Eduskuntavaalit 2019

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eipä tuo Itä- ja Pohjois-Lapin asukastiheys ole koskaan ollut kovinkaan suuri. Mitenkäs samalla asukastiheydelle oleva Pohjois-Karjala (tms) loppujen lopuksi poikkeaisi tilanteesta?

No missä lukee, että poikkeaisi? En minä ainakaan sellaista väitä. Ja kehityslinja on täysin selvä: 20 vuotta kun pannaan aikaa ja katsotaan mitä reservaateista on jäljellä....ehtii laskea. Isot ikäluokat kunhan on saattohoidettu ja pantu loppusijoitukseen, niin.....

Erityisesti, jos etelän kaupuntit vetävät tulijoita. Tällä hetkellä tulppana on asuntojen hinta. Hellurei, jos etelä-Suomeen tippuisi taivaasta kohtuu hintaisia vuokra-asuntoja....siinä alkaa hivakka, joka tekee selvää jälkeä näistä rippeistä.

Mun mielestä ihmiset siellä kasvualueilla eivät tunnista pätkääkään siitä, missä harva-alueilla jo nyt mennään. Ollaan jo oltu aikoja siinä kiikun kaakun. Yllä kuvasin yhtä tekijää, joka pystyy jo tekemään selvää jälkeä.

Perusteletko hieman ja mitkä oli lähteesi, jolla päädyit kyseiseen loppupäätelmään?
Lyhyesti tässä kohtaa ja vain yhdellä esimerkillä ajanpuutteen vuoksi.
Esimerkiksi kontrolloimaton maahanmuutto ei ole millään tavoin esim. Kokoomuksen intresseissä. Kontrolloimattoman maahanmuuton uhat tunnustetaan myös Kokoomuksessa, ei se ole PS:n yksinoikeus. Mielikuvaeroja syntyy helposti siitä että Kokoomuksen suunnassa käytetään useimmiten selvästi maltillisempia (asiallisempia tai vähemmän värikkäitä) sanakäänteitä. Tämä varmasti johtuu siitä että Kok:n kohderyhmään uppoaa erilainen retoriikka kuin PS:n (erääseen) kohderyhmään. Isoina linjoina näkemykset ovat kutakuinkin samat.
En muuten hyvin suurella todennäköisyydellä äänestä näissä vaaleissa Kokoomusta, muutamalla osa-alueella minulla ja heillä on melko suuria näkemyseroja.
Nyt joudun poistumaan keskustelusta. Kiitokset tässä kohtaa kaikille osallistujille asiallisesta keskustelulinjasta. Politiikka on usein varsin lämmin aihe ja tunteet helposti kuohuvat. Tässä käytiin tänään mielestäni hyvää keskustelua. Kiitokset siitä.

No missä lukee, että poikkeaisi? En minä ainakaan sellaista väitä. Ja kehityslinja on täysin selvä: 20 vuotta kun pannaan aikaa ja katsotaan mitä reservaateista on jäljellä....ehtii laskea. Isot ikäluokat kunhan on saattohoidettu ja pantu loppusijoitukseen, niin.....

Erityisesti, jos etelän kaupuntit vetävät tulijoita. Tällä hetkellä tulppana on asuntojen hinta. Hellurei, jos etelä-Suomeen tippuisi taivaasta kohtuu hintaisia vuokra-asuntoja....siinä alkaa hivakka, joka tekee selvää jälkeä näistä rippeistä.

Mun mielestä ihmiset siellä kasvualueilla eivät tunnista pätkääkään siitä, missä harva-alueilla jo nyt mennään. Ollaan jo oltu aikoja siinä kiikun kaakun. Yllä kuvasin yhtä tekijää, joka pystyy jo tekemään selvää jälkeä.
Koko maan puolustaminen vuonna 2040?

3 hrs
Sanokaa Fazer, kun haluatte hyvää.
Sanokaa HS, kun haluatte vaalivaikuttamista.
Testasin Hesarin vaalikonetta. Sen sijaan, että suosittelisi minua itseäni, jonka kanssa olen 100% samaa mieltä, vaalikone suosittelee jostain syystä Suomen kansa ensin -ehdokasta, jonka vastaavuus on 84 %.
On tuolla putiikilla pokkaa vielä puhua siitä, että muut harjoittavat vaaleihin vaikuttamista. Ei Hesarilla ole ollut enää pitkään aikaan mitään muuta tarkoitusta kuin politiikkaan vaikuttaminen.

Lyhyesti tässä kohtaa ja vain yhdellä esimerkillä ajanpuutteen vuoksi.
Esimerkiksi kontrolloimaton maahanmuutto ei ole millään tavoin esim. Kokoomuksen intresseissä. Kontrolloimattoman maahanmuuton uhat tunnustetaan myös Kokoomuksessa, ei se ole PS:n yksinoikeus. Mielikuvaeroja syntyy helposti siitä että Kokoomuksen suunnassa käytetään useimmiten selvästi maltillisempia (asiallisempia tai vähemmän värikkäitä) sanakäänteitä. Tämä varmasti johtuu siitä että Kok:n kohderyhmään uppoaa erilainen retoriikka kuin PS:n (erääseen) kohderyhmään. Isoina linjoina näkemykset ovat kutakuinkin samat.
En muuten hyvin suurella todennäköisyydellä äänestä näissä vaaleissa Kokoomusta, muutamalla osa-alueella minulla ja heillä on melko suuria näkemyseroja.
Nyt joudun poistumaan keskustelusta. Kiitokset tässä kohtaa kaikille osallistujille asiallisesta keskustelulinjasta. Politiikka on usein varsin lämmin aihe ja tunteet helposti kuohuvat. Tässä käytiin tänään mielestäni hyvää keskustelua. Kiitokset siitä.
Miten kiintiöpakolaismäärän kymmenkertaistaminen (Mykkäsen visio) ja tarveharkinnan poisto halpatyövoiman raahaamiseksi maailman ääristä ovat PS:n kanssa lähellä?

Viimeksi muokattu:
Asumattomaksi jäävä alue Venäjän vieressä on turvallisuuspoliittinen riski piste. Se on juuri sellainen köydenpätkä, johon kasakka mielisuosiolla nappaa kiinni.

Kaikki mahdolliset tilastot näyttävät että itärajan pinnassa oleva alue jostain Savukoskelta Kiteelle on vuosikymmeniä ollut Pohjoismaiden köyhintä ja heikoiten pärjäävää seutua. Eipä ole kasakka vielä napannut vaikka keskushallinto on luovuttanut ajat sitten. Alueen asukkaat ovat silti kait isänmaalista porukkaa joka ei paljon ääneen valita. Ja Rajalla on vielä jotain toimintoja alueella.

Toisaalta Venäjällä aluepolitiikka on kait ryssitty vielä totaalisemmin kun Suomessa. Moskova kasvaa, Pietari sinnittelee liian isona ja muutama alue kuten Kaliningrad, Krim (joo ei ole teknisesti Venäjää), Murmansk ja Vladivostok pidetään asuttuna geopoliittisen merkityksensä vuoksi.

Edit: Mitäs kansanedustajia Rovaniemen ja Joensuun itäpuolelta on tällä hetkellä aluetta puolustamassa? Joku korpikommunisti Markus Mustajärvi tulee mieleen. Ei sieltä tietenkään ketään valita kun ei sielä ole äänestäjiä...

Viimeksi muokattu:
Kait tämä on jo leimattu "epävakaaksi" persoonaksi..ja vielä demari..

No siinä mielessä epävakaa demari että komppaa enempi persuja? Mitä olen FB:ssa seurannut niin vaikuttaa johdonmukaiselta ajattelijalta. Varmasti leimautunut yksilö koska ei lähde vakiinnutettuihin myytteihin mukaan vaan pitää tutkimuksellista näyttöä edellä.

Viimeksi muokattu:
Kaikki mahdolliset tilastot näyttävät että itärajan pinnassa oleva alue jostain Savukoskelta Kiteelle on vuosikymmeniä ollut Pohjoismaiden köyhintä ja heikoiten pärjäävää seutua. Eipä ole kasakka vielä napannut vaikka keskushallinto on luovuttanut ajat sitten. Alueen asukkaat ovat silti kait isänmaalista porukkaa joka ei paljon ääneen valita. Ja Rajalla on vielä jotain toimintoja alueella.
Jos siellä asuu hengenheimolaisia..

Tärkeä havainto. Nämä tällaiset avainjutut jäävät turhaan pimentoon tänne purskeeseen.

Täm on vaalivaikuttamista jos mikä.
Lieneekö puoluesidonnaista suosittelua/suosittelemuutta? Nyt muilla medioilla olisi tilaisuus tarkistaa ja tehdä kunnon juttu aiheesta.

Miten kiintiöpakolaismäärän kymmenkertaistaminen (Mykkäsen visio) ja tarveharkinnan poisto halpatyövoiman raahaamiseksi maailman ääristä ovat PS:n kanssa lähellä?

Kokomuuksen maahanmuuttopolitiikka on käytännössä maanpetos ja hyökkäys kansakunnan elinvoimaa kohtaan.

Oletko ehdolla
Kokomuuksen maahanmuuttopolitiikka on käytännössä maanpetos ja hyökkäys kansakunnan elinvoimaa kohtaan.

Samaa voi sanoa kaikkien vasemmistoon kallellaan olevien talouspolitiikasta.

Siksipä nykyinen hallituspohja on mielestäni lähes parasta mitä suomessa voidaan aikaan saada. Tai no, nythän se on hajotettu, mutta jokainen varmaan ymmärtää mitä tarkoitan.

Siksipä nykyinen hallituspohja on mielestäni lähes parasta mitä suomessa voidaan aikaan saada. Tai no, nythän se on hajotettu, mutta jokainen varmaan ymmärtää mitä tarkoitan.

Varmaankin talouselämästä tuttua touhua. Eronpyyntö jätetään siinä vaiheessa kun asiat on ryssitty FUBAR tasolle. Ei muuta kuin katselemaan korruptiopaikkoja vaikka perheyritysten liitosta.

Varmaankin talouselämästä tuttua touhua. Eronpyyntö jätetään siinä vaiheessa kun asiat on ryssitty FUBAR tasolle. Ei muuta kuin katselemaan korruptiopaikkoja vaikka perheyritysten liitosta.

No totuus on se että SOTE on pakko totetuttaa jotenkin, eikä oppositiosta taida löytyä yhtään kovempaa osaamista.

Tässä tapauksessa taisi olla taas liika lehmänkauppoja soten ympärillä, kokoomuksen valinnanvapaus, ja keskustan maakuntamalli. En nyt muista oliko persuilla jotain? Mutta kuitenkin, jos olisi ollut kyse pelkästä SOTEsta, oltaisiin maaliin todennäköisesti päästy.

Siis Kokoomus+Keskusta ja virhemarginaali

Ei, kyllä minä olen ihan samaa mieltä persujen maahanmuuttopolitiikasta. Mutta EU-erosta ja talouspolitiikasta olen eri mieltä. Lisäksi ehdokkaat ovat vähän sellaisia kuin ovat.

Silti persut toimii kaivattuna vastavoimana tälle "meillä on unelma"-vouhotukselle.

Eipä vielä ei tarkoita etteikö vielä. :cool:

Ei ollut tarkoitus valittaa. Minun iän tämä viritys vielä kestää ja tenavat eivät näille nurkille taida jäädä.

Ei, kyllä minä olen ihan samaa mieltä persujen maahanmuuttopolitiikasta. Mutta EU-erosta ja talouspolitiikasta olen eri mieltä. Lisäksi ehdokkaat ovat vähän sellaisia kuin ovat.

Silti persut toimii kaivattuna vastavoimana tälle "meillä on unelma"-vouhotukselle.

Kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo ilmoitti Twitterissä jo eilen torstaina, että kokoomuksen puoluejohto on mukana Helsingin mielenosoituksessa. Myös esimerkiksi sisäministeri Paula Risikko (kok.) on ilmoittanut aikovansa osallistua tapahtumaan.

Kokoomus on jopa myöhentänyt huomisen puoluevaltuustonsa aloitusaikaa, jotta puoluejohto pääsee osallistumaan tapahtumaan.

Back