Eduskuntavaalit 2019

Maahanmuutot ja Suomen julkinen talous: Osa 2: Elinkaarivaikutukset (18.3.2019)

Suomen Perusta -ajatuspajan tutkija Samuli Salmisen tutkimuksessa ’Maahanmuutot ja Suomen julkinen talous: Osa 2: Elinkaarivaikutukset: Suomi, Irak ja Somalia’ tarkastellaan Somaliasta ja Irakista tulevien maahanmuuttajien julkisen talouden elinkaarivaikutuksia verrattuna suomalaisiin. Tutkimuksessa tuodaan ensimmäistä kertaa esiin Irakista ja Somaliasta tulevien maahanmuuttajien maksamien verojen, saamien tulonsiirtojen ja käyttämien julkiset palveluiden muuttajan koko elinkaaren aikana Suomen julkiselle taloudelle aiheuttama vaikutus.

Tutkimus osoittaa, että 20-24 vuotiaana Irakista tulevan muuttajan keskimääräinen elinkaarivaikutus Suomen julkiselle taloudelle on -690 000 euroa ja lasten vaikutukset mukaan ottaen -844 000 euroa. Keskimääräisen Somaliasta tulevan muuttajan elinkaarivaikutukset ovat taas -951 000 euroa ja lasten vaikutukset huomioiden mukaan -1 343 000 euroa.

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että julkisuudessa paljon esillä olevat turvapaikanhakijoiden vastaanottoon ja kotouttamiseen liittyvät kulut, ovat vain noin 4 – 6 % siitä negatiivisesta julkisen talouden vaikutuksesta, minkä Irakista tai Somaliasta tuleva maahanmuuttaja aiheuttaa koko elinkaarensa aikana.

Tutkimuksessa tuodaan myös esiin uutta tietoa toisen polven irakilais- ja somalialaistaustaisista nuorista aikuisista, jotka ovat käyneet Suomessa peruskoulun. Tuloksista ilmenee, että kyseisillä ryhmillä on kantaväestöön nähden 6 – 8 -kertainen todennäköisyys syrjäytyä.

Tutkimuksen päätöksentekoa ohjaavana lopputuloksena todetaan, että julkisen talouden näkökulmasta tarkasteltuna, Irakista ja Somaliasta tulevia ihmisiä ei tulisi valita muuttavaksi Suomeen lainkaan.

Henkilötason rekisteriaineistoihin (Tilastokeskus, THL) perustuvassa tutkimuksessa on otettu huomioon muun muassa muuttajien maksamien verojen, saamien tulonsiirtojen ja käyttämien julkisten palveluiden vaihtelu maassaoloajan ja iän mukaan, keskimääräinen eliniänodote, poismuuton todennäköisyys sekä toisen polven maahanmuuttajien vaikutukset.

Tutkimuksen tiivistelmä (6 s.): https://www.suomenperusta.fi/conten...lous-elinkaarivaikutukset-tiivistelmä-pdf.pdf

Maahanmuutot ja Suomen julkinen talous: Osa 2: Elinkaarivaikutukset (673 s.): https://www.suomenperusta.fi/conten...-julkinen-talous-Elinkaarivaikutukset-pdf.pdf
 
Georgian sotaa vuonna 2008 Venäjä suunnitteli kuusi vuotta ja jo useammassa tutkimuksessa on osoitettu, että GRU:n toimijat tulivat jo edellisvuonna nostamaan jännitteitä, jotta rauhanturvaajat voisivat tulla kutsumatta kylään.
Nuo taustat jotakuinkin tunnen, sikäli kun esim. Wikipediassakin on niistä mainintoja. Tuo ei poista sitä tosiseikkaa, että konflikti perimmiltään juontuu osseettien ja georgialaisten välisestä vähintään vuosisadan kestäneestä kahnauksesta. Asetelma poikkeaa tässä suhteessa oleellisesti esim. Itä-Ukrainasta, jossa Venäjä oli aktiivinen konfliktin alkusynnyttäjä. Toki Venäjällä on siinä mielessä merkittävä rooli, että jos Venäjä vetäisi tukensa Etelä-Ossetialta (ja Abhasialta), saisi Georgia vapaat kädet aloittaa sotatoimet alueiden haltuunottamiseksi. Siitä voi sitten olla ainakin kahta mieltä, olisiko tämä hyvä kehitysaskel.

Venäjän näkökulmasta, niinpä niin. Pitäähän Venäjää ymmärtää. Hasssua, että ovat jotain pakotteita laittaneet kiltille Venäjälle.
Aika erikoinen kommentti? Eikös se nyt ole tahon X mahdollisten toimien analysoinnin perusta, että yritetään selvittää X:n näkökulmaa asioihin? Vai meinaatko väittää, etteikö Venäjän toimet ensisijaisesti pohjaudu siihen, millaiseksi Venäjällä koetaan historia ja maailman nykytilanne?

Meillä asuu nyt yli 70 000 venäläistä, ja määrä kasvaa koko ajan. Sijainti Suomenlahden pohjoisrannalla 80 km Natosta + Arktinen.
Hieman yli 1% venäläisväestö ei millään riitä siihen, että kannattaisi tehdä invaasio. Nykymaailmassa on vaikea kuvitella mitään muuta skenaariota, kuin NATO vs Venäjä sota, jossa Venäjällä olisi intressejä sotatoimiin Suomen alueella. Ja Venäjä haluaa karttaa itsetuhoista sotaa NATO:n kanssa kuin ruttoa, joten tämä skenaario on erittäin epätodennäköinen.
 
Elinkaarikustannukset(julkiset), noin miljoona per somali tai irakilainen. Hirveitä lukuja. Aivan hirveitä. Samaan aikaan 250 miljoonaa euroa hoitajamitoituksen saattamiseen kuntoon tuntuu kovalta. Huh.
 
Elinkaarikustannukset(julkiset), noin miljoona per somali tai irakilainen. Hirveitä lukuja. Aivan hirveitä. Samaan aikaan 250 miljoonaa euroa hoitajamitoituksen saattamiseen kuntoon tuntuu kovalta. Huh.


Eli vaikka somalien määrä ei lisääntyisi nykyisestä niin elinkaarensa aikana tulevat maksamaan 20 miljardia, tähän muut ryhmät päälle jotka eivät ole aivan yhtä kalliita.
Voi verrata vaikka HX-hankkeeseen.
En silti odota tämän vaikuttavan juurikaan äänestyskäyttäytymiseen, suurin osa on liian tyhmiä siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää myös muistaa, että vaikka turvapaikanhakijoiden määrät tällä hetkellä ovat "vain" paria tuhatta vuodessa, toisesta päästä poistaminen on erittäin hidasta käytännössä. Tämä on kumulatiivinen ongelma.
 
Pitää myös muistaa, että vaikka turvapaikanhakijoiden määrät tällä hetkellä ovat "vain" paria tuhatta vuodessa, toisesta päästä poistaminen on erittäin hidasta käytännössä. Tämä on kumulatiivinen ongelma.


Tuon kokoisia kyliä on Suomi täynnä, se ei ole vähän tai hidasta todellisuudessa.
 
Tähän kiintiöpakolaiset+saatavuusharkinnan mahdollisen poiston myötä tulevat matalan koulutustason ihmiset, jotka jäävät reilusti negatiivisiksi nettovaikutuksiltaan valtiontaloudelle. Lasku tulee olemaan valtava pelkästään rahassa mitattuna.
 
Tähän kiintiöpakolaiset+saatavuusharkinnan mahdollisen poiston myötä tulevat matalan koulutustason ihmiset, jotka jäävät reilusti negatiivisiksi nettovaikutuksiltaan valtiontaloudelle. Lasku tulee olemaan valtava pelkästään rahassa mitattuna.


Kiintiöpakolaiset, jotka valitaan oikeiden pakolaisten joukosta maailman pakolaisleireiltä. Mieluiten vielä sellaisia ihmisiä, joiden on arvojensa puolesta mahdollisimman helppoa asua Suomessa, niin ettei suomalaisten tavat loukkaa heitä ntai heidän tavat suomalaisia.
 
Suomen talous tulee kyykkäämään nimenomaan mamutukseen. Ei ilmastonmuutokseen, koulutukseen tai vaikkapa kuunatseihin. Nykyisellä kehityksellä mamutukseen menevät rahat kasvavat sadoilla miljoonilla joka vuosi, ja jos muutosta ei tapahdu tai pahempaa, saapuvien mamujen määrää lisätään entisestään, niin muutaman vuoden päästä ylitetään jo kymmenen miljardin vuosikustannus.
 
Suomen talous tulee kyykkäämään nimenomaan mamutukseen. Ei ilmastonmuutokseen, koulutukseen tai vaikkapa kuunatseihin. Nykyisellä kehityksellä mamutukseen menevät rahat kasvavat sadoilla miljoonilla joka vuosi, ja jos muutosta ei tapahdu tai pahempaa, saapuvien mamujen määrää lisätään entisestään, niin muutaman vuoden päästä ylitetään jo kymmenen miljardin vuosikustannus.
ettekö te nyt saatana usko...vuosi enää, niin sitten ropisee..

Raportti: Pakolaisiin satsattu raha palautuu nopeasti ja lähes kaksinkertaisena
On iso harhaluulo, että pakolaiset olisivat länsimaille taakka, sanoo raportin laatinut Philippe Legrain. Jokainen euro saadaan takaisin miltei kaksinkertaisena jo viidessä vuodessa, hän laskee.

 
Suomen talous tulee kyykkäämään nimenomaan mamutukseen. Ei ilmastonmuutokseen, koulutukseen tai vaikkapa kuunatseihin. Nykyisellä kehityksellä mamutukseen menevät rahat kasvavat sadoilla miljoonilla joka vuosi, ja jos muutosta ei tapahdu tai pahempaa, saapuvien mamujen määrää lisätään entisestään, niin muutaman vuoden päästä ylitetään jo kymmenen miljardin vuosikustannus.

Tämähän tarjoaa hyvää kasvualustaa salaliittoteorioille, koska miten muutoin mamutuksen ja matutukset voi selittää kuin valtion yrityksenä jatkaa kansan hallintaa rikkaiden piikkiin. Uusien uhkien tuominen olemassa olevaan inventaarioon (Venäjä, ilmastohuuhaa, talouskasvu, jne) uusia uhkia joiden takia kansan kollektivisointi voidaan varmistaa nykyisten syiden haalistuessa. Millä muulla tavalla voidaan järkeillä näin kädetön operointi vuosikausien ajan ja hallitus toisensa jälkeen?
 
Hieman yli 1% venäläisväestö ei millään riitä siihen, että kannattaisi tehdä invaasio. Nykymaailmassa on vaikea kuvitella mitään muuta skenaariota, kuin NATO vs Venäjä sota, jossa Venäjällä olisi intressejä sotatoimiin Suomen alueella. Ja Venäjä haluaa karttaa itsetuhoista sotaa NATO:n kanssa kuin ruttoa, joten tämä skenaario on erittäin epätodennäköinen.

No venäläisväestöä saadaan nopeasti lisää jakamalla passeja suunnilleen kaikille halukkaille kuten, öh Ossetiassa. Kyllä niitä ottaja Suomestakin varmaan löytyisi ja sitten vaan vapauttamaan sorrettuja maanmiehiä. NATO ei Suomen puolesta panisi tikkua ristiin.
 
Suomen talous tulee kyykkäämään nimenomaan mamutukseen. Ei ilmastonmuutokseen, koulutukseen tai vaikkapa kuunatseihin. Nykyisellä kehityksellä mamutukseen menevät rahat kasvavat sadoilla miljoonilla joka vuosi, ja jos muutosta ei tapahdu tai pahempaa, saapuvien mamujen määrää lisätään entisestään, niin muutaman vuoden päästä ylitetään jo kymmenen miljardin vuosikustannus.

Saiskos jostakin viitteitä tuon tiimoilta?
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto...ministerionKanta.xml&opennode=0:1:241:437:481 vuodelta 2018:
2016 tilinpäätös 619M.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto...ministerionKanta.xml&opennode=0:1:243:441:485 vuodelta 2019:
2017 tilinpäätös 282M.
2018 arvio 204M.
2019 arvio 179M.

Lisäksi nuo rahat menevät suoraan Suomessa toimiville yrittäjille, eli aika iso osa palaa verojen muodossa takaisin valtiolle. Noiden tietojen perusteella ei tuosta ole Suomen taloutta kaatamaan.
 
Back
Top