Eduskuntavaalit 2023

Kokoomuksella ja SDP:llä on historiassa kokemusta pragmaattisesta yhteistyöstä, joka on edelleen täysin mahdollista. Jos se ei onnistu Marinilta, niin sitä voi tehdä vaikka Lindtman Ja Marin mennä puhemiehen pallille istumaan. Vanha hyvä konsti tämäkin. Ei pidä harhautua kuvittelemaan, että ihmiset ja puolueet olisivat riidoissa keskenään, vaikka vaalikeskusteluissa yms näytelmissä tunteet nousevat pintaan ja keskustelu on kovasanaista. Eduskunnan salissakin tilanne kärjistyy lähinnä silloin, kun TV-kamerat ovat paikalla. Muuten jutustelu on varsin leppoisaa.

Vaalit on käyty ja nyt voidaan taas mennä asiat edellä. Sopiva suhde sopeutustoimien osalta on löydettävissä. Valtiovarainministeriön esittämällä tavalla niihin sisältyy leikkauksia ja veronkorotuksia. Taso tulee olemaan alle Kokoomuksen esittämän ja yli SDP:n esittämän. Ei SDP varmasti Kokoomuksen ykkösvaihtoehto ole, mutta tuotakin vaihtoehtoa pidetään tapetilla, jotta PS on notkeampi neuvottelukumppani. Ettei käy niin kuin viimeksi, kun Orpo veti suitset liian kireälle ja aiheutti Kokoomukselle oppositiotaipaleen. Kärjistäen voisi sanoa, että maakuntahallinto on Kokoomuksen luomus.

Hohhoijaa taas. Ei se sinipuna mitään aikaan saa. No onneksi jokin Suomen ulkopuolinen taho jossain vaiheessa opettaa suomalaisille mistä se kana oikeasti pissii. Enkä puhu nyt ryssistä vaan rahoittajista.
 
Saksassa duunari ajaa volkkarilla, insinööri bemarilla ja dirikka mersulla. Jokuhan tässä mättää jos Suomessa kaikki ajaa 13 vuotta vanhalla japsilla.
 

Orpo sanoo, että kokoomus ei tule tinkimään Suomen hiilineutraalisuustavoitteesta 2035.

jooo o, vaikeaksi menee.

Persujen hiilitavoite oli nähdäkseni täky keskustan saamiseksi hallitukseen. Tuskin PS haluaa oikeasti RKP:n kanssa istua samassa hallituksessa. Samalla saadaan huomio siirrettyä persujen uuteen rooliin maakuntien ykköspuolueena. Tällä hetkellä Keskusta joko tulee hallitukseen hoitamaan hiilihomman lykkäyksen tai luovuttaa metsätalouden puolustamisen persuille. Taktisesti loistava veto, riippumatta tulevasta hallituspaikasta.

Tällä kaudella nähtiin persujen oikean siiven radikalisoituminen sinimustien fasistipuolueeksi. Vielä yksi kierros oppositiossa ja radikalisoitumisen voisi odottaa jatkuvan. Ihmetelläänkö 2027 vaaleissa fasistien 4% kannatusta ja mitä näiden eduskuntapukeutumiselle tehdään ?
 
Nyt on jännää nähdä onko persut saaneet siivottua pahimmat hörhöt nurkista vai vieläkö (Suomen) Sisu nousee. Vaalivoiton jälkeen ollaan varmaan voimien tunnossa ja natsit on vähän niinkuin vegaanitkin, jossakin vaiheessa niiden on pakko kertoa kaikille mitä ovat. Valittujen listalta löytyy monta värikästä persoonaa, mm. Peltokangas ja Huhtasaari.

Kesän puoluevaltuuston kokouksesta tulee värikäs ja mielenkiintoinen tapahtuma.

Persut ei voittanut mitään. Se on aivan sama monta kansanedustajaa on oppositiossa. Hörhöjä varmaan vieläkin on, mutta laskeskelin, että ainakin 3-4 kansanedustaja hörhistä putosi. Uudet niiden tilalle tulleet vaikuttavat paperilla ainakin hyviltä.
 
Sinipunaltahan tämä on haissut alusta asti. Vaikka persut suostuisi aivan kaikkeen, niin viimeisenä lukkona RKP ei suostuisi hallitukseen persujen kanssa.

Persut ollut nyt kaksi kertaa eduskuntavaalien toiseksi suurin puolue. Silti ovet ei aukene. Aivan sama mitä tekisivät.

Kaiken lisäksi Kokoomuskin tajuaa, että tuo 2035 tavoite on ihan järjetön.

Tuo sinipunahallitus ei tule saamaan yhtään mitään aikaan. SDP pistää neliraajahalvauksen heti päälle kaikista muutoksista. Ja jos Virheet vielä otetaan mukaan, jälki tulee olemaan vielä kamalampaa.

Arvelin jo aiemmin että Persuille tehdää ruotsidemokraatit eli muut puolueet tuumaa "ei leikitä teidän kanssa samalla hiekkalaatikolla" ja tästä opimme sen että ensi kerralla persut saa pääministeripuolueen pallin.
 
Ei tule tapahtumaan. Ihan turha haaveilla tuollaisista. Kaikki mitkä tulee sisään, yleensä jäävät, jos eivät lähde vapaaehtoisesti. Työkykyiset ja -haluiset, yleensä lähtevät vapaaehtoisesti johonkin muuhun EU-maahan.

Pakkopalautukset on vaikeita, kalliita ja yleensä eivät toteudu.
Kehitysapuun ei kosketa, siellä on taustalla kehitysaputeollisuus, jolla liikaa vaikutusvaltaa miltei kaikkiin puolueisiin, ainakin kaikkiin ns. "Hallituskelpoisiin" puolueisiin.

Kestämätöntä Suomen valtion budjetille. Miksi pitää jatkaa perse edellä puuhun kiipeämistä? Todellisia säästöjä syntyy näistä kohteista.
 
Piisisen hyöty Suomelle on suurin piirtein sama, kuin Marko Asellin aikoinaan. Voihan se tietysti öljytä saranoita ja poistaa kesätauolla rätvänänkuvat pulpetin kansista.
Onnea voittajille.
Käsittääkseni Piisinen on kuitenkin istunut kunnanvaltuustossa eli on ollut harjoittelemassa yhteiskunnallista vaikuttamista alemmalla sarjatasolla. On jopa kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja.
 
Työllisyyspolitiikasta. Poistan varmistimen aina kun on tarjolla helppoja ratkaisuja on tarjolla vaikeisiin ongelmiin. Nyt on näin, kun mennään linjalla suomalaiset työttömät työllistetään, niin ei tarvita työperäistä maahanmuuttoa.

Suomi on vapaa maa, ja työllistämisen/työllistymisen esteenä on monta mutkaa:
-kohtaanto-ongelma on se suurin, alueellinen ja osaamiseen liittyvä: Kainuussa on töitä hitsareille, mutta eivät vantaalaiset työttömät lähde Kainuuseen hommiin oppisopimuksella. Viitasaarelle otettaisiin heti hoitsuja töihin, mutta ei Uudeltamaalta sinne kukaan lähde. Viitasaaren työtöntä peräkamarin poikaa EVVK muistisairaitten mummojen kääntely ja vaippojen vaihtelu. Ja kun ei kiinnosta, niin ei siitä työnteosta tule kuin sanomista. Viitasaaren työtöntä peräkamarin poikaa ei myöskään kiinnosta lähteä etsimään asuntoa Stadin lähiöstä, että pääsis siivoamaan Mall of Triplaa, vaikka Purra kuinka patistaisi.

Sipilän porvarihallitus näitä mölliäisiä yritti pakottaa hakemaan töitä, nousihan se työllisyysaste hiukkasen, mutta kansa ei tykännyt.

-koulutusongelma on se toinen: kainuulaista pitkäaikaistyötöntä ei ole mielekästä välttämättä kouluttaa kalliilla koulutuksella hitsariksi, jos sossun viina maittaa työtä enemmän. Sama juttu on hoitajien kanssa; jos se työtön musiikkitieteen maisteri saakin kesken oppisopimuksen jonkun pätkätyön Steiner-muskarista, niin sehän jättää pakkokoulutuksen kesken.

-terveysongelmat on kolmas: esim. työttömyydellä ja mielenterveyden ongelmilla on korrelaatio. Mielenterveyden ongelmat lisäävät työttömyysriskiä ja päinvastoin työttömyys lisää mielenterveyden ongelmia. Helmikuun lopussa oli yli vuoden työttöminä olleita pitkäaikaistyöttömiä 85 100, eli maakuntakeskuksen sakkia, jotka ovat jossain yhteiskunnan ulkopuolella, nostavat Kelan päivärahaa ja ovat vaan. Ei näitä sanomalla hokkus-pokkus siirretä lähihoitajiksi, joka sekin homma vaatii oman koulutuksen ja hoitajaluonteen. IKEAn kärryjä keräämään ehkä.

Saksan demareitten Harz-reformit vois toimia Suomessa: heikennettäis työttömyys- ja sosiaaliturvaa reippaasti, annettaisiin työllistymisestä lisärahaa, laskettaisiin työllistämisen hintaa ja uudistettaisiin työmarkkinat perusteellisesti. Seurauksena olis ehkä Saksa/Espanja/Irlanti -ilmiö: työttömyys vähenisi ja talous kasvaisi, mutta köyhien työllisten määrä lisääntyisi ja ne pitkäaikaistyöttömät köyhät olisivat entistä köyhempiä.
Hartzin reformi vaatikin, että se oli Betriebsrat-taustainen demari. Kyllä ne Saksassakin siitä kitisi, ja paljon, mutta saksalainen demarihallitushan sen junaili. Ja Merkele sitten palkintopöydän putsasi.

Vaikea olisi kuvitella, että demari-vetoinen hallitus nakittaisi vaikka Lylylle työmarkkinoiden rajun uudistuksen, missä lähtökohtaisesti asiaa hoidettaisiin palkansaajan aseman huonontamisella? Siellähän tuli mm. Minijob-velvoite. 400 egee kuussa palkkaa ja töihin. Loput sieltä sosiaaliturvasta. Ei toimi Suomessa?

Marin pääministeriksi, Lyly uudistuspäälliköksi. Mariinille ikuinen palkintovirka YK:ssa ja Lyly onkin jo sen ikäinen, että erikoiseläkettä lisää ja Karibialle turvaan työtätekevän kansanosan vihalta.
Nuilla elkeillä jos lähtisivät vaaleihin, voisi harkita demarin äänestämistä.
 
Jos nyt alkuun jättäisivät sen Eu-eron tavoittelun pois kokonaan...

Se on varmaan samanlainen tavoite, kuin Kokoomuksella oli Nato. Sitä ei oikeasti edes ajettu, mutta sinne mentiin muista syistä johtuen.

Tuo EU-ero on naurettava asia. Tuo sinällään toimii leimakirveenä vain Persujen vastustajille. Suomi on niin umpisyvällä EU:ssa, että nuo haikailut on roskaa. Sitä paitsi Suomi tarvitsee kohta itsekin apupaketteja.

Mutta Suomi silti VOI erota EU:sta, ihan ulkoisten syiden takia, kuten kävi Naton kanssa. Eli persuilla on mahdolliseen tulevaisuuden EU-eroon yhtä vähän tekemistä kuin Kokoomuksella Natojasenyyteen. 🤣
 
Se on varmaan samanlainen tavoite, kuin Kokoomuksella oli Nato. Sitä ei oikeasti edes ajettu, mutta sinne mentiin muista syistä johtuen.
Parempi vertaus olisi mielestäni wanha Kokoomuksen panna "yleisiin syihin" vedoten... eivätkä he edes tavoitelleet vastustavansa jotain perustuslaissa olevaa kohtaa...
 
Rydmanin onnistunut vaihto ja persujen pelko toivottavasti hillitsee Petterin aikeita kasata suvakkihallitusta. EU-eroa ei kannata ajaa, EU on parin vaalikauden jälkeen hajonnut kuitenkin
 
Kerro tästä ihmeessä lisää ja mainitse nimiä, niin päästään realismiinkin ?

Käsittääkseni sieltä heitettiin ulos etnonationalistit PS-junioreista ja tampereen yksiköstä Kiemunki. Näiden pohjalta syntyi käsittääkseni sinimustat. Kattelus-Kilpeläinen (nyk liike nyt) sinimustine lapuanliike-paitoineen ja kirveineen oli 2022, hänet erotettiin. PS-Nuorten 2. ex-PJ Jalonen oli ehdolla sinimustissa ja suurin osa googlaamistani sinimustien ehdokkaista on ollut persujen kanssa tekemisessä.

Persut siivosivat ääriaineksen nuorisojärjestöstään. Tekisi hyvää myös muille puolueille, esim vihreiden nuorisojärjestö ajoi eläimiin sekaantumisen de-kriminalisointia.




p.s. Pointtini oli että radikalisoituminen jatkuu koska poliittinen tuki on huomattavaa. 2% kannatuksella saa edustajan ja sinimustilla voi hyvinkin olla paikka seuraavassa eduskunnassa.
 
p.s. Pointtini oli että radikalisoituminen jatkuu koska poliittinen tuki on huomattavaa. 2% kannatuksella saa edustajan ja sinimustilla voi hyvinkin olla paikka seuraavassa eduskunnassa.
Jep. Nyt ovat vasta rakentamassa organisaatioitaan. Jos saavat vapaasti touhuta, niin saattaa sieltä uusio-Kosola tai hurja-Hilja vielä löytyä.
 
Ei tule tapahtumaan. Ihan turha haaveilla tuollaisista. Kaikki mitkä tulee sisään, yleensä jäävät, jos eivät lähde vapaaehtoisesti. Työkykyiset ja -haluiset, yleensä lähtevät vapaaehtoisesti johonkin muuhun EU-maahan.

Pakkopalautukset on vaikeita, kalliita ja yleensä eivät toteudu.
Kehitysapuun ei kosketa, siellä on taustalla kehitysaputeollisuus, jolla liikaa vaikutusvaltaa miltei kaikkiin puolueisiin, ainakin kaikkiin ns. "Hallituskelpoisiin" puolueisiin.

On tuohon maasta poistamiseen toimiviakin keinoja, jotka ovat osassa Euroopan maista käytössä. Esimerkiksi Suomeen saapuvat turvapaikanhakijat voidaan kaikki lennättää vaikkapa Ruandaan tai johonkin vastaavaan maahan. Ruandan kanssa sovitaan, että elättävät näitä turvapaikanhakijoita Suomen maksamaa korvausta vastaan. Eli ihan riippumatta siitä, että saavatko turvapaikan vai eivät, niin joko pysyvät siellä Ruandassa tai palaavat takaisin kotimaahansa.

Yksi tehokas keino edesauttaa palautuksia on myös se, että sidotaan jonkin maan kehitysapu siihen, että ottaako se vastaan omia kansalaisiaan. Jos ei ota, niin kehitysapua ei kyseiselle maalle makseta.

Rikolliset ulkomaalaiset voi myös siirtää kärsimään tuomiotaan johonkin muuhun maahan kuin Suomeen. Jos kotimaa ei ota vastaan, niin voidaan sopia vaikkapa Bulgarian (tms.) kanssa siitä, että heidät sijoitetaan bulgarialaiseen vankilaan. Yksi vankilavuorokausi maksaa Bulgariassa alle 10 euroa, joten Suomen maksamaa vaikkapa 50 euron vuorokausikorvausta vastaan Bulgarian luulisi suostuvan vankien vastaanottoon. Karkotuksen tulisi myös vankilatuomion jälkeen olla automaatio. Jos rikollisen kotimaa ei kovastakaan painostuksesta huolimatta ota rikollista vastaan, niin karkotuspaikaksi voitaisiin neuvotella jokin kolmas maa jostain kaukaa.

Myös Suomen kansalaisuuden myöntämisperusteita olisi mahdollisuus tiukentaa reilusti esimerkiksi maassaoleskeluajan, kielitaitovaatimuksen, työssäolovaatimuksen tai yhteiskuntataitovaatimuksen osalta.
 
Ei tule tapahtumaan. Ihan turha haaveilla tuollaisista. Kaikki mitkä tulee sisään, yleensä jäävät, jos eivät lähde vapaaehtoisesti. Työkykyiset ja -haluiset, yleensä lähtevät vapaaehtoisesti johonkin muuhun EU-maahan.

Pakkopalautukset on vaikeita, kalliita ja yleensä eivät toteudu.
Kehitysapuun ei kosketa, siellä on taustalla kehitysaputeollisuus, jolla liikaa vaikutusvaltaa miltei kaikkiin puolueisiin, ainakin kaikkiin ns. "Hallituskelpoisiin" puolueisiin.

Kyllähän Mikrikin pontevasti yrittää tuota vieraskielistä ammattiin valmistunutta väestönosaa ohjailla pois maasta. Tuntuu että maahanmuuttajat on kanssa sellainen raaka-aine jota joku maahanmuuttoteollisuus oikeasti tarvitsee. Se olis monen leivän loppu kun kaikki maahanmuuttajat päättäis mennä töihin ja hankkia vuokra-asunnon.

Kehitysapuun en kommentoi muuten kuin tämä kehittyvien maiden ilmastorahoitus. Sitähän vielä ohisalon vaatimuksesta korotettiin. Eli Suomi jakaa enemmän rahaa kehittyvien maitten hallinnoille ilmastonmuutoksen ehkäisy- ja sopeutumisrahaa kuin oman isänmaansa päällystettyjen teiden korjaamiseen. Mahtaa olla hyvä hyötysuhde tuolla avustuksella.
 
On tuohon maasta poistamiseen toimiviakin keinoja, jotka ovat osassa Euroopan maista käytössä.
Aiempi kommentti viittasi ymmärtääkseni siihen, ettei Suomessa noita keinoja tulla soveltamaan. Vastustus on liian kovaa ja liian syvällä ns rakenteissa. Tarvitaan pari vaalikautta persu-sisäministeriä ennenkuin erilaiset jaritaposet on siivottu pois.
 
Back
Top