Sipilän kriisihallituksen ulkopoliittisissa linjauksissa järkeviä kompromisseja
13.5.2015 Alpo Rusi
http://alporusi2014.puheenvuoro.uus...ittisissa-linjauksissa-jarkevia-kompromisseja
Suomen talous on ajautunut taantumaan ja turvallisuusympäristössä on käynnissä uhkaava kehitys. Suomen kohtalo, jos ei ole vaakalaudalla, niin on käännekohdassa joka tapauksessa. Tässä asetelmassa
Juha Sipilä (kesk.) on kokoamassa kolmen suurimman puolueen varaan nojautuvaa kriisihallitusta. Hallitusohjelmasta on voitu sopia suhteellisen kitkattomasti, kun kaikki kolme osapuolta ovat kriisin uhatessa luopuneet tiukimmista kannoistaan. Suomen kansainvälisen aseman kannalta etenkin EU- ja UTP-linjaukset ovat varsin merkittäviä ja niissä on tehty allekirjoittaneen arvion mukaan järkeviä kompromisseja.
Suomen EU-politiikan tavoitteena on ollut vuodesta 1995 pyrkiä unionin ytimiin. Suomi halusi olla ”luokan paras oppilas”. Suomessa ei ainakaan estelty keskustelua liittovaltiokehityksestä, enemmänkin estelyä kohdistettiin korkealta tasolta niitä kohtaan, joiden mielestä integraatiossa tuli edetä varovaisemmin askelmerkein, ”funktionalismin”, ei ”federalismin” pohjalta. Pääministeri
Paavo Lipponen (sd.) Brüggessä 2000 pitämässään puheessa asettikin Suomen tavoitteeksi liittovaltiokehityksen, ”federalismin”. Kansalaiskeskustelua hankkeesta ei käyty. EU-politiikka muodostui aidosti elitistiseksi, mikä alkoi heikentää EU:n arvostusta kansalaisten parissa. Suomi vastusti tämän mukaisesti puheenjohtajakausilla 1999 ja 2006 pikkutarkasti ratkaisuja, jotka olisivat saattaneet Suomen näyttämään omapäiseltä oppilaalta, federalismin torjujalta.
Sipilän hallituksen kaksi suurinta puoluetta, keskusta ja perussuomalaiset, tuskin olisivat liittyneet edes Euroopan unioniin, mikäli ne olisivat voineet päättää asiasta ”Suomen kansan puolesta” 1994. Kehitys 2000-luvulla on EU:ssa monessa mielessä vienyt edellytyksiä sekä liittovaltiokehitykseltä että Suomen osalta tarpeelta tai jopa mahdollisuudelta olla EU:ssa ”luokan paras oppilas”. EU:n komission tuore varoitus kertoo, että Suomesta on tulossa pikemminkin ”luokan huonoin oppilas”, eikä sekään voi olla Suomen tavoitteena. ”Kuka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa”.
Vuoden 2015 hallitusohjelmassa halutaan olla pragmaattisesti edistämässä EU:n kehittämistä. Kaiikki kolme ovat tehneet kompromisseja. Suomelle saattaisi riittää olla EU:n ”keskitason oppilas”. Puheenjohtaja
Timo Soini (ps.) vakuutti tänään, että Suomi haluaa elää talon tavoilla, ja kunnioittaa velkakriteerejä, ja siten haluaa eroon ”luokan huonoimman oppilaan” maineesta. Lisäksi EU määritellään nyt turvallisuusyhteisöksi, mikä tarkoittaa, että Suomi tunnustaa EU:n turvallisuuspoliittisen merkityksen, mikä varmasti on seurausta EU:n onnistuneesta sanktiopolitikasta, ja siitä, että Venäjän voimapolitiikan vaikutuspiirissä ei ole hyvä olla ilman EU:n tarjoamaa lisäturvaa.
Eduskuntavaalien aikana allekirjoittanut esitti eri yhteyksissä, että aika oli kypsä Nato-jäsenyyden etuja haittoja koskevan selvityksen valmistelulle ottamatta kantaa itse jäsenyyteen.
Olisi suorastaan järjetöntä järjestää kansanäänestys jäsenyydestä, kun kansalaiset eivät tietäisi, mistä äänestettäisiin. Perusteellinen keskustelu Natosta ja liittokunnan merkityksestä olisi tullut käydä jo 2000-luvun alussa. Siihen olisi pitänyt nivoa myös arvio kylmän sodan kauden turvallisuuspoliittisesta asemasta, mitä tosin harvempi asiantuntija penäsi. Myyttien varassa ei kuitenkaan voida ratkaista turvallisuuspolitiikkaa. Yksi myytti on, että Suomi pärjäsi hyvin kylmässä sodassa. Todellisuus oli silti monimutkaisempi. Tämän päivän talousvaikeuksien syitä voi hakea myös kylmän sodan kauden ajalta, sen kauden ajan vahvistuneesta poliittisesta kulttuurista ja idänkaupan sekä turvallisuuspolitiikan aiheuttamista pitkäkestoisista tekijöistä.
Myöhemmin 2000-luvulla Venäjä palasi takaisin voimapolitiikan harjoittajaksi, mikä alkoi palauttaa Natolle roolia puolustusliittona. Suomen turvallisuuspoliittinen asema Venäjän rajamaana muuttui, mutta edes tämä muutos ei saanut aikaan monipuolisempaa turvallisuuspoliittista keskustelua. Sipilän hallitus muotoilee turvallisuuspoliittisia linjauksia tästä asetelmasta käsin ja on havainnut keskustelun tarpeen. Hallitusohjelman mukaan Suomi on sotilasliittoon kuulumaton maa, joka toteuttaa käytännönläheistä kumppanuutta Naton kanssa ja ylläpitää mahdollisuutta hakea Nato-jäsenyyttä. Vielä vaalikampanjan aikana keskustan johtohenkilöt korostivat, että Suomi on liittoutumaton maa, mikä poikkeaa hallitusohjelman muotoilusta, jonka voi katsoa olevan
Alexander Stubbin (kok.) käyttämän ilmaisun mukainen. Hallitus laatii ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon, jonka valmistelun yhteydessä arvioidaan mahdollisen Nato-jäsenyyden vaikutukset Suomelle. Sen lisäksi laaditaan puolustusselonteko, jossa määritellään puolustuspoliittiset linjaukset puolustuskyvyn ylläpidolle, kehittämiselle ja käytölle.
Kylmän sodan jälkeen Suomen Nato-jäsenyys on koettu etenkin vasemmistossa, mutta myös muissakin puolueissa, tosin vähemmin, ideologisesti vastenmielisenä vaihtoehtona, kun Nato on mielletty Yhdysvaltojen geopoliittisen vaikutusvallan vahvistamisen välineeksi. Tämä väittämä on kuitenkin ristiriidassa historiallisten faktojen kanssa, joita ei tässä toisteta. Toisaalta monet ovat ajatelleet, että jäsenyys lisäisi Venäjän uhkaa, ärsyttäisi 'idän karhun' ilman syytä. Suomen Nato-jäsenyys varmasti olisi tänään vaikea pala Venäjälle, mutta Suomi ei voi tehdä keskeisiä turvallisuuspoliittisia ratkaisuja muuta kuin itsenäisesti, oman etunsa näkökulmasta. Jäsenyyden puolustajat ovat puolestaan korostaneet, että kyse on tarpeesta suojautua Venäjää vastaan. Tämä argumentti nousee historiasta, eikä sitä kylmän sodan kauden ”menestystarina” täysin romuta. Toiset ovat vain todenneet, että on hyvä kuulua kaikkiin niihin järjestöihin, joihin muutkin länsimaat kuuluvat. Tässä argumentissa jää toissijaiseksi jäsenyyden turvallisuuspoliittinen tausta, mikä ei ole mahdollista, kun keskustellaan jäsenyyden eduista ja haitoista perusteellisesti. Esille on nostettu myös Venäjän epävakauden aiheuttamat ongelmat länsi-investointien houkuttelemiseksi. Tämäkin tulee selvittää. Nyt se on mahdollista, mistä hallitusneuvottelijoille ja niiden vetäjälle on annettava täysin tunnustus.
Valtiomiesmäisyyttä ei ole se, että on omassa asiassa oikeassa, vaan se että ymmärtää omista tavoitteista riippumatta mitä on tehtävä kansakunnan hyväksi.