Eduskuntavaalit 2023

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Toimihenkilöillä on vissiin omat ammattiliittona ja ylemmät toimihenkilöt usein harmaalla alueella tessien ulkopuolella. Mut joo, EK on tosiaan työnantajien etujärjestö.
Ylemmillä on omansa, mm. Insinööriliitto ja TEK. TESit neuvottelee niiden yhteistyöelin YTN.

Ylempiä yritetään usein kusettaa ihan urakalla. Juoksupojan hommiin tarjotaan "johtajasopimusta" . Palkka muodostuu nakkikioskin myyjän perusosasta ja bonareista jotka lasketaan niinkuin Fortumin sähkölasku ja työsopimuksen tarjotaan jopa vuosien kilpailukielto lausekkeita.

Mikä siinä kassaan liitymisessä on niin vaikeata jos haluaa ansiosidonnaista eihän siinä liittoon tarvitse liittyä.

On se aika järjetöntä, että pitää liittyä kassaan saadakseen sellaisen etuuden jonka käytännössä kuitenkin kustantaa valtio. Tuo on sama kuin se, että lapsilisää saisivat vain sellaiset jotka ovat liittyneet lapsilisä-yhdistykseen ennen lapsen hedelmöitystä ja jotka maksavat tälle yhdistykselle jäsenmaksua 50 euroa vuodessa.

Ehkäpä Keskustan ongelma ei ole niinkään talousoikeisto-talousvasemmistoakselilla tapahtuva siirtyminen edes takaisin puolelta toiselle, vaan enemmänkin arvoliberaali-arvokonservatiiviakselilla tapahtunut siirtymä liberaaliin suuntaan. Ilmastoöyhötys (eli hiilineutraalius 2035) ja translaki ovat asioita, joita keskustan äänestäjät tuskin kannattavat. Silti Keskusta oli niitä hallituksessa ajamassa. Tämä varmasti ärsyttää kepun kannattajia
Kepun ongelmat liityy näihin molempiin. Arvokonservatiivinen oikealle kallellaan oleva kenttä, tällä hetkellä arvoliberaali vasemmistoon nojaava johto. Lopputulos oli vaaleissa nähtävillä.

Väkisellä piti pakkautua vihervasemmiston takuumieheksi edelliseen hallitukseen. Nyt kun olisi muuta tarjolla, mehän ei lähdetä:).

Viimeksi muokattu:
Ylemmillä on omansa, mm. Insinööriliitto ja TEK. TESit neuvottelee niiden yhteistyöelin YTN.

Ylempiä yritetään usein kusettaa ihan urakalla. Juoksupojan hommiin tarjotaan "johtajasopimusta" . Palkka muodostuu nakkikioskin myyjän perusosasta ja bonareista jotka lasketaan niinkuin Fortumin sähkölasku ja työsopimuksen tarjotaan jopa vuosien kilpailukielto lausekkeita.
Kyllä ja ei. Ollenkaan kaikkien alojen ylemmillä ei ole työehtosopimusta. Esimerkkeinä olivat ainakin rakennusala ja elintarvikeala joltain osin. Aika monella heistä on kuitenkin henkilökohtainen työsopimus, jossa asioita on sidottu alan toimihenkilöiden tessiin.

On se aika järjetöntä, että pitää liittyä kassaan saadakseen sellaisen etuuden jonka käytännössä kuitenkin kustantaa valtio. Tuo on sama kuin se, että lapsilisää saisivat vain sellaiset jotka ovat liittyneet lapsilisä-yhdistykseen ennen lapsen hedelmöitystä ja jotka maksavat tälle yhdistykselle jäsenmaksua 50 euroa vuodessa.
Lapsilisä maksetaan lapselle, joten ei ole ollenkaan sama asia.

Kyllä se raha vanhempien omaisuutta on, ja vanhemmat sen käytöstä päättävät.

Toisaalta saman rinnastuksen voisi tehdä monen muunkin tuen maksamiseen, kuten vaikkapa asumistuen.
Ei perustu henkilökohtaiseen vakuutukseen, kuten ansiosidonnainen työttömyysturva, vaan syntymiseen, tai maahan muuttamiseen. Minä en osaa näitä rinnastaa, mutta sehän voi johtua myös minusta.

Ei perustu henkilökohtaiseen vakuutukseen, kuten ansiosidonnainen työttömyysturva, vaan syntymiseen, tai maahan muuttamiseen. Minä en osaa näitä rinnastaa, mutta sehän voi johtua myös minusta.

Ansiosidonnainen työttömyysturva ei käytännössä perustu henkilökohtaiseen vakuutukseen, koska jäsenmaksu kattaa aivan marginaalisen pienen osan ansiosidonnaisen työttömyysturvan kuluista.

Ansiosidonnainen työttömyysturva ei käytännössä perustu henkilökohtaiseen vakuutukseen, koska jäsenmaksu kattaa aivan marginaalisen pienen osan ansiosidonnaisen työttömyysturvan kuluista.
Se aktivoituu sillä että ottaa vakuutuksen eli vastuun itsestään. Kustannusten jako menee niin kuin osana työmarkkinoiden monimutkaista kokonaisuutta on aikanaan sovittu. Erittäin kokoomuslainen järjestelmä, jota Kokoomus silti vastustaa. Miksiköhän :unsure:

Se aktivoituu sillä että ottaa vakuutuksen eli vastuun itsestään. Kustannusten jako menee niin kuin osana työmarkkinoiden monimutkaista kokonaisuutta on aikanaan sovittu. Erittäin kokoomuslainen järjestelmä, jota Kokoomus silti vastustaa. Miksiköhän :unsure:

Normaalit vakuutukset rahoitetaan kokonaan vakuutusmaksuilla. Ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta sen sijaan rahoitetaan lain mukaan vakuutuksella vain 5,5%. 94,5% rahoituksesta tulee sellaisista lähteistä joiden kustantamiseen kaikki osallistuvat jäsenyydestä riippumatta. Käytännössä ansiosidonnainen työttömyysturva on siis sosiaalituki eikä vakuutus.

Avaatko tätä hieman?
Olen EK:n jäsenyrityksessä "pomona", eikä EK kyllä tee yhtään mitään liksani eteen. Itse se täytyy hoitaa.

Siihen se voi teoriassa vaikuttaa, saatko mitään edes pyytämällä. Tosin reitti on etäinen. EK tuottaa palkkatilastoja edunvalvonnallisiin tarkoituksiin ja osaksi Suomen virallista tilastoa. Palkkatilastoja käytetään ansiokehityksen sekä palkkatasojen ja -rakenteiden seuraamiseen työnantajaliitoissa ja jäsenyrityksissä. Jos palkkasi on jo yli tehtävän, yrityksesi voi olla nihkeä korotukselle. Jos taas alempi, yrityksen palkkakilpailukyky ei ehkä ole kohdallaan. Se voi vaikeuttaa rekrytointia. Palkkakilpailukyky kiinnostaa EK:ta tietystä positiosta eteenpäin. Eivät he tietenkään määräyksiä anna.

Normaalit vakuutukset rahoitetaan kokonaan vakuutusmaksuilla. Ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta sen sijaan rahoitetaan lain mukaan vakuutuksella vain 5,5%. 94,5% rahoituksesta tulee sellaisista lähteistä joiden kustantamiseen kaikki osallistuvat jäsenyydestä riippumatta. Käytännössä ansiosidonnainen työttömyysturva on siis sosiaalituki eikä vakuutus.
Koko kuviolla on historiansa, kun työmarkkinaratkaisujen yhteydessä on vuosikymmenten varrella sovittu monimutkaisia kokonaisuuksia. Siitä on helppo olla samaa mieltä, että järjestelmässä on erikoisia piirteitä, mutta niille löytyy historiasta selityksensä. Taustalla on pitkä ketju sopimuksia, myös vakuutetun kannalta negatiivisia, jotka pitää tietysti samoin tein purkaa, mikäli päivärahajärjestelmää lähdetään muuttamaan. Sopimukset on pidettävä, huonotkin.

Työpaikoissa, joissa on useita toimipisteitä jolloin kussakin on useimmiten oma luottamusmiehensä samaan liittoon kuuluvilla, voi pääluottamusmies olla ammattiliiton kutsuma siihen hommaan. Yleensä kylläkin joku (aiemmista) luottamusmiehistä. Tämä riippuu ammattiosaston säännöistä, ammattiliiton säännöistä ja sopimuksesta työnantajan kanssa. Ammattiliitto tuskin voi laittaa työantajan kanssa työsuhteeseen ja palkkaa nauttimaan ulkopuolista omalla päätöksellään. Kai sekin olisi mahdollista sopimuksella.

Vonka:
En tunne sellaista alaa itse. Missä?

Olen ollut sellaisella alalla/työpaikalla. Jääköön enempi avaamatta.

Minäkin olen ollut. Pääluottamusmiehestä, joka siis teki kokopäivätoimisesti pääluottamusmiehen hommaa, ei äänestetty. Luottamusmiehistä kyllä. Olin kyllä hommissa siellä alle 3 vuotta. Yksi luottamusmies äänestys siellä oli sinä aikana, mutta pääluottamusmiehestä ei äänestetty. No ehkä siellä oli joku 5v vuotissuunitelma sen osalta. Eikös siellä Neuvostoliitossakin ollut myös niitä 5v suunnitelmia ? Ehkä malli oli haettu sieltä.

Pääluottamusmies oli ollut "virassa" todella kauan. Kysyin yhdeltä työkaverilta joka oli ollut 20 v töissä, hän sanoi että ei pääluottamusmiehestä hänen mielestä oltu ikinä äänestetty ja sama oli ollut jo todella pitkään. Ei ne vaalit muutenkaan herättäneet kauheasti innostusta, ei oikein ketään nuorista olleet siellä liiton jäseniä. Palkat oli matalia ja katsoivat että se liiton maksu oli liian korkea. Itse en liittynyt periaatteesta, rahasta se ei ollut itselläni kiinni.

En ole koskaan ollut minkään ammattiliiton jäsen, enkä koskaan tule olemaan. Ammattiliitot on tietysti hyödyllisiä, mutta Suomessa tuossa touhussa, joku asia on minun mielestä mennyt pieleen. Jos asuisin esimerkiksi Ruotsissa olisin varmaan liiton jäsen. Siellä luottamusmiehet oli tosi mukavia ja saivat aidosti hyvää aikaiseksi työntekijöille. Tosin kokemus oli lyhyt.

Suomessa, minun kokemukseni mukaan, ovat usein aika mulkkuja ihmisinä. No se voi olla vain sattumaa, ehkä omalle kohdalle on vain näin sattunut käymään.

En ole koskaan ollut minkään ammattiliiton jäsen, enkä koskaan tule olemaan. Ammattiliitot on tietysti hyödyllisiä, mutta Suomessa tuossa touhussa, joku asia on minun mielestä mennyt pieleen. Jos asuisin esimerkiksi Ruotsissa olisin varmaan liiton jäsen. Siellä luottamusmiehet oli tosi mukavia ja saivat aidosti hyvää aikaiseksi työntekijöille. Suomessa, minun kokemukseni mukaan, ovat usein aika mulkkuja ihmisinä. No se voi olla vain sattumaa, ehkä omalle kohdalle on vain näin sattunut käymään.
Ruotsissa on onnistuttu luomaan hyvä ja luottamuksellinen yhteistyö, mikä näkyy myös lopputuloksessa. Suomessa ollaan liikaa napit vastakkain ja siihen löytyy syytä molemmista. Ilman luottamusta ei sitten ole mitään muutakaan. Poliittisen kahtiajaon kärjistyminen ei ainakaan edistä asiaa.

Koko kuviolla on historiansa, kun työmarkkinaratkaisujen yhteydessä on vuosikymmenten varrella sovittu monimutkaisia kokonaisuuksia. Siitä on helppo olla samaa mieltä, että järjestelmässä on erikoisia piirteitä, mutta niille löytyy historiasta selityksensä. Taustalla on pitkä ketju sopimuksia, myös vakuutetun kannalta negatiivisia, jotka pitää tietysti samoin tein purkaa, mikäli päivärahajärjestelmää lähdetään muuttamaan. Sopimukset on pidettävä, huonotkin.

Yksityisillä sopimusosapuolilla (työmarkkinajärjestöt) on aika rajallinen päätösvalta mitä tulee valtion rahankäyttöön tai lainsäädäntöön. Ei tulisi olla estettä miksei eduskunta voisi kävellä työmarkkinajärjestöjen keskinäisten sopimusten yli tällaisessa asiassa kuin ansiosidonnainen työttömyysturva.

Mikä siinä kassaan liitymisessä on niin vaikeata jos haluaa ansiosidonnaista eihän siinä liittoon tarvitse liittyä.
Ei tarvitse, mutta kovasti sitä kuulemma halutaan liittoon jäseneksi ja "unohdetaan" kertoa ettei kassan takia tarvitsisi liittyä. Saa sieltä liitosta muitakin palveluja / etuja. Lakiapu nyt tulee monelle ensin mieleen, mutta onhan siellä vakuutuksia ja vaikka mitä muuta...

työsopimuksen tarjotaan jopa vuosien kilpailukielto lausekkeita.

Juu, mutta:
Jos rajoitusajaksi on sovittu enintään kuusi kuukautta, työnantajan on maksettava työntekijälle rajoitusajalta korvaus, joka vastaa 40 prosenttia työntekijän palkasta. Jos rajoitusajaksi on sovittu yli kuusi kuukautta, on työntekijälle maksettava rajoitusajalta korvaus, joka vastaa 60 prosenttia työntekijän palkasta. Rajoitusajaksi voidaan sopia enintään yksi vuosi työsuhteen päättymisestä.

Ja paljon muita rajoiteita. Mä kerran hieroin tuon non-competition clausen pomon naamaan ja nautin vuoden lomasta... Tuli taloon UK:sta uusi pikkupomo joka ensitöikseen allekirjoitetutti kilpailukiellot kaikille työntekijöille... se ei vissiin tiennyt mikä Suomessa on mahdollista ja mikä ei... Seuraavan työn olin muutenkin sopinut alkavaksi vasta vuoden päästä joten...

Yksityisillä sopimusosapuolilla (työmarkkinajärjestöt) on aika rajallinen päätösvalta mitä tulee valtion rahankäyttöön tai lainsäädäntöön. Ei tulisi olla estettä miksei eduskunta voisi kävellä työmarkkinajärjestöjen keskinäisten sopimusten yli tällaisessa asiassa kuin ansiosidonnainen työttömyysturva.
Pyyhitään perse itselle epäedullisiin soppareihin, mutta edellytetään muiden pitävän omansa? Mikä voisi mennä vikaan…

Johtuu siitä että suomalainen on omapäinen mulkku verrattuna sosiaalisesti taitavaan ruotsalaiseen.
Ruotsissa on myös työntekijäedustusta firman hallituksesta sun muuta täällä jo ajatuksena kauhistuttavaa. Kokonaisuus ratkaisee.

Back