Eduskuntavaalit 2019

Jep, näin ainakin yritetään varmasti, Huhtasaari on liian jakava persoona.
Puisto ei ainakaan sulje asiaa pois mutta on täysin Halla-ahon takana tällä hetkellä.
Jussi tietysti saisi jatkaa mutta omasta mielestä Huhtasaari ei olisi välttämättä huono vaihtoehto. Sopivan tunteita herättävä puolesta ja vastaan, sekä valovoimainen esiintyjä. Edellyttäen, että esikunta on miehitetty oikeilla henkilöillä (Puisto, Purra ym.)
 
Osa kansalaisista ehkä tuntee tämän vähän eri tavalla:

https://www.iltalehti.fi/eduskuntavaalit-2019/a/54dfca50-0db7-4a71-80f1-3320d700a0d1
Sunnuntain vaalien asetelma on Stubbin mielestä selkeä.

– Vaaleissa on kyse johtajuudesta eli siitä, kuka on henkilö, joka pystyy johtamaan Suomea seuraavat neljä vuotta. Kokemus liittyy valtiontalouden hoitamiseen, terveyspalveluihin ja politiikan koukeroihin kotimaassa, mutta erityisesti EU-politiikkaan, Stubb sanoo.

Kyllä, velkaa on otettu Kokoomuksen johdolla, ja eräskin SOTE-meininki ei nyt ihan putkeen mennyt..
 
Niin nykypersuissa on vähän keistä olisi puolueen johtoon. Tai ministereiksi

Ei siellä ainakaan runsaudenpulaa ole :ROFLMAO:

Toisaalta....en minä persuista paljonkaan tiedä. Kun heitin kehiin ihan lonkalta Huhtasaaren, niin esiin tuli kaksi nimeä joista en ole ikinä kuullutkaan. Kävin sitten tutustumassa näihin nimiin ja voi hyvinkin olla, että kumpikin on puheenjohtaja ja ministeriainesta...toinen tuoksuu demarilta ja toinen kokoomuslaiselta, mutta eihän se ole tuossa puolueessa mikään ongelma.

Persut ovat sikäli hankalassa tilanteessa, että äänestäjiä ne eivät voi toista kertaa pettää ja tuon puolueen äänestäjiä ei kompromissit kiinnosta paskan vertaa...ei ainaakan asioisssa jotka liittyvät edes etäisesti maahanmuuttoon. Sellainen onnistuu vain jos nousevat suurimmaksi puolueeksi ja silloinkin lähinnä teoriassa...käytäntö tuppaa olemaan huomattavasti monimutkaisempi palapeli. Tulevissa hallitusneuvotteluissa se vielä korostuu, kun lähtökohdat ovat muutenkin todella hankalat.

Neljän vuoden kuluttua tilanne voi olla ihan toinen ja joiltakin osin melko varmasti myös on. Tästä johtuen voi hyvinkin olla, että jättäytyvät oppositioon ihan suosiolla.

Jos pelaavat korttinsa oikein siellä oppositiossa, niin pääministerin salkku putoaa melko varmasti persujen käsiin ihan omalla painollaan heti kun tuleva hallitus on Rinteineen ja Orpoineen riittävän kauan hölmöillyt ja keskenään tapellut. Tulevat neljä vuotta kannattaa käyttää siihen, että puolueessa on riittävästi ministeritasoista väkeä, sitten kun alkaa H-hetki lähestymään.
 
Lähinnä sitä että julkisuudessa ei ole kovinkaan montaa perussuomalaista, joita voisi kuvitella tällä hetkellä ministereiksi poliittisen kokemuksen perusteella. Joten ministeri kaarti olisi hallituksessa kovin kokematonta. Samaan aikaan ensimmäiseksi tai toiseksi tulleelle puolueelle tulisi monta isoa ministerin salkkua.
Onhan meillä nytkin paljon ministereitä ilman poliittista kokemusta. Berneri nyt ensimmäisenä tulee mieleen.
Ensimmäisen kauden edustaja ministereitä on myös Häkkänen ja Mykkänen,Terho.

Lisäksi hallituksessa on viisi toisen kauden edustajaa joista yksi on Sipilä.

Yli puolet ministereistä keltanokkia – vain lyhyt eduskuntataival takana
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Yli-puolet-ministereistä-keltanokkia-–-vain-lyhyt-eduskuntataival-takana/977223
 
Ei siellä ainakaan runsaudenpulaa ole :ROFLMAO:

Toisaalta....en minä persuista paljonkaan tiedä. Kun heitin kehiin ihan lonkalta Huhtasaaren, niin esiin tuli kaksi nimeä joista en ole ikinä kuullutkaan. Kävin sitten tutustumassa näihin nimiin ja voi hyvinkin olla, että kumpikin on puheenjohtaja ja ministeriainesta...toinen tuoksuu demarilta ja toinen kokoomuslaiselta, mutta eihän se ole tuossa puolueessa mikään ongelma.

Persut ovat sikäli hankalassa tilanteessa, että äänestäjiä ne eivät voi toista kertaa pettää ja tuon puolueen äänestäjiä ei kompromissit kiinnosta paskan vertaa...ei ainaakan asioisssa jotka liittyvät edes etäisesti maahanmuuttoon. Sellainen onnistuu vain jos nousevat suurimmaksi puolueeksi ja silloinkin lähinnä teoriassa...käytäntö tuppaa olemaan huomattavasti monimutkaisempi palapeli. Tulevissa hallitusneuvotteluissa se vielä korostuu, kun lähtökohdat ovat muutenkin todella hankalat.

Neljän vuoden kuluttua tilanne voi olla ihan toinen ja joiltakin osin melko varmasti myös on. Tästä johtuen voi hyvinkin olla, että jättäytyvät oppositioon ihan suosiolla.

Jos pelaavat korttinsa oikein siellä oppositiossa, niin pääministerin salkku putoaa melko varmasti persujen käsiin ihan omalla painollaan heti kun tuleva hallitus on Rinteineen ja Orpoineen riittävän kauan hölmöillyt ja keskenään tapellut. Tulevat neljä vuotta kannattaa käyttää siihen, että puolueessa on riittävästi ministeritasoista väkeä, sitten kun alkaa H-hetki lähestymään.

Ei oppositio ole välttämättä huono tähän väliin. Jos vaalilupauksia mitä on heitelty katselee niin kyyti tulee olemaan kylmää joka saralla. Suuri merkitys on miten maailmassa menee. Jos talous sakkaa yleisesti niin silloin vasemmisto vetoisen hallituksen homma on taputeltu. Varsinkin puolustuksen kannalta jos hallitus on vasemmisto vetoinen. Ennen aikaisiin vaaleihinkin on tällöin mahdollisuus. Mutta siihen mennessä pitäisi PS saada nostetuksi kandidaatteja ministeri paikoille. Sinisten mukana meni pari joita kaipaisin takaisin PS, mutta heidän paluunsa lienee mahdotonta. Ja jos pari pääsisikin takaisin niin varmasti loisi jännitteitä puolueen sisään ja äänestäjienkin kesken.
 
Oma veikkaukseni on

SDP ennustettu 44 paikkaa
KOK ennustettu 35 paikkaa
Vasemmisto ennustettu15 paikkaa
Vihreät ennustettu 23paikkaa
RKP ennustettu 9 paikkaa

Hallituksella olisi silloin 126 paikkaa.

Ja Maaseutua tullaan viemään kuin vierasta sikaa.

Lähde eilinen Iltalehti kannatuksen muuttaminen paikoiksi
Meillä kun on ennestään niin hyvät kokemukset sateenkaarihallituksesta ja Vas&Kok-yhteistyöstä...
En usko että persut lähtee hallitukseen jos tulevat vaaleissa toiseksi.

Liian iso riski joutua vastuuseen.
Riippuu varmaan kuinka hyvin kakkossijalta voi saada omia tärkeitä myönnytyksiä hallitusohjelmaan. Jos ei mitään, miksi menisivät? Tuskin kukaan muukaan menis vastaavassa tilanteessa.
Odotamme Kreetalta jatko-osia...

Näkökulma: Jos äänestät Antti Rinnettä, saatko mitä tilaat?

Näkökulma: Jos äänestät Petteri Orpoa, saatko mitä tilaat?

Näkökulma: Jos äänestät Juha Sipilää, saatko mitä tilaat?

Näkökulma: Jos äänestät Pekka Haavistoa, saatko mitä tilaat?

kyllähän vastuullinen media nämäkin aamulukemiseksi näin vaalipäivänä kansalaisille toimittaa..

Odotamme myös vastaavaa kritiikkiä toisesta yhden asian puolueesta eli RKP:sta. Siellä on porvari ja kommunisti sulassa sovussa. Koska näin on aina ollut, se ilmeisesti jotenkin nullifioi tämän argumentin, mutta persujen osalta se on vain perusteltua kritiikkiä.

En tosin ajatellut pidetällä hengitystä odotellessani.

Sarasvuo on tosin myös ollut ylikierroksillä näiden vaalien suhteen. Lasketaan nyt äänet ensin.

Mikä onkin aika ovelaa, koska mies ei edes äänestä...

Toivottavaa olisi, että jaksaisi myös vaalikiimassa pohtia asiaa myös moraalisesta ja eettisestä näkökulmasta.

Sikailusta voitaisiin ehkä puhua, jos Ruotsi olisi näkynyt turvapaikanhakijoille lähinnä läpikulkumaana ja Suomi päätepisteenä. Tästä ei kumminkaan ollut kyse, vaan kantoivat taakkaa meidänkin edestä.

Moraalisesta ja eettisestä näkökulmasta tätä onkin muuten tärkeää pohtia. Eli siirtolaisuuden juurisyiden perimmäistä vastuuta ja Suomen osuutta tähän. Olennaisesti asiaan vaikuttaviksi seikoiksi on nimetty mm. siirtomaahistoria, suurvalta-status, orjuuttaminen, osallisuus valtioden rajojen ja kansojen eriparisuuteen tai osuus/myötävaikutus konflikteihin.

Suomella ei ole suurvaltastatusta tai siirtomaahistoriaa mutta Ruotsilla on. Orjalaivojen terva on liian kaukaa haettu. Syy-yhteys on mielestäni liian etäinen vaikka ÅA:n, ja miksei muiden yliopistojen, sukupuolentutkimuksen piirissä epäilemättä koetaan tuskaa tästä. Suomi ei pitänyt siirtomaita. Suomi ei pitänyt orjia tai käynyt orjakauppaa, sen sijaan suomalaisia on aikoinaan (Keskisarjan mukaan) viety orjiksi eksoottisiin maihin. Suomi ei ole ollut vetämässä viivottimella rajoja Lähi-itään tai Afrikkaan. Suomi ei myöskään aiheuttanut sotia nykyajan konfliktialueilla eli Huntingtonin jaon mukaisella idän ja lännen rajavyöhykkeellä. Suomella ei ollut osaa eikä arpaa Afganistanin sotaan, Persianlahden sotiin tai ei arabikevääseen. Suomi ei ollut syöksemässä vallasta johtajia tai orkesteroinut vallankaappauksia. Suomella ei ole YK:n turvaneuvostossa pysyvää paikkaa ja tällä on aika suuri merkitys kun vastuuta mietitään.

Päinvastoin. Suomi on pyrkinyt vetoamaan väkivallattomuuteen, parantamaan tasa-arvoa, edistänyt sääntöpohjaisen maailmanjärjestyksen noudattamista ja vastustanut kaikenlaisia vääryyksiä ihan pontevasti kansainvälisessä yhteisössä.

Vastuusta jää silloin enää inhimillinen vastuu, siis yleinen auttamisvastuu mikä kohdistuu ihmisyyden nimissä hätää kärsiviin. Niinpä tässä on kyse myös siitä, kuka lukeutuu "hätää kärsivä" -nimiseen kategoriaan. Tässä suhteessa YK:n suuntaviivat ovat mulle ihan hyvät. Suomalaisella ei ole mitään moraalista tai eettistä vastuuta niiden henkilöiden suhteen, jotka todetusti eivät ole suojelun tarpeessa. Suomen yltiölepsua linjaa ei siis voi perustella moraalisella oikeutuksella. En koe tästä huonoa omaatuntoa. Ilmastonmuutoksen suhteen koen. Mutta siinäkin sillä painoarvolla mikä meillä suomalaisilla globaaliin ilmastoon on.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tämä juurikin ole varoittava esimerkki.
Riippuu vastaajasta. Mykkänen on kyllä kaamea esimerkki mielestäni, mutta en usko että Mykkänen olisi kokeneempana yhtään sen parempi. Samaa mieltä se asioista olisi edelleen.
Sama koskee toki muitakin. Ei hallituksen virheitä voi mielestäni kokemuksen piikki on laittaa, vaan heidän ajaman politiikan syyksi.
 
Eikös tämä juurikin ole varoittava esimerkki.

Berner on torpedo enemmän kuin ministeri. Hän tuli hallitukseen nimenomaisesti siirtämään kansallisomaisuutta veroparatiisiyhtiöille. Pieleen meni mutta palkkio tuli. Ja asiaan palataan vielä. Liikenneverkon lisäksi on hävitettävänä vielä ainakin Suomen vesivarannot. Se on tavaraa jolla vielä vuollaan kultaa eikä se saa siinä vaiheessa olla enää suomalaisessa omistuksessa. Lisäksi pitää tietysti saada pienempiä juttuja kuten yksityinen nopeusvalvonta jne.
 
Berner on torpedo enemmän kuin ministeri. Hän tuli hallitukseen nimenomaisesti siirtämään kansallisomaisuutta veroparatiisiyhtiöille. Pieleen meni mutta palkkio tuli. Ja asiaan palataan vielä. Liikenneverkon lisäksi on hävitettävänä vielä ainakin Suomen vesivarannot. Se on tavaraa jolla vielä vuollaan kultaa eikä se saa siinä vaiheessa olla enää suomalaisessa omistuksessa. Lisäksi pitää tietysti saada pienempiä juttuja kuten yksityinen nopeusvalvonta jne.

Näin se oli, mutta lobbareiden lonkero on myös joidenkin liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten luona ja pian enenevästi uusissa Traficomin tytäryrityksissä. Myös valtiovarainministeriössä on pari erikoisesti käyttäytyvää virkamiestä, mikä huomattiin hallintarekisterilain valmistelun yhteydessä.

Wallenbergit ovat takuulla kiinnostuneita Suomen infran ostamisesta, mutta kiinalaiset taitavat olla kova kilpailija.

Ei kaikki, mikä on vaikuttamaan pyrkivää, tule Venäjältä. Tämä pitää aina muistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jakakaa vielä kun ehtii.

Kilometriperusteinen tiemaksu ponnahti taas esiin: Myös bensa- ja dieselautojen kieltoa puuhataan

Esitys kilometriperusteisesta tiemaksusta sai kansalta tylyn vastaanoton vuonna 2013, mutta nyt se on ponnahtanyt taas esiin. Tuoreessa virkamiesmuistiossa nostetaan esiin myös bensiini- ja dieselautojen myyntikielto.


Ympäristön pelastajien märkä uni. Tarkoittaa käytönnössä liikkeen loppumista kaupunkien ja taajamien ulkopuolella.
 
Back
Top