Poliittista väkivaltaa ihannoinut vasemmistoliittolainen hallitusneuvotteluissa - Li Andersson: ”Hän on hyvin selvästi pahoitellut”
Tänään klo 10:45
Poliittista väkivaltaa aikaisemmissa kirjoituksissaan ihannoinut vasemmistoliiton Dan Koivulaakso (vas) johtaa Säätytalon hallitusneuvotteluissa oikeusvaltion kehittäminen -alaryhmää, joka on osa suurempaa turvallinen oikeusvaltio Suomi -työryhmää.
Iltalehti kysyi asiasta keskiviikkoaamuna vasemmistoliiton puheenjohtaja
Li Anderssonilta.
Miten hyvin tällainen henkilö soveltuu oikeusvaltion kehittäminen -työryhmän puheenjohtajaksi?
– No, hän on hyvin selvästi pahoitellut niitä vanhoja kirjoituksiaan ja on myöskin hyvin selvästi sanonut, ettei edusta enää sellaista ajattelua. Meille kelpaa kyllä tämä.
Eli tämä riittää?
– Joo.
Mutta eikö tämä näytä ulospäin aika huonolta?
– No siis totta kai nämä kirjoitukset, joita hän oli tehnyt, niin eivät ne edusta puolueen linjaa eikä meidän kantoja...mutta hän oli tehnyt ne yli kymmenen vuotta sitten ja on hyvin selvästi itse pahoitellut asiaa ja todennut, etteivät ne edusta enää hänen ajatteluaan.
Tuliko yllätyksenä?
– No, minusta tärkeintä on nyt se, että hän on itse hyvin selvästi asiaa kommentoinut. Se riittää meille.
”Olen pahoillani”
Suomen Uutiset ja Kaleva kertoivat aiemmin tällä viikolla Dan Koivulaakson vanhoista keskustelupalstakirjoituksista, joissa Koivulaakso puolusti poliittisen väkivallan käyttöä.
Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen Dan Koivulaakso toimii hallitusneuvottelujen turvallinen oikeusvaltio Suomi -työryhmän oikeusvaltion kehittäminen -alatyöryhmässä. Koivulaaksi kommentoi aiemmin tällä viikolla Kalevalle, ettei hänen vanhoilla kirjoituksilla ole vaikutusta hänen tehtäväänsä.
– En näe, että viestit vaikuttavat tehtävääni alatyöryhmän puheenjohtajana, Koivulaakso kommentoi.
Kirjoitukset ovat Kalevan mukaan pääosin vuosilta 2007 ja 2009. Koivulaakso pahoittelee Kalevan jutussa kielenkäyttöään.
– Olen pahoillani, että käytin asiatonta kieltä 10–12 vuotta vanhoissa foorumikeskusteluissa. Kirjoitukseni eivät edusta ajatteluani ja toivon, että voimme vanhojen pohdintojen sijaan keskittyä tähän päivään ja viranomaisten resurssien turvaamiseen, oikeusvaltion vahvistamiseen sekä Suomen hyvinvoinnin kehittämiseen, hän sanoo.
Keskiviikkona 15.5. 2019 kello 11.45: Jutun otsikon sanamuotoa muutettu.
Mika Koskinen
Jaahas, vasta nyt valtamedia tarttuu aiheeseen, melkoisen pitkä sytytyslanka niillä on ollutkin tässä asiassa. No, onhan se vähän sopimatonta häiritä hallitusneuvottelijaa tahdittomilla kysymyksillä, ja hyvin Li jätti vastaamatta kysymykseen asian yllätyksellisyydestä.