Mä olen ajatellut, että nykyisten vaatimusten lisäksi kansanedustajalta voisi vaatia myös kokemusta poliittisesta päätöksenteosta, esim. vähintään X määrän vuosia (esim. 3 vuotta) kunnallispolitiikassa, kunnallisessa toimielimessä tai järjestötoiminnassa (vast.); tai vähintään tietty määrä opintoja jossain poliittista päätöksentekoa sivuavassa oppiaineessa/tiedekunnassa. En ole tarkkaan miettinyt mihin raja vedettäisiin, mutta ihan mikään taloyhtiön hallitus ei riittäisi.Poliitikon pääsyvaatimukset:
Vähintään sivuaineena opiskellut kansantaloustiedettä, kommunistiproffan tai -lehtorin vetämiä kursseja ei hyväksytä.
Ollut sellaisen yrityksen tai yhteisön tulosvastuullisissa tehtävissä, missä tulot hankitaan markkinoilta, ei budjetista.
Aikaisempi poliittinen ura, varsinkin jos aloitettu jo teini-iässä johtaa automaattisesti vaalikelvottomuuteen.
Nuista voitas minun mielestä lähteä
Kepua en ole koskaan äänestänyt, mutta kyllä Sipilä oli hyvä pääministeri. Tosin meinasi kai terveytensä menettää, kun yrittäjätaustalla yritti politiikassa selvitä.
Ministeriltä voisi vaatia vähintään yhden kokonaisen kauden kansanedustajana, tai jonkin korvaavan suorituksen jossa rima olisi korkeammalla kuin rivikansanedustajalla.
Eli vähän samaa ajatusta kuin mitä @Herman30 tuossa esitti pääministerin vaatimuksista, mutta vähän realistisemmalla otteella siten, että myös tavallisilla ihmisillä olisi mahdollista päästä kansanedustajaksi.