Eduskuntavaalit 2019

Tienaaminen on nyt vaikeutunut kun nämäkin paljastuivat. Onneksi sote ei mennyt läpi sellaisenaan.

Yksityisten hoitoyritysten tasossa on vaihtelua. On todella hyviä paikkoja ja sitten sellaisia joissa vain maksimoidaan tulosta. Valvonta on vaikeaa.

On kokemusta huonosta yksityisestä hoidosta. Valot on poissa rakennuksesta ellei satu olemaan vierailijoita vanhusten luona.
Joku vanhus joka ei päässyt liikkumaan oli unohtunut vessaan koko päiväksi.
Vanhus ei pääse ulos ellei joku omainen tule häntä viemään.
Jne. Pahimpia yksityiskohtia en viitsi edes kirjoittaa tänne.
 
Mitä jos sinulla olisikin vain 60m2 kaksio? Muuttaisiko se tilannetta?8

Kyllä, mutta vain siksi aikaa kunnes saisin tehtyä isomman.
Ymmärrän kyllä, ettei monellakaan ole varaa tän kokoisiin taloihin. Ei minullakaan ole tällä hetkellä.
 
https://www.uusisuomi.fi/raha/27052...ta-ei-tiedetty-mitaan-ennen-kuin-asia-lavahti

Lukekaa ja ihmetelkää. Tässä herran pääkohdat:

1. Laatu aina hallituksessa ykkösasia
2. Henkilöstö ollut tärkeää
3 Henkilöstöön ja laatuun laitettu paukkuja pitkään
4. Hallituksessa ei mitään tietoa ongelmista
5. Kaikessa ei ilmeisesti ole onnistuttu

Laitoksessa noilla puheilla saisi välittömän F44.3 (hurmos- ja haltiotila) ja F22.8 (muu pitkäaikainen harhaluuloisuushäiriö) arvion ICD-10 luokittelussa. Jos oikein etsisi löytäisi ehkä osuvampiakin diagnooseja.
 
Valintoja. 20-40 vuotias mies selviää paremmin ilman hoitotoimenpiteitä kuin 70+ vanhus.

Julkaistu: 17.2.2016 4:21
Suomelle tulossa jättilasku – turvapaikanhakijoista 800 miljoonan euron kustannukset
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001120165.html

Huippututkija: miljardi euroa lisää vuodessa nostaisi Suomen vanhushuollon Pohjoismaiselle keskitasolle
Ikäihmisten hoivan resurssivaje on ollut tiedossa jo pitkään.
Vanhustenhuolto
30.1.2019 klo 06:10
https://yle.fi/uutiset/3-10618988?origin=rss
 
Huippututkija: miljardi euroa lisää vuodessa nostaisi Suomen vanhushuollon Pohjoismaiselle keskitasolle


Niin, suotta sitä kauhistellaan. Arvopohjavalintoja nämä asiat ovat. Ja tietysti sitä, että mihin rahat riittävät ylisummaan. Onneksi Orpon mielestä tilanne on nyt sietämätön....eli asiat korjataan. Mutta kun ei korjata. Eikä sitä korjaa seuraavakaan hallitus, vaikka se olisi viherpunapunavioletti.
 
Yksityisten hoitoyritysten tasossa on vaihtelua. On todella hyviä paikkoja ja sitten sellaisia joissa vain maksimoidaan tulosta. Valvonta on vaikeaa.

Valitettavasti julkinen sektorikaan ei ole osaton näistä ongelmista. Terveyskeskusten vuodeosastot painivat samojen henkilöstöongelmien kanssa. Ei siis ole mitään patenttiratkaisua.

Valvonta on laiminlyöty ja jäljet tiedetään. Lääninhallituksia ei ole ja kunnat eivät valvo, vaikka kuittaavat miljoonalaskut maksuun.
 
Valitettavasti julkinen sektorikaan ei ole osaton näistä ongelmista. Terveyskeskusten vuodeosastot painivat samojen henkilöstöongelmien kanssa. Ei siis ole mitään patenttiratkaisua.

Kuten kirjoitin aiemmin: jos hoitolaitokset niin julkiset kuin yksityiset kolattaisiin huolella, niin Koraanin vahvuinen pinkka syntyisi paperia, tiuhalla fontilla ja rivi rivissä kiinni. Ei ole julkinen yhtään jalompi.
 
Ei ole julkinen yhtään jalompi.
Vaikken asiaa tunne, luulen että rakenne on erilainen.

Julkinen säästää koska rahaa sinne ei anneta, yksityinen siksi, että se voi rahdata rahat paratiisin kautta verovapaasti omistajilleen.

En ole sosialismin kannattaja missään asiassa ja veltto julkinen talous on kammotus. Mutta ihmettelen, että eikö valtio *kirosana* voisi osata hoitaa asioita kuten muutkin. Yhteiskunnan kannalta olennaiset toiminnot olisi syytä hoitaa niin, etteivät ne joudu yksityisen rahastuksen kohteeksi. Voiton tekeminen ei ole väärin vaan päinvastoin, mutta voisi siitä vähän veroakin maksaa. Esimerkkinä vaikkapa Fingrid, jos valtio tarvitsi niin kipeästi ne myynnistä saadut rahat, niin olisi jäänyt vielä mukavasti ylimääräistä, vaikka tuo summa olisi lainattu. Nyt me kuluttajat maksetaan tuota ylimääräisenä verona maailman tappiin, vaikka tuotto olisi voinut olla keventämässä muuta verotusta.

Tuosta lehtijutusta jonka mukaan turvapaikkaruljanssiin kuluu 800 miljoonaa, ei riitä likimainkaan. Välilliset kulut puuttuu kokonaan ja taannoin voivoteltiin, kun kotouttamiseen ei ole kuin 500 miljoonaa. Nyt sitä aiotaan vasta tosissaan alkaa tekemään, mutta en huomannut sitä momenttia tuossa lainkaan. Väitän ihan omasta päästäin, että kulupotti summattuna alkaa kakkosella, ja muut numerot siihen jatkoksi.
 
turvapaikkaruljanssiin kuluu 800 miljoonaa, ei riitä likimainkaan. Välilliset kulut puuttuu kokonaan ja taannoin voivoteltiin, kun kotouttamiseen ei ole kuin 500 miljoonaa. Nyt sitä aiotaan vasta tosissaan alkaa tekemään, mutta en huomannut sitä momenttia tuossa lainkaan. Väitän ihan omasta päästäin, että kulupotti summattuna alkaa kakkosella, ja muut numerot siihen jatkoksi.

Miten ihmeessä me selviämme siitä jotenkin satumaisesti halvemmalla kuin muutkaan???? Onko meillä joku taikakeinovalikoima, josta napsitaan tarpeen mukaan tosi viksusti pikku siivu sinne tänne ja homma hoituu....pah.

Vertailulukua voidaan hakea muiden pohjoismaiden kokemuksista. Ja niissäkin on jo opittu se, etteivät kaikki maahantulijat ole mikään homogeeninen joukko. Yksinkertaisesti joissain tulijaryhmissä on -haasteita- ja sitä kautta hintaa toisia selvästi enemmän.

Kun siitä työperäisestä maahantulosta aina kötistään, niin lienee jokaiselle selvää se, että esim. linjalta Ukr-Rus-Viro-Lat-LT-Pol jne. on saatavissa oikeasti myös työvoimaa, joka kyllä kotoutuu ja käy duunissa. Mitään pelastusta työvoiman saatavuusongelmiin ei ole tiedossa JUURIKAAN MUUALTA saapuneista ja saapuvista noin niinkuin asiallisessa mielessä. Kun tämä voidaan sanoa ääneen muissa pohjoismaissa, niin ohan se he---ti, jos sitä ei meillä voida asiallisin tavoin ilmaista.
 
Miten ihmeessä me selviämme siitä jotenkin satumaisesti halvemmalla kuin muutkaan???? Onko meillä joku taikakeinovalikoima, josta napsitaan tarpeen mukaan tosi viksusti pikku siivu sinne tänne ja homma hoituu....pah.

Vertailulukua voidaan hakea muiden pohjoismaiden kokemuksista. Ja niissäkin on jo opittu se, etteivät kaikki maahantulijat ole mikään homogeeninen joukko. Yksinkertaisesti joissain tulijaryhmissä on -haasteita- ja sitä kautta hintaa toisia selvästi enemmän.

Kun siitä työperäisestä maahantulosta aina kötistään, niin lienee jokaiselle selvää se, että esim. linjalta Ukr-Rus-Viro-Lat-LT-Pol jne. on saatavissa oikeasti myös työvoimaa, joka kyllä kotoutuu ja käy duunissa. Mitään pelastusta työvoiman saatavuusongelmiin ei ole tiedossa JUURIKAAN MUUALTA saapuneista ja saapuvista noin niinkuin asiallisessa mielessä. Kun tämä voidaan sanoa ääneen muissa pohjoismaissa, niin ohan se he---ti, jos sitä ei meillä voida asiallisin tavoin ilmaista.

Erityisolosuhteet:)?
 
Miten ihmeessä me selviämme siitä jotenkin satumaisesti halvemmalla kuin muutkaan???? Onko meillä joku taikakeinovalikoima, josta napsitaan tarpeen mukaan tosi viksusti pikku siivu sinne tänne ja homma hoituu....pah.

Vertailulukua voidaan hakea muiden pohjoismaiden kokemuksista. Ja niissäkin on jo opittu se, etteivät kaikki maahantulijat ole mikään homogeeninen joukko. Yksinkertaisesti joissain tulijaryhmissä on -haasteita- ja sitä kautta hintaa toisia selvästi enemmän.

Kun siitä työperäisestä maahantulosta aina kötistään, niin lienee jokaiselle selvää se, että esim. linjalta Ukr-Rus-Viro-Lat-LT-Pol jne. on saatavissa oikeasti myös työvoimaa, joka kyllä kotoutuu ja käy duunissa. Mitään pelastusta työvoiman saatavuusongelmiin ei ole tiedossa JUURIKAAN MUUALTA saapuneista ja saapuvista noin niinkuin asiallisessa mielessä. Kun tämä voidaan sanoa ääneen muissa pohjoismaissa, niin ohan se he---ti, jos sitä ei meillä voida asiallisin tavoin ilmaista.
Voidaan varmasti se meilläkin ääneen sanoa, tosin niin monen vuoden kuluttua kuin olemma muita pohjoismaita jäljessä. Eli tämä syöksy vielä syvenee jonkun aikaa ennenkuin oikenee.
 
Tätä voisin kompata. Pienen kunnan ei-ammattiostaja ostaa väljillä sopimuksilla halpaa, ja moraaliton yrittäjä vie kuin litran mittaa.

Muutaman yön yli nukuttua voisin alkaa jopa uskoa, että maakunta ostajana osaa tehdä tiukat ja täsmälliset sopimukset, joissa kovat sanktiot ja joita myös käytetään.


Nosto:

"Aika moni kansanedustajakin istuu paikallisessa valtuustossa päättämässä ulkoistuksista vanhusten hoidossa. Siinä pata kattilaa soimaa, kun eduskunnassa aletaan laittaa kuntia järjestykseen ja vaatimaan rahaa ja laatua vanhustenhoitoon.

Suomalaisen poliittisen järjestelmän ongelma on kahdella pallilla istuminen. Suomessa kansanedustaja voi eduskunnassa jakaa valtionosuuksina kuntiin rahaa ja olla toisessa päässä päättämässä niiden käytöstä. Kiivas väittely vanhuksista toi tämän taas esiin.

Jossakin valtiossa tätä pidettäisiin rakenteellisena korruptiona.

Suomessa se on demokratiaa. "

Muoks: tässä tuo artikkeli:

Kommentti: Kansanedustajien huoli vanhuksista tekopyhää hurskastelua – oma rooli kuntapäättäjänä tuppaa unohtumaan
(KUVA: Akseli Valmunen)
Julkaistu: 30.1. 12:17

KOMMENTTI
Poliitikkojen on syytä katsoa peiliin, kirjoittaa pääkirjoitustoimittaja Timo Paunonen.
HUOLI vanhusten hoidosta yhdistää nyt poliitikkoja vasemmalta oikealle.

Eduskunnassa puuhataan välikysymystä hallitukselle koko opposition voimalla, mikä viime aikoina on ollut harvinaista. Enemmistö on niin pieni, että välikysymys voi jopa kaataa Juha Sipilän (kesk) hallituksen. Tosin vaaleihin on enää niin lyhyt aika, että Sipilä voi jatkaa toimitusministeristönä – siinä ei suurta vahinkoa ehdi tapahtua.

Sinänsä keskustelu vanhuksista on hyvää ja tervetullutta.

Liekö kevätvaaleilla vaikutusta poliitikkojen innokkuuteen, sillä ongelmathan eivät ole uusia. Niistä on puhuttu vuosikausia. Kyllä elämänsä ehtoopuolta viettäviä vanhuksia on hoidettu törkeän heikosti, ei kaikissa paikoissa, mutta tässä tapauksessa yksikin vaipoissaan riutuva vanhus on liikaa.

Vanhukset ja vanhusten omaiset näkevät puutteita hoidossa sekä yksityisellä että julkisella puolella. Kunnat ovat ulkoistaneet vanhustenhoitoa viime vuosina ahkerasti yksityisille palveluntarjoajille, näille attendoille, espereille ja mehiläisille. Nyt puhutaan isoilla kirjaimilla siitä, millaista palvelua vanhus ulkoistuksen kautta saa. Todellisuus on niin karmeaa, että vanhusten hoito voidaan huoletta nimetä sivistysvaltion, jota Suomikin eittämättä on, häpeäpilkuksi.
Täytyy muistaa, että nyt puhutaan ympärivuorokautisen hoidon laadusta eli siis niistä vanhuksista, jotka eivät enää pärjää kotonaan. Suomalaisen vanhustenhoidon päälinja on hoitaa ikäihmiset kotonaan kotipalvelun kautta mahdollisimman pitkään. Ympärivuorokautista hoitoa tarjoava hoivakoti on vasta viimeinen vaihtoehto.

Viime päivien keskustelussa on unohtunut, että myös kotihoidon palvelut ovat retuperällä; sekin on alimitoitettua, henkilökunta väsyy ja asiakkaat kärsivät. Ja tämä on arkipäivää vaikkapa Helsingissä, kaupungissa, jolla on kassassa rahaa. Kyse on asioiden tärkeysjärjestyksestä: keskustaan pyörätunneli vai vanhukset.

Poliitikoilla on hätä.

Ymmärrettävästi.

Kun puhutaan vanhusten hoidon säädöksistä ja käytännön järjestämisestä, totuus on, että harva poliitikko näyttäytyy puhtaana pulmusena. Nyt syytellään toisiaan. Kuka teki päätöksiä vaikkapa hoitajamitoituksesta eli kuinka monta hoitajaa pitää olla vanhusta kohden?

Hoitajien määrää ja hoidon tasoa ei kirjattu lakiin, eikä sille asetettu sanktioita. Kun näin tehtiin, ulkoistuksista päättäneet kuntapoliitikot voivat pestä kätensä vastuusta kuin Jeesuksen ristille tuominnut Pontius Pilatus Raamatussa: omatunto on puhdas.
Kansanedustajien välikysymyskeskustelu näyttääkin, anteeksi vain, tekopyhältä hurskastelulta. Aika moni kansanedustajakin istuu paikallisessa valtuustossa päättämässä ulkoistuksista vanhusten hoidossa. Siinä pata kattilaa soimaa, kun eduskunnassa aletaan laittaa kuntia järjestykseen ja vaatimaan rahaa ja laatua vanhustenhoitoon.

Suomalaisen poliittisen järjestelmän ongelma on kahdella pallilla istuminen. Suomessa kansanedustaja voi eduskunnassa jakaa valtionosuuksina kuntiin rahaa ja olla toisessa päässä päättämässä niiden käytöstä. Kiivas väittely vanhuksista toi tämän taas esiin.

Jossakin valtiossa tätä pidettäisiin rakenteellisena korruptiona.

Suomessa se on demokratiaa.
Timo Paunonen

 
Viimeksi muokattu:
Harmittavan huonoja lainasoppareita tosiaan onnistuneet tekemään. Aikana jolloin keskuspankit maksavat siitä että niiltä otetaan lainoja.

Innokkaimpien Kepun tukijoiden mukaan tämäkin korjaantuu tulevan maakuntamallin myötä... /s

En ole niin perehtynyt Keskustan malliin, että tietäisin miten se vaikuttaa siihen että haen satatonnia pankista 2%:n korolla ja lainaan sen yritykselleni 13%:n korolla jonka yritys voi vähentää voitoista, ja minä lainakulut yrityksen korkomaksuista... /s
 
Luuletko, että -säästyneet- turvisrahat korvamerkattaisiin vanhustenhuoltoon....älä vaan pidättele henkeäsi sitä odotellessa.

On jokseenkin varmaa että ei ne rahat vanhustenhuoltoon valuisi tuotakaan kautta, mutta se on ihan varma asia että mieluummin poliitikot jeesustelevat suomalaisilla vanhuksilla, kun pakolaisilla vaikka oma lehmä on ojassa kummallakin suunnalla :ROFLMAO:

Siinä mielessä hoivakotien ongelmat nousivat esille hyvin mielenkiintoiseen ja poliitikoille erittäin mieluisaan aikaan, vaikka en nyt mitään varsinaista salaliittoa epäile.
 
Orpo varmaan toteaisi taannoisen vaaliristeilyn puhetta mukaillen tähän jotain sen tyyppistä että kevennetään sääntelyä ja annetaan hoitohenkilökunnan tehdä työtä jonka se osaa. Ei sinne tarvita mitään sosialidemokraattia vahtimaan.

Kokoomus jeesustelee ja syyttää muita asioista joista on itse vastuussa, mutta ei vasemmalla olla yhtään sen parempia :ROFLMAO:

Samaan aikaan, kun vasemmistopuolueiden edustajat arvostelevat säälittä Esperi Caren toimintaa, demareiden ja vasemmistoliiton edustajat käyttävät ylintä päätösvaltaa Osuuskunta Tradekassa, jonka sote-yhtiö Med Group aikoo aloittaa yhteistyön Esperi Caren kanssa, Talouselämä-lehti uutisoi tiistaina.


maxresdefault.jpg


https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b7251305-4b73-496b-99c9-50c73b761c5b
 
Back
Top