Eduskuntavaalit 2019

Minkä vaalipiirin ehdokkaita ulkosuomalaiset äänestää, on jäänyt vähän hämäräksi?
Viimeistä jossa on ollut kirjoilla ennen ulkomaille muuttoa. Ainakin minua paiskasivat Vantaalla, mikä paljasjalkaisen viheriläisen silmin oli aika pikkumaista, muutaman vuoden sudeettina ja ikuinen leima otsassa:

Vantaa.
 
Joo, ota huomioon, että minä en kirjoita nyt mielipidettäni lainkaan vaan jotain siitä, mitä olen ymmärtävinäni niistä seikoista, joilla Suomi asemoi itseään. Kaikella on puolensa.

Jos tällä saitilla elätetään kuvitelmaa, jossa Kokoomus pistää rajat kiinni, niin kehotan kokeilemaan otsaa. Vaalienaluskötinät ja toimet ovat kaksi eri asiaa.

Jos olisi ollut vähääkään pelisilmää/munaa toimia pahimman vyöryn aikaan, olisi todennäköisesti riittänyt että muutama ensimmäinen bussilastillinen olisi kohteliaasti käännytetty takaisin Ruotsiin, sana olisi levinnyt äkkiä ja pahin ralli olisi loppunut siihen. Olen ymmärtänyt että mikään lakipykälä ei todellakaan olisi tätä estänyt, näin myös Hallis illan tentissä totesi, mutta yllätys yllätys muut ehdokkaat vaikenivat asian suhteen täysin.

Määrät olisi jääneet kymmenien tuhansien sijaan normaaleissa rajoissa oleviin tuhansiin ja mitään ongelmaa ei asian tiimoilta enää edes olisi. Parhaimmillaan olisi selvitty muutaman hassun päivän rajatarkastuksilla/käännytyksillä ja vain tietyissä pisteissä. En ymmärrä miksi aina esitetään vain joko rajat auki tai rajat kiinni vaihtoehtoja. Yksittäisten sisä raja-asemien hyvin tilapäisillä rajatarkastuksilla ei ole mitään tekemistä esim. vientisatamien kanssa jne. Puhumattakaan maan eristäymisestä muusta euroopasta ym. soopasta.

Olisiko tuollaisella minimaalisella operaatiolla mennyt suhteet ja maine EU:hun tai Ruotsiin (puhumattakaan mistään asemoinnistamme euroopassa), TAKUU VARMASTI EI! Kukaan ei edes muistaisi koko muutaman päivän jupakkaa enää! Nyt laskua maksetaan hamaan tappiin asti kun väkeä ei saada maasta pois edes karkoituspäätöksellä, surkuhupaisinta on että Ruotsi pystyisi kyseisen porukan maastaan poistamaan, mutta Suomi ei, kun ei ole/saada sopimusta Irakiin...

Su illalla nähdään millaisen painoarvon ihmiset tälle (muka jo historiaa olevalle) munattomuudelle/sössimiselle/siitä seuranneille ongelmille edelleen antavat. Kaikesta huokuu että muut puolueet eivät ole asiaa vieläkään sisäistäneet.
 
No mielestäni jokaisella säännöllisiä palkkatuloja nauttivalla pitäisi olla myös säästöjä ja pääomatuloja, tästä hyötyy koko yhteiskunta.

Toki näin, pääpiirteissään. Lyhyt historia taloustieteen rajoissa asettannee kuitenkin Suomen kategoriaan kehittyvät valtiot, ed.mainitussa asiassa. Tuo jollakin tasolla edelleen tulee lihaksi joissakin puoluepoliittisissa kannanotoissa. "Kansankapitalismi", koetaan mahdollisesti jollakin tavoin negatiiviseksi asiaksi.
 
Nämä ovat suhteellisen haasteellisia aikoja. Tälläiselle vuosikymmeniä vihreisiin sekä yleisimminkin vasemmistoon suuntautuneen aatteen omaavalle henkilölle.
Vaikka (jotkin) skenaariot olisivat ainakin jossakin määrin lopputulemaltaan toivottavia, on mahdotonta nähdä geopoliittista muutosta jossa idealismi kohtaisi konkreettisiin (toivottaviin) muutoksiin johtavalla tavalla tämän olemassaolevan poliitisen toimintakentän, rajoituksineen.
Ergo humanum est.

Äänestyskelpoinen olen ollut yli kolme vuosikymmentä. Valinta kohteesta ei näin ongelmallista ole koskaan ollut. Suo siellä, vetelä täällä.
 
Tottakai se koetaan ongelmaksi ja eniten juuri sosialistien toimesta koska vapaiden talonpoikien tappamisen jälkeen kaikki on kytketty valtion letkuihin kiinni syntymästä asti.

Kapitalismi on yksi tie vapauteen ja se on kaikille auki, minä en ole vielä niin vapaa kuin haluaisin mutta toivon lasteni olevan vapaampia kuin minä.

Kehitys näyttää toki huonolta koska kaikki vapaudet ovat uhattuna nykyään joka suunnalta mutta se ei ole syy olla tekemättä kaikkea mahdollista sen eteen.

Kapitalismihan on ihan samaa tauhkaa mitä kommunismi on mutta sillä erotuksella että organisoiva koneisto majailee kulissin eli valtion takana. Lopputulos lopulta sama eli suunnittelutaloutta. Kommunismissa tämä saavutetaan pakottamalla ja tässä hienostuneemmassa versiossa, kapitalismissa tämä saavutetaan ujuttamalla omistavan luokan ideologia suorittavan luokan korvien väliin ja sitten laitetaan pientä täkyä perään että alaiset alkavat valvomaan toisiaan. 1984 vs. Brave New World.
 
No mielestäni jokaisella säännöllisiä palkkatuloja nauttivalla pitäisi olla myös säästöjä ja pääomatuloja, tästä hyötyy koko yhteiskunta.
No sinä varmasti katsot asiaa sellaisen näkökulmasta jolla on varaa, mutta totuus monelle pienituloiselle tässä maassa on aivan toinen. Mediaanipalkkahan taitaa olla joku kaksjapuoltonnii/kk..
 
Tottakai se koetaan ongelmaksi ja eniten juuri sosialistien toimesta koska vapaiden talonpoikien tappamisen jälkeen kaikki on kytketty valtion letkuihin kiinni syntymästä asti.

Kapitalismi on yksi tie vapauteen ja se on kaikille auki, minä en ole vielä niin vapaa kuin haluaisin mutta toivon lasteni olevan vapaampia kuin minä.

Kehitys näyttää toki huonolta koska kaikki vapaudet ovat uhattuna nykyään joka suunnalta mutta se ei ole syy olla tekemättä kaikkea mahdollista sen eteen.

Mahdollisesti tuohon ajattelun akseliin hyvä/paha, johtaneet juuret ovat kohtuullisen syvässä suomalaista kulttuuria itsessään. Omistajat vastaan työn (tuloksen) tekijät. Historiaa vastakkainasetteluun taatusti löytyy, myös aivan relevanttia. Vaikka valta-osa tämän sukupolven "vasemmalle" suuntautuneesta populaatiosta ei ole koskaan nimenomaista sortoa kohdannut, mihin liike historiallisesti perustuu, tuo ajatelma elää ja kukoistaa.

Suomen nousu pelloilta teollisuuteen on ollut huima, käytännössä sukupolvien lomittain vaihtuessa tapahtunut muutos. Hämmästyttävää.
Poliittinen eläin tarvitsee ravinnokseen jotakin muuta kuin reaalimaailmaa, ideologioita.

Mainitsemasi kapitalismi on toki yksi ymmärrys kohti haluttua tilaa. Määritelmiä tuolle sitten myriadi määrä löytyy, kapitalismille. Itse nykyisellään jonkinlaisen kansankapitalismin kannalla.
 
No sinä varmasti katsot asiaa sellaisen näkökulmasta jolla on varaa, mutta totuus monelle pienituloiselle tässä maassa on aivan toinen. Mediaanipalkkahan taitaa olla joku kaksjapuoltonnii/kk..

Mitä tarkoittaa olla varaa, olla varaa mihin? Ei sijoittaminen itsessään ole mihinkään tuloluokkaan sidottua. Tässäkin maassa on ansiotuloiltaan jotakin välillä; työelämässä muttei varaa ruokaan - perkeleen rikkaat.
Yksi lähtökohta tarkastelulle ajatuksessa voisi olla tämä suunnaton into ostaa, ostaa, kuluttaa. Tämänpäivän köyhä on ainakin aineellisessa mielessä eilisen rikas. Toki vastuun pitäisi jakautua yksilöä kauemmas. Sinne missä halut tähän kertakäyttökulttuuriin luodaan.
 
Back
Top