Ei taida kestää faktan tarkastusta tämä uutinen?
Edes työperäinen maahanmuutto ei käy perussuomalaisille
AINO SALMI | 10.03.2019 | 09:51
Puolue uskoo robotisaation ja tekoälyn vievän työpaikat matalapalkkaisilta aloilta.
Perussuomalaiset ovat ainoa eduskuntapuolue, joka kieltäisi sekä työperäisen että humanitaarisen maahanmuuton, kerrotaan Satakunnan Kansassa julkaistussa Lännen Medianjutussa.
Työperäinen maahanmuutto ei perussuomalaisten mukaan ole kannatettavaa, koska matalapalkkaisilla aloilla robotisaation ja tekoälyn uskotaan vievän juuri monen maahanmuuttajataustaisen työpaikat. Kaikki muut puolueet haluavat pääsääntöisesti helpottaa työperäistä maahanmuuttoa tai vähintään sallia sen tarpeiden ja hyödyn mukaan.
Perussuomalaiset haluaisivat myös rajavartiolakiin halutaan helposti sovellettavan ”hätätilapykälän”, joka sallisi turvapaikanhakijoiden käännyttämisen rajalla. Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet olisi puolueen mukaan otettava säilöön ja perheenyhdistämisen kriteereitä olisi entisestään kiristettävä.
Puolueiden vaaliohjelmien maahanmuutto-osioita vertailtaessa Perussuomalaisten linja on eduskuntapuolueista selvästi tiukin.
https://www.verkkouutiset.fi/edes-tyoperainen-maahanmuutto-ei-kay-perussuomalaisille/
Edes työperäinen maahanmuutto ei käy perussuomalaisille
AINO SALMI | 10.03.2019 | 09:51
Puolue uskoo robotisaation ja tekoälyn vievän työpaikat matalapalkkaisilta aloilta.
Perussuomalaiset ovat ainoa eduskuntapuolue, joka kieltäisi sekä työperäisen että humanitaarisen maahanmuuton, kerrotaan Satakunnan Kansassa julkaistussa Lännen Medianjutussa.
Työperäinen maahanmuutto ei perussuomalaisten mukaan ole kannatettavaa, koska matalapalkkaisilla aloilla robotisaation ja tekoälyn uskotaan vievän juuri monen maahanmuuttajataustaisen työpaikat. Kaikki muut puolueet haluavat pääsääntöisesti helpottaa työperäistä maahanmuuttoa tai vähintään sallia sen tarpeiden ja hyödyn mukaan.
Perussuomalaiset haluaisivat myös rajavartiolakiin halutaan helposti sovellettavan ”hätätilapykälän”, joka sallisi turvapaikanhakijoiden käännyttämisen rajalla. Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet olisi puolueen mukaan otettava säilöön ja perheenyhdistämisen kriteereitä olisi entisestään kiristettävä.
Puolueiden vaaliohjelmien maahanmuutto-osioita vertailtaessa Perussuomalaisten linja on eduskuntapuolueista selvästi tiukin.
https://www.verkkouutiset.fi/edes-tyoperainen-maahanmuutto-ei-kay-perussuomalaisille/
PS maahanmuuttopoliittinen ohjelma 2019STOPPI ULKOMAISEN HALPATYÖVOIMAN
MAAHANTULOLLE
EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevan työvoiman saa-
tavuusharkinnan poistamista perustellaan usein sillä, että
Suomi tarvitsee osaajia.
Saatavuusharkinta ei kuitenkaan
koske esimerkiksi erityisasiantuntijoita, tutkijoita tai yri-
tysten yli- tai keskijohdossa toimivia henkilöitä, vaan
ainoastaan joitakin halpatyömarkkinoille tulevia.
Erityisasiantuntijalta edellytetään noin 3000 euron bruttopalk-
kaa, mutta tästäkin voidaan joustaa tapauskohtaisesti.
Nykyiseen saatavuusharkintaan on rakennettu valta-
via porsaanreikiä. Esimerkiksi Uudellamaalla on oletuk-
sena, että terveydenhoitoalan ammattilaisia, ravintola-
työntekijöitä, kotiapulaisia, siivoojia ja rakennusmiehiä ei
ole saatavilla kotimaassa. Nämäkin alat on siis vapautettu
saatavuusharkinnasta.
Vuonna 2016 tyypillisimmät ammatit, joihin tehtiin
työvoiman saatavuusharkinnan nojalla päätös, olivat
puutarhatyöntekijät, toimisto- ja laitossiivoojat sekä ra-
vintola- ja suurtaloustyöntekijät. Saatavuusharkinnan
poistamisessa on siis kyse ovien avaamisesta Aasian ja
Afrikan halpatyövoimalle – tilanteessa, jossa maassamme
oleskelee jo nyt huomattava sosiaaliturvan varassa oleva
maahanmuuttajataustainen väestö. Saatavuusharkintaa ei
saa poistaa, vaan sitä pitää tiukentaa.
Valtiolla ei tule olla velvollisuutta toimittaa yrityksille
halpaa työvoimaa veronmaksajien kustannuksella.
Halpatyövoima tulee kalliiksi yhtäältä suomalaiselle
työntekijälle ja toisaalta julkiselle sektorille, koska mata-
lapalkkaisen työperäisen maahanmuuttajan elämistä on
kompensoitava tulonsiirroilla. Kyse on siis oikeastaan yri-
tystuesta. Tämän päälle tulevat vielä esimerkiksi sosiaali-,
terveys- ja koulutussektoreille tulevat kulut halpatyöläi-
sen mahdollisista perheenjäsenistä. Toisaalta vaatimus li-
sätä halpatyövoimaa on ristiriidassa suomalaisen korkean
osaamisen ja teknologisen kehityksen, kuten robotisaa-
tion, kanssa.
Erityisen hälyttävää on, että Suomeen halpamarkki-
noille töihin tulevien maahanmuuttajien työllisyysaste
tippuu kaikissa maaryhmissä kantaväestön alle jo muu-
tamassa vuodessa. Taloudellisten ja muiden ongelmien
kannalta on siis melko yhdentekevää, saapuuko henkilö
Suomeen ”työperäisenä” vai turvapaikanhakijana.
Myös erityisasiantuntijaväylää pitää tarkastella kriit-
tisesti, jotta se ei mahdollista esimerkiksi suomalaisten
IT-ammattilaisten syrjäyttämistä työmarkkinoilta hal-
vemmalla ulkomaisella työvoimalla.
Robotisaatio, keinoäly ja automatisaatio mullis-
tavat lähitulevaisuudessa suomalaiset työmarkkinat.
Ilman kuljettajaa ajavat liikennevälineet, automaatti-
kassat, siivous- ja hoivarobotit ja muut huipputekniset
sovellutukset tulevat vähentämään alhaisen osaamista-
son työpaikkojen lukumäärää. Yhteiskuntaa mullistavan
elinkeinorakenteen muutoksen orastaessa on vastuutonta
kauhoa Suomeen matalan osaamistason maahanmuut-
toa, koska nämä ihmiset ajan myötä syrjäytyvät työmark-
kinoilta lähes varmasti. Laittomasti maassa oleskelevien
”laillistaminen” työluvan kautta on myös turvapaikkajär-
jestelmän kannalta tuhoisaa.