ELSO (elektroninen sodankäynti) radiotaajuuksilla: radiotiedustelu, taajuushäirintä, EMP etc

peelo

Ylipäällikkö
Kenttäparikaapelin tarkoitus on olla kevyttä ja ohutta että sitä saadaan kulkemaan mukana mahdollisemman paljon. Pääasiassa sitä vedetään paikkoihin joissa sen kuuntelu ei ehkä ole se suurin murhe. Se on siis ihan hyvä elektronisen suojautumisen näkökulmasta. Eikä se nyt niin "pirusti" taida säteillä, mutta edellä esitetty toisen kaapelin viereen vetäminen ilmeisesti toimii.

Erilaisissa kiinteissä verkoissa käytetyt kuparikaapelit voivat olla eristettyjä, koska paino ja kaapelin halkaisija eivät ole niin kriittisiä tekijöitä.

Valokaapelia pystytään kuuntelemaan myös, mutta se on hankalampaa ja se ei päästä ulos mitään säteilyä.
 

J-J

Alikersantti
BAN
Kenttäparikaapelin tarkoitus on olla kevyttä ja ohutta että sitä saadaan kulkemaan mukana mahdollisemman paljon. Pääasiassa sitä vedetään paikkoihin joissa sen kuuntelu ei ehkä ole se suurin murhe. Se on siis ihan hyvä elektronisen suojautumisen näkökulmasta. Eikä se nyt niin "pirusti" taida säteillä, mutta edellä esitetty toisen kaapelin viereen vetäminen ilmeisesti toimii.

Erilaisissa kiinteissä verkoissa käytetyt kuparikaapelit voivat olla eristettyjä, koska paino ja kaapelin halkaisija eivät ole niin kriittisiä tekijöitä.

Valokaapelia pystytään kuuntelemaan myös, mutta se on hankalampaa ja se ei päästä ulos mitään säteilyä.
juu,
tietty jos joku vetää parikaapelin viereen toisen kaapelin, niin ehkä helpommalla pääsee kun tekee oman liitoksen siihen jo vedettyyn parikaapeliin mitä on tarkoitus kuunnella.

parikaapelitekniikka, mitenkäs vanhaa se on? varmaan jostain vuodelta 1880 tai jotain.
ekassa maailmansodassa ihan normaali viestintä keino, vetää kaapeliyhteydet.

vuonna 2002 kun olin intissä, vedin parikaapelia. etulinjan ja tulipatterien välille.
 

PSS

Ylipäällikkö
juu,
tietty jos joku vetää parikaapelin viereen toisen kaapelin, niin ehkä helpommalla pääsee kun tekee oman liitoksen siihen jo vedettyyn parikaapeliin mitä on tarkoitus kuunnella.

parikaapelitekniikka, mitenkäs vanhaa se on? varmaan jostain vuodelta 1880 tai jotain.
ekassa maailmansodassa ihan normaali viestintä keino, vetää kaapeliyhteydet.

vuonna 2002 kun olin intissä, vedin parikaapelia. etulinjan ja tulipatterien välille.
Mää oon tehnyt oikein labratyön TTKK:ssa erääseen kurssiin liittyen noiden erilaisten sähköisten kaapelityyppien häiriöistä/häiritsevyydestä. :)
 

Tarkastaja

Korpraali
Ehkä tässä hieman suomilasit päässä asiaa arvioin, mutta kutina (ei tippuri) on siihen että taistelukentän tiedonsiirtojärjestelmät ovat päivitysten myötä Suomessa kovaa kärkeä. Mihin tahansa verrattuna.
Tippuri kirvelee ja Kuppa kutisee. Ihan vaan ettei nyt kukaan sattuisi foorumilla tekemään väärää itse diagnoosia.
 

J-J

Alikersantti
BAN
Mää oon tehnyt oikein labratyön TTKK:ssa erääseen kurssiin liittyen noiden erilaisten sähköisten kaapelityyppien häiriöistä/häiritsevyydestä. :)
jaa, no...kerros lyhyt tiivistelmä parikaapelin häiriöistä ja häiritsevyydestä

Mulla kokemus parikaapelista tosiaan koska olin puhelinryhmässä vetämässä sitä....viestiyhteydet tehtiin juoksuvauhdilla mettäleireillä sen jälkeen kun oltiin aluksi harjoiteltu että mikä homma se on. Raskasta, fyysistä hommaa! kaapelit oli 10kg/500metriä piuhaa, ja kaapelit jota tarvittiin yhteyden rakentamiseen kulki ryhmän mukana.
Mutta noin muuten yksinkertasta viestitekniikkaa. Tietysti tykkituli silpoo kaapelit helposti kun menevät maan päällä vaan. Ja sissien on helppo sabotoida niitä ja salakuunnella tosiaan jos tekevät oman liitoksen kaapeliin.
 

PSS

Ylipäällikkö
jaa, no...kerros lyhyt tiivistelmä parikaapelin häiriöistä ja häiritsevyydestä

Mulla kokemus parikaapelista tosiaan koska olin puhelinryhmässä vetämässä sitä....viestiyhteydet tehtiin juoksuvauhdilla mettäleireillä sen jälkeen kun oltiin aluksi harjoiteltu että mikä homma se on. Raskasta, fyysistä hommaa! kaapelit oli 10kg/500metriä piuhaa, ja kaapelit jota tarvittiin yhteyden rakentamiseen kulki ryhmän mukana.
Mutta noin muuten yksinkertasta viestitekniikkaa. Tietysti tykkituli silpoo kaapelit helposti kun menevät maan päällä vaan. Ja sissien on helppo sabotoida niitä ja salakuunnella tosiaan jos tekevät oman liitoksen kaapeliin.
Lyhyt tiivistelmä noin isosta aiheesta?
No, parikaapeli sinällään on surkea ja kierretty pari on huomattavasti parempi. Suojattu kaapeli. Mitä kaikkea kaapelin suojaus tekee, miten ja missä suojaus tehdään? Ja missä suojauksen maadotus tehdään? Ja minkä taajuusalueen häiriöt on kyseessä? Ja mikä tärkeintä - mitä enää muistan 90-luvun alussa tekemästäni labrasta. :)
 
  • Tykkää
Reactions: ctg

magitsu

Greatest Leader
Sivulta 10 hyvä katsaus otsikolla.
Venäjän elektronisen sodankäynnin joukot 2020-luvulla
Skenaarioita pohjaten Ukrainan kokemuksiin.
Vastapuolen lennokkitoiminta pyritään kiistämään häiritsemällä niiden ohjaussignaalia.
Vastatykistötutkat paikannetaan elektronisella tiedustelulla ja lamautetaan epäsuoralla tulella.

Myös ESSORista eli eurooppalaisten omasta aaltomuodosta (USAn JTRS:n kilpailija) hyvä katsaus sivulta 15. Suomi isojen joukossa ja Bittium kaupallisena.

Sivulla 20 puolestaan harvinainen ulkomaalaisvieras, tanskalainen kirjoittaa otsikolla C2 for a new paradigm: addressing the challenges of multi-domain warfare
 
Viimeksi muokattu:

ctg

Greatest Leader
FAA air traffic controllers supervising flights over Arizona, New Mexico and Texas were confused and frustrated by an increase in military tests that interfered with GPS signals for civilian aircraft, public records show.

In March and April this year, flight controllers at the Albuquerque Air Route Traffic Control Center filed reports on NASA's Aviation Safety Reporting System (ASRS), a forum where aviation professionals can anonymously share near misses and safety tips.

The complaints accused the FAA of denying controllers permission to ask the military to cut short GPS tests adversely affecting commercial and private aircraft. These so-called "stop buzzer" (or "cease buzzer") requests are supposed to be made by pilots only when a safety-of-flight issue is encountered.

"Aircraft are greatly affected by the GPS jamming and it's not taken seriously by management," reads one report. "We've been told we can't ask to stop jamming, and to just put everyone on headings."
 
Top