Minulla on ollut sotahommissa aina vähintään yksi puukko mukana. Useimmiten niitä on ollut kolme ja kaikilla on oma käyttötarkoituksensa. Palvelusaikana sisäasiainministeriön eli "securitaten" joukoissa puukkoa ei kannettu kasarmiolosuhteissa vyöllä, sillä niille ei ollut silloin tarvetta. En muista kirjoitettua sääntöä, mutta ei kukaan koskaan puukkoa muuten kantanut kuin silloin kun työkalulle oli koulutuksellinen tarve olemassa. Puukot olivat omia. No joo, kun metsässä tuli oltua +220/330vrk niin enimmän aikaa puukko oli mukana. Maastoelämää on vaikea kuvitella ilman puukkoa.
Muuten olen sitä mieltä, että puukko on monikäyttöinen arkipäiväinen työkalu, ei lengailulelu tai pullisteluesine. Pkrl, minulla on autoissakin 2 puukkoa/kosla siltä varalta että tulee tärskyt esim. vaarallisimman liikenne-eläimen eli umpiluupäisen poron kanssa. Ja kirves jos rattaat sattuvat hyytymään pakkasella jossain huitsin kuikassa. Lapsillakin on ollut omat ja terävät puukot retkihommia varten pienestä pitäen ja säilyttävät niitä omissa romulootissaan. Ja lapset ovat kaupunkilaislapsia, eivät syrtsylandelaisia kuten itse olin. Väärinkäytöksiä ei ole ollut.
Jos varusmiehelle ei voi uskoa puukkoa vyölle, ei missään nimessä kannata antaa asetta käteen. Varsinkaan ladattua.