa kokonaisturvallisuuden kannalta merkittävien maa‐alueiden ja kiinteistöjen hankintaan sekä kaksoiskansalaisuuteen liittyvää lainsäädäntöä. Niiden valmistelun yhteydessä kiinnitetään huomiota perus‐ ja ihmisoikeuksien toteutumiseen.

Suomi jatkaa aktiivista osallistumistaan kansainväliseen kriisinhallintaan. Hallitus korostaa sotilaallisen ja siviilikriisinhallinnan sekä kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun ja rauhanvälityksen yhteensovittamista.

Suomi kantaa globaalia vastuuta ja vahvistaa turvallisuuttaan edistämällä kansainvälisessä yhteistyössä kestävää kehitystä, rauhan rakentamista sekä naisten ja tyttöjen asemaa muun muassa YK:n päätöslauselman 1325 mukaisesti. Hallitus korostaa kaikessa yhteistyössä ihmisoikeuksia, demokratiaa ja hyvää hallintoa. Hallitus kiinnittää kansainvälisessä toiminnassaan erityistä huomiota ihmiskunnan suurten uhkien, kuten ilmastonmuutoksen, köyhyyden sekä ruoka‐, vesi‐ ja energiapulan torjuntaan.

Hallitus lisää Suomen kehityspolitiikassa kehitysmaiden oman yritystoiminnan ja veropohjien vahvistamisen painoarvoa. Hallitus parantaa kehitysyhteistyön tuloksellisuutta, vaikuttavuutta ja mitattavuutta. Pidemmän aikavälin tavoitteena on kehitysrahoituksen nostaminen YK:n tavoitteiden mukaiseen 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta, vaikka kehitysrahoitukseen kohdistuu hallituskaudella säästöjä.

Hallitus huolehtii taloudellisten ulkosuhteiden kehittämisestä sekä edistää kansainvälisessä yhteistyössä sääntöihin ja avoimuuteen perustuvaa vapaakauppaa ja maailmantaloutta. WTO:n toimivuuden vahvistaminen sekä vapaakaupan kehittäminen EU:n transatlanttisten ja aasialaisten kumppaneiden kanssa ovat tärkeimpiä tavoitteita. Taloudellisissa ulkosuhteissa korostetaan vienninedistämistä, etenkin pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymistä sekä investointien saamista Suomeen muun muassa kehittämällä Team Finlandin palveluita.

Ulkoasiainhallinnon voimavaroja painotetaan niihin maihin, joiden poliittinen ja taloudellinen merkitys Suomen kannalta kasvaa. Oma edustustoverkko on Suomelle tärkeä.

http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/1407704/Ulko-+ja+turvallisuuspolitiikka.pdf
 
Soini vissiin antanut aika paljosta periksi. Saas nähdä toteutuuko tuo karkoitusten nopeuttaminen todellisuudessa. Ostoskeskuksessa hengailijoista ei liene pulaa jatkossakaan.
 
Hallitusneuvottelut 2015
Työryhmälinjaus 13.5.2015

Maahanmuuttopolitiikka

http://valtioneuvosto.fi/documents/...jaus.pdf/c626bb18-e37e-4a39-b163-cc2e34d18502

Edelleen olen perin tyytyväinen, poislukien ehkä tuon perheiden yhteensaattamispykälän kun en direktiiviä lainkaan tunne. Lukukausimaksut EU-/ETA-alueen ulkopuolisille on kertakaikkiaan loistava veto. ISIS-ym. vastaava toiminta onneksi kriminalisoidaan vaikka YLE haluaisi meidän vain pohtivan, miten voisimme YMMÄRTÄÄ ja TUKEA noihin riveihin lähteviä tarpeeksi, jotta heillä olisi hyvä Suomeen takaisin tulla.

Maassa olevien mamu-nuorten ja naisten erityinen tukeminen on varsin positiivinen asia. Laajempi riippumaton selvitys maahanmuuton kustannusvaikutuksista - priceless! Toistuvasti rötöstelevat/vaaralliset mamut ulos Suomesta.
 
Jos maahantulijat eivät tee työtä, ei se tietenkään auta :)

Automaatio ja töiden eriytyminen globalisoituvassa maailmassa ovat asioita, joihin myös taloustieteilijät ovat heränneet. Erinäisiä haasteita on... Päämääränä pitäisi olla utopia, jossa yksi ihminen käy aamupäivällä valvomossa katsomassa, että koneet toimivat ja muu kansa hoitaa ruusutarhaa niin puutarhassa kuin makuuhuoneessa ;)

Et varmaan pahastu jos laitan tuon utopian kuvauksen allekirjoituksekseni. Se on niin kaunis. Rumempi versio oli se perinteinen "kaljaa ja pillua" mutta tämä runollisempi on julkaisukelpoinen.
 
Et varmaan pahastu jos laitan tuon utopian kuvauksen allekirjoituksekseni. Se on niin kaunis. Rumempi versio oli se perinteinen "kaljaa ja pillua" mutta tämä runollisempi on julkaisukelpoinen.

En toki :) Oikeastaan inspiraation lähteenä toimivat nykyajan Runebergin, Ilkka Ile Kanervan, rakkausviestit Pohjan neidolle nimeltä 'Tuksu'.
 
Hallitusneuvottelut 2015
Työryhmälinjaus 13.5.2015

Maahanmuuttopolitiikka

http://valtioneuvosto.fi/documents/...jaus.pdf/c626bb18-e37e-4a39-b163-cc2e34d18502

Olen erittäin tyytyväinen näihin linjauksiin. Tässä nostoja:

  • Hallitus edistää Suomen työllisyyttä ja julkistaloutta vahvistavaa, huoltosuhdetta kohentavaa sekä talouden kansainvälistymistä edistävää työperäistä maahanmuuttoa
    • Eli otetaan tänne osaavia, koulutettuja maahanmuuttajia. Tämä on hyvä asia.
  • Laaditaan riippumaton selvitys maahanmuuton kustannuksista ja vaikutuksista yhteiskunnassamme, joka mahdollistaa tosiasioihin pohjautuvan keskustelun ja paremman kotouttamispolitiikan sekä päätöksenteon.
    • Tätä ovat persut peräänkuuluttaneet jo kauan. Hyvä, että rupeaa tapahtumaan tässäkin suhteessa.
  • Osallistuminen YK:n tai EU:n terroristijärjestöksi luokitellun organisaation toimintaan kriminalisoidaan
    • Palaavat ISIS-taistelijat voidaan tuomita vankilaan pelkästään organisaation toimintaan osallistumisen nojalla.
  • Törkeisiin rikoksiin syyllistyneiden, rikoksen uusijoiden ja yleiselle järjestykselle vaarallisten henkilöiden maasta poistamista nopeutetaan.
    • Hyvä, mutta ongelmaksi jää edelleen, että mikä maa ottaa näitä vastaan.
  • Perheenyhdistämisen kriteereitä tarkennetaan EU:n perheen yhdistämisdirektiivin mukaisesti.
    • Tämä tarkoittaa käsittääkseni Suomen nykykäytännön tiukentamista. Tällä hetkellä kyseessä on käytännössä ilmoitusasia, esim. DNA-testejä ei vaadita sukulaisuuden toteamiseksi. Voi tosin olla, että EU-direktiivikään ei noita vaadi.
  • Otetaan käyttöön lukukausimaksut EU‐ ja ETA –alueiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille ja kannustetaan valmistuneita jäämään Suomeen töihin esimerkiksi verovähennysoikeudella.
    • Just näin. Mekin joudutaan maksamaan opiskelusta muiden maiden yliopistoissa, joten miksei vastavuoroisesti maksuja heille? Myöskin erittäin hyvä juttu, että vaikka Suomessa koulutettu lääkäri voi jäädä Suomeen töihin. Tämä on sitä hyödyllistä maahanmuuttoa vihervassarisekoilun sijaan.
 
Onkohan tuo Niinistö vähän jämähtänyt 1980-luvulle? Ensin maamiinojen palauttaminen väkisin käyttäen samoja perusteita kuin Suomen 1980-luvun alueellisen puolustuksen doktriinissa. Ja sitten kahden hävittäjän malli kuten 1980-luvulla. Miten ne jalkaväkimiinat edes soveltuvat uuteen, liikkuvampaan, taistelutapaan?

Sopii oikein hyvin. Samalla kun se muukin sulute tehdään niin sinne laitetaan sakaraa sekaan ja käsipelillä raivaaminen vaikeutuu moninkertaisesti. Muuten vaarana on että vihollisen pioneeri köpöttelee turvallisesti pikku jaloillaan sulutteeseen ja napsii sieltä miinat pois vieläpä silleen pioneeritaitavasti, ettei sille käy ollenkaan pipi.

Metsän suojassa huilaavat joukkomme voi sitten esim. suojata tukikohtiaan tai lepopaikkaansa niillä perinteisillä jv-miinavalikoimilla. Veli v. suojaa omat tukikohtansa varsin tehokkaasti ja innovatiivisesti jv-miinoitteilla mutta ilmeisesti meidän ei tarvi tehdä niin, kun olemme niin taitavia muuten.
 
Olen erittäin tyytyväinen näihin linjauksiin. Tässä nostoja:
  • Otetaan käyttöön lukukausimaksut EU‐ ja ETA –alueiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille ja kannustetaan valmistuneita jäämään Suomeen töihin esimerkiksi verovähennysoikeudella.
    • Just näin. Mekin joudutaan maksamaan opiskelusta muiden maiden yliopistoissa, joten miksei vastavuoroisesti maksuja heille? Myöskin erittäin hyvä juttu, että vaikka Suomessa koulutettu lääkäri voi jäädä Suomeen töihin. Tämä on sitä hyödyllistä maahanmuuttoa vihervassarisekoilun sijaan.

Tähän on kyllä pakko olla eri mieltä. Mielestäni pitäisi olla sen verran kaukonäköisiä että voidaan suoda muualtakin tuleville mahdollisuus opiskella ilman lukukausimaksuja. Tai maksujen sijaan voitaisiin määrittää pakolliseksi lisäksi opintoihini kaikille muualta tuleville suomen kieli ja siinä vaadittu tietty osaamistaso. Näin saataisiin helpotettua näiden koulutettujen ihmisten Suomeen jäämistä.
 
En tajua miksi Suomi ei voisi periä lukukausimaksua, tässä taloustilanteessa, ulkomaalaisilta opiskelijoilta? Varsinkin kun lukukausimaksu ei varmasti tarkoita samaa asiaa kuin mikä sen sanan konnotaatio on, siis se kun sitä nimittäin verrataan OxBridge/Ivy-league laitosten lukukausimaksuun ja tämä otetaan esiin argumenttina "amerikan malliin" pikkuhiljaa siirtymisestä. Jahka opposition demarit saavat Rinteen urpon syrjään ja aloittavat pontevan räksytyksensä. Veikkaan, että kyseessä on sadas- tai jopa tuhannesosia noiden maineikkaiden lafkojen lukukausimaksuista.

Kaukonäköistä on, että Suomi ei jaa ilmaiseksi hyvää rajojen ulkopuolelle. Eikä välttämättömyyttä enempää rajojen sisäpuolellekaan. Talouskuri on oltava luja ja nyt on todellisen talouskurinpalautuksen paikka. Ihan kaikille. Sosialistit ovat jakaneet rahaa nyt ihan riittävän monta vuotta ja kaikki, ihan kaikki, taloudesta jotakin tajuavasta kadunmiehestä alkaen, ovat nähneet mihin tämä on johtamassa.
 
Ensimmäinen kirjoitus mikä nyt tuli vastaan: http://www.cimo.fi/instancedata/pri...owwwstructure/24811_faktaa_express_2_2012.pdf

Korkeakoulututkinnon suorittaneista ulkomaan kansalaisista 49% työllistyy Suomessa.

Ja mieluummin minä maksan veroja siitä, että koulutamme kehitysmaista peräisin olevia opiskelijoita ja lähetämme heidät osaajina takaisin kotiinsa, kuin että heitämme rahaa suoraan jonnekki afrikan pohjattomaan kaivoon.

Suurin synti mitä länsimaat voivat tehdä on se, että kehitysmaista otetaan koulutettua työvoimaa tänne toimimaan siivoojina. Joka ikinen koneinsinööri on paljon hyödyllisempi kotimaassaan kuin korkeakoulutettua väkeä pursuavassa lännessä.
 
Ensimmäinen kirjoitus mikä nyt tuli vastaan: http://www.cimo.fi/instancedata/pri...owwwstructure/24811_faktaa_express_2_2012.pdf

Korkeakoulututkinnon suorittaneista ulkomaan kansalaisista 49% työllistyy Suomessa.

Ja mieluummin minä maksan veroja siitä, että koulutamme kehitysmaista peräisin olevia opiskelijoita ja lähetämme heidät osaajina takaisin kotiinsa, kuin että heitämme rahaa suoraan jonnekki afrikan pohjattomaan kaivoon.
Eli vähennämme ulkomaille maksettavaa kehitysapua, mutta annamme sikäläisille koulutusta Suomessa. Tämä voisi minustakin olla järkevin kehitysavun muoto.
 
Back
Top