Eduskuntavaalit 2019

Vaaliuurnilla - ja postissa - tavataan.

Ulkosuomalaisilla ja vaalien ajan ulkomailla oleskelevilla on kevään vaaleissa ensimmäistä kertaa mahdollisuus kirjeäänestykseen.

– Maailmalla on yli 250 000 äänestäjää. Se on noin 5,6 prosenttia äänioikeutetuista. Viestimme puolueille ja vaaliehdokkaille on, että nyt jos koskaan kannattaa olla aktiivinen ulkosuomalaisten suuntaan, toteaa Suomi-Seuran puheenjohtaja ja ulkosuomalaisparlamentin puhemies Jarmo Virmavirta tiedotteessa.

Kirjeäänestystä haluava äänioikeutettu tilaa kirjeäänestysasiakirjat ulkomaille, ja palauttaa äänensä lähetekuoressa Suomeen oman kuntansa keskusvaalilautakunnalle.

Suomi-Seura ja ulkosuomalaisparlamentti kertovat ajaneensa kirjeäänestystä ulkosuomalaisille lähes 20 vuotta. Mahdollisuus äänestää nykyiseen tapaan ennakkoon Suomen ulkomaanedustustoissa ja konsulaateissa säilyy kuitenkin myös jatkossa.

– Me ulkosuomalaiset olemme todella innostuneita tästä uudistuksesta. Tarvitsemme kuitenkin monikanavaista, aktiivista tiedottamista, kertoo USA:n ja Latinalaisen Amerikan varapuhemies Hanna Wagner.

Pohjois-Euroopan alueen varapuhemies Seija Sjöstedt pohtii, mahtaako päättäjien mielenkiinto ulkosuomalaisia kohtaan kirjeäänestyksen myötä herätä.

– Jo pelkästään Ruotsissa on yli 109 000 äänioikeutettua, hän muistuttaa.

Ulkosuomalaisparlamentin puhemiehistö kokoontuu Helsingissä tällä viikolla torstaina ja perjantaina.

https://www.verkkouutiset.fi/ulkosuomalaiset-voivat-aanestaa-myos-kirjeitse/
 
Hintaan mikä?
Taas pitäisi maksaa jotain johon mulla ei olisi varaa.

Talonyhtiön pitää tehdä päätös hankkia tuollaiset ja sitten se maksaa jotain. Alakerran mummeli tuskin innostuu maksumieheksi kun sillä ei ole autoakaan ja sähkökin maksaa oli se sitten tuotettu hiilellä, veli venäläisen kaasulla, tai tuulella.

Jos muutan kantakaupunkiin jossa ei ole autopaikkoja, vaan pidän autoni kadun varressa, missä lataan autoni?
Pointtini on, ettei tätä ole mietitty loppuun asti. Pistokehybridi on huonoa omatuntoa potevien pientaloasukkaiden auto.

Sähköautoilustakin on näköjään tullut huutokauppatavaraa. Kisataan siitä kuka uskaltaa esittää suurimman luvun. Pitäisi varmaan perustaa puolue ja vaatia Suomeen viisi miljoonaa sähköautoa viidessä vuodessa.

Tuo mitä esität latausmahdollisuuksista on monille karua todellisuutta. Taloyhtiöissä asia vielä hoituu, kunhan ne siihen ensin pakotetaan. Eli pitää säätää laki joka edellyttää että vuonna 20xx on jokaisella taloyhtiön autopaikalla oltava sähköauton latausmahdollisuus. Hinnat tietysti karkaavat tuon myötä pilviin. Sitä voidaan kompensoida lupaamalla 50% valtionavustus jonka rahat kuitenkin loppuvat heti kuukauden jälkeen ja loput hakijat jäävät nuolemaan näppejään. Näin omakotiasujana tilanne olisi vielä hallittavissa. Ajan kuitenkin viikoittain satojenkin kilometrien työmatkoja. Sähköautolla homma muuttuisi etenkin tällaisilla pakkaskeleillä haasteelliseksi. Pistokehybridi on tietysti hyvä kun voi olla ajavinaan sähköllä mutta oikeasti painaa bensalla.
 
SDP nyt on kovasti eri asia kuin SDP 80-luvulle saakka. Samoin kuin monessa muussa maassa.

Tämä ei ihan pidä paikkaansa. Useimpien eurooppalaisten maiden Sos.Demi vastaa asiallisesti ottaen ja mm. retoriikaltaan meikäläistä Vasemmistoliittoa, mikä tulee useimmille suomalaisille ullatuksena. Eli meillähän ei sellaista ihan oikeaa ravakkaa vasemmistopuoluetta edes ole. Osittain se selittyy sillä, ettei pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa ole oikein tilaa sellaiselle.

Jos en tulqitse väärin ajan merkkejä, niin sellaiselle vielä tulee tilaa, kun tämä systeemi ajetaan tarpeeksi seis. Monessa Euroopan valtiossa vasemmisto edustaa myös kansallismielisyyttä, kahtokkeehan mm. Kreikkaa jne.

Eli jos meillä voidaan pitää oikeistoa löyhänä lehmänhenkosena, niin sitä on myös vasemmisto verrattuna Eurooppaan. Ehkä tämä yhteiskuntamalli on omiaan vaikuttamaan juuri tähänkin puoleen.

On varsin mielenkiintoinen tämä tilanne, jossa puolueen pj. makaa sairaalassa ja saikkua piisaa ties minne asti. Kampanja? Onko tarkoituskaan -voittaa- vaaleja? Salaliittominäni heittää korvaan: Sote-ratkaisussa aiotaan syöttää suomalaisille sellainen kalkki, ettei Sos.Demi edes halua olla sitä toimeenpanemassa. Koska itse Sote-malli ollee pitkälle sellainen, ettei siihen oikein saa mikään puolue asiallisesti ottaen omaa peukalonjälkeään. Sos.Demi on juuttunut -vastustamaan- yksityistämistä, vaikka siellä tiedetään kyllin hyvin se, että palveluntarjontaa on laajennettava ja pyrittävä varmistamaan -edes riittävä tarjonta-...hinta, no, sitä voi kukin pohtia tykönään mitä se tarkoittaa....ja tässä kohtaa on juuri se katkera kalkki.

Sote-ratkaisuhan olisi jo valmis, ellei Keskusta olisi alkanut iltalypsää siihen maakuntamallia, joka on luvalla sanoen kansakunnanedun ja asiakkaiden kannalta turhake, joka lisää vain kustannuksia.
 
Ilman turvapaikkasirkusta Suomessa voisi siirtyä suoraan yksipuoluejärjestelmään. Varmasti kaikki mahtuu saman katon alle.

#sixpäkki #sinipuna
 
En usko ihan noin korkeaan prosenttiin, mutta harva kansanedustaja tyhjänpäällekään putoaa.

Monella on pakastevirka odottamassa, kuten poliisikansanedustajilla ja kontaktit muutoinkin kunnossa.

Lopputuloksena valtaosa ei siellä pelkästään rahan vuoksi ole.

Nii no en ajatellut hallituspaikkoja, luentopalkkioita yms. Normi DI:n palkka on kuitenkin kovempi kuin kansanedustajan palkka. Joskus selvitin asiaa omakohtaisesti, niin minulla tulot olisivat vähentyneet kansanedustajana jos en olisi tehnyt samaan aikaan rahaa muualta.
 
Uutinen, jonka mukaan SDP ehdottaa polttisten käyttökieltoa vuodelle 2030 oli näemmä pelkkää clickbaittia. Kiitos siitä, iltapäivälehdet.
 
Mikähän on Peljon väitteen perustana? Tuontiautojen verotkin ovat päästöpohjaisia ja ei kannusta tuomaan mitään suurta päästäjää.
Dieselit mitä nyt tuodaan, tulee varmasti pääosin tarpeeseen eli ihmisille jotka joutuvat paljon liikkumaan.

Sitran Peljo pitää hyvänä erityisesti verotuksen painopisteen muuttamisen ajatusta.

Suomen nykyinen verotushan ajaa voimakkaasti nimenomaan siihen, että meille tulee vanhoja, käytettyjä diesel-autoja muista maista. Kyllä meidän pitäisi laajemmin verotusta siirtää nimenomaan siitä hankinnan verottamisesta siihen päästöjen verottamiseen. Kun päästöt aiheutuu ajamisesta, niin se olisi se keskeinen verotuksen kohde. Tämän pitäisi tapahtua myös niin, että meillä olisi laajempi verosiirtymä ylipäänsä: alkaisimme verottaa enemmän päästöjä, eli sitä mitä me ei haluta, ja vähemmän sitä mitä me halutaan eli työtä ja yrittämistä. Jos kansalaisten ostovoima tätä kautta kasvaisi, niin se mahdollistaisi myös ehkä suuremmat investoinnit autoihin mitä tällä hetkellä. Sitä kautta se saattaisi kiihdyttää uusien, vähäpäästöisten autojen omaksumista”, Peljo sanoi aamu-tv:ssä.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...-eivat-vain-ilmesty-tanne-autoliitosta-suorat
 
Uutisotsikoinnista on tullut huutokauppatavaraa.

Ettei olla pelkkien uutisotsakkeiden varassa niin tässä alkuperäinen esitys aiheesta:

https://sdp.fi/wp-content/uploads/2019/01/SDP_ilmasto-ohjelma_diat.pdf


Perusongelma sähköautoilun suhteen on ylempänä käsitellyllä tavalla olemassa. Ohjelmassa asetettu tavoite nolla/vähäpäästöisille autoille on tosin suhdeluvultaan jäänyt auki. Vähäpäästöisyys on tavoitteena realistinen mutta vesittää helposti hankkeen kokonaisvaikutukset.

Siinä olet kyllä ihan oikeassa että pelkkiin iltapäivälehtien otsakkeisiin tyytyminen johtaa pahasti harhaan. Ihan samalla tavalla kävi viikonloppuna Ylen HX-jutun kanssa. SDP:n edustaja toisti jokseenkin sanatarkasti sotalaitoksen kannan ja sai ihan kenraalitasolta saakka paskaa niskaan maanpuolustuksen alasajajana ja porukan petturina sekä kohtsillään tuloillaan olevan tuhon airuena.

Kenenkähän kanssa maanpuolustusasioista sitten pitäisi olla samaa mieltä jos sotilaillekaan ei sotilaiden oma kanta enää kelpaa? :D
 
Mikähän on Peljon väitteen perustana? Tuontiautojen verotkin ovat päästöpohjaisia ja ei kannusta tuomaan mitään suurta päästäjää.

Olet mennyt tuossa ns. virallisen totuuden mukana halpaan.

Autovero on lievästi päästöperusteinen, mutta ylivoimaisesti suurempi merkitys on verotettavan auton hinnalla. Siksi suuripäästöiset kannattaa tuoda käytettyinä ja niin todellakin tehdään.

Jos autovero olisi X euroa per CO2-gramma niin homma olisi selvä. Nyt vain veroprosentti määräytyy CO2-grammojen mukaan ja veron määrä lasketaan auton hinnasta. Nyt Dacia Duster CO2-grammasta maksetaan vain 10 % Porsche Cayennen tuottamiin päästöihin. Onneksi Porsseja ei ole enempää, jos ne kerran ovat ilmastolle 10Xvaarallisempia.
 
Mä näen sähköautomarkkinoiden kehityksen samankaltaisena kuin älypuhelinmarkkinoiden kehityksen.

Eli asiakkaissa mennään segmentti kerrallaan. Ensin sähkikset valtaavat premium-mallit, jonka jälkeen edetään pikkuhiljaa keskihintaisiin, ja sitten joskus halvimpiin malleihin. Tätä sitten sopivissa määrin avitetaan veroruoskalla, koska ilmastonmuutos.

Ei mitään uutta auringon alla. Kyllä mäkin kuuntelin vielä joskus 2008-09, kun karvalakit olivat sitä mieltä, että fyysinen näppäimistö pitää olla, ja ei se iphone pysty tekemään sitä ja tätä temppua. Ei kestä akku! Akun pitää kestää kaksi kuukautta! Ja se maksaa liikaa!

No siinä kävi sitten sillä tavalla, että amerikkalainen firma pesi suomalaisen lumihangessa, kairas takapuoleen, ja sit heitti takaovesta pihalle.

Toivottavasti tuli tulevaisuuden kalevalaan pari uutta säettä nöyryydestä, paikalleen jämähtämisestä, oman selustan turvaamisesta, varman päälle pelaamisesta ja ehkäpä ahneudestakin.
 
Ei mitään uutta auringon alla. Kyllä mäkin kuuntelin vielä joskus 2008-09, kun karvalakit olivat sitä mieltä, että fyysinen näppäimistö pitää olla, ja ei se iphone pysty tekemään sitä ja tätä temppua. Ei kestä akku! Akun pitää kestää kaksi kuukautta! Ja se maksaa liikaa!

Kaikki tämä on edelleen totta sikäli kun minulta kysytään...
En voi ollenkaan sietää nykyisiä älypuhelimia, riippumatta onko i-etuliite vai ei. Käytettävyydeltään surkeita laitteita joita myydään lähinnä ulkonäöllä.
 
@fulcrum Etkä sinä varmastikaan ole ainoa. Teitä on varmasti lukumääräisesti Suomessa jopa tuhatmäärin. Noilla määrillä ei vaan pelastettu erästä merkittävää teollisuudenalaa Suomesta.
 
Mä näen sähköautomarkkinoiden kehityksen samankaltaisena kuin älypuhelinmarkkinoiden kehityksen.

Eli asiakkaissa mennään segmentti kerrallaan. Ensin sähkikset valtaavat premium-mallit, jonka jälkeen edetään pikkuhiljaa keskihintaisiin, ja sitten joskus halvimpiin malleihin. Tätä sitten sopivissa määrin avitetaan veroruoskalla, koska ilmastonmuutos.

Ei mitään uutta auringon alla. Kyllä mäkin kuuntelin vielä joskus 2008-09, kun karvalakit olivat sitä mieltä, että fyysinen näppäimistö pitää olla, ja ei se iphone pysty tekemään sitä ja tätä temppua. Ei kestä akku! Akun pitää kestää kaksi kuukautta! Ja se maksaa liikaa!

No siinä kävi sitten sillä tavalla, että amerikkalainen firma pesi suomalaisen lumihangessa, kairas takapuoleen, ja sit heitti takaovesta pihalle.

Toivottavasti tuli tulevaisuuden kalevalaan pari uutta säettä nöyryydestä, paikalleen jämähtämisestä, oman selustan turvaamisesta, varman päälle pelaamisesta ja ehkäpä ahneudestakin.

Pelkona on monella sekin että tekniikan mennessä kohisten eteenpäin käytettyjen sähköautojen markkinat muuttuvat yhtä huonoiksi kuin älyluureilla. Puhelimia voi ostaa vaikka joka taskuun tai käyttää uutta ja vanhaa sukupolvea rinnan mutta auton kanssa on pakko pelata varman päälle. Jos keskikokoisen perheauton pelkät pääomakulut pompsahtavat jonnekin tasolle tonni per kuukausi niin autoilu loppuu nopeasti. Se on toisaalta joillekin suorastaan tavoitetila.
 
Kaikki tämä on edelleen totta sikäli kun minulta kysytään...
En voi ollenkaan sietää nykyisiä älypuhelimia, riippumatta onko i-etuliite vai ei. Käytettävyydeltään surkeita laitteita joita myydään lähinnä ulkonäöllä.

Ovat muuten parhaimmillaan pitkäikäisiä värkkejä nuo näpykkäpuhelimet. Mullakin on varaluurina käytössä vielä Nokia 6210 jonka ostin noin vuonna 2001. Akku on toki parhaat päivänsä nähnyt vaikka on uusittu pari kertaa eikä kolmatta vaihturia enää mistään löydy. Käytetään 20 vuotta täyteen ja pidetään sen jälkeen juhlalliset hautajaiset :D

Mitenkähän hyvin toimii tänä vuonna väsätty saippuakotelo 2030-luvun lopulla?
 
Kenenkähän kanssa maanpuolustusasioista sitten pitäisi olla samaa mieltä jos sotilaillekaan ei sotilaiden oma kanta enää kelpaa? :D

No. Tulee ymmärrettäväksi, jos unohtaa hetkeksi killottavasilmäisen ja kirkasotsaisen reserviläisyyden. :cool:

Kenraalithan eivät meillä puoluepolitikoi. Paitsi vähän vaalien alla. Jos kuka tahansa Häkämies-veljeksistä tai vaikka serkuista olisi lallattanut tuon saman nuotin kuin Sos.Demi, niin kenraaliylistys olisi ollut varma. Nyt nähtävillä olevassa tilanteessa pitää olla kokoomustaustaa, että saa kenraalitason kätten päälle panentaa ja taputuksia kolmannella. No, perinteisesti myös rkp-taustalta on ollut hyvä ponnistaa kenraalisuosioon.

ELI: eivät politikoi.:geek:
 
No siinä kävi sitten sillä tavalla, että amerikkalainen firma pesi suomalaisen lumihangessa, kairas takapuoleen, ja sit heitti takaovesta pihalle.

Toivottavasti tuli tulevaisuuden kalevalaan pari uutta säettä nöyryydestä, paikalleen jämähtämisestä, oman selustan turvaamisesta, varman päälle pelaamisesta ja ehkäpä ahneudestakin.

Tuskin. Kyllä viimeistään seuraava sukupolvi uudentaa isiensä töppäilyt.

Jos pitää paikkansa juorut Nokian terävän pään johtamiskulttuurista, niin lopputulosta ei tarvi ihmetellä yhtään. Johtamiskulttuuri oli varmasti omiaan tuottamaan juuri kuvaamasi tilanteen firmassa.
 
Jos keskikokoisen perheauton pelkät pääomakulut pompsahtavat jonnekin tasolle tonni per kuukausi niin autoilu loppuu nopeasti.

Fossiiliautoille tulee olemaan _aina_ segmenttinsä jos sähköauto ei ole teknisllistaloudellisesti kannattavaa.

Polttisauton verokepittäminen liian etupainotteisesti - siis ilman, että sille on järkevää taloudellista vaihtoehtoa - on käytännössä sen luokan "paskalaki kakkonen", ettei yksikään puolue uskalla ottaa sitä niskoillensa. Paskalaki potenssiin tuhat, sanoisin.
 
Ja vielä muistin virkistykseksi pari kommenttia ( snadisti alkuperäisestä muokattuina ):

Uusien hävittäjien määrä ei ole "kiveen hakattu". Uskottava ilmapuolustus on turvattava ja hävittäjähankinnassa pyritään nimenomaan tiettyyn suorituskykyyn. Kyse ei siis ole vain koneiden määrästä, vaan kokonaisratkaisusta. Hankittavien koneiden määrä ei voi olla vielä kiveen hakattu, vaan määrä päätetään, kun tarjouspyyntöihinsaadut vastaukset on asianmukaisesti käsitelty ja eri vaihtoehdot kartoitettu.

https://yle.fi/uutiset/3-10588121


Suomen alustavaan tarjouspyyntöön kirjaama luku ei ole kiveen hakattu. Tarjoukseen piti joku nurkka laittaa kiinni, ja kun ei tarkkaa rahamäärää voi laittaa, laitettiin määrä 64. Kukin valmistaja tarjoaa kokonaispakettia, jonka tarjoamaa suorituskykyä Suomessa arvioidaan. Tuolloin määrä voi tarkentua parilla koneella jompaankumpaan suuntaan.

https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/...y5BQPxtyGJkAdIQAXPOtxzsYWoD1PFKJ2KBBG71JfVKb4


Ensimmäisen tekstin on siis lausunut juuri tämän lausuman perusteella maanpetokselliseksi sosialistipaskaksi tuomittu Sanna Marin. Ylen otsikolla "SDP valmis vähentämään hävittäjien määrää". Ja jälkimmäisen kirkasotsainen kaikkien maanpuolustajien sankari Lauri Puranen.

Itse en havaitse eroa. Hyvin tuo tarina SDP:n maanpetoksesta on saatu julkisuudessa läpi. Vertauskuvallisia hirttoköysiä solmitaan ja soihtuja sytytellään eri puolilla sosiaalista mediaa.

Tämä(kin) tarina antaa erittäin surullisen kuvan nyky-Suomesta.
 
Fossiiliautoille tulee olemaan _aina_ segmenttinsä jos sähköauto ei ole teknisllistaloudellisesti kannattavaa.

Polttisauton verokepittäminen liian etupainotteisesti - siis ilman, että sille on järkevää taloudellista vaihtoehtoa - on käytännössä sen luokan "paskalaki kakkonen", ettei yksikään puolue uskalla ottaa sitä niskoillensa. Paskalaki potenssiin tuhat, sanoisin.

Kaikkien aikojen emämunaus odottaa tekijäänsä. Ilmastonmuutos antaa siihen ihan uudenlaisia mahdollisuuksia monellakin rintamalla. Paskalaki ei tosiaan ole tuohon verraten yhtään mitään.
 
Back
Top